Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2015-09-180 komment

Miért láthatatlan a jó webdesign?

Habár sokszor ejtünk szót új, látványos, néha meglepő webdesign-trendekről, valójában a jó webdesing nem arról szól, hogy a weboldalunkon be kell mutatnunk valamilyen vizuális csodát, vagy be kell bizonyítanunk, hogy mennyire jól ismerjük a legfrissebb megoldásokat, mennyire vagyunk trendik. A jó webdesign ugyanis láthatatlan.

Talán már sokszor hallottátok tőlünk különböző megfogalmazásokban, hogy egy jó webdesign a felhasználót helyezi a középpontba, és a legfőbb jellemzője elsősorban a használhatósága. Ez a cél, és minden vizuális megoldás, technika csak eszköz ennek a célnak az elérésében. A célt azonban meg lehet fogalmazni másként is – és sokak számára talán így érthetőbb lesz -, mégpedig úgy, hogy a webdesignnak

láthatatlannak, azaz észrevehetetlennek kell lennie.

Amikor már “díszíted” a weboldalad ilyen-olyan vizuális megoldásokkal, akkor biztos lehetsz benne, hogy “túldizájnoltad”. Hogyan tarthatod meg a weboldalad designját láthatatlannak? A kérdésre a Designmodo blogján találtunk válaszokat, melyek biztosan segítenek neked is abban, hogy jobbá, használhatóbbá tegyed a weboldalad, ha megérted és alkalmazod őket.

Természetesen láthatatlanságról nem abban az értelemben beszélünk, hogy a weboldalad teljesen láthatatlanná, vagy akár észrevehetetlenné válik. Nem, a webdesign látható, csak kérdés, hogy mennyire tolakodóan teszi ezt. A designer által használt technikáknak és eszközöknek ugyanis nem szabadna szembetűnően nyilvánvalónak lennie az átlagos felhasználók számára.

A webdesignnak tulajdonképpen csak a “jó érzést” kellene közvetítenie feléjük, ennyit kellene észlelniük az egészből. A felhasználók ugyanis a hatása alá akarnak kerülni, kapcsolatba akarnak lépni vele. Nem szükséges arról tudniuk, hogy miért is érzik a késztetést. Ettől jó egy design, és ez az, amiért láthatatlan.

A webdesign a kommunikációról szól

Amikor egy weboldalt tervezünk, vagy akár egy mobilalkalmazást, akkor valamiféle kommunikációt tervezünk meg a felhasználóval. A designnak támogatnia kell az üzenetet, nem pedig akadályoznia azt. Egy élményt kell teremteni, minden rendelkezésünkre álló eszközzel. Az elkészült weboldal nem neked készül, sőt nem is a többi designer számára, hanem a szélesebb közönségnek, akik nem sokat tudnak a white space-ről, a színek vagy az egyes betűtípusok megfelelő kiválasztásáról és használatáról. Mindössze azt tudják, hogy ha ezek az elemek passzolnak, akkor jó lesz használni a weboldalt. Ez az, amiért úgy kell gondolkodni egy webdesignról, mint egy láthatatlan eszközről.

A láthatatlanságnak több típusa is jelen van a webdesignban. Beszélhetünk a láthatatlan termékekről vagy elhelyezésekről, amikor a márka vagy a hirdetés fel sem tűnik az embereknek. A láthatatlan interakciók és értesítések is annyira feltűnés-mentesen történhetnek, hogy gondolkodás nélkül tud elvégezni a felhasználó egy-egy feladatot. A láthatatlan esztétika pedig egy érzelmi kapcsolatot és köteléket teremt a látogatóval, hogy azok vágyjanak az elköteleződésre a weboldallal.

Hogyan kivitelezhető a láthatatlan webdesign?

A láthatatlan webdesign nem egy trend vagy egy új UX-technika. Ugyanazokat az elemeket használja, melyek minden weboldalon megtalálhatók, így a szöveggel, a színekkel, a betűkkel, a képekkel, az ikonokkal dolgozik. Vagyis megértéséhez csak vissza kell térnünk az alapokhoz.

A szöveg és a nyelv esetében azt kell megérteni, hogy üzenetet közvetítenek a felhasználók felé, nemcsak azt, amit kimondunk, hanem annál többet. A stílus lehet hivatalos, könnyed vagy akár vicces is. A felhasználóknak szándékaid szerint szenvedélyt kellene érezniük, esetleg a szövegednek valamilyen cselekvésre kellene sarkallnia őket? Döntsd el, mit szeretnél kiváltani bennük, és ennek megfelelően alakítsd a nyelvezetet. Emellett gondold végig a szavak ritmusát, és hogy hogyan hangzanak, amikor hangosan kiejted őket.

A színek esetében tudni kell, hogy minden színnek vagy színkombinációnak van valami érzelmi hatása. A színek kiválasztása sok időbe telhet, hiszen végig kell gondolni, hogy melyik milyen hatást kelt a látogatókban. Alapvetően valami “jó érzést”, harmóniát, egyensúlyt kell sugározniuk feléjük.

A tipográfiának szintén komoly érzelmi hatása van, üzenetet közvetít a felhasználók felé. Ha bármikor bizonytalan vagy a betűtípus kiválasztásánál, akkor maradj egy sans serif vagy egyszerű serif megoldásnál. De a betűtípusok érzelmi hatásáról korábban már írtunk, érdemes ennek kapcsán átolvasni linkelt bejegyzésünket.

A képek, videók vagy animációk használatánál végig kell gondolni, hogy azokon éppen mi történik, vannak rajta emberek, azok vidámak és mosolyognak? A színek melegek vagy hidegek, lassú vagy gyors cselekedeteket ábrázol? A megfelelő ütem és ritmus ugyanis bizonyos szintű biztonságérzetet jelent az emberek számára. Egy túl gyors vagy akár túl lassú mozgás magára a cselekményre hívja fel a figyelmet, és így a kép kikerül a felhasználó figyelmének középpontjából.

Az ikonok és a felhasználói felület egyéb elemei kapcsán következetességre kell törekedni. Ha ez sikerül, akkor az sokat tehet a webdesign láthatatlanná tétele érdekében. Az ikonkészlet világossá teszi a felhasználók számára, hogy pontosan hogyan működik egy weboldal, hogyan léphetnek vele kapcsolatba, ugyanakkor az egyes ikonok esetén kivitelezhető cselekvések vagy épp azok kinézete akár eltérő is lehet. A láthatatlanná válás akkor következik be, amikor a felhasználónak már nem kell gondolkodnia azon, hogy mi miért történik, hogyan működik. A cél az, hogy az embereknek megtorpanás nélkül navigáljanak a cél felé, azaz mondjuk egy webáruház esetében  a termékek megrendeléséhez.

Ezek mellett még számos eszköz létezik, melyek segíthetik vagy éppen akadályozhatják egy webdesign láthatatlanná, azaz működőképessé tételét. Ilyenek az árnyékok, a különböző szöveg-effektek, keretek, távolságok, és még sok más dolog. A lényeg az, hogy ezeket miként használjuk. Mindenképpen úgy kell őket alkalmazni, hogy az emberek észre se vegyék őket, ne ezek miatt pillantsanak egy képre vagy egy szövegre. Ezeknek az elemeknek nem kell önálló életre kelniük, pusztán a célok és az üzenet átadásában kell közreműködniük.

A kulcs a láthatatlan design létrehozásánál az, hogy minden részlet tökéletesen ki legyen dolgozva, akár a makro-, akár a mikroelemekről van szó. A webdesignnak szándékosan egyszerűnek kell lennie, nem szabad túldíszíteni, vagy csak azért használni trendi megoldásokat, hogy megmutassuk: ilyet is tudunk. Meg kell tehát tervezni az apró részleteket, hogy azok teljesen zökkenőmentesen működjenek, valamint át kell gondolni alaposan a teljes képet, hogy lássuk, megfelel-e annak, amit közvetíteni szeretnénk a felhasználók felé. Túlkomplikálni viszont nem érdemes a dolgokat: legtöbbször a legegyszerűbb megoldás egyben a legjobb is.

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.