Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-03-100 komment

Hogyan vágj bele usability tesztekbe úgy, hogy ne kerüljön pénzbe?

A használhatósági tesztek még külföldön sem részei a mindennapos rutinnak, azaz a designerek hajlamosak elfeledkezni róluk. Igaz, ennek a “felejtésnek” ott is legfőbb oka a pénz. Pedig ingyen is össze lehet hozni usability teszteket – igaz csak kezdetleges formában -, melyek aztán sokat dobnak egy-egy weboldal használhatóságán.

Az alapvető gond az, hogy a usability tesztek csak az olyan ügyfelek nagyobb projektjei esetében kerülnek szóba, akik megengedhetik maguknak ezt a luxust. Ezek a tesztek ugyanis időt és pénzt emésztenek fel, melyeket nem tud egy kisvállalkozás vagy egy vadonatúj startup megfizetni a fejlesztő cégnek. Sőt még olyan eset is elképzelhető, hogy valaki maga akarja összehozni a saját weboldalát, nyilván megint csak relatíve kevés pénzből. Ilyenkor jönnek jól az olcsóbb megoldások. De melyek ezek?

Usability tesztek ismerősökön

A Webdesigner Depot remek cikke szerint induljunk ki itt Paul Boag szavaiból, aki szerint a usability teszteknél a lényeg mindössze annyi, hogy rántsunk össze 5-6 embert, ültessük le őket egy számítógép (okostelefon, tablet) elé, nyissuk meg a böngészőben a weboldalt, és kérjük meg őket, hogy végezzenek el néhány feladatot, miközben folyamatosan kommentelik a látottakat. Mindezt ugye megteheted ismerősökkel, kollégákkal, barátokkal is.

A cikk szerzője, Ezequiel Bruni ehhez azért fűzött néhány kiegészítést, amelyekre csak bólogathatunk:

  • Lehetőleg olyan embereket válassz tesztalanynak, akik nem túl járatosak a technológia világában, akár még az egér használatával is gondjaik vannak. Olyanokat keress, akik minden kattintás előtt tanácstalanul néznek rád. Ha ők tudják használni a weboldaladat, akkor minden rendben van.
  • Ha lehetséges, akkor tesztelj mobileszközökön is! De ne ugyanaz a személy tesztelje a weboldalt számítógépen és mobilon.
  • Azt pedig ne felejtsd el, hogy egy jelenség megfigyelése mindig megváltoztatja az eredményt is! Vagyis azok az emberek, akiket megfigyelnek egy weboldal használata közben, máshogy viselkednek, mint egyébként. Persze még ezek a kicsit torz eredmények is hasznosabbak, mint ha egyáltalán nincsenek adataid.

laptop-eger-teszt

Bújj más bőrébe!

Amit itt meg kell próbálni, hogy Te magad lásd teljesen friss szemmel a weboldaladat. És ezt ne csak ígérd, hanem valóban próbáld megváltoztatni a személyiséged, és teremts más böngészési feltételeket, mint amihez egyébként hozzászoktál! Itt van néhány ötlet, hogy ez miként nézne ki:

  • Próbálj a lehető leggyorsabban megoldani egy feladatot a weboldaladon egy mobiltelefonon, miközben tűz rá a nap!
  • Használd a weboldalad tableten, miközben fél szemmel a tévét bámulod a nappalid kanapéján!
  • Használj egy ősrégi böngészőt számítógépen vagy mobilon, amikor a weboldalad nézegeted!

Vagyis egyszerűen csak próbálj olyan környezeti feltételeket teremteni, melyek között mások használhatják az oldaladat. A variációk száma meglehetősen nagy, de persze ehhez talán el kell hagynod a kényelmes irodai székedet és íróasztalodat. A lényeg, hogy próbálj meg úgy gondolkodni, mintha nem is Te lennél az, aki használja a weboldalt!

Keress ingyenes eszközöket!

Nincs sok belőlük, azonban van két olyan cég, mely néhány hasznos dolgot is kínál ingyenesen. Az egyik a Google Analytics, ahol beállíthatsz célokat a felhasználóid számára. Ez azt jelenti, hogy meghatározol bizonyos cselekvéseket, melyeket szeretnél, ha megtennének – például, hogy rákattintsanak egy linkre, vagy kitöltsenek egy űrlapot -, és az Analytics megmondja, hogy hány felhasználód tette meg ezeket. Valójában ez nem sokat mond, de arra jó, hogy észrevedd a komolyabb hibákat.

A másik ingyenes megoldás az Optimizely, melyben találsz egy rakás ingyenes eszközt, melyekkel nem csak adatokat gyűjthetsz, hanem összefüggéseket is felfedezhetetsz. Az ingyenes verziónak természetesen vannak korlátai, de kezdésnek elég lesz az, amit kínál. Ráadásul együtt tud dolgozni a Google Analyticsszel.

Akadnak még más ingyenes lehetőségek, ezek azonban túl szűkre szabott lehetőségekkel rendelkeznek, így hosszú távon használhatatlanok. Például ott van a Five Seconds Test, mellyel csak annyit kapsz, hogy más designerek tesztelik a weboldalad. Lehet persze, hogy néhány probléma kiderül, azonban a felhasználói tesztelés ennél jóval hatékonyabb, különösen, ha olyan emberekkel tesztelsz, akik a célcsoportodba tartoznak.

Nos, összességében tehát látható, hogy az ingyenes megoldásokból nincs túl sok, ez azonban ne állítson meg! Amire szükséged van: néhány ismerős, kolléga, családtag, és némi kreativitás. Ne elégedj meg azzal, hogy a weboldalad megnézed a laptopodon három böngészőben, hanem tesztelj. És ne aggódj amiatt, hogy nem úgy megy minden teszt, ahogy tervezted, hiszen a teszteket mindig meg lehet ismételni.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.