Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-12-150 komment

Mennyit tudunk és mennyit vagyunk hajlandók olvasni mobilon?

Miközben a tartalmakat tekintve határozott trend mutat az egyre nagyobb terjedelmek felé, és ezt támogatja a Google rangsorolása is, addig akad némi kétely a mobilos felhasználók befogadási képességét és olvasási hajlandóságát illetően. De hogy áll most pontosan a helyzet? Megalapozott a bizonytalanság? Olvasunk és megértjük a szövegeket mobilon vagy sem? Illetve, ha igen, mennyit?

Egy 2010-es tanulmány arra hívta fel a figyelmet, hogy mobilt használva romlik az emberek szövegértése a kisméretű kijelző miatt. Ez alapján az a feltételezés született, hogy kisméretű kijelzőn a felhasználók egyszerre kevesebb szöveget látnak, ezért nagyobb mértékben kell a memóriájukra támaszkodniuk az olvasás során ahhoz, hogy összefüggésbe helyezzék az olvasottakat.

Egy újabb vizsgálat

Ez tehát azt jelenti, hogy a kisebb kijelző jobban terheli a munkamemóriát, az emberek pedig ezt nem tudják fenntartani, így a szövegértés romlik – foglalta össze a Nielsen Norman Group, mely 6 évvel később maga is végzett egy érdekes tanulmányt a témával kapcsolatban, de pont ellenkező eredményre jutottak.

Az NNG vizsgálatában 276 résztvevőt kértek meg, hogy különféle témákban különböző cikkeket olvassanak el mobilon, illetve számítógépen. Néhányat közülük könnyű volt megérteni, másokat nehezebb. Minden cikk elolvasása után válaszolniuk kellett néhány kérdésre, hogy így mérjék fel a kutatók, mennyit értettek meg az olvasók a szövegekből.

Az eredmény pedig az lett, hogy nem találtak gyakorlati eltérést a szövegértés foka között mobilon és számítógépen. Ez ellentmondott a kiinduló elméletnek, illetve a másik kutatásnak. Ennek ellenére akármilyen alaposan vizsgálták is a dolgot, mindig ugyanarra az eredményre jutottak: nincs számottevő különbség a megértés fokát tekintve. De lássuk a részleteket, mert akadnak még érdekes dolgok!

Megértés: egy kicsit még jobb is mobilon

Mint kiderült, nem hogy nem értik jobban a szövegeket számítógépen olvasva az emberek, hanem mobilon egyenesen magasabb lett a megértési pontszám. Ha nem is sokkal, de egy kis mértékben, melyet nem tekintettek a gyakorlatban szignifikánsnak: 3 százalékkal. Természetesen a nehezebben befogadható és hosszabb szövegek esetében rosszabb volt a megértés foka.

Olvasási megértés (Forrás: Nielsen Norman Group)

Olvasási megértés (Forrás: Nielsen Norman Group)

Ugyanakkor az is látható az eredményekből, hogy a mobilok előnye a megértést tekintve nehezebb és hosszabb szövegeknél némileg csökkent. De ez az eltérés sem tekinthető számottevőnek. Az NNG szerint elképzelhető, hogy a rendkívül nehéz szövegek megértése már rosszabb mobilon, azonban ők is elismerik, hogy ezt legfeljebb további vizsgálatokkal lehetne igazolni, de az eredmény közel sem biztos.

Olvasási sebesség

Nem túl meglepő, de az olvasási sebesség is alacsonyabb nehezebb szövegek esetében, illetve mobilon lassabb, mint számítógépen. Viszont a könnyű szövegeket azonos sebességgel olvasták az emberek mobilon és számítógépen is. Számszerűsítve 30 milliszekundummal több időt töltöttek az emberek egy-egy szó elolvasásával mobilon, mint számítógépen a nehezebb szövegeknél. Ez így néz ki grafikonon ábrázolva:

Olvasási sebesség (Forrás: Nielsen Norman Group)

Olvasási sebesség (Forrás: Nielsen Norman Group)

Mindebből azt a következtetést vonták le, hogy nehezebb szövegeknél már nagy terhelést kap a munkamemória, és ahhoz, hogy az olvasók elérjék ugyanazt a megértési szintet

  • vagy alaposabban kell olvasni, hogy megjegyezzék a releváns információkat,
  • vagy újra el kell olvasni bizonyos szövegrészeket.

A pontosságot a sebesség rovására tartották fenn az emberek, vagyis le kellett lassulniuk, hogy a megértésben ugyanazt a szintet elérjék, mint számítógépen. Bonyolult szövegeket tehát nehezebb olvasni mobilon – szól a kutatók következtetése.

Feltevésük szerint a szöveg egy bizonyos bonyolultsági fokánál az emberek már feltehetően feladják a szöveg teljes megértését, mert annyival több időt venne igénybe a befogadás, így végül ezeknél a nagyon bonyolult szövegeknél mobilon romlik a megértés. De ez megint csak feltételezés, viszont passzol az NNG elméletébe.

Kétszer annyi időt töltünk el mobilon hosszabb cikkek olvasásával

Az előbbi megállapításokat talán érdemes kiegészíteni a Pew Research egy korábbi kutatásával, mely szerint az emberek kétszer annyi időt töltenek a mobilon a hosszabb cikkek átböngészésével, mint a rövidekkel. A tanulmány a Parse.ly látogatói viselkedéssel kapcsolatos adatain, illetve 78840 darab, 30 amerikai híroldalról származó cikken alapul, melyeket 71 millió látogató ért el okostelefonján keresztül. Ennek a mennyiségnek 24 százaléka volt úgynevezett long-form tartalom, ami 1000 szónál hosszabb cikket jelent.

Habár a rövidebb tartalmak uralják a netet, és összességében több forgalmat is eredményeznek, a tanulmány szerint a hosszabb szövegek közel ugyanolyan mértékben érdeklik az embereket – még akkor is, ha mobiltelefont használnak -, mint a rövidebbek. Ráadásul kétszer annyi időt töltenek ezek előtt a tartalmak előtt, mint a rövidebb cikkekkel. És ez a különbség a nap minden szakában közel azonos, ahogy attól is nagyjából független, hogy milyen úton (linkre kattintással, kereséssel, közösségi médián keresztül, stb.) jutnak el a tartalomig a felhasználók.

Utóbbi kapcsán a kutatás megemlíti, hogy akkor töltötték a leghosszabb időt (148 másodpercet) olvasással az emberek, amikor belső linkről érkeztek egy őket érdeklő szövegre. A legrövidebb időt – 111 másodpercet – pedig akkor foglalkoztak egy hosszabb anyaggal, amikor a közösségi médiából kattintottak rá, de a keresésből érkezők sem mutattak sokkal jobb eredményt. A helyzet egyébként a rövidebb cikkek esetében is ugyanez. A közösségi oldalak közül a Facebook hozta a legrosszabb eredményt 107 másodperccel a hosszabb szövegeknél, és 51 másodperccel a rövidebbeknél.

Átlagosan persze a hosszabb tartalmak esetében is még mindig csak 123 másodpercről beszélünk, ami alig több, mint két perc, és a több ezer szavas cikkek elolvasásához bizony ennél jóval több időre lenne szükség.

 

Miért lesz egyre jobb a mobilos szövegértés?

Visszatérve a szövegértésre, az NNG kutatói szerint más oka is lehet annak, hogy most már jobbak az eredmények a mobilos szövegértésnél, mint a 6 évvel ezelőtti vizsgálatban.

  • Például azért, mert a szövegek megjelenése azóta sokat javult, nagyobbak lettek a mobilok kijelzői, jobb lett a felbontásuk (egy iPhone 7 kijelzője 6,5-ször több pixelt tartalmaz, mint a 6 évvel korábban használt iPhone 3-é.)
  • A felhasználók ma már sokkal többet olvasnak mobilon, és megszokták ezt. Kényelmesebb nekik scrollozni a hüvelykujjukkal, mint a görgetősávot használni a monitoron (merthogy sokan nem a görgőt használják erre az egéren).
  • Kevesebb a zavaró dolog mobilon. A kijelző ugyan kisebb, viszont kevesebb az egymással versengő információ rajta.

Összefoglalva elmondható tehát, hogy az olyan lineáris tartalmakat, mint a cikkek, különösen, ha könnyen olvashatók, nem nehezebb megérteni mobilon sem, mint számítógépek monitorán.

A használat nem lesz könnyebb

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a mobilokat ugyanolyan könnyű lenne használni mint az asztali gépeket vagy a laptopokat. Hiszen tudjuk, hogy a feladatok végrehajtása mobileszközökön lassabb, mint asztali gépeken. A legtöbb weben végrehajtandó feladat nem lineáris tartalmak olvasásából áll, hanem annál összetettebb. Az online tevékenységek során bizonyos fokú navigációra és interakcióra van szükség. Ilyen például a webáruházak használata, ahol ráadásul különböző tartalmak összehasonlítása is megszokott feladat.

Másodszor pedig, habár az érthetőséget mérő pontszámok nem térnek el egymástól mobil és asztali gépek esetén, ez csökkenő sebességgel jár mobilon: minél hosszabb a szöveg, annál jobban lassul az olvasó mobilon, hogy elérje ugyanazt a megértési fokot. A mobilt használóknak nehezebb szövegeknél keményebben kell dolgozniuk, mint a számítógépen olvasóknak. A megértési pontszámok pedig csak egy vonatkozását jelentik a teljesítménynek, a másik a sebesség, és a teljes kép miatt a kettőt együtt kell vizsgálni.

Mit tegyünk?

Az NNG ezért továbbra is azt javasolja, hogy rövidítsük le a mobilon megjelenő szövegeket. A rövid, könnyű szövegeket gyorsabban olvassák a felhasználók mind mobilon, mind asztali gépeken. Ugyanakkor azt is elismerik, hogy nem kell erőltetni az ultra-rövid tartalmakat mobilon, különösen akkor, ha a szöveg befogadása nem nehéz az olvasó átlag számára, illetve szórakoztatás vagy informálás céljából született.

Ugyanakkor akadnak olyan weboldalak, melyek rendkívül nehéz szövegeket tesznek közzé a weben, többek között a pénzügyi, az egészségügyi vagy a tudományos szektorokban. Ezért ha a Te weboldaladon is nehéz szövegek találhatók, akkor érdemes használhatósági teszteket végezni ezekkel kapcsolatban, ha azt akarod, hogy mobilon is olvassák az emberek. A legtöbb esetben pedig azzal mehetünk biztosra, ha rövidítünk és priorizáljuk a mobilon megjelenő szövegeket.

Kategória: Mobil fejlesztés | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.