Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-02-090 komment

Miért érdemes szép weboldalt készítened?

Az emberek sokkal elnézőbbek az olyan weboldalak usability hibáival szemben, melyek vizuálisan kifejezetten vonzó felhasználói felülettel rendelkeznek. Ezáltal tehát elfedhetők a weboldal hibái. Olyannyira, hogy még a használhatósági tesztek során sem derül rájuk fény, ha nem figyelsz.

Amikor a tesztek során azt hallod az alanyoktól, hogy milyen szép a weboldal, ahelyett, hogy arról beszélnének milyen problémákkal és akadályokkal találkoztak a használat során, akkor joggal gyanakodhatsz az esztétikai-használhatóság hatásnak elnevezett jelenség megjelenésére a weboldaladnál.

Az esztétikai-használhatóság hatásának meghatározása

Az esztétikai-használhatóság hatás a Nielsen Norman Group definíciója szerint a felhasználóknál tapasztalható azon tendenciára utal, miszerint a vonzóbb terméket használhatóbbnak tartják. Az emberek ugyanis azt hiszik, hogy ami jobban néz ki, az jobban is működik. Még akkor is, ha valójában egyáltalán nem így van.

Más szavakkal a felhasználók pozitív érzelmi választ alakítanak ki az általad készített vizuális designnal kapcsolatban, ez pedig elnézőbbé teszi őket a kisebb használhatósági problémákkal szemben a weboldaladon. A legtöbb esetben ez egyébként egy kedvező dolognak tekinthető, a Te szempontodból. Ez a fő oka annak is, hogy a jó felhasználói élményhez nem elegendő egy funkcionális felhasználói felület. Érdemes tehát olyan felületet tervezni, mely vonzó, ugyanakkor persze az a legjobb, ha egyben hatékony is.

Nem most kezdték vizsgálni

Az esztétikai-használhatóság hatást már 1995-ben vizsgálták az ember és számítógép közötti interakciók során. A Hitachi Design Center szakemberei, Masaaki Kurosu és Kaori Kashimura egy ATM felhasználói felületének 26 variációját tesztelték, melynek során 252 ember kértek meg arra, hogy minden változat használhatóságát és esztétikai megjelenését értékeljék.

Erős összefüggést találtak a szépség és a használhatóság között. Azt a következtetést vonták le, hogy a felhasználókat jelentős mértékben befolyásolja az adott felület esztétikai megjelenése, még akkor is, amikor kifejezetten annak funkcionalitását kellett értékelni. Don Norman 2004-es könyvében, az Emotional Designban mélységében is megvizsgálta ezt az elképzelést, és a mindennapi tárgyakra is alkalmazta.

Csak a kisebb hibákat fedi el

Ugyanakkor azt is érdemes észben tartani, hogy az esztétikai-használhatóság hatásának vannak korlátai. Egy kellemes design ugyanis képes elfeledtetni az emberekkel a kisebb használhatósági problémákat, de a nagyobbakat már nem. Ahogy az e-kereskedelem első törvénye mondja: ha egy felhasználó nem talál meg egy terméket, akkor nem is fogja azt megvenni. Vagyis egy jól kinéző weboldalnak sem lesznek bevételei, ha nem lehet rajta a fontos dolgokat megtalálni.

A formának és a funkciónak tehát összhangban kell lennie. Amikor egy felhasználói felület súlyos használhatósági problémáktól szenved, vagy amikor a használhatóságot feláldozzák az esztétika oltárán, akkor a felhasználók elvesztik a türelmüket. A weben ráadásul nagyon gyorsan képesek reagálni is az emberek azzal, hogy elhagyják a weboldalt.

Ha szép dolgokat hallasz, kezdj el gyanakodni!

Amikor a való életben megjelenik az esztétikai-használhatóság hatás, az egy jó dolog. Hiszen ez azt jelenti, hogy egyrészt volt értelme szép felhasználói felületet készíteni, másrészt az kapcsolódik is a célközönség igényeihez. A tesztek alatt viszont megakadályozza a használhatósági problémák feltárását. Az esztétikai-használhatóság hatást tehát már a termék tervezési fázisában érdemes figyelembe venni, de a felület kialakítására is kihat. A tesztelőknek tudniuk kell, hogy miként fedezzék fel ezt a hatást a használhatósági tesztek alatt, és miként értelmezzék.

Vagyis, amikor egy személyes kvalitatív használhatósági tesztre kerül sor, talán már látható, hogy a vizsgált személyek a feladatok megoldása közben problémákba ütköznek, viszont a végső visszajelzésnél a felület vonzóságát emlegetik fel. Tehát, ha olyan véleményeket hallunk, melyek nem igazán tűnnek odavalónak, akkor érdemes megfontolni az alábbi három lehetőséget:

  • A részvevők lehet, hogy kötelező jellegűnek érezték, hogy véleményt mondjanak. Ráadásul az emberek (főleg, ha tapasztalatlan tesztelők) általában könnyebbnek találják, hogy egy weboldal vizuális designjáról mondjanak véleményt, mint a használhatósági problémákról.
  • A résztvevők úgy érezhették, hogy valami pozitív dolgot kell mondaniuk a weboldalról. Ilyesmire akkor kerül sor, amikor úgy vélik, hogy a Te kezed is benne volt a weboldal elkészítésében, és nem akarnak megbántani.
  • Vagy ha közbeszól az esztétikai-használhatóság hatás. Ehhez ki kell zárni az első két lehetőséget, azaz a felhasználóknak nem szabad nyomás alatt érezniük magukat semmilyen szempontból.

Ki kell tehát találnod, hogy a felhasználók miért adnak pozitív visszajelzést a vizuális designról egy negatív élmény után, így elkezdhetsz dolgozni a probléma megoldásán.

Végül azt se felejtsd el, hogy a felhasználóktól kapott vizuális designra vonatkozó pozitív visszajelzések még nem jelentik feltétlenül azt, hogy működik is a vizuális része a designnak. Mint azt már fentebb is említettük, lehet, hogy a felhasználók csak kötelezőnek érezték, hogy mondjanak valamit, vagy hogy pozitív dolgokat mondjanak a weboldaladról.

Összességében

Tehát elmondható, hogy egy szép felhasználói felület elkészítése megéri a befektetést. Egy vonzó vizuális design hatására a weboldalad rendezettnek, jól megtervezettnek és professzionálisnak tűnik. Az emberek jobban szeretnek egy vizuálisan vonzó weboldalt használni, és ilyenkor türelmesebbek is az apró hibákat látva. Ez a hatás akkor a legerősebb, amikor az esztétikát a tartalom és a funkcionalitás szolgálatába állítod.

Ugyanakkor ez a hatás akkor is megjelenik, amikor a használhatósági problémákat akarod feltárni. Úgyhogy ilyenkor érdemes a dolgok mögé nézni, és nem csak azt vizsgálni, hogy mit mondanak az emberek, hanem, hogy mit tesznek.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.