Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-04-043 komment

Hogyan írjunk blogot?

Aki profi módon akar blogot írni, mert mondjuk online marketing szempontból fontosnak tartja, annak szolgálnánk néhány gondolattal arról, hogy hogyan írjunk blogot, hogy az élvezhető, tartalmas és megosztásra érdemes legyen.

A blogíráshoz elsősorban akaraterő kell, vagyis az, hogy végre elszánjuk magunkat a kezdésre, aztán arra, hogy minden héten, esetleg minden hónapban közzétegyünk egy-egy bejegyzést. Vagy, hogy legyen egy olyan külső erő, mely erre kényszerít minket.

I. Milyen problémákkal kell szembenézned még az indulás előtt?

Sokan, akik belevágnak a blogírásba, minden különösebb koncepció nélkül teszik. Ők egy idő után rádöbbennek, hogy az egész csak viszi a pénzt, az időt, az energiát, miközben nem látják az első helyen magukat a Google találati oldalain, vagy azt tapasztalják, hogy reményeik ellenére egyetlen posztjuk sem száguldott végig megállíthatatlan vírusként a közösségi oldalak sűrű szövetében.

Ezért egy idő után értelmetlennek találják a tevékenységet, és feladják, inkább az Adwords vagy a Facebook-hirdetések felé fordulva. Ezzel azonban elveszítik a lehetőségét annak, hogy a tartalommarketing egyik legerőteljesebb eszközéből kihozzák a benne rejlő potenciált. A probléma oka

  • egyrészt a koncepció hiánya, másrészt az, hogy
  • sokan azzal az alapvetéssel sincsenek tisztában, hogy miért is születik egy blog, mitől lehet egyáltalán sikeres.

A tartalomkészítés az olvasóval kezdődik

Ahhoz, hogy a blogodnak olvasói legyenek azt kell megérteni, hogy a blognak nem a Te problémáidról kell szólnia, hanem az olvasókéról, valamint arról, hogy miként is lehet megoldani ezeket a problémákat. Habár mindez egyszerűen hangzik, a legtöbb esetben mégsem nagyon szokott összejönni.

Egyrészt sokan nem értik meg igazán, hogy mit jelent az, hogy a tartalom nem róluk szól, hanem olvasóikról és ügyfeleikről. Némi időt el kell eltölteni azzal, hogy megismerd őket, megértsd, hogy valójában milyen gondjaik vannak. Amikor tartalmat készítesz, mindig az ő szemszögükből szemléld a dolgokat! Ezt persze összhangba kell hozni a Te profiloddal. Mivel embereknek szerteágazó problémáik vannak, így találhatsz olyat, amit Te tudsz megoldani, hiszen a Te szakterületed.

Tehát adott az érdeklődési köröd, illetve az online marketing és SEO szempontok, melyek behatárolják, hogy miről írsz. Ugyanakkor figyelembe kell venni az olvasói igényeket is, mert enélkül bukdácsolni fogunk csak az úton. Végiggondoljuk tehát, hogy

  • milyen témák tartoznak érdeklődési körünkbe,
  • mi érdekli a megcélzott közönségünket,
  • milyen kulcsszavakat szeretnénk ez alapján elhelyezni,
  • aztán megtervezzük, hogy mindezeket figyelembe véve mit is fogunk elmondani.

Van persze egy további vetülete is a blogírásnak, ez pedig az, hogy ki akarunk alakítani valamilyen imidzset magunkról, illetve a cégünkről. Ez az a pont, ahol a személyes blogokkal való kapcsolódás létrejön, hiszen a lelkes énblogolók is ezért csinálják, csak ők céges helyett personal brandinget építenek. Nincs ez a két dolog messze egymástól, csak az egyik esetében kicsit merevebbek vagyunk, a másiknál pedig lazábbak.

Nem rövidtávfutás, hanem maraton

Ami ezen túl még tudomásul kell venni, hogy egy blogot csak viszonylag hosszú idő alatt lehet befuttatni. Akár évekbe is telhet, mire jó helyet harcol ki magának például a Google találati oldalain. Ezzel párhuzamosan pedig még foglalkozni kell a közösségi média csatornák számtalan változatának kezelésével is, profilokat létrehozni, követői bázist építeni, folyamatosan tartalommal látni el minden felületet, kommunikálni.

Kis kitérőként megjegyezzük, hogy nem is biztos, hogy feltétlenül blogot kell írni – bár ennek vannak komoly SEO-előnyei -, lehet, hogy jobb megoldás valamely közösségi média csatorna használatára koncentrálni, és azt jól csinálni. Nagyobb sikerrel kecsegtet, jobb megtérülést hozhat, ha csak egy csatornát választasz, de azt jól kezeled, mintha mindenhol, mindenkire lősz, vagy ott próbálkozol, ahol nem megy.

blogiras

Két tevékenységről beszélünk, amikor blogolásról van szó

A blogolás nem csak tartalomkészítés. Ha megvan a tartalom, akkor a feladat az, hogy ezt megfelelően terjeszd. Az nem elég, hogy jó tartalmat készítesz, megosztások nélkül ezzel csak nagyon kevesen fognak találkozni. Itt is sok hibát lehet elkövetni, például azt, hogy rossz csatornán próbálod meg terjeszteni a tartalmaidat.

A feladat tehát az, hogy

  • egyrészt kiemelkedő tartalmakat kell készíteni,
  • másrészt viszont szakértőnek kell lenni abban is, hogy ezt a tartalmat hatékonyan terjesszük.

És a kettő nem biztos, hogy egyetlen személy által elvégezhető, mert mindkettőhöz más és más képességek szükségesek. Ha nem jól teljesít a blogod, akkor megoldás lehet, hogy a kettőt szétválasztod. Tehát vagy azzal foglalkozol, hogy ragyogó tartalmakat írsz, vagy pedig azzal, hogy az adott tartalmakat teríted a piacon. Amelyik feladattal nem foglalkozol, azt bízd inkább valaki másra, aki elvégzi helyetted. Nyilván az is járható út, hogy mindkét feladatot külső szakértőkre bízod.

Ha úgy döntesz, hogy inkább segíted az olvasóidat egy olyan tudással, ami a fejedben van, és ezt szenvedéllyel teszed, akkor írd a blogod! Ha valóban ilyen a hozzáállás, akkor viszonylag könnyen megy a munka, és az olvasók is hasznosnak találják majd az írásaidat. Ezen a vonalon tehát egyszerűen elkészül a megfelelő tartalom.

A tartalom terjesztése

Ehhez tudni kell, hogy merrefelé is található a közönséged, hol keresik az információkat, de ez megint a felhasználók megismerésének kérdése, amit korábban már említettünk. Ráadásul a terjesztés nem merül ki egy-két közösségi média csatorna használatában, hiszen beletartozik az e-mail marketing, a véleményvezérek, média vagy közösségek elérése, stb.

Ha a terjesztés nem megy, vagy tényleg minden közösségi média csatornán jelen akarsz lenni, akkor erre találhatsz külső megoldásokat, olyan szolgáltatásokat, embereket akik átvállalják ezt tőled, miközben Te a tartalom készítésére koncentrálhatsz. Vagy bármi másra, amiben jobb eredményeket érsz el.

A stratégia

Az előbbiekben tehát már kirajzolódtak azok az elemek, melyeket a blogoláshoz végig kell gondolni. Nézzük meg őket sorban felvázolva! Az egész kezdődik azzal, hogy

  • pontosan meg kell határoznod az elsődleges célodat, és azt ajánlott észben tartani.
  • Ezután meg kell ismerned az olvasóidat.
  • Végig kell gondolnod, hogy milyen tartalmat keresnek.
  • Ki tudja ezt a tartalmat előállítani?
  • Ki tudja ezt a tartalmat eljuttatni hozzájuk, és hogyan?

wordpress-cms

Persze a blogírás során felmerülhetnek még ezen túl is problémák, például az, hogy egy idő után valahogy kifogysz a témákból. Ilyenkor érdemes újra átgondolni, hogy mi is volt a kiindulópont, elvégezni egy kulcsszókutatást, ötleteket meríteni a hozzászólásokból, a média alapján leszűrni, hogy mi foglalkoztatja az embereket, de lehet másolni a versenytársakat is, csak jobban kell csinálni, mint ők.

II. Tartalmi kérdések

Azt már az előző fejezetben jeleztük, hogy a téma kiválasztásánál milyen tényezőket kell figyelembe. Most lépjünk tovább!

Az eredeti tartalom fontossága

Eddig nem fektettünk le túl sok szabályt, azonban most következik egy, ami fontos. A tartalom, amit létrehozunk, lehetőleg legyen eredeti! Nem csak a közönség, a meglopott szerzők, hanem a Google is meghálálja, ha nem duplikáljuk a tartalmakat a neten, van belőlük úgyis elég.

A kiindulási pont persze lehet valamilyen már megjelent szöveg, erre szerepelhet is utalás bejegyzésünkben, akár némi idézet szintjén a szövegben. Azonban jelöljük és linkeljük a forrást, valamint tegyük hozzá a saját gondolatainkat, jó esetben szakmai tudásunkat, tapasztalatunkat. Így kapunk valami originálisat, még abban az esetben is, ha gondolataink nem túl eredetiek. Nem kell aggódni, a közönség sem olvasott mindent, így lehet, hogy valakinek a mi szövegünk jelent újdonságot.

Azért persze, ha teszteljük a mondanivalónkat a közösségi médiában, akkor általában kiderül, hogy a közönség mennyire vevő rá, mit reagál. Figyelni kell tehát a reakciókra, de érdemes azokat a helyén kezelni. Másrészt különösebben nem kell függeni a lájkok számától sem, hiszen a közönség nagyon nagy része a passzív kategóriába tartozik, tehát nemhogy nem kommentel, vagy megoszt, még a Like gombot sem nyomja meg. Ennek ellenére biztosak lehetünk benne, hogy páran azért elolvassák azt, amit leírunk.

Hogyan írjunk blogot? Sztorizgatva vagy a lényegre törve?

Ha valaki szeret sztorizgatni, történeteket elmesélni, szépirodalmi babérokra tör, akkor jó helyzetben van. Ugyanis egy általános tanács szerint a történetmesélés a jó blogposzt egyik kulcsa. Szólhat persze a szöveg száraz tényekről is, azonban érdemes elkezdeni egy történettel, mert az kapja el az olvasót. Ezzel a megoldással angol nyelvterületen nagyon sokszor találkozhatunk akár blogposztoknál, akár előadásokban. Néha már úgy tűnik, hogy kényszeres náluk ez a vicces történetmesélés, de azt állítják, beválik.

Egy probléma viszont van vele. Akad olyan is, aki a lényegre kíváncsi, és nem egy személyes történetet akar meghallgatni. Ehelyett a címben feltett kérdésre keresi a gyors választ, adatokat akar, látni szeretné végre a titkot, a megoldást néhány mondatban. És nincs ideje elandalító vagy szívfacsaró történeteket olvasgatni, mert a hatékonyságra törekszik. Közönségtől és az ő idejüktől függ tehát, hogy miként oldjuk meg ezt a kérdést a történetmesélés és az adatközlés között balanszírozva.

A fordított piramis titka

A tartalom kérdésköréhez, illetve a tény- és adatközléshez tartozik az is, hogy netes szövegeknél a fordított piramis elvét célszerű alkalmazni. Tehát határozottan nem novellát vagy kisregényt írunk, ahol a csattanó a szöveg végén található. Ez némileg szembe megy azzal, amit a történetmesélés fontosságáról mondtunk, vagyis azzal, hogy az olvasót megragadó cselekmény a bejegyzés elejére kerüljön.

A fordított piramis használatának az az oka, hogy a kedves olvasó csak igen kevés esetben jut el a cikk végére, főleg a neten. Néha elég neki egy cím és egy lead, esetleg még elolvas egy-két bekezdést, s ahogy haladunk a poszt vége felé, úgy lehetünk biztosak benne, hogy egyre kevesebb olvasó tart velünk. Vagyis a legfontosabb információk előre kerüljenek a bejegyzésben, majd minél kisebb a relevanciája egy-egy elemnek, annál hátrébb érdemes sorolni.

Persze, most érezzük, hogy a “Hogyan írjunk blogot?” kérdést tartalmi technika szempontjából nem sikerült igazán jól megválaszolni, mert lehet így meg úgy is csinálni, ezért mindenki döntse el maga, hogy egyéni vérmérséklete alapján melyik irányt követi. Ezek után viszont már a stílus és a forma kerül célkeresztünkbe, de foglalkozunk azzal a nem kevésbé lényeges kérdéssel, hogy hogyan és milyen címet adjunk bejegyzéseinknek.

Hogyan írjunk blogot stílusosan? Kávé, laptop, jegyzetfüzet

Hogyan írjunk blogot stílusosan? Kávé, laptop, jegyzetfüzet

III. Stílus, forma és mérés

Míg az előző fejezetbe inkább a tartalmi kérdésekkel foglalkoztunk, addig most a stílus és a forma kerül célkeresztünkbe. De itt foglalkozunk azzal a nem kevésbé lényeges kérdéssel, hogy hogyan és milyen címet adjunk bejegyzéseinknek.

A szöveg hossza

Törvény ezt nem írja elő, azonban a 140 karakternél rövidebb szövegeket hagyjuk a közösségi médiára. Néhány szám:

Ugyanakkor mindennek ellentmond az a már elég régi, neten egyébként nagyon jellemző törekvés, illetve az újságírásban is működő törvény, hogy egy cikkben mondjuk el minél rövidebben, amit szeretnénk. Az olvasó ugyanis nem kíváncsi a felesleges fecsegésre, és itt utalunk vissza ismét a történetmesélésnél elmondottakra. Ezért aztán a jó újságíró először megír valamit, majd utána kihúz belőle mindent, amit csak lehet anélkül, hogy értelmét vesztené a szöveg. De persze a Google is azt szereti, ha egy szöveg tartalmas. És ez nem zárja ki, hogy hosszan legyen tartalmas.

Hogyan formázzunk?

Lényeges kérdés a szöveg formázása. A netes lapoknál meghonosodott formátumot érdemes követni, ők ezt már kitapasztalták, de ugyanezeket az elveket fogjuk olvasni a webdesign tankönyvekben is, ugyanakkor érdemes figyelembe venni itt is a SEO szempontokat. Tehát törjük a szöveget 4-8 soronként bekezdésekre, és legyenek a szövegben alcímek is. Jobban néz ki, ha a lead utáni első bekezdés után jön az első alcím, nem egyből a lead után, és legalább két bekezdés található a következő alcímig.

A webdesignerek azt tanácsolják, hogy az alcímeken kívül érdemes időnként megtörni a szöveget felsorolásokkal (ahogy fentebb is látható), keretes szövegboxokkal, táblázatokkal és persze képekkel, mert így válik könnyebben befogadhatóvá és vizuálisan is elfogadhatóbbá a hömpölygő betűfolyam az olvasók számára.

Hogyan írjunk blogot stílusosan?

Mindenki járja a maga útját, hiszen minden egyéni szövegnek megvan a maga szépsége. Nyilván mindenki látja, hogy hol bukik el ugyanakkor ez a megközelítés. Akadnak olyan közös megegyezéses szabályok – mint például a helyesírás, a magyar nyelvben elfogadott módon felépülő mondatszerkezetek -, amitől mértékkel akarjunk csak elrugaszkodni, ha nem szeretnénk olvasótáborunkat az első három mondat után negyedelni. Alapvetően nem szépirodalmat művelünk blogírás közben, ahol a kísérletezésnek komoly terepe lenne, bár nyilván ilyen igénnyel is születhet blog, s feltehetően ez is megtalálja a maga olvasótáborát.

Érdemes ugyanakkor implementálni néhány fogást kívülről, a trendekkel tartó netes szövegekből, törekedni mértékkel egy-két egyedi, plasztikus megfogalmazásra, melyek a szövegnek megadják azt a kis báját, ami miatt sírva borul térdre a sötét szobában halványan derengő monitor előtt néhány érzékenyebb és egy kis eredetiségért éjjelente imákat rebegő olvasó. Ezzel lehet játszani, bár tény, hogy ha rendkívül jók lennénk benne, akkor vélhetően nem blogot írnánk, hanem profiként szépirodalmat.

Akinek ez nagyon nem megy, annak azért nem kell elkeserednie, mert a másik irányzat jelmondata a KISS, azaz keep it simple stupid, vagyis a netes, illetve úgy általában az újságírás egyik alapvetése a minél egyszerűbb megfogalmazás, a rövid, tömör mondatok, és minden felesleges kacat kihajigálása a szövegből.

A cím fontossága

És itt kanyarodjunk vissza egy kicsit a hogyan írjunk blogot téma elejére. Talán személyes blogoknál nem annyira, de ha már a közösségi médiában szórnánk a tartalmat, akkor nagyobb jelentőséget kap a cím. Jó címet írni nehéz. A lájkvadász és nagy kattintásmennyiséget összehordó Upworthynél volt jellemző (lásd ezzel kapcsolatban korábbi cikkünket arról, hogy mit is tanulhat az online marketing a médiatrendekből), hogy a szerzők akár 25 címet is kiszórnak magukból, majd kiválasztják a legjobbat. A lényeget leginkább úgy fogalmazhatjuk meg, hogy olyan címet adjunk, amire magunk is rákattintanánk. És legyünk őszinték magunkhoz ilyenkor.

Ugyanakkor más szempontok is felmerülnek címadásnál, ilyen például a SEO. Aki ezzel foglalkozik, annak nem is kell elmagyarázni, hogyan és mint szerepeljen a kulcskifejezésünk a címben, hogy talán legelőször a cím legyen készen, és aztán erre húzzuk rá az egész blogbejegyzést. Nagyon azért nem érdemes erőlködni, mert ha a szöveg gyengére sikerül, akkor az csalódást jelent az olvasónak, s habár a kattintását megkaptuk, a megosztását már nem nagyon fogjuk. Tehát tartsuk egyensúlyban a boldog és önfeledt blogírást, valamint a kulcsszavakra való kimeredt szemű figyelést. Általában a profi blogírók azt javasolják, hogy írjuk meg először lendületesen a szöveget, aztán fűzzük szépen bele megfelelő mennyiségben a megfelelő helyekre a kulcsszavakat. De csak természetesen! Annál is inkább, mert a Google már sokkal szofisztikáltabban ítéli meg a szövegeket, kulcsszóhalmozással nem feltétlenül befolyásolhatjuk számunkra pozitív irányba.

És hogy itt is álljon egy kis statisztika: a Kissmetrics vizsgálata szerint az ideális cím 6 szóból áll, vagy ha ez nem jön össze, akkor a legfontosabb 3-3 szó a cím elejére és a végére kerüljön, mert hogy az olvasó először a cím elejét és végét nézi meg és fogja fel.

Pontosan mérd az eredményeket!

Végül még egy tanács: azt a hibát kerüld el, hogy nem tudod miként méred az eredményeidet! Ha meghatároztad a célodat, akkor hozzárendelhetsz egy vagy több számot, melyeket rendszeresen figyelsz. Fontos azonban, hogy a kommunikációd teljesítményét mindig azonos számokat vizsgálva ítéld meg.

Amennyiben olyan tartalmat sikerül írni, mely hirtelen növekedést eredményez az általad figyelt adatokban, akkor elemezd ki, és próbáld megismételni egy hasonló bejegyzéssel. Ha viszont azt látod, hogy egy poszt rosszul teljesít, akkor érdemes kipróbálni egy más szöveggel, hiszen sokszor csak ennyin múlik a siker. A hibák száma azonban végtelen, érdemes folyamatosan tesztelni, figyelni és elemezni, hogy megtaláld mi működik és miért.

Ennyi lenne tehát, egyszerű, alapvető dolgok, de pont ezért könnyen el lehet indulni ezek mentén a blogolás rögös útján annak, aki már rájött arra, hogy bizony lenne értelme.

Kategória: Tartalomírás | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

  • Pingback: Így blogolj, ha blogolnál! - pecsma.hu()

  • Tóth Eszter

    Szia! Én is azeretnék blogot írni és már a téma ia megvan,csak nem tudom,hogy ezt milyen alkalmazással írjam. Tudsz adni ötleteket?

    • nemethkrisztian

      Kedves Eszter, használhatod erre a WordPresst, a Tumblrt, a Mediumot, vagy bármelyik magyar blogszolgáltatót, pl. a blog.hu-t. Hogy melyik felel meg neked jobban, az az igényeidtől és a tartalmadtól függ. Érdemes kipróbálni mindet, mielőtt döntesz.