Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-04-120 komment

Idő-megtakarító webdesign: hogyan spórolj időt a felhasználóidnak?

Úgy tűnik, egy új trend van kibontakozóban a weben, mely azt célozza, hogy a felhasználóknak a lehető legkevesebb idejük vesszen kárba egy-egy weboldal használata során. Ma már nem elég, ha szimplán jól használható a weboldalad, azt kell elérned, hogy azonnal képes legyen kiszolgálni a látogatókat.

Az idő ma már alapvető tényező egy jó webdesignnál. És itt nem csak a weboldal sebességéről van szó, vagy hogy a weboldalad úgy legyen kialakítva, hogy kellően gyorsnak tűnjön a látogató számára. A lényeg inkább az, hogy ma már a felhasználók nem futják végig a weboldalakat a számukra releváns információk után kutatva, hanem olyan weboldalakat akarnak, melyek egyből megmutatják nekik, amit keresnek. Ha pedig nem ezt teszi egy weboldal, akkor kattintanak a back gombra, és a következő találattal próbálkoznak.

Ha a Te weboldaldnál is gond van a rövid látogatási idővel vagy a gyenge konverziós aránnyal, akkor fontold meg az “idő-megtakarító” webdesign használatát! De miről is van szó? Mindjárt mondjuk is a Speckyboy egyik anyaga segítségével.

Koncentrálóképesség a digitális világban

Kezdjük ott, hogy mennyi ideig is vagyunk képesek figyelni digitális eszközeink használata közben? A Microsoft vizsgálta a kérdést, és két évvel ezelőtt közzé is tette fontos megállapításokat tartalmazó tanulmányát. Ebből kiderült, hogy 13 év alatt négy másodperccel csökkent az az idő, amíg képesek vagyunk egy dologra koncentrálni. 2013-ban az ember koncentrálóképessége egy másodperccel kevesebb volt, mint egy aranyhalé. Ez pedig minden designernek és UX-szakembernek figyelembe kell vennie, amikor weboldalakat tervez.

A ma sikeressé váló weboldalak és applikációk a legrelevánsabb információk felsorolásánál többet kínálnak. Felkeltik a felhasználók figyelmét az első pillanatokban, odavezetik a tekintetüket a legfontosabb tartalmakra, valamint ráveszik őket a konverziókra.

Mi az az idő-megtakarító design?

Az egyik leggyakoribb designstílus, melyet az idő-megtakarító designnál használhatunk, a lineráris felépítés. Az ilyen weboldalak logikusan, gyakran kronologikusan egy lineáris struktúrát követve épülnek fel. Ahelyett, hogy az egyes oldalak linkjei egy legördülő menüben jelennének meg, ezeknél az oldalaknál csak a legfontosabb információk érhetők el a főoldalon, míg a további oldalakra az ügyfélút során jut el a felhasználó.

Minden olyan digitális eszköz, mely javítja a felhasználói élményt és növeli a látogatói elégedettséget az idő-megtakarító design része lehet. A közeljövőben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fejlődésével a designerek egyre hatékonyabb weboldalakat tudnak készíteni. A technológia-vezérelt, idő-megtakarító designelképzelések nem merülnek ki a felhasználói navigáció áramvonalasításában, hanem próbálják előre megjósolni a felhasználó szükségleteket a releváns tartalom megjelenítése érdekében.

A mobilon és desktopon is alkalmazható idő-megtakarító designba tehát minden olyan innováció belefér, melynek révén csökken a weboldalon eltöltött idő, miközben persze javul a konverziós arány. És, hogy néhány példát is említsünk rá, ne csak a sötétben tapogatózzunk: ilyen az Uber, a Virgin America vagy éppen az Airbnb weboldala.

Airbnb

Milyen webdesign elemekkel takaríthatsz meg időt a felhasználónak?

Egy-egy weboldalelem még nem elegendő ahhoz, hogy általa idő-megtakarító designt készíts. Csak az alaposan megtervezett és összeállított elemek csoportja képes olyan felhasználói élményt létrehozni, mely csökkenti az ahhoz szükséges időt, hogy a látogató reagáljon egy CTA-ra.

A gyakori idő-megtakarító elemek, melyeket a webdesignerek használnak:

Minimalizmus ihlette navigáció

Az idő-megtakarító designnál a felhasználónak lehetőleg minél kevesebb lépést kell megtennie a kattintástól egy cselekvésig. A világos, figyelemfelkeltő gombok, linkek, űrlapok és menük mind a felhasználónak spórolnak időt, amikor megérkezik a weboldalra.

Vizuálisan gazdag tartalom

A cselekvést kiváltó üzeneteket párosítani kell fotókkal, grafikákkal és más vizuális elemekkel, hogy megfogják a felhasználók tekintetét, megtörjék a tartalmat, és persze elősegítsék a cselekvést. Az emberi agy sokkal gyorsabban feldolgozza a vizuális jeleket, mint a szöveget, vagyis egy vizuálisan gazdag tartalom sokkal figyelemfelkeltőbb és megjegyezhetőbb.

Lineáris előrehaladás

Bármilyen weboldalnak vagy applikációnak, mely bátorítani akarja egy bizonyos viselkedésre a felhasználót, érdemes a lineáris designt használnia. Ezáltal könnyebben elérhető, hogy a látogató bizonyos cselekvést végrehajtson. Amellett, hogy mondjuk az “olvass tovább” call to actiont használod az emberek továbbirányítására, a tartalmat érdemes történetté alakítani vagy lineárisan felépíteni. Ahogy haladnak az ügyfélúton a felhasználók, úgy kell számukra minden lépésnél új lehetőséget kínálni a további információszerzésre vagy cselekvésre.

Automatizált javaslatok

A felhasználói cselekvésen alapuló személyre szabott javaslatok növelik a valószínűségét annak, hogy egy ügyfél megtegyen egy elvárt cselekvést a weboldal meglátogatása során. Ez olyan, mint amikor egy webáruház további termékeket ajánl egy termék megtekintésekor.

Ez a pár megoldás mindössze néhány lehetőség arra, hogy időt spórolj a felhasználóid számára. Használd közülük azokat, melyet a weboldal célközönsége hasznosnak találhat, és az átlagos felhasználó gondolkodásából indulj ki, amikor ezeket elrendezed! Hiszen minden weboldal szándéka és közönsége más, így egészen eltérő megközelítést igényelhet.

virgin-america

Hogyan juss el az idő-megtakarító designig?

Először is próbáld megérteni a célközönséged útvonalát. Ehhez szükség lesz kvalitatív és kvantitatív vizsgálatokra is, hogy tisztán lásd az átlagos felhasználód viselkedését, és hogy mi motiválja őket egy online élmény során. Az ügyfélút megértése révén a designerek meghatározhatják azokat a kulcsfontosságú érintkezés pontokat, melyek eredményessé teszik a folyamatot.

Gyakori tesztelés. Minden digitális élmény kialakítása során lesznek zökkenők, mielőtt sikerül kimaxolni az idő-megtakarító designt. Használj A/B teszteket és más használhatósági teszteket annak érdekében, hogy megértsd, mi az, ami működik és mi az, ami nem.

Versengő intelligencia. Figyeld meg, hogy a konkurencia miként alkalmazza az idő-megtakarító elemeket, és ehhez mit szólnak a felhasználók. Tanulj más hibáiból és sikereiből!

Maradj következetes! Egy cég dönthet úgy, hogy teljes egészében újratervezi létező weboldalát vagy alkalmazását idő-megtakarító designt alkalmazva. Azt ilyenkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az új weboldalnak van egy tanulási görbéje, még akkor is, ha az új design intuitívabban használható, mint az előző.

A Te cégednek jó az idő-megtakarító design?

Habár nem minden cég számára megvalósítható, hogy egy olyan weboldalt hozzon létre, mint a korábban említetteké, azonban mindenki használhat néhányat az idő-megtakarító megoldások közül. A felhasználók ugyanis a releváns információkra kíváncsiak, ezeket szeretnék megkapni gyorsan és könnyen emészthető formában, legyen szó bármilyen területen működő cégről.

Árlisták, kivonatok, infografikák és tömörített tartalom megfelelően kombinálva olyan linkekkel, melyek hosszú szövegekre mutatnak, időt takarítanak meg az embereknek anélkül, hogy átfogó tartalom híján üressé váljanak.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.