Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-05-310 komment

Kinek és mikor érdemes oldalsó (vertikális) navigációs menüt használni a weboldalán?

Míg korábban egyeduralkodó volt, az elmúlt években kiszorult a weboldalakról az oldalsó, illetve vertikális navigációs menü. Ugyanakkor mostanában ismét megjelentek olyan, jól megtervezett, friss weboldalak, melyek a felső menüsor vagy a hamburger ikon helyett a bal oldalon elhelyezett menüt használnak. De vajon érdemes Neked is elgondolkodnod az alkalmazásán?

Érdemes egy kicsit körüljárni az oldalsó menük kérdését, hiszen úgy tűnik, hogy ismét trend lett, vagy legalábbis akadnak olyan korszerű weboldalak, melyek ezt a megoldást választják. Nyilván segít abban, hogy kitűnjünk a többiek közül, hiszen ma már a weboldalak szinte kizárólag felső navigációs menüsorokat használnak. Egy oldalsó menüvel pedig egyből eredetivé tehetjük a weboldalunkat.

Hogyan nézzen ki, és mire érdemes figyelni?

A vertikális menü újbóli megjelenése tulajdonképpen a hamburger ikonok elterjedésének következménye. Ezek ugyanis kattintásra kinyílnak. Igaz, hogy különböző formákban – tehát elfoglalhatják a teljes kijelzőt is akár -, mégis jellemzően lefelé nyílnak, és teszik láthatóvá a navigációs menüt. Ha innen továbblépünk, akkor akár állandóvá is tehetjük a weboldalunk bal szélén a menü megjelenését.

Az ilyen menü általában a bal oldalon jelenik meg – ugyanúgy, ahogy évekkel ezelőtt az oldalsó menük -, meglehetősen minimalisták, gyakran ovarlayként láthatók, ugyanakkor kifejezetten sok whitespace-t használnak, így csak néhány jól használható opció kerül rájuk. Magukban foglalhatják a navigációs linkeken túl a logót, a közösségi média ikonokat és a keresés mezőt is.

arbor-boston

Vannak persze olyan tényezők, melyeknek meg kell felelniük, hogy működjenek. Fontos a megjelenésüknél, hogy kellően kontrasztosak legyenek a weboldal többi részével, ezáltal válva észrevehetővé a felhasználók számára. Használhatónak kell lenniük mobilon is, ami nem egyszerű, valamint elég szélesnek ahhoz, hogy olvasható betűtípussal íródjanak.

Szintén lényeges, hogy az oldalsó menü ne legyen zsúfolt, ne próbáljuk kihasználni a rendelkezésünkre álló teljes teret. A megfelelő whitespace használata itt is javasolt, sőt kötelező. Az üres tér ráirányítja a menüre a felhasználók tekintetét, és javítja a weboldal használhatóságát.

Milyen előnyei és hátrányai vannak?

Kezdjük talán az előnyökkel:

  • Több linket is magába foglalhat, mint egy vízszintes navigációs menü, és mégsem válik zsúfolttá.
  • A bal oldali menüsor a hőtérképeken megjelenő F-alakzat szárának felel meg, vagyis az emberek szinte biztos, hogy rá fognak pillantani a természetes olvasási mintának megfelelően.
  • A navigációs menü elemei nincsenek elrejtve, mint például egy hamburger menü esetében (mely éppen ezért sok támadást kap).
  • A hasábot felülről lefelé könnyen átfutják és olvassák az emberek, ha elegendő helyet hagysz az egyes menüelemek között.
  • Nem terheli a design többi részét, így az a maradék területen szabadon kibontakozhat.
  • A design többi része a megszokottól eltérő formához illeszkedhet, ezáltal izgalmasabbá válik, valamint megkönnyíti a videók és a képek használatát is.

mammoth-media

Hátrányai:

  • Reszponzív weboldalon nehéz a függőleges navigációt megfelelően megoldani.
  • A menüben szereplő szavaknak elég rövidnek kell lenniük ahhoz, hogy jól illeszkedjenek a hasáb szélességéhez, és mégse kelljen olvashatatlanul keskeny betűket használni.
  • Az a tér, amit a vertikális navigáció elfoglal, lehet hogy hasznos lenne a tartalom más elemei számára.
  • Egy szélesebb kijelzőn elképzelhető, hogy a hajtás alá kerülhetnek egyes navigációs elemek.
  • A rendelkezésre álló tér sok designert arra csábíthat, hogy “kihasználja” azt.
  • Az egeret használó jobbkezes felhasználóknak az egész kijelzőt keresztül kell szelniük annak érdekében, hogy kattintani tudjanak valamely navigációs elemre.
  • A vertikális navigációs menünek ragadósnak kell lennie, azaz görgetésnél is végigkísérnie a felhasználót, hogy az ne veszítse el.

És vajon neked jó lehet?

Mivel a manapság alkalmazott oldalsó navigáció sokkal igényesebben van megformázva, mint amikkel a ‘90-es és 2000-es években találkozhattunk, így egyértelműen magára vonja az emberek figyelmét. Vagyis, ha a navigáció rendkívül fontos elem a weboldaladon, akkor mindenképpen érdemes megfontolnod a használatát.

metrick-system

Ugyanakkor a vertikális megoldás inkább a kisebb weboldalak számára lehet hasznos, hiszen ők csak egészen korlátozott számú navigációs lehetőséget, valamint korlátozott mennyiségű tartalmat kínálnak. A jelentősebb terjedelmű tartalommal rendelkező weboldalak ugyanakkor korlátozónak érezhetik az oldalsó navigációt.

Használatánál – ahogy minden, a megszokottól eltérő navigációs megoldásnál – érdemes tesztelni, figyelni az analitikát. És ha úgy látszik, hogy valami szokatlan történik a kattintásoknál, az emberek nem használják a navigációt, akkor lehet, hogy át kell gondolni a vertikális menü alkalmazását a weboldaladnál.

(A szöveg a Design Shack cikke alapján készült.)

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.