Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-07-050 komment

Hogyan használj stockfotókat a weboldaladon?

Webdesign-tanácsként gyakran elhangzik, hogy ne használjunk stockfotókat a weboldalunkon, mivel ezek nem eredetiek, mesterkéltnek tűnnek, és nem árulnak el semmit rólad és a cégedről. Ez igaz, de ha mégis ez tűnik az egyetlen járható útnak, akkor mi a legjobb megoldás a használatukra?

A stockfotók jelentős része nagyon sablonos. Mindenkinek felrémlenek a furcsa mosolyra húzódó arcokról vagy az üzletemberek kézfogásairól készült képek. Ugyanakkor jó választás esetén olcsók – akár ingyenesek – és jó minőségűek, sőt még akár jobban is teljesíthetnek, mint azok a fotók, melyeket mi készítünk. Megfelelő használattal segítséget jelenhetnek a weboldalunknak, a hirdetéseinknek, vagy blogbejegyzéseinknek.

Először is: gondosan válassz!

Persze ehhez az kell, hogy ne pusztán egy olyan képet válassz ki, ami “jól néz ki”, hanem egy olyat, amivel érzelmeket válthatsz ki, és ami különbözik azoktól, amit mindenhol máshol megtalálsz a weben.

Az emberek remekül emlékeznek a képekre. Ha valamit hallanak, akkor annak már csak 10 százalékára emlékeznek 3 nap múlva. Ugyanakkor, ha az információ mellé teszel egy képet is, akkor 65 százalékra növeled az arányt. Gondolj a hirdetésekre: benned is inkább a képek maradnak meg, mint a szövegek, nem? Ennek oka, hogy az agykéreg 30 százaléka részt vesz a vizuális jelek feldolgozásában, míg az érintésekre csak 8 százalék jut, a hallásra pedig 3 százalék.

Ha egy általad használt stockfotó ugyanaz, mint amit több más weboldalon is láthattak az emberek, akkor az tudat alatt negatív benyomást kelt bennük. Az emberek korábbi tapasztalataikat vetítik rá a Te fotódra, ami csökkenti a bizalmat, és negatív asszociációkat kelthet. Vagyis ahelyett, hogy erősítenék a tartalmadat ezek a sokat látott képek, inkább rontasz a helyzeten.

A hitelesség fontossága

A közösségi média világában a hitelesség a kulcs. Ma már a közösségi médiához fordulunk, ha valami valódit szeretnénk látni, mely az ismerőseinktől vagy akár a kedvelt márkáinktól érkezik. Általában a legeredetibb és leghitelesebb tartalom a legérdekesebb is. Ez látszik például a Stories sikerénél a Snapchat vagy akár az Instagram esetében.

A legtöbb stockfotóval az a baj, hogy nem hitelesek. Ezekkel a képekkel nem tudsz igazán kapcsolódni a közönségedhez. Túlságosan műviek, mesterkéltek, legtöbbször nem tudják a hitelesség illúzióját kelteni.

A hitelesség rendkívül fontos, mivel az emberek ösztönösen azokat a márkákat kedvelik meg, melyek hitelesebbnek tűnnek, mint a versenytársaik. A hitelesség valami olyasmit jelent, hogy a dolgok, amiket mondunk és teszünk azonosak azzal, mint amiben hiszünk. És nem csak azért mondunk valamit, hogy az segítsen eladni a termékünket vagy szolgáltatásunkat. Amikor egy képre rátekintünk, akkor a másodperc törtrésze alatt eldöntjük, hogy az hiteles vagy sem. Ha egy fotó hamisnak néz, vagy bármi más módon hiteltelennek tűnik, akkor elveszítjük a márka iránti bizalmat.

Másrészt viszont egy hiteles kép bizalmat, megbízhatóságot jelez. De mi kell ahhoz, hogy egy kép hitelesnek tűnjön? Egyrészt valódi emberek legyen rajta. Nyilvánvaló, hogy a stockfotókon látható emberek modellek. Tehát, amikor stockfotót kell választanod, akkor azt kell megfontolnod, hogy

  • A képen látható emberek eredetinek vagy pedig modelleknek tűnnek?
  • Tökéletes a hajuk, foguk, ruhájuk?

Amikor kiválasztasz egy fotót, akkor olyat keress, ami valóságosnak tűnik. Ehhez tartozik, hogy az általuk bemutatott helyzetek se legyenek mesterkéltek. Az emberek nem vigyorognak a nap 24 órájában, ugyanakkor a stockfotóknál ez nagyon gyakori. Nyilván az emberek szeretnek mosolygó embereket látni, ez pozitív érzéseket kelt bennük, ugyanakkor a természetességnek nem tesz jót a meredt műmosoly. Tehát olyan beállításokat keress, ahol nem pózolnak a szereplők.

Egy viszonylag kevésbé mesterkéltnek tűnő stockfotó

 

Miként találd meg a tökéletes stockfotót?

A stockfotók úgy vannak kitalálva, hogy a tartalmak egy széles skálájához jól passzoljanak. Ez bizonyos szempontból remek dolog, másfelől viszont szerencsétlen. A képek ezáltal túlságosan általánosnak tűnhetnek. Pedig amikor a céges tartalmadhoz képet keresel, akkor az a célod, hogy valahogy kitűnj, megkülönböztesd magad. Ezt figyelembe véve, hogyan választhatod ki  a megfelelő fotót?

Használj olyan képeket, amelyek jól illenek a tartalmadhoz!

A képeknek nem olyannak kell lenniük, mint amelyek teljesen véletlenül csöppentek bele a tartalomba. Ahol lehetséges, a képek egészítsék ki a tartalmadat, minél jobban illeszkedjenek hozzá. Egy blogbejegyzésnél a felhasználók már a kép alapján tudják meg, hogy miről szól a tartalmad.

Gondolj a felhasználóidra!

Amikor a megfelelő képet akarod megtalálni, akkor mindig a közönségedre kell gondolnod először. Nyilván Te is azt szeretnéd, ha egy erős vizuális kapocs alakulna ki a kép és a márkád között, mely az általad kigondolt üzenetet közvetíti.

  • Olyan fotót válassz, amelyik megerősíti a márkádat!
  • A képed ne csak egyszerűen kitöltse a teret.
  • Olyan képet használj, melynek jelentése van, és lehetőséget kínál arra, hogy kapcsolatba lépj a közönségeddel!

Használj új képeket!

A weben általában olyan stockfotók bukkannak fel, melyeket máshol már ezerszer láttunk. Lehet, hogy egyébként ezek a képek a legszebbek és a legjobbak, azonban mégsem a legjobb döntés ezeket használni. Inkább az újabb, frissebb, kevesebbet használt képeket keresd meg. A TinEye segítségével még azt is megállapíthatod, hogy az adott képet már hányszor használtak a weben.

Ellenőrizd a jogokat!

Mielőtt kitennél a weboldaladra vagy a hirdetésedbe egy képet, ellenőrizd, hogy milyen licenc vonatkozik rá, illetve adott esetben azt is, hogy a rajta szereplő személyek engedélyezték-e a fotó felhasználását. Akad néhány olyan oldal, mely ingyenes fotókat kínál, viszont lehetnek feltételeik a használatukra vonatkozóan. Néhány licenc csak a személyes használatot engedi, vagy a fotós hozzájárulását igényli, esetleg nem engedélyezi a kép átalakítását. Ezért mindig gondosan olvasd el, hogy milyen feltételek vonatkoznak egy kép használatára!

Hogyan teheted eredetibbé a stockfotókat?

Írj rá szöveget!

Nagyon gyakori megoldás külföldi blogposztoknál, hogy a képekre ráírják a kapcsolódó bejegyzés címét. Ez kapcsolatot teremt a kép és a szöveg között, miközben eredetibbé tetted a fotót.

Használj overlayt!

A színek rendkívül fontosak a webdesignban, ezért is foglalkoztunk egy külön bejegyzésben velük. A színek segítségével kialakíthatsz hangulatot, atmoszférát, és érzelmeket kelthetsz. Elsősorban olyan színeket használj, melyek kapcsolódnak a márkád image-éhez, mert így a képeket is összekapcsolod a márkáddal.

Vágd meg a képet!

A vágással egy kicsit eredetibb képet készíthetsz magadnak a stockfotókból. De ki is emelheted ezzel a megoldással azt a részt, ami számodra fontos, amire fel akarod hívni a figyelmet.

Változtass a kontraszton!

Kontrasztról akkor beszélünk, amikor két elem a képen különbözik. Tehát például eltérő színű a betű és a háttér. Előbbi lehet sötét, utóbbi világos. Egy fotó esetében is erősítheted a kontrasztot, például azért, hogy felhívd rajta valamire a figyelmet. Hiszen, ha egy dolog kiemelkedik a sötét háttérből a kontraszt révén, akkor mindenki felfigyel rá.

Homályosítsd el a hátteret!

Ezt a trükköt elsősorban akkor vetheted be, amikor feliratot helyezel a képre. Ez lehet a cégneved, de az első pontban említett megoldás, tehát egy kapcsolódó szöveg is. A homályosítással ki tudod emelni az előtérben lévő elemet, ráadásul a szöveg is olvashatóbbá válik általa.

Mint látható, a stockfotókat ugyan nem szeretjük, de ha jól használod őket, akkor hatékony segítséget jelenthetnek számodra.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.