Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-07-200 komment

Miért lassítják le az embereket a görgetésre aktiválódó animációk? És mi a megoldás?

Ha rosszul használod a weboldaladon az esztétikai megfontolások alapján létrehozott animációkat, akkor azok megakasztják a felhasználókat és lelassítják őket a tartalom fogyasztásában. Ez pedig idegesíti őket, ami nem jó a felhasználói élmény szempontjából.

Azt már régóta tudjuk, hogy egy weboldal lassú betöltődése rontja annak használhatóságát, zavarja az embereket, és befolyásolja azt a képet, amit az oldalról és a cégről alakítanak ki. Amikor az idő csak szűkösen áll a rendelkezésükre, akkor még a legkisebb késlekedés is frusztráló lehet az információ megszerzésében.

A jelentős válaszidő általában a nagyméretű képeknek, felesleges funkcióknak vagy a szerver késésének köszönhető az összetett adatfeldolgozás miatt. Ugyanakkor a Nielsen Norman Group nemrég elvégzett használhatósági tanulmányában egy újabb okra lett figyelmes: mégpedig azon vizuális effektre, melynek használatakor csak a görgetés után jelenik meg egy bizonyos szöveg az oldal adott részén.

Az emberek szavaiból kiderült, hogy nem igazán tetszik nekik, hogy csak azután áll össze egy oldal tartalma, miután odagörgettek. Ahogy az sem, hogy minden egyes rész külön töltődik be. Hiszen néha csak annyit szeretnének, hogy lássák az információkat, mindenféle látványos animáció nélkül. A lassulásnak tehát bármilyen oka is van, az eredmény mindig ugyanaz: frusztráció és romló felhasználói élmény.

Az esztétikai célból alkalmazott animáció

Animációkat gyakran csak azért dobnak be a weboldalakon a designerek, hogy felhívják a figyelmet bizonyos elemekre a felületen, vagy modern és innovatív benyomást keltsenek az adott cégről, márkáról. Valóban, a finom animációk és az átmenet-effektek vizuálisan izgalmasabbá tehetik a weboldalt, illetve pozitív hatást gyakorolnak arra, hogy a felhasználó miként értékeli az adott céget.

De csak abban az esetben, ha nem zavarják meg, nem térítik el, és csak alkalmanként a megfelelő helyeken alkalmazzák őket. Ilyenkor a jó animációk növelik a felület vonzóságát, vagyis érvényesül az esztétika pozitív hatása a használhatóságnál.

A görgetésre aktiválódó animációk mostanában igen népszerűvé váltak, de mint minden trendnél, itt is könnyű hibákat elkövetni. A rossz vagy a túlzott használat miatt ezek az animációk ahelyett, hogy lenyűgöznék az embereket, csak felidegesítik őket: a felhasználót várakozásra kényszerítik, amíg a szöveg betöltődik az oldalon. (Ezzel párhuzamosan pedig rámutatnak a felhasználói korlátokra a technológiai tudással kapcsolatban, hiszen kiderül, hogy az emberek nem tudnak különbséget tenni a valódi lassúság, illetve a vizuális effektek által okozott lassulás között.)

Ettől még persze nem minden görgetés által aktivált animáció rossz. A kifinomult megoldások gyakran észrevehetetlenek maradnak az NNG tanulmányai szerint. Akkor jó a megoldás, ha nem vonja el a figyelmet a tartalomról. A jó animáció tervezése tehát azt jelenti, hogy meg kell teremteni a megfelelő egyensúlyt annak érdekében, hogy az animáció észrevehető, mégis diszkrét maradjon. Ezáltal ne térítse el a felhasználók az adott feladattól, ne váljon idegesítővé vagy állandóan ismétlődővé.

Hogyan hozz létre jó görgetés által aktivált animációkat?

Vedd figyelembe a kontextust!

Amikor animációt szeretnél használni a szövegeid megjelentetésénél, akkor mindig gondold át a weboldal célját, és hogy mi az elsődleges feladat, amit a felhasználók végre akarnak ott hajtani. Azokon az oldalakon, ahol az emberek számukra különösen fontos feladatokat akarnak végrehajtani (ilyen lehet például egy orvosi vagy pénzügy oldal), nagyon a célra összpontosít a közönség. Ilyenkor könnyebben megzavarják őket a felesleges design-trükkök, mivel ezek csak az idejüket vesztegetik. A feladatukra fókuszáló felhasználók nem akarják, hogy lenyűgözze őket a weboldal a designjával, egyszerűen csak válaszokat, megoldásokat akarnak.

Másrészt ott vannak azok az oldalak, melyek például szórakoztatással, művészettel foglalkoznak. Olyan oldalak, ahol az emberek élveznek egy-egy váratlan és érdekes vizuális trükköt. Például, ha egy múzeum weboldalán nézelődnek, akkor nem egy speciális információ után kutatnak, csak annyit akarnak tudni, hogy mit kínál számukra a múzeum. Ilyenkor nem sürgeti őket egy feladat, nem lebeg a szemük előtt egy fontos cél.

Ugyanakkor ilyen esetekben is fontos figyelembe venni, hogy a felhasználók az útjuk során hányszor találkoznak animációkkal. Egyszer vagy kétszer lehet érdekes egy áttűnési-effekt a görgetés során, de ha túl sokszor ismétled, akkor unalmassá válik, és elkezdi próbára tenni a felhasználó türelmét. Ebben közrejátszik az is, hogy az embereknek nincs közvetlen befolyásuk az animációk megjelenésére, azok indirekt módon bukkannak fel a görgetés hatására.

És míg egy-egy animáció csak kismértékben lassítja le a felhasználót, addig ha ezekből több van, akkor a hatásuk már összeadódik, és igencsak zavaróvá válhatnak. Itt érdemes emlékezni arra, hogy egyetlen másodpercnyi lassulás is elég ahhoz, hogy azt a felhasználó felfigyeljen rá, és azt érezze, hogy ki van szolgáltatva a rendszernek.

Csak a másodlagos tartalomnál használj görgetés által aktivált animációt!

Annak érdekében, hogy csökkentsd az animációk esetleges káros hatását, célszerű ezeket elsősorban a másodlagos, támogató tartalmaknál alkalmazni, és nem a fő szövegben. Ha ilyen módon használod az animációt, akkor az emberek nem kényszerülnek arra, hogy várniuk kelljen a weboldal minden részének megjelenésére, így folytatni tudják az olvasást, miközben az animáció vizuális-esztétikai hatásai továbbra is érvényesülnek.

Mivel a szöveg az a tartalmi rész általában, mely a fő információhordozó minden weboldalon, ezért különösen fontos, hogy ne akadályozzuk a hozzáférést.

A görgetés által aktivált animációk csak egyszer jelenjen meg

A görgetés által aktivált effektnek csak egyszer kellene betöltődnie: amikor a felhasználó először görget le a weboldalon. Ha azonban felgörget, majd újra le, akkor a tartalmaknak már animáció nélkül kellene megjelenni a számára. Ez fontos, erre minden esetben figyelj!

Összegezve tehát elmondható, hogy az animációk remek eszközt nyújtanak a figyelem felkeltésére és a márka erősítésére, de csak korlátozottan alkalmazhatók. A designerek és a fejlesztők is szeretik a csúszó, eltűnő vagy másféle áttűnést produkáló tartalmi elemeket, de azt nem szabad elfelejteni, hogy ezek az effektek inkább kockázatot hordoznak a felhasználói élményre nézve, mintsem segítséget jelentenek.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.