Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-07-270 komment

Még mindig szükség van a “kezdőlap” gombra a weboldalakon? Hogyan alakítsd ki?

Régen szinte elképzelhetetlenek voltak a weboldalak, a menüsor elején elhelyezkedő “home” (főoldal, kezdőlap) linkek nélkül. Az idők során azonban elkezdtek kikopni a weboldalakról. Alapvetően a kattintható logó kezdte betölteni a szerepét. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy még mindig szükség lenne rájuk.

10-15 évvel ezelőtt még a “home”, illetve “főoldal” vagy “kezdőlap” horgonyszöveggel ellátott linkek, gombok jelentették minden navigáció origóját egy-egy weboldal esetében. Amikor valaki mélyen eltévedt egy-egy összetett weboldal aloldalainak erdejében, akkor egyszerűen rábökött a navigációs menüben található “home” gombra, és az visszarepítette a nyugalmas és biztonságos kikötőbe, a főoldalra, ahonnan ismét nekiindulhatott a weboldal feltárásának.

Akik már 10-15 éve neteztek, azok emlékeznek arra, hogy a gyakorlatban nagyon sokszor zajlott így a böngészés. Az idők azonban változnak, az emberek számára egyre természetesebb lett a web, egyre rutinosabban navigálnak a weboldalakon, fiatalok pedig egyszerűen már beleszületnek. Így azt gondolhatnánk, hogy a korábban még rendkívül hasznosnak talált “kezdőlap” link mára feleslegessé vált a weboldalakon, hiszen a logót is használhatták erre a célra. A szakma meghatározó neve, a Nielsen Norman Group szerint azonban még mindig sokan keresik az explicit módon megjelenő “home” gombot a weboldalakon. Érdemes tehát használni, és azt is elmondják, hogyan.

Hol jelenhet meg a “vissza a főoldalra” funkció?

Kezdjük ott, hogy hol jelenhet meg a “főoldal” link, mert később fontos lesz, hiszen nem minden elhelyezésnek azonos a súlya.

Navigációs menü

Ez a legalapvetőbb megjelenése a “home” gombnak. A vita tulajdonképpen arról szól, hogy a navigációs menüben 20 év webes használat után meg kell-e jelennie, vagy más elemek képesek átvenni a funkciót?

Kattintható logók

Mára teljesen sztenderd megoldássá vált a weben a kattintható logók használata, mely egyben a leginkább elfogadott és megszokott alternatívája a “kezdőlap” linknek. Hiszen a legtöbb oldal fejlécében – többnyire a bal oldalán – megtalálható a logó, így adja magát az ilyen irányú alkalmazása. Annál is inkább, mivel a logó minden egyes aloldalon is jelen van.

Morzsamenü

Különösen a nagyobb mélységű, többrétegű weboldalaknál célszerű a breadcrumbs használata, melyek minden egyes oldalon mutatják a felhasználó számára, hogy éppen merre, melyik szinten jár. Ezek egyben linkként is funkcionálnak, vagyis az egyes elemekre kattintva feljebb tudunk lépni az oldal hierarchiájában, akár a főoldalra is. Hagyományos megjelenítésnél a lapok tetején, közvetlenül a fejléc alatt tűnnek fel. Ezekben legfelső szintként helyet kaphat a “kezdőoldal” link, mégpedig egész jól használhatóan.

Lábléc

Szintén kiindulópont lehet a lábléc lehet a felhasználók számára. Ez az a hely, ahová általában legörgetnek, amikor az oldal szerkezetével kapcsolatos információkra kíváncsiak. Itt ugyanis sokszor megjelenik a teljes vagy részleges weboldal-térkép. Ezért a lábléc arra is szolgálhat, hogy ha a felhasználók valamit nem találnak a főmenüben, akkor legörgessenek az oldal aljára, hogy körülnézzenek ott is. Így pedig egy “kezdőlap” gombnak is van itt helye, akár logó formájában.

Pro és kontra érvek: mi szól a dedikált “kezdőlap” link ellen, és mi mellette?

Amiben mindkét vélemény azonos állásponton van az az, hogy egy közvetlen, egyetlen kattintással a főoldalra vezető linkre szükség van minden weboldalon. Ennek alapvetően két oka van:

  1. A visszatérés a főoldalra nagyon gyakori művelet a weboldalakon. Az emberek gyakran ugranak vissza a főoldalra, amikor eltévednek, vagy készek egy új feladat elindítására.
  2. A keresőkből sokan egy aloldalra érkeznek, így első körben kikerülve a főoldalt. Számukra praktikus lehet egy főoldalra mutató link, ha a weboldal más részeit is felfedeznék.

Ellene szóló érvek

Először is az egyszerűsítés szándéka. Amikor felhasználói élményt tervezünk, arra kell törekednünk, hogy hatékonyabbá tegyük a felhasználói utat a weboldalunkon, annak érdekében, hogy látogatóinkból visszatérő és elégedett látogatók legyenek. Habár nagyon sok eszköz van, amit segít a konverziós arányunk javításában, a felesleges navigációs elemek eltávolítása is ezek közé tartozik. A “kezdőlap” link leselejtezése révén egy kicsit áramvonalasabbá válik az oldalunk, könnyebbé válhat vele a felhasználók vezetése.

A nagyobb weboldalak esetében azt látjuk, hogy közülük nagyon sok eltávolította már a “home” gombot. Többek között azért is, mert nem a főoldal a helye az elsődleges interakcióknak – tehát nem kiemelt fontosságú a weboldalon -, ide inkább csak a kiemelt ajánlatok, a reklámok, és valamiféle tartalomjegyzék kerül. És végül utolsó érvként: talán már nincs is szükség rá, mert a felhasználók megszokták, hogy a logóra kattintanak ebből a célból.

Mellette szóló érvek

A Nielsen Norman Group szerint ugyanakkor a “home” gomb funkcióját átvevő, nagyon elterjedté vált, főoldalra mutató, kattintható logó nem elég a weboldalon, szükség van kifejezetten “kezdőlap” elnevezésű linkre is. Akár a navigációs menüben, akár a morzsamenüben, de kell.

Ennek oka, hogy nem minden esetben jelent biztos megoldást egy főoldalra linkelt logó. Habár mára bevett gyakorlattá vált, még mindig nem minden felhasználó ismeri, különösen a webet ritkábban használók. Az NNG használhatósági kutatásai során még mindig találkozik olyan felhasználókkal, akiknek gondot jelent az, hogy megtalálják a főoldalra mutató linket. Különösen akkor, amikor a logók nem a megszokott helyükön, a bal felső sarokban jelennek meg, vagy esetleg nem logónak hanem sima szövegnek néznek ki.

Hoa Loranger szerint a logón keresztüli elérés csak egy implicit megoldás, ami mellett kell egy explicit megjelenés is, ami a “home” gomb lenne. Tanácsa szerint mindkettőt használni kell a weboldalakon, hiszen tapasztalataik azt mutatják, hogy még mindig nagyon sok ember keresi a “kezdőlap” gombot a navigációs menüben. A “home” gomb azonban nem csak a navigációs menüben, hanem a morzsamenüben is ugyanolyan jól funkcionálhat.

Ezek után lássuk, hogy miként kellene kialakítani őket egy jó felhasználói élmény érdekében!

A főoldalra mutató implicit linkek kialakítása

1. A logó mindenképpen mutasson a főoldalra!

Az idők során sok ember megtanulta, hogy a weboldalakon a logóra kattintással visszajuthat a főoldalra. Ez egy olyan hagyománnyá vált, melyet érdemes követni, hiszen a felhasználói várakozásoknak való megfelelés csökkenti a zavart.

2. A logó a bal felső sarokban legyen!

Ez az a pozíció, ami a leginkább elterjedt, és az emberek éppen ezért itt keresik a logót. Logókról szóló blogbejegyzésünk egyik fejezetében már áttekintettük, hogy mennyire fontos a megszokott helyre tenni a logót a weboldalon. Hatszor valószínűbb, hogy az emberek egy kattintással vissza tudnak térni a főoldalra, ha bal felső sarokban elhelyezett logónk van, mint ha középen lenne. Ha jobb oldalon van, akkor pedig egyszerűen nem találják meg.

3. Különbözzön a logó a szövegtől!

Az még nem elég, hogy a megfelelő helyre kerül. Sokszor a logó úgy néz ki, mint ha a navigáció része, vagy egy címsor lenne. Ahhoz, hogy az emberek megtalálják a logót, meg kell különböztetni a többi elemtől.

A menüben eltűnő logó

A menüben eltűnő logó

Az explicit linkek kialakítása

1. Legyen egy “kezdőlap” gombod!

A problémák elkerülése végett a legjobb megoldás, ha mind a kattintható logót, mind pedig “home” gombot is használsz – szögezi le az NNG. Ennek a “home” gombnak azonban nem feltétlenül a navigációs menüben kell helyet kapnia, megjelenhet a morzsamenüben is. Fontos azonban, hogy akár navigációs menüben, akár morzsamenüben szerepel, a weboldal bal felső részén, a tartalom felett jelenjen meg, mert így találják meg legkönnyebben az emberek.

2. A morzsamenü mindig a “kezdőlap” linkkel kezdődjön!

A morzsamenü mutatja meg az embereknek az aktuális pozíciójukat, valamint azonnal lehetőséget kínálnak nekik, hogy a weboldal egy felsőbb szintjére ugorjanak. A legjobb megoldás, ha mindig látható benne a “home” gomb, mint a weboldal legfelső szintje. Egy kivétellel.

Egy példa jó kialakítású morzsamenüre

Egy példa jó kialakítású morzsamenüre

3. A főoldalra ne tegyél “home” gombot!

Az mindig zavaró, ha egy oldalra magára mutató link kerül. Nincs ez másként a kezdőlap esetében sem. A “kezdőlap” gomb tehát mindig csak az aloldalakon jelenjen meg. Tehát a főoldalon vagy úgy jelenjen meg a “kezdőlap” gomb, mint ami épp aktív állapotban van, vagy pedig egyáltalán ne legyen látható.

4. Ha morzsamenüt használsz, akkor ne jelenjen meg a “kezdőlap” a navigációs menüben!

Végül: arra nincs szükség, hogy mind a navigációs menüben, mind a morzsamenüben szerepeljen egy “kezdőlap” gomb. Ez már túl sok, szükségtelenül növeli a weboldal komplexitását. A duplikált link a négy legveszélyesebb navigációs technika közé tartozik, melyek kognitív terhelést okoznak az embereknek, így lehetőleg kerülni kell az alkalmazását.

 

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.