Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-08-020 komment

Hogyan javíthatod akadályokkal a weboldalad felhasználói élményét?

Azt hiszed, hogy egy weboldal akkor a leghatékonyabb, ha a lehető legkönnyebben használható, és szinte siklanak rajta a felhasználók? Nos, nem egészen. Néhány akadály, némi nehézség csak még jobbá teheti.

Persze itt nem a rossz vagy elrontott webdesignról van szó. Hanem olyan akadályokról, melyeket meg kell tervezni. Mégpedig annak érdekében, hogy az eredmény még az áramvonalas UX-nél is jobb legyen a végén. Hogyan? Erre adta meg a választ a Usabilla blogjában Robyn Collinge.

Abból indul ki, hogy a UX-et általában akkor tartjuk ideálisnak, ha teljesen “akadálytalan”, “erőfeszítésmentes” a felhasználók szempontjából. Pedig lehet, hogy az emberek mást akarnak. Mondjuk akadályokat legyőzni. Ez pedig a Te szempontodból is jó, mert jobb és elégedettebb ügyfeleket szerzel.

Amikor az a gond, hogy túl könnyen megy minden

Erre egy példa az ‘50-es évek Amerikájából, amikor a General Mills létrehozott egy instant süteményport. Más dolguk nem is volt a háziasszonyoknak, mint vizet adni az előre csomagolt száraz összetevőkhöz, és megsütni. Ki ne akarná, hogy időt és energiát megtakarítva készítsen el egy egészen jó süteményt? Meglepetésre, az eladások nem alakultak valami fényesen. A cég persze nem értette miért, így felkért egy csapat pszichológust, hogy fejtse meg a rejtélyt.

Mint kiderült, a probléma az volt, hogy az átlagos amerikai háziasszonyok bűnösnek érezték magukat a kényelmes megoldás miatt. A Psychology Today beszámolója szerint a termék annyi időt és energiát spórolt meg, hogy a háziasszonyok azt érezték, becsapják a férjüket és a vendégeiket. Tulajdonképpen a süti annyira finom volt, hogy az emberek azt gondolták, a nők órákat töltöttek a tűzhely előtt az elkészítésével.

A Mills mindezek után kénytelen volt kissé kényelmetlenebbé tenni a terméket, hogy jobban fogyjon: már nem csak vizet kellett hozzá tenni, hanem egy tojást is belekeverni. Így az instant sütemény eladásai végre megindultak felfelé. Az emberek tehát szeretnek feladatokat végrehajtani, nehézségeket leküzdeni, a kérdés már csak az, hogy ez miért lehet jó Neked?

Az akadályok megelőzik a hibák elkövetését

Az egyik megoldás, hogy nehézségekkel találkozzanak az emberek a felhasználói út során, ha visszaigazolásokat kérünk tőlük. Egy felugró ablak láttán talán úgy érzik, az csak hátráltatja őket. De eggyel több lépés az úton megelőzi azt, hogy hibát kövessenek el. Ezt pedig hosszú távon méltányolni fogják.

Tehát, ha megerősítést kérsz tőlük egy e-mail elküldése előtt, az világossá teszi számukra azt, hogy a dolgok komolyra fordultak: innen már “nincs visszaút”. Ahelyett, hogy csalódottak lennének, még inkább tudatában lesznek a tevékenységük súlyának, így elkerülhetik a hibákat.

Az Amazon appjának felületén például a megrendeléshez egy kézmozdulat megtételére van szükség, ami éppen ellentétes azzal, mintha megérintenénk, megnyomnánk a gombot. Utóbbi esetében előfordulhat véletlen érintés, míg véletlen kézmozdulat kisebb eséllyel. Ez azt jelenti, hogy egy ideiglenes nehézség a felhasználót sok későbbi problémától mentesítheti.

Az akadályok jobb minőségű leadeket hoznak

Elsőre talán az tűnik logikusnak, hogy a terméked vagy szolgáltatásod olyan könnyű legyen használni, amennyire csak lehetséges. Ezzel szemben egy akadály révén jobb leadeket szerezhetsz. Mint Nick Babich rámutatott, egy akadály segítséget jelenthet az olyan weboldalak számára, ahol a felhasználók hozzák létre a tartalmat.

Csak vess egy pillantást arra a hosszú folyamatra, ahogy egy ügyletet feltölthetsz a Grouponra, vagy egy lakást az Airbnbre. A plusz akadályok révén éri el mindkét cég, hogy minőségi szolgáltatást tudjon kínálni, hiszen csak azok jelennek meg itt az ajánlatukkal, akik tényleg komolyan gondolják. Azt látjuk, hogy ami kezdeti nehézségnek tűnik, az végeredményben egy jobb szolgáltatáshoz, és még jobb felhasználói élményhez vezet.

Az akadályok ösztönözhetik a konverziót

Utazási oldalakon előfordul, hogy olyan szállásokat vagy repülőjáratokat hirdetnek, melyek már nem elérhetők, mert lefoglalták őket vagy minden jegy elkelt. Habár ez idegesítő lehet az emberek számára, mégis arra ösztökéli őket, hogy minél előbb lefoglalják a következő elérhető szállást vagy repülőjegyet, ahelyett, hogy még hosszasan keresgélnének jobb ajánlatok után, akár egy másik weboldalon. Ami problémának tűnik, tulajdonképpen gyorsabb konverzióhoz vezet.

Hasonló az a megoldás is, amikor úgymond “megszégyenítik” a felhasználókat azzal, hogy a felugró ablakban nem “kérem” vagy “nem kérem” opciók jelennek meg, hanem utóbbi helyett egy olyan üzenet áll, mely miatt rosszul érezhetik magukat. Ezzel a kis kellemetlenséggel – vagyis, hogy nehezebbé vált visszautasítani a cselekvést – jobb konverziós arány érhető el, bár akadnak akik úgy vélik (például a Nielsen Norman Group), hogy nem szabad ezzel a trükkel élni, mert rosszul érzik tőle magukat az emberek. De hát végül is ez a cél.

A lényeg pedig az, hogy a felhasználói élménybe csúsztatott kis döccenő – ami zavaró lesz mindenki számára, és rossz lesz a híre – végül is lehet, hogy jó hatással lesz mind a felhasználóidra, mind pedig rád nézve.

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.