Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-08-230 komment

A modern webdesign a célokról szól

Mielőtt nekiállnál a weboldalad tervezésének, tudnod kell, hogy mi a célod vele. Ha már tisztában vagy a célokkal, akkor összpontosíthatsz csak a designra. 

A ’90-es évek weboldalainál még nem igazán számított a hatékonyság. Mindenki csak annyit akart, hogy legyen szép a weboldala, kapjon helyett rajta néhány jópofa, egyedi funkció, amire felfigyelnek az emberek. Látszólag egyébként a felhasználók is ezt akarták, nem nagyon zavartak bele képbe a marketing szempontok. 

A “szép weboldalak” kora 

A webdesign ennek folyományaként annyiból állt, hogy az ügyféllel folytatott beszélgetés után a designer leült a kedvenc pixel-szerkesztője elé, és összedobott pár különböző vázlatot a weboldal kinézetéről. Lehetőleg olyanokat, melyek jelentős mértékben eltértek egymástól. Egy kifejezetten ronda darab biztos, hogy került közéjük, mivel az értékesítés pszichológiája szerint az emberek annál könnyebben hoznak meg döntéseket, minél nagyobb a különbség a lehetőségek között. Ahhoz képest persze, hogy csak a vizualitás volt fontos, egészen elképesztő weboldalak születtek akkoriban. 

A “szép weboldalak” korszakán azonban még mindig nem jutottunk túl. Ha körülnézel a weben, továbbra is azt láthatod, hogy van egy rakás designer, aki változatlanul az előbb vázolt elvet követi a weboldaltervezésnél. Annak ellenére, hogy a webdesign mára egy egészen más irányba fordult. A szépség még mindig fontos tényező a webdesignban, sőt van, akik számára csak ez létezik, elég, ha a Dribbble-t vagy a Httpstert megnézed. 

Az ezeken látható terveknek soha nem az a céljuk, hogy pénzt keressen a weboldalával annak tulajdonosa. Ezek mindig csak a szépségről szólnak, vagy olyan egyéni szempontok határozzák meg őket, mint mondjuk a tökéletes reszponzivitás kialakítása. De nemcsak itt van gond. A különböző template-ek és témák készítői sem nagyon foglalkoznak mással. Habár őket sokszor még a kinézet sem érdekli. Az elsődleges céljuk a nyereség, az a pénz, amit a template hoz nekik. 

Mára a cél lett a legfontosabb 

Ha azt akarjuk, hogy a cél mindennél fontosabb tényező legyen, akkor még időben meg kell határozni. Ez nem azt jelenti, hogy majd a harmadik vázlat után, hanem azt, hogy még az első előtt. Ha már kigondoltad a weboldalad célját, akkor hamar rájössz, hogy a designnak csak alárendelt szerepe lehet a céllal szemben. Az nem működik, hogy elkészül valamilyen weboldal, majd reménykedsz, hogy eléred vele a már meghatározott céljaidat. 

Tehát az első kérdés, amit egy új weboldal tervezésekor vagy egy meglévő oldal redesignja előtt fel kell tenned magadnak az, hogy milyen célt akarsz elérni a weboldallal? (Illetve a designer szemszögéből az, hogy milyen célt akar elérni vele az ügyfél?) A termékét vagy szolgáltatását akarja eladni? Olvasókat akar szerezni? A feliratkozói számát szeretné gyarapítani? Tájékoztatni akarja az embereket a tevékenységéről? Vagy esetleg csak szórakoztatná őket? 

Bármi is legyen a weboldal célja, tisztában kell lenni vele. Nem csak a design függ ettől, hanem a tartalmat is az határozza meg, hogy mit akar a weboldal elérni. Mert, hogy írod meg egy cselekvésre ösztönző link szövegét (call to action), ha nem tudod, hogy mire akarod biztatni az embereket? 

Nyilván nem mindenki van tisztában a céljaival. Nagyon sok olyan leendő weboldaltulajdonos van, aki nem gondolkodik el a célokon, csak egy weboldalt szeretne. Pedig a célt mindenképpen meg kell határozni a weboldal-tervezés előtt, hiszen csak ekkor tudod megállapítani, hogy a weboldal sikeres-e vagy sem.   

A cél akár a célközönség elérése is lehet

A cél szinte minden esetben lehet akár annyi is – ami egyébként minden weboldalnál potenciális célként merül fel -, hogy összekapcsold a céget az ügyfeleiddel vagy közönségeddel. Tehát a kérdés itt az, hogy mi a leghatékonyabb megoldás ennek a kapcsolatnak a kialakítására?  

Ugyanakkor ezt a kérdést csak akkor tudod megválaszolni, ha ismered a közönséged, illetve ismered a konkurenciát, és hogy ők miként közelítik meg ezt a problémát. Mit csinálunk, mit teszünk az ügyfelekért, és hogyan tesszük ezt? Honnan tudjuk, hogy elértük a célt? Mit jelent a siker ezen keretek között? A válaszok fogják meghatározni a projekt leírását. 

Ezek után következhet csak maga a tervezés. Ami fontos, hogy a célközönség ismeretén alapuljon a design. Például megállapítod, hogy a célközönséged kizárólag 60 éven felüliekből áll. Nyilván ekkor a könnyen olvasható betűtípusok kerülnek az oldalra, megnövelt méretben. De ha pont az ellentéte derül ki, az is kiemelt figyelmet érdemel a tervezés során.  

Viszont, csak akkor tudod ezeket a tényezőket figyelembe venni a design során, ha tudod, hogy kik fogják látogatni a weboldalad. Az ügyfelek pedig csak akkor fogják elérni a céljukat, ha Neked sikerül elérned őket. És csak ebben az esetben mondhatod azt majd, hogy a weboldalad sikeres. 

(A szöveg a Noupe bejegyzésén alapul.) 

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.