Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-09-130 komment

Miért fontos a lábléc a weboldaladon? És hogyan alakítsd ki?

Talán úgy gondolsz a weboldalad legalsó részére, mint aminek nincs túl nagy jelentősége, mindenféle link vagy egyéb információ – amit máshol nem tudsz elhelyezni – belezsúfolható. Pedig a lábléc nagyon hasznos is lehet a számodra, ha a megfelelő navigációs lehetőségeket, egyéb funkciókat, információkat jól jeleníted itt meg.

Amikor a felhasználók elérkeznek egy weboldal aljára, akkor onnan vagy a weboldal egy másik oldalára navigálnának, vagy pedig egy korábban olvasott részhez térnek vissza. Ha nincs megfelelő navigációs eszköz a láblécben, akkor fel kell görgetniük a weboldal tetejéig, hogy az ott megjelenő navigációs menüt használják. Ez egy plusz erőfeszítés a felhasználók részéről.

Mi legyen a láblécben?

Ha viszont egy oldaltérképet helyezel el minden weblapod láblécében, akkor a lap aljára érkezve az emberek találkoznak egy jól használható navigációs eszközzel, melynek segítségével a weboldalad más részeire is eljuthatnak. Minél nagyobb a weboldal, annál több navigációs pontra van szüksége rajta a látogatóknak. Ha a láblécben is helyezel el navigációs linkeket, azzal némi terhet veszel le a központi navigációdról.

A láblécben olyan linkeknek kell szerepelniük, melyek minden felhasználó számára hasznosak lehetnek, tekintet nélkül arra, hogy a weboldal mely részén tartózkodnak éppen. Ez azt jelenti, hogy ugyanúgy viselkednek a láblécben szereplő linkek, mint a weboldalad központi navigációs menüje.

Segíti a weboldalad felfedezését, megmutatja a felépítését

A lábléc különösen hasznos abból a szempontból, hogy segítségével a weboldal-hierarchia különböző pontjait mutathatod meg a látogatóknak, melyek létezéséről egyébként nem is tudnának. Ha viszont javítod bizonyos navigációs pontok láthatóságát, az arra is bátorítja a felhasználókat, hogy felfedezzék a weboldalt.

Az itt elhelyezett direkt linkek révén a felhasználók mindössze egy kattintásra kerülnek attól, hogy akár egy teljesen más tartalmi kategóriával is megismerkedjenek, és új dolgokat fedezzenek fel a cégeddel vagy a termékeiddel kapcsolatban.

A lábléc segítségével megmutathatod a felhasználóknak a különféle szinteket a weboldal hierarchiáján belül. Így meghatározhatják hol található a célpont, és azonnal át tudnak lépni egy másik kategóriába vagy oldalra, ahol folytathatják a keresést. Ez különösen hasznos lehet az összetett, többszintes weboldalaknál, mivel az egyes kategóriák elhelyezkedése máshol talán nem mutatkozik meg ilyen világosan számukra.

A láblécek tehát több fontos funkciót is ellátnak: szorosabbá fűzik a kapcsolatot a kategóriák és egyes oldalak között, bátorítják a felhasználót, hogy felfedezze a kevésbé látható tartalmakat, miközben bemutatják a weboldal teljes struktúráját.

Hogyan alakítsd ki a láblécet?

Először is, döntsd el, hogy melyik funkciót szeretnéd kínálni elsősorban a felhasználóknak. A láblécben sokféle funkció megjelenhet. Mint láttuk, használható arra, hogy a weboldal fő kategóriáit felsorolja, vagy olyan különleges kategóriákat emeljen ki, melyek nincsenek jelen más navigációs részeken. Elhelyezhetők itt a kapcsolati információk, a támogatás, vagy akár a “Rólunk” rész is.

A kérdés elsősorban az, hogy melyik elem növeli leginkább a mozgás szabadságát a weboldaladon belül, anélkül, hogy feláldozná azt a teret, melyek ezen oldalak tartalmának megjelenítésére rendelkezésre áll. Fontos, hogy a lábléc az oldal teljes szélességét elfoglalja, és jelen legyen minden egyes weblapon. Győződj meg azonban arról, hogy egyik lapon sem foglal el túl nagy helyet!

Az olyan linkeket, mint a “kapcsolat” vagy a “partnereink” mindig sorold be valamilyen könnyen megérthető kategória alá. Úgy rendezed el a linkeket, hogy könnyen be lehessen azonosítani, melyik kategória alá tartoznak. Ennek érdekében bevetheted a whitespace-t vagy vonalakat, melyek által kialakíthatók a csoportok. Végül pedig elhelyezheted még a jogokkal és egyéb információkkal kapcsolatos részt a lábléc legalján.

Milyen gondok lehetnek a láblécekkel?

A legnagyobb problémát az jelenti, amikor egyre több és több dolog kerül be egy weboldal láblécébe. Ezek egy része ráadásul felesleges, mint például a partner-oldalakra mutató linkek, vagy az ismétlődő navigációs pontok. Korlátoznod kell tehát a láblécbe kerülő elemek számát, mivel a cél az, hogy egy alternatív navigálási lehetőséget kínálj az embereknek, vagy felhívd a figyelmüket olyan lehetőségekre, melyek a weblap más részen nem jelennek meg.

A lábléc tehát ne tartalmazzon minden olyan linket, funkciót, lehetőséget, információs amit esetleg máshol nem tudsz elhelyezni! Ezek ne rakódjanak le valamiféle hordalékként az oldal aljára. Fogd fel úgy a láblécet, mint valami értékes helyet, ahol olyan linkeket és oldalakat mutathatsz meg a látogatóknak, melyek javítják a felhasználói élményt, és amelyekkel könnyebben navigálhatnak a weboldalad tartalmában.

A kategóriák és linkek elrendezése ugyanakkor egy másik lehetséges problémát is felvet. Mégpedig azt, hogy ha az elemek teljesen véletlenszerű sorrendben jelennek meg, akkor a felhasználók nem foglalkoznak a lábléc tartalmával, és inkább egy rendezettebb lehetőséget keresnek a navigálásra. Vagyis fontos a megfelelő struktúra és rendszer kialakítása itt, mivel ez segíti az embereket abban, hogy azonosítsák az érdekes és hasznos linkeket, oldalakat anélkül, hogy kattintaniuk kellene.

Összefoglalva tehát elmondható, hogy a lábléc képes arra, hogy minimalizálja a felhasználói erőfeszítést a weboldalon történő navigálás során. Amikor elhelyezed a megfelelően válogatott linkeket itt, akkor lehetővé teszed az embereknek, hogy felfedezzék a weboldalad további részeit, vagy közvetlenül eljussanak a számukra releváns információkhoz anélkül, hogy a weboldal tetején lévő navigációs menüt kellene használniuk. Ezáltal levehető a teher egy része a központi navigációról, elhagyhatók elemek, így pedig egy sokkal letisztultabb és vonzóbb felületet kapsz. Ha jól használod, a lábléc olyan támpontot jelent az embereknek, mely által simábbá válik a felhasználói út, ezáltal pedig javul a teljes felhasználói élmény a weboldalon.

(A bejegyzés ezen cikk szövege alapján készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.