Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-10-110 komment

Az első benyomás fontos a webdesignban is – hogyan használd ki?

Egy weboldalra adott első reakció határozza meg, hogy a felhasználók miként értékelik az oldal relevanciáját, hitelességét és használhatóságát. Ezt érdemes észben tartani a tervezés során, annak érdekében, hogy hatékonyabb weboldalt alakíthass ki.

Mindannyian szeretünk úgy gondolni magunkra, mint racionális lényekre, akik döntéseiket átgondoltan hozzák meg. A valóság azonban az, hogy a döntési folyamatok jelentős része már azelőtt lezajlik bennünk, hogy egyáltalán tudatában kerülnénk a döntési helyzetnek. A Nielsen Norman Group szerint pedig ezért kell figyelembe vennünk a weboldalkészítés során az irracionális viselkedés hatását a döntéshozatalra.

Hogyan születnek a döntéseink?

Daniel Kahneman szerint az emberek kétféle úton dolgozzák fel az információkat. Van egy egyes számú és egy kettes számú rendszerük. Az 1. rendszer az úgynevezett automata rendszer, mely akaratlan és csekély erőfeszítést igényel, ugyanakkor gyorsan érzékeli a kapcsolatokat és felismeri a mintákat.

A 2. rendszer ezzel szemben lassú és nehézkes, a figyelmünket igényli. Általában utóbbival azonosulunk, vagyis tudatosnak tartjuk magunkat, és úgy véljük, hogy irányítjuk a sorsunkat. Ezzel szemben a kormánykeréket az 1. rendszer fogja. Még akkor is, ha nem teljes mértékben irányít, a legtöbb benyomásról ez gondoskodik a 2. rendszer számára.

Az 1. rendszer gyors megoldásokkal szolgál a már megszerzett tapasztalataink felhasználásával. Gondosan feldolgoz minden tárgyat körülöttünk, ami egyébként megterhelő lenne és túl sokáig tartana tudatosan megtenni. Gyorsan azonosítja azokat az információkat, melyek fontosak egy feladat elvégzéséhez, így a 2. rendszer ezeket az információkat fogja feldolgozni egy döntés meghozatalánál.

De a weboldaltulajdonosok szempontjából mindez miért fontos?

Egyrészt azért, mert az egyes számú rendszer határozza meg azt, hogy az emberek minként ítélik meg az információk fontosságát. Információkeresés közben ugyanis a felhasználók gyorsan átfutják a weboldalakat a számukra fontos információk után kutatva. Ennek során hajlamosak azon elemekkel kapcsolatba kerülni, melyeket magas információtartalmúnak ítélnek meg.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy egy weboldal átfutásának mintája attól függően változik, hogy éppen mi a célja a látogatónak. Például, ha információt keres, akkor egyedül a keresésre utaló jelzéseket veszi figyelembe (nagyító ikon, keresés szó, beviteli mező), minden mást figyelmen kívül hagy.

A 1. rendszer kiváló abban, hogy kiiktassa a felesleges információkat. A gond csak akkor van, ha a fontos információ valamiért felesleges információnak néz ki. Ilyenkor a fontos információt ugyanúgy figyelmen kívül hagyja, mint a lényegtelen információt. Vagyis az első benyomás ugyan gyors és általában pontos, de nem száz százalékos. Ezért figyelned kell arra, hogy a fontos információ valóban fontosnak tűnjön.

Ráadásul az 1. rendszer hatással van arra is, hogy a felhasználó miként látja a weboldal esztétikáját, és indirekt módon a használhatóságát. Egy szebb weboldalra az emberek úgy emlékeznek, mint ami sokkal használhatóbb, mint amilyen valójában. Márpedig az 1. rendszer dönti el egy weboldalról, hogy az szép vagy sem. Gite Lindgaard kutatásaiból az derül ki, hogy mindössze 50 milliszekundumra van szükség ezen döntés meghozatalához, és hiába nézik tovább az emberek az oldalt, a kezdeti véleményük már nem fog megváltozni.

Az 1. rendszer ítéli meg azt is, hogy mennyire hiteles egy weboldal. Amikor a felhasználó megérkezik az oldalra, általában van egy célja. A kiemelkedő designelemek (mint például egy piros call to action gomb) pedig automatikusan felkeltik a figyelmét. BJ Fogg szerint minél feltűnőbb egy elem, annál nagyobb lesz a hatása a weboldal hitelességére nézve. Ez a hatás lehet pozitív vagy negatív is, attól függően, hogy az emberek miként értelmezik az elemet. Tehát egy mozgó reklám az oldal tetején lehet ugyan figyelemfelkeltő, de egyben zavaró is, így rontani fogja a weboldal megítélését.

Következtetések a webdesignra vonatkozóan

Először is érdemes meghatározni a kulcsfontosságú munkafolyamatokat minden egyes persona számára. Ez azt jelenti, hogy minden terméknek többféle felhasználója van, akik különböző feladatokat szeretnének végrehajtani. A personák felelnek meg a különböző felhasználó-típusoknak. Meg kell értened ezeknek a típusoknak a gondolkodásmódját és attitűdjeit, meg kell határoznod a céljaikat és azt a módot, ahogy el akarják érni. Ez alapján kialakítható egy munkafolyamat, és meghatározható az, hogy mely információk milyen sorrendben fontosak az egyes típusok számára.

Egyszerűsíteni kell a vizuális megjelenést annak érdekében, hogy ne terheld túl az 1. rendszert, és segítsd a releváns információk meghatározásában. Mivel az 1. rendszer azokra az elemekre figyel fel, melyek kiemelkedőek – ha fontosak az éppen előtte álló feladat végrehajtásában -, ezért el kell kerülni a versengő, azonos mértékben figyelemfelkeltő, de különböző call to action-öket. Két CTA-t alkalmazni nem tanácsos, de ha mégis szükség lenne rá, akkor úgy kell kialakítani őket, hogy világos legyen a hierarchiában betöltött helyük. Ha egyforma súlyú a két különböző CTA, akkor a 2. rendszernek kell választania közülük, ami időbe telik és kognitív megterhelést jelent.

Korlátozni kell a hangsúlyos színek és betűtípusok számát is. Ha túl sok színt használsz (négynél többet) és túl sok betűtípust (kettőnél többet) egy oldalon, akkor az úgynevezett szivárvány hatást vált ki: megzavarja az 1. rendszert és rossz benyomás keletkezik a weboldal esztétikájáról. Ne használj alacsony kontrasztú színeket és apró betűket sem, mert ez azt üzeni az embereknek, hogy valamit el akarsz rejteni előlük!

Az is fontos, hogy a design vizuálisan kiegyensúlyozott legyen egy rács mentén. Ez ugyan bizonyos mértékben korlátozza a kreativitást, ugyanakkor gondoskodik a struktúráról és az egyensúlyról.

Továbbá a legfontosabb elemek világosak legyenek, és támogassák a hitelességet. Tehát érthetően meg kell mondanod a látogatóknak, hogy ki is vagy és mit csinálsz. Ha aktiválni kell a 2. rendszert azért, mert a felhasználó nem tudja eldönteni, hogy jó helyen jár-e a weboldaladon, akkor elkezdi vizsgálgatni az oldalt, mert gyanúsnak találja.

Ne kérdezz túl sokat, túl korán a látogatóktól! Hiszen időbe telik, mire kialakul a bizalom. Ha a feliratkozási kérés az első, amit a felhasználó meglát a weboldaladon, akkor az csak felidegesíti és gyanakvóvá teszi. Először inkább kínálj értéket, hogy az emberek azt viszonozni akarják valamivel, mondjuk kapcsolati információkkal.

Segítenek a tesztek

Érdemes mérni az első benyomást, és tesztelni a weboldalt még indulás előtt valódi embereken. Nem elég, ha az intuíciód használod, amikor az első benyomást akarod meghatározni. A tesztek tudnak pontos eredményt adni. Ilyen teszt például, amikor rövid időre (50ms-5s) mutatod meg az embereknek a weboldalt. Az időkeret alsó része elegendő ahhoz, hogy elmondják benyomásaikat az oldalat esztétikájáról, de több idő kell ahhoz, ha azt is szeretnéd megtudni, hogy szerintük mi az, ami feltűnő az oldalon, vagy mely designelemek okoznak zavart.

A szemkövetéses vizsgálatok ugyan nehezek és drágák, ugyanakkor értékes információkat kínálnak. Pontosan megmutatják, hogy az emberek hova pillantanak az első néhány másodpercben a weboldalon. Ez egy remek kvantitatív mérés, ha megvannak hozzá az eszközeid. A kvalitatív tesztek viszont lehetővé teszik, hogy kevés számú felhasználótól nyerjél adatokat. Csak tedd fel nekik a megfelelő kérdéseket a különböző szakaszokban, és kiderül, hogy az első benyomások miként befolyásolják a döntéshozatalt.

Összességében tehát elmondható, hogy az első benyomás határozza meg, hogy az emberek mit gondolnak a weboldalad kinézetéről, használhatóságáról, hitelességéről. Ahhoz, hogy kellemes és szórakoztató felületet készíts, a racionális gondolatok mögé kel nézni, és az ösztönös, automatikus folyamatokat kell támogatni. Ha megérted az emberi agy erősségeit és korlátait, akkor tudni fogod, hogy miként kell megközelíteni a designt. Persze soha nem tudhatod pontosan, hogy a felhasználóid mit gondolnak, amíg meg ne kérdezed őket.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.