Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-10-120 komment

Milyen a jó logó? Mire figyelj a tervezésénél?

Egy logó nem csak a vizualitásról, vagy egyszerűen a szépségről szól. Amellett, hogy nem árt, ha jól néz ki, elsősorban az üzleti céljaid elérését kell támogatnia. A logód ugyanis sokat elmond a cégedről és a márkádról. De vajon megfelelő-e az üzenet?

A logó minden vállalati designnak az egyik központi eleme. A nagy cégek tisztában vannak a nemzetközileg ismert logók erejével, és dollármilliókat költenek arra, hogy valódi márkát teremtsenek általa. A logó és a márka mindenhol jelen van a cég életében: minden kiküldött e-mailen, a weboldalon, az iroda ajtaján, stb. Tulajdonképpen a logó a céged arca.

A logó egy olyan vizuális elem, mely a márkát fejezi ki. A logó mindig az első sorban áll, a logó az, ami először az emberek eszébe jut egy márkáról. Ezért is kell rendkívül nagy figyelmet fordítani a megtervezésére.

A márka és a design összetartozása fontosabb mint valaha. Ezt jól mutatja az Apple vagy a Tesla példája. Egy jó márkadesignnál fontos a méret, a forma, a betűtípus, de maga a színválasztás is kritikus. Annál is inkább, mert önmagában képes befolyásolni a konverziós arányt.

Mi kell egy jó logóhoz?

Mint annyi minden más esetben: a logónál is elmondható, hogy a kevesebb több. És talán egy logónál ez sokkal fontosabb, mint bárhol máshol, ahol designról van szó.

1. Egyszerűség

Általában a legegyszerűbb logó a legjobb. Az a jó, ha egy logó egyszerű, és mégis könnyű felismerni. A világ leghíresebb logói mind nagyon egyszerűek. Gondolj például a Nike-ra! Ezt a logót már nem nagyon lehetne tovább egyszerűsíteni, mégis mindenki felismeri.

nike-logo

Az egyszerűséget elsősorban azáltal érheted el, hogy a logó már nem tartalmaz semmilyen szükségtelen vagy feltűnő elemet, mely csak megnehezítené a szem számára a befogadását. A túlságosan részletes vagy túldíszített logókra nem csak fájdalmas ránézni, de nehéz is használni őket a különféle körülmények között.

2. Világos üzenet

A Te logód tisztán és egyértelműen kifejezi azt az üzenetet, ami el akarsz mondani az embereknek? Azonnal megmutatja, hogy ki vagy Te? Itt van például három fekete kör, ami hibátlanul megteszi ezt. Annak ellenére, hogy automatikusan nem lehet felismerni, hogy mit ábrázol. Ehhez már ismerni kell a márkát, a forma így nyer csak értelmet.

disney-logo

3. Eredetiség

Egy logónak egyedinek kell lennie, és különböznie kell a többiekétől. Olyannak kell lennie, amire felfigyelnek az emberek, és nem is felejtik el egykönnyen. A Music Televisionnek ilyen a logója.

mtv

4. Megfelelő forma

A logó formáját profi módon kell megtervezni, és nem valami hirtelen ötlettől vezérelve kell rábökni egy adott pillanatban jónak tűnő elképzelésre. Figyelembe kell venni olyan fontos tényezőket, mint a megjelenés különféle hátterek esetében, nyomtatásnál, vagy éppen eltérő méreteknél a weben.

  • Az ovális vagy kör alakú formák a logóban pozitív érzelmi üzenetet küldenek, barátságot, kapcsolatot, szeretetet jeleznek, stabilitásra és kitartásra utalnak.
  • A négyzetetek és a háromszögek erőt, professzionalizmust, hatékonyságot fejeznek ki, valamint kapcsolódik hozzájuk az erő, a tudomány, a vallás és a törvény fogalma.
  • A függőleges vonalakat használó logók férfiasságot, erőt és agressziót fejeznek ki.
  • A vízszintes vonalak közösséget, nyugalmat jeleznek.

ibm-logo

5. Jól kiválasztott színek

A színeket egy stratégia mentén használjuk, mivel a színek érzelmeket váltanak ki. Ehhez ismerni kell a színek pszichológiáját. A színekkel már foglalkoztunk egy másik anyagunkban, érdemes egy pillantást vetni rá. Ugyanakkor nem elég az érzelmi hatásokkal foglalkozni, hanem figyelembe kell venni a színek kulturális jelentését is. Az is befolyásolja persze a színválasztást, hogy hol fogod használni a logót. De erre később még visszatérünk, amikor a megfelelő színek kiválasztásához adunk tanácsokat.

Mindezek mellett pedig nem árt, ha tudod:

  • A vásárlási döntések 93 százalékát vizuális benyomások határozzák meg.
  • A felhasználók 84,7 százaléka szerint a szín az, ami a leginkább meghatározza, hogy miért egy adott terméket vásároltak meg.
  • 80 százalékuk úgy gondolja, hogy a színek révén javul a márka felismerhetősége.

(Forrás: https://thelogocompany.net)

6. Egy jó betűtípus

Vannak olyan betűtípusok, melyeket soha nem lenne szabad logóknál használni. Ilyen a Comic Sans, a Papyrus vagy a Curlz. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy különböző dekoratív vagy kézírásos betűtípusok ne lennének használhatók. Ez elsősorban a cégedtől és a designer tudásától függ. A legnagyobb gond ezekkel a dekoratív vagy kézírásos betűtípusokkal az, hogy nehéz őket olvasni, amikor kis méretben jelennek meg. Ugyanakkor arra is figyelj, hogy a betűtípusnak illeszkednie kell a márkádhoz!

7. Egy használható fájlformátum

Attól függően, hogy hol tervezzük használni a logót, figyelembe kell venni a technikai paramétereket. Az eltérő felhasználás eltérő fájlformátumot, felbontást igényel. Webes megjelenésnél gyakran van szükség átlátszó háttérre, így egy png fájlformátum jó választás lehet. Ugyanakkor nyomtatásnál el kell felejteni a webformátumokat. Ilyenkor különböző vektorfájlokra (AI vagy EPS) lesz szükség.

8. Időtálló megjelenés

Általában nehéz elkerülni a jelenleg uralkodó designtrendeket, amikor logótervezésre kerül a sor. Bizonyos divatokat mindenképpen el kell kerülni, mert túlhasználttá válnak. A trendek átgondolatlan követése nem csak azzal jár, hogy nem fog kitűnni a logód a többi közül, hanem azzal is, hogy nagyon gyorsan megöregszik.

Természetesen a logót hozzá lehet igazítani az aktuális és vállalható designtrendekhez, ezt azonban mindig rendkívüli gondossággal, óvatossággal lehet csak megtenni. Semmi rossz nincs abban, ha kihasználod  a jelenlegi népszerű minimalista vagy vintage stílust a logótervezésnél, azonban ha nagyon divatos akarsz lenni, és vegyíted a kettőt, akkor semmiben sem fogsz különbözni azoktól a feltörekvő hipszter cégektől, melyek még 2015-ben indultak.

A logónak tehát korszerűnek kell lennie, ugyanakkor megjelenésében következetesnek kell maradnia a márka teljes élete során. Még egy időtlennek tűnő designt is meg lehet és kell újítani néhány évente, ugyanakkor ehhez nem szükséges valami teljesen újat alkotni. Ezt láthatod például a McDonalds logójánál is, melyben az arany színű forma már 1960 óta jelen van.

Hogyan válaszd ki a megfelelő színt a logódhoz?

Amikor a teljes színpaletta a rendelkezésedre áll, nagyon nehéz kiválasztani a megfelelő színeket, melyeket a logódnál felhasználhatsz. Néhány szabályt érdemes figyelembe venni a tervezésnél.

Indulj neki fekete-fehérben!

Miközben vannak, akik szerint a logótervezést mindig a színnel kell kezdeni, és csak utána következik a forma kialakítása, mások úgy vélik, hogy egy jó forma kialakítása sokkal fontosabb lehet, mint a színek kitalálása. Elég csak az almára gondolnod, benne egy harapásnyommal. Nem a szín számít.

A színeket ráadásul mindenki másként értelmezheti, érzelmeket kelt bennük, véleményük van róluk. Első körben tehát nem a színekkel kell foglalkozni, hanem az ötlettel. Ha több elképzelés is van a logó kialakítására, akkor azok mindegyike ugyanazon színben jelenjen meg. Ilyenkor a szín nem torzítja az üzenetet. Ha már eljutottál oda, hogy a logód a megfelelő üzentet kommunikálja, akkor érdemes elővenni a színek kérdését. Arra viszont figyelned kell majd, hogy egy-egy szín bizonyos formákkal nem igazán működik együtt.

Különbözz a konkurenciától!

Ha már kitaláltad, hogy milyen lesz a megfelelő logó, akkor a szín kiválsztása előtt érdemes egy pillantást vetni a versenytársak színhasználatára. Az a legjobb megoldás, ha az általad használt színek megkülönböztethetők a közvetlen konkurenciáétól, hiszen így válsz felismerhetővé, megjegyezhetővé. Nem kevernek össze velük. Karakteres színe van például a Telekomnak, melyet talán nem érzel kifejezetten egy távközléssel foglalkozó céghez illőnek, viszont nagy előnye, hogy megkülönböztethető. Ha bárhol meglátod a magentát, akkor tudod, hogy a Telekomról van szó.

Ezen a színen is látszik, hogy a szín választása teljesen önkényes dolog. Egy szín nem mond semmit a cégről. Ha a Telekom egy másik karakteres színt választott volna, akkor az ugyanúgy működhetne. A megfelelő szín kiválasztásánál persze a megkülönböztethetőségen túl azért más tényezőket is figyelembe kell venni.

De ha a logótervezésbe úgy vágsz bele, hogy a cégnek már megvannak a használt színei, akkor is érdemes lehet változtatni az árnyalatokon, eltolni egy olyan sötétebb vagy világosabb irányba, mely által figyelemreméltóbb, megkülönböztethetőbb lesz.

Közvetítsd a megfelelő üzenetet!

Lehet, hogy neked egy bizonyos szín szimpatikus, egyedi is, karakteres, de nem biztos, hogy az illik a vállalkozásodhoz. Ha rossz színt választasz, az rossz üzenetet küld az ügyfeleidnek. Figyelembe kell venni, hogy mit jelent egy adott szín az emberek számára, és a jelentés megfelelően kapcsolódik a cégedhez. Minden szín üzen valamit az embereknek.

  • A kék biztonságot, nyugalmat, becsületességet, erőt, gondoskodást, megbízhatóságot.
  • A piros energiát, szerelmet, izgatottságot, mozgást, bátorságot, szenvedélyességet.
  • A narancssárga boldogságot, barátságosságot, elérhetőséget.
  • A sárga játékosságot, optimizmust, előre gondolkodást, magabiztosságot.
  • A zöld növekedést, természetességet, gondoskodást, frissességet.
  • A lila ötletességet, kreativitást, nosztalgikusságot.
  • A fekete kifinomultságot, luxust, csábítást, hivatalosságot, tekintélyt.
  • Míg a színes logók, mint például a Google-é pozitivitást, játékosságot, bátorságot, határtalanságot.

Ennél azonban érdemesebb mélyebben is elemezni, hogy adott kultúrkörben egy szín mit kommunikál az emberek felé, mert így juthatsz el valami igazán egyedi és szofisztikált megoldáshoz.

Toys-R-Us-Logo

Vedd figyelembe a kontextust!

Végül arra is gondolni kell, hogy hol fog megjelenni a logó. Ma már nem elég print felületekre gondolni, meg fog jelenni a logó a közösségi oldalakon, mobil-alkalmazásokban, profilképeken, avatarként, vagyis számtalan digitális felületen mindenféle méretben. A színeknek pedig minden helyzethez alkalmazkodniuk kell. Ezeken a digitális felületeken változik a megjelenés, eltérhetnek az árnyalatok, és nem lesz rá befolyásod. Itt kerül ismét képbe az a tényező, hogy ha egy logó csak a színe miatt működik, akkor nem is igazán működik.

A legjobb megoldás, ha két különböző logó készül el:

  • Az egyik, ahol szöveges formában jelenik meg a logód, amihez persze kapcsolódhat a logójel is.
  • Ugyanakkor a másik egyszerűbb formában jeleníti meg a márkádat. Ez általában csak a logójel, melyet könnyen beilleszthetsz egy négyzet alakú keretbe, például a közösségi média oldalakon. A jelnek könnyen felismerhetőnek kell lennie akkor is, ha kis méretben jelenik meg.

Hova helyezd a logód a weboldaladon?

Egyszerűnek tűnik a válasz, mégsem az. A legtöbb weboldalon a bal felső sarokban találod meg a logót. Az NNGroup szerint ennek az elhelyezésnek számos előnye van a felhasználói élményre nézve:

  • Tájékoztatja a felhasználót arról, hogy hol jár – megmutatja a cég logóját, így a felhasználók azonnal tudják, hogy éppen kinek a weboldalát nézik. A weben létfontosságú az, hogy jelezzük az embereknek, hogy éppen hol járnak, hiszen itt egyetlen kattintással egy egészen más weboldalra jutnak bármelyik pillanatban, így rendkívül könnyű eltévedni.
  • Erősíti a márkát – minél többször látják a felhasználók a cég logóját, annál könnyebben emlékeznek vissza rá. A jobb márkafelismerés azt jelenti, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel használják a cég termékeit és szolgáltatásait. Ha minden más tényező azonos, akkor az emberek könnyebben megbíznak egy olyan cégben, amelyet ismernek.
  • Lehetővé teszi a visszatérést a főoldalra – a weboldalak logóinak mindig kattinthatónak kell lenniük. Az emberek így mindig könnyen visszatérhetnek a főoldalra, akárhol is járjanak a weboldalon. Ez komoly segítséget jelenthet a nagyméretű oldalakon, ahol a felhasználók könnyen eltévednek az aloldalak rengetegében. De ott is jól használható a megoldás, ahol a felhasználók különböző feladatokat hajthatnak végre, és amikor új aktivitásra kerül sor, mindig visszatérnek a főoldalra.

A bal oldalon megjelenő logó annyira ismerős a legtöbb felhasználó számára, hogy a legkisebb eltéréssel is jelentős mértékben ronthatjuk a felhasználói élményt. Ennek ellenére egyre többször láthatunk középen elhelyezett logókat a weben, aminek az oka az egyre több a reszponzív és mobilbarát design.

Mobildesignnál ugyanis egyes esetekben elfoglalja a bal felső sarkot a menü-ikon, így a logó középre kerül. Ez kis kijelzőn nem is olyan nagy gond, hiszen a köztük lévő távolság egészen minimális. Ugyanakkor, ha ez az elrendezés nagy kijelzőn jelenik meg, akkor a távolság már jelentőssé válik.

Megvizsgálták a középre helyezés hatását

A logó középre helyezése kényelmes megoldás lehet a webdesigner számára, de vajon milyen hatással van a felhasználói élményre? Ennek megállapítására az NNGroup elvégzett egy kutatást, melyben olyan weboldalakat hasonlítottak össze, ahol bal oldalon, illetve középen volt a logó.

Egészen pontosan 8 olyan weboldalt vizsgáltak meg, ahol középen volt a logó, és 6 olyat, ahol a bal szélen. Mindegyik weboldalon kattintható volt a logó, és a főoldalra vezette a látogatót, illetve egyiken sem mutatott egyéb szöveges link a főoldalra. A vizsgálatban 50 felhasználó vett részt, mindegyik kapcsolatba került mindegyik oldallal, melyeken a következő két feladatot kellett végrehajtaniuk:

  • Ki kellett választani egy ajándékot, mely 100 dollárnál kevesebbe kerül, és ezt el kellett helyezni a kosárban. (A folyamat a főoldalon indult).
  • Vissza kellett térni a weboldal főoldalára. (Ez a feladat azon az oldalon kezdődött, ahová az első feladat befejezésekor jutottak.)

Azt vizsgálták, hogy a felhasználók vajon egyetlen kattintással képesek voltak-e visszajutni a főoldalra.

Sokkal könnyebben ment minden a bal oldali logóval

Az eredmények azt mutatták, hogy azokon a weboldalakon, ahol a bal oldalon jelent meg a logó, a felhasználók sokkal nagyobb eséllyel jutottak el a főoldalra egyetlen kattinással, mint azokon az oldalakon, ahol középen volt a logó. A különbség hatszoros volt.

Hány százaléknak nem sikerült egy kattintással eljutni a főoldalra?

Hány százaléknak nem sikerült egy kattintással eljutni a főoldalra? (Forrás: NNGroup)

Ez azért fontos, mert a főoldalra való visszatérés kritikus tényező olyan esetekben, amikor a felhasználók éppen elvesznek a weboldalon navigálás közben, vagy egyszerűen csak gyorsan akarnak feladatot vagy témát váltani. Még amikor minden weboldalon megjelenik a teljes navigációs menü, akkor is reflexszerűen visszatérnek a felhasználók a főoldalra.

Azonban a középre rendezett logójú weboldalakon mindig volt legalább egy felhasználó, akinek komoly gondot okozott visszatérni a főoldalra. A felhasználói viselkedés elemzése azt mutatta, hogy a logó elhelyezése volt a fő probléma. Az alábbi oldalon például az emberek egy része a bal oldali linkre kattintott a logó helyett. Végül persze eljutott a főoldalra az emberek többsége, de csak miután többször is hibáztak.

Ha összehasonlítjuk a két elrendezésnél a felhasználói utakat, akkor látszik, hogy a bal oldali logósoknál egyszerűbb volt a feladat megoldása. A középre elhelyezett logónál minden esetben több kattintásba került visszatérni a főoldalra, sőt volt akinek ez csak 4 plusz kattintással sikerült.

Milyen hatása van a márkafelidézésre a logó elhelyezésének?

Egy kapcsolódó, de másik vizsgálatban a kutatók arra próbáltak rájönni, hogy a középre rendezett logó esetén változik-e a márkafelidézés. Vagyis a logó pozíciója befolyásolja-e azt, hogy mennyire emlékeznek az emberek az adott márka nevére. A tanulmányban 4 butikhotelnek a weboldalából készült kétféle verzió: az egyiken bal oldalon, a másikon középen jelent meg a logó. 128 résztvevőnek két feladatot kellett végrehajtania:

  • Az egyiknél minden felhasználó 5 különböző weboldalt látott, véletlenszerű sorrendben. Ezek között hol középső logósok, hol bal oldali logósok tűntek fel. Ezután pedig megkérdezték a véleményüket mindegyik hotelről.
  • A weboldalak megtekintése és értékelése után a felhasználóknak egy memóriatesztet kellett elvégezniük. Ebben 10 különböző hotel listáját mutatták meg számukra, melyek közül ki kellett választani, hogy melyikkel találkoztak az első feladat során.

Ez a tanulmány nem tárt fel statisztikailag szignifikáns különbségeket a márkafelidézés kapcsán. Azaz voltak olyan weboldalak, melyekre jobban emlékeztek az emberek akkor, ha középen volt a logójuk, míg voltak olyanok, melyekre jobban, amikor a bal oldalon. Az olyan tényezők, mint a kontraszt vagy a márkanév olvashatósága sokkal többet számítottak a márkafelidézés szempontjából, mint az elhelyezkedés.

Maradj a megszokottnál!

Összességében tehát elmondható, hogy a logóelhelyezés jelentős mértékben befolyásolja a weboldal használhatóságát: a középre elhelyezett logó esetében romlik a felhasználói élmény, ugyanakkor kevésbé, mint egy jobb oldalra elhelyezett logó esetében (erről egy másik kutatás szól részletesebben). Ez azt jelenti, hogy a logónak alapvetően a weboldalak bal felső sarkában van a helye.

Ennek persze lehet az az oka, hogy a bal oldali elhelyezés a bevett gyakorlat, ezt szokták meg az emberek, és minél inkább eltér egy elrendezés a megszokottól, annál rosszabb a felhasználói élmény. Két következtetés tehát levonható az eredmények alapján:

  1. A használhatóság romlik, amikor egy weboldal nem felel meg a felhasználói várakozásoknak.
  2. És minél kevésbé felel meg egy weboldal a felhasználók várakozásainak, annál nagyobb a probléma.

Márpedig a márkázás és a navigáció két fontos funkciója a weboldalaknak, így mindent, ami negatívan befolyásolja ezeket a célokat, lehetőleg el kell kerülni. Tedd tehát oda a logódat, ahol a felhasználók keresni fogják, így a weboldalad a maximumot hozza ki ebből a designelemből!

Fontos tehát, hogy maga a design csak másodlagos tényező a logó megtervezésekor. Az elsődleges szempontot mindig a marketing jelenti a logó megtervezésénél. A felmerülő kérdésekre csak egyszer kell válaszolni, és egy képzett designer ez alapján képes lesz elkészíteni a tökéletes logót. Természetesen akad még sok olyan dolog, amire figyelni kell a tervezésnél, de ha megvan a jól kidolgozott alap, akkor arra már bátran lehet építeni.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.