Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-10-250 komment

Még mindig a weboldalak bal oldalán töltjük a legtöbb időt – hogyan igazodj ehhez?

Az emberek a weboldalakon eltöltött idejük 80 százalékában a bal oldalon található információkat figyelik, és mindössze 20 százaléknyi idő jut a jobb oldalra. Érdemes tehát a weboldalad tervezésénél ehhez igazodni.

Az talán nem meglepő, hogy amikor a Nielsen Norman Group 2010-ben megvizsgálta, hogy az emberek figyelme miként oszlik meg vízszintes síkon a weboldalakon, akkor azt találták, hogy a legtöbb időt a bal oldalon töltik. Ugyanakkor legújabb vizsgálataik szerint a helyzet azóta sem változott. Míg 2010-ben még 1024×768-as monitorokon figyelték a résztvevők szemmozgását, most már 1920×1080-as monitorokat használtak a 120 résztvevő esetében.

Általános vizsgálatok

A vizsgálat első szakaszában a keresők találati oldalai nem szerepeltek, csak az úgynevezett “általános” weboldalak: híroldalak, webáruházak, céges oldalak. Az eredmény azt mutatja, hogy ha kettéosztották a weboldalakat középen, akkor a figyelem 80 százaléka a bal oldalra jutott (ami több, mint az első tanulmányban mért 69 százalék). Amikor a felhasználó tekintete a jobb oldalra tévedt, akkor is a legtöbbször csak a görgetősáv miatt történt ez. Úgy tűnik tehát, hogy a “függőleges hajtás” a nagyobb kijelzőméreteknél áthatolhatatlan akadályt jelent az emberek számára, szemben a (vízszintes) hajtással, mely nem akadályozza meg a lefelé görgetést.

Mindez grafikonon ábrázolva így néz ki:

(Forrás: NNG)

Míg 2010-ban a legnagyobb figyelem a 400 pixeles oszlopnál mutatkozott, most 600 pixelnél található a csúcs. Vagyis a kijelző 900 pixeles szélesedése mindössze 200 pixellel mozdította el a felhasználók tekintetét jobb oldali irányba. Az NNG arra is felhívta a figyelmet, hogy a bal oldal legszélén található 10 százalékos terület – mely 0 és 192 pixel között húzódik – viszonylag kevés figyelmet, mindössze 6 százalékot kapott. Ennek két oka lehet:

  • a bal oldali navigációs oszlop, mely csak ritkán keltette fel a figyelmet az oldal többi részével szemben, illetve hogy
  • a reszponzív design sokkal inkább középre rendezi a tartalmakat, mint a korábban jellemző designmegoldások.

Az első ok arra mutat rá, hogy a felhasználók nagyon jól felismerik a navigációt, és nem töltenek vele időt, amíg nincs rá feltétlenül szükségük. A második viszont azt jelzi, hogy sok jelenlegi webdesign egy jelentős részt elveszteget a rendelkezésére álló térből.

Mit mutatnak a keresőoldalak vizsgálatai?

A web-használat 16 százalékát a keresőoldalak teszik ki, ezeket az NNG külön vizsgálta. Mint megállapították, a keresőoldalak használta különbözik az általános weboldalak használatától. A találati oldalakon a figyelem 94 százaléka jut a bal oldalra, és ennek 60 százaléka a legszélső 400 pixelre. Ez egyrészt a keresőmező elhelyezésének köszönhető, másrészt annak, hogy a keresőmotorok a találatokat egy 600-1100 pixeles ablakban jelenítik meg.

(Forrás: NNG)

Az NNG arra is felhívta a figyelmet, hogy ha az elemzést csak a 0-1100 pixeles területre korlátozzák (mely a találati oldal szélessége), és nem veszik figyelembe a további részt 1920 pixelig, akkor így nagyon hasonló figyelem-arányokkal találkoznak, mint a többi weboldal esetén. A figyelem 81 százaléka a bal felére esik a vizsgált területnek.

A hagyományos elrendezés még mindig a legjobb

Miközben a web a 2010-es vizsgálat óta sokat változott, úgy tűnik, hogy a weboldalmegtekintési minták nem. Vagyis, ha biztosra akarunk menni abban, hogy a felhasználók megtalálják az általunk legfontosabbnak tartott tartalmakat, akkor érdemes

  • felső vagy bal oldali navigációt használni,
  • az elsődleges tartalmat előre és középre kell helyezni (a bal szélét megtartani a navigációnak),
  • a másodlagos tartalmat a jobb oldalra tenni.

Ha mégis használod a jobb oldalt a tartalmaid számára, akkor győződj meg arról, hogy az embereknek képes felkelteni a figyelmét.

Kérdés még, hogy vajon a felhasználói figyelem változni fog, ahogy alakul a web? A válasz erre az, hogy a weboldalak felépítése és a felhasználói viselkedés egymást alakítja. Hiszen az emberek mindig oda néznek, ahol korábban tartalmat találtak. A cégek pedig oda fogják helyezni a tartalmat, ahová szerintük a felhasználók néznek.

Tehát, ha egyszer csak egy olyan világban ébrednénk, ahol minden navigáció a jobb oldalon van, akkor az emberek arra lennének kényszerítve, hogy megváltoztassák azt, hogy hova figyelnek. Ugyanakkor egy-egy weboldalon egy eltérő kialakítás még nem fogja módosítani a felhasználói viselkedést.

Vagyis, ha eltérsz a megszokott felépítéstől, akkor a tartalmad hatékonyságát rontod. Az emberek ugyanis ott fogják keresni a tartalmat, ahol korábban megtalálták a hagyományos kialakítású weboldalakon. Ha pedig a tartalom nincs ott, akkor jóval több időbe és munkába kerül nekik megtalálni azt. És lehet, hogy ehelyett inkább úgy döntenek, máshol könnyebben hozzájutnak a tartalomhoz.

Összegezve elmondható, hogy ha szeretnéd megelőzni a konkurenciát, akkor ne eredeti próbálj lenni, hanem használd ki a megszokást! Hagyd, hogy a felhasználók sikeresek legyenek a weboldaladon. És ha te támogatod őket ebben, akkor az hozzájárul az üzleti céljaid eléréséhez. A jobb használhatóság és a hagyományokhoz ragaszkodás időt és pénzt takarít meg számodra.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.