Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-11-160 komment

Irányelvek a mobil-webdesignban, melyeket érdemes megkérdőjelezni

Akad néhány olyan evidenciának tűnő kijelentés, illetve irányelv a mobil-webdesignban, melyeken igazán nem is gondolkodunk el, csak elfogadjuk őket. Pedig lehet, hogy el kellene, mégpedig a célközönségünk igényeit figyelembe véve.

Kialakultak mára olyan elvek a webdesignban, melyeket mindenki követ, különösebb megfontolások nélkül. Pedig mint Alex Jasin a Smashing Magazine-ban felhívja rá a figyelmet, ezek csak irányelvek, nem pedig megkérdőjelezhetetlen igazságok. El is kezdi boncolgatni a leggyakrabban felmerülő mítoszokat.

A mobilos felhasználók mindig sietnek?

Gyakran halljuk a mobilos tervezésnél, hogy a mobilos felhasználókra úgy kell gondolni, mint akik állandóan úton vannak, rohannak, nagyon könnyen megzavarják őket a külső körülmények. Miközben persze ennek az elvnek van alapja, hiszen valóban sokszor használjuk a mobilunkat menet közben, a mobilos böngészés számára kedvezőtlen körülmények között. De azért azt is be kell vallani, hogy ez nincs mindig így. És persze nem is mindenkire igaz.

Ebből az következik, hogy kénytelen leszel megismerni a saját felhasználóidat, ahelyett, hogy elfogadnád és alkalmaznád ezt az elvet. Az persze nem kérdés, hogy a mobiloknál a sebesség kulcsfontosságú tényező, és a Google AMP-projektje is arra hívja fel a figyelmet, hogy rendkívül fontos a betöltődési idő a weboldalaknál. Ugyanakkor érdemes arról előbb meggyőződnöd, hogy milyen jellemzői vannak a Te közönségednek.

Ehhez bele kell merülni az analitikába, és megállapítani, hogy milyen különbségek vannak a mobilos és az asztali gépes szegmensek viselkedésében. Tehát, ha például azt látod, hogy nincs különbség az oldalon eltöltött időt tekintve a két csoport között akkor nincs értelme eltérően kezelni őket a mobilos és a desktop oldalon. Természetesen nem minden weboldalra igaz ez, ahogy az sem, hogy az oldalon eltöltött idő lenne az egyetlen és tökéletes jelzője a konverzióknak. De mi kell ahhoz, hogy jobban megértsd a közönséged?

  • Ismerned kell a weboldalad céljait. Arra használod például a weboldalad, hogy bevételt termeljen számodra? Vagy azt akarod megmutatni a versenytársaidnak, hogy mennyire innovatív a céged?
  • Ismerned kell a célközönséged! Tudnod kell kik ők, mit akarnak, mit keresnek, milyen problémáikat kell megoldanod, hajlandóak elolvasni egy hosszú bejegyzést, vagy inkább a rövid videók érdeklik őket?
  • Tesztelned kell az ötleteid, mielőtt bármilyen változásba belevágsz. Tudnod kell, hogy mi működik és mi nem, még azt megelőzően, hogy belekezdenél a weboldalad átalakításába.

A mobil weboldalakon kevesebb funkcióra van szükség?

Talán akadnak páran, akik még emlékeznek arra, hogyan használtuk az internetet 10 évvel ezelőtt. Olyan tartalmakat kerestünk, melyek feldolgozása kevés időt emészt fel. Akkor még az embereknek nem állt szándékában a mobil-weboldalak felfedezése vagy vásárlás a neten. Az adatkapcsolat lassú volt és drága. Akkor tehát volt értelme annak, hogy a weboldalak mobil verziói csak a minimumot kínálják. Vagyis, ha egy funkció szükségességével kapcsolatban kétely merült fel, akkor inkább elhagyták. Hiszen, ha a felhasználók a teljes weboldalra voltak kíváncsiak, akkor leültek a gép elé.

Mára azonban változott a helyzet. Az okostelefonoktól való függőség egyre nő. Egyre több ember használja elsődleges kapcsolatként a világhálóhoz a mobiltelefonját. Ma már, amikor valaki meglátogat egy weboldalt, azt várja, hogy ugyanazt lássa mobilon, mint az asztali gépes verzióban.

Amin feltétlenül túl kell lépni, hogy a kisebb kijelzőkön nem akarják felfedezni a weboldalakat az emberek. Tehát ahelyett, hogy eltávolítanál funkciókat, inkább a fontossági sorrendjüket kell meghatároznod. Vagyis kínáld ugyanazokat a hasznos funkciókat mobilon is, miközben persze figyelembe veszed a kisebb kijelző korlátait! Ugyanígy nem kell lemondani a felugró ablakokról sem, hiszen mobilon is fontos a feliratkozás, a letöltés, mindössze a mobilos környezetre kell szabni.

Az egyszerűség jó, az összetettség rossz

A “kevesebb több”, halljuk nagyon sokszor, ami persze igaz, ugyanakkor nem azt jelenti, hogy egy mobil-weboldalnak csak egy light-verzióját kell nyújtania a desktop megfelelőjének. Sok designer külön kezeli a mobilos és az asztali gépes felületet, mondván: eltérő igényeknek kel megfelelniük. Természetesen vannak korlátai a mobileszközöknek, azonban a felhasználók igényei nem változnak meg jelentős mértékben attól, hogy a mobiljukat vagy a számítógépüket használják.

Azt kell megérteni, hogy a felhasználóknak nem egy lebutított verzióra van szükségük mobilon, hanem az összetett rendszert nem túlbonyolítva kell számukra elérhetővé tenni. A több kattintás sem feltétlenül rossz dolog. A lényeg az, hogy a weboldal átlátható és könnyen feldolgozható legyen, ne pedig zsúfolt és kusza. Az összetettség tehát nem rossz dolog, így amikor elkészíted a weboldalad, akkor arra figyelj, hogy az kellően felhasználóbarát legyen.

Az elveket mindig be kell tartani

A Google material design elvei jó alapot nyújtanak arra, hogy megértsd, miként kell kialakítani egy digitális élményt az elvek következetes betartásával. Az elvek betartásából következik az is, hogy egy applikáció teljesen máshogy néz iOS-en, mint Androidon. De az igazi gond akkor merül fel, amikor egy olyan designt alkotsz, mely összeütközésbe kerül az irányelvekkel. Ilyenkor felmerül, hogy követni kellene azokat, vagy pedig a tapasztalatra építeni?

Az irányelvek csak ajánlások, nem pedig kötelezően betartandó szabályok. A Google is úgy fogalmaz, hogy a design annak felfedezése, mi működik a legjobban. Tehát, ha a weboldalad designja szembemegy az irányelvekkel, akkor el kell döntened, hogy valóban gond van vele, vagy pedig egyszerűen arról van szó, hogy az egyedi felhasználói igényekre tervezed az oldalt. A Google sem veszi minden esetben figyelembe a saját material design alapelveit. Ezért Te is inkább a felhasználóidra tervezz, még akkor is, ha ehhez el kell térni az irányelvektől!

A felhasználók és a designerek ugyanazt gondolják?

Ez tulajdonképpen nem egy mítosz, és nem is elsősorban a mobilokhoz kötődik – bár ott is igaz -, sokkal inkább a gyakorlatban jelentkező probléma. A felhasználó-központú design első szabálya az, hogy Te nem a felhasználó vagy. Ugyanakkor a weboldaltulajdonosok és a designerek gyakran úgy állnak hozzá a tervezéshez, hogy “mi jobban tudjuk”. És persze gyakran úgy vélik, hogy mindenki ugyanúgy gondolkodik, mint ők. A tervezés is olyan kérdések mentén zajlik, hogy “vajon én szeretném használni ezt a funkciót?” A gond ezzel az, hogy ilyenkor eltűnik a képből az, akinek a weboldal készül.

Pedig a felhasználók eltérően élik meg a weboldalad használatát, mint Te. Az emberek csak azt akarják a weboldaladból, ami hasznos számukra. Ha nem találják hasznosnak az általad kínált funkciókat, tartalmakat, akkor nem is foglalkoznak vele. Az emberek a problémáikat akarják megoldani a weboldaladon is. Míg Neked a profit számít, nekik a megoldások. Időnként a két érdek találkozik egymással, ugyanakkor ehhez figyelned kell a felhasználói igényekre. Ehhez megint csak meg kell ismerned a felhasználóidat, és persze tesztelned kell a webdesignt.

A lényeg tehát

  • Ismerd meg a közönséged és a céljaikat: határozd meg a weboldalad célját, a célközönséged, és teszteld az ötleteid, hogy adatokat szerezz a látogatóidról!
  • Bővítsd a mobilos lehetőségeket: használd ki a mobilok érzékelőit, adj a weboldaladhoz olyan funkciókat, melyek csak mobilon elérhetők!
  • Ne félj az összetettségtől: egy ötlet mindig egy oldalra kerüljön. Tedd a tartalmakat a megfelelően címkézett elemek alá másodlagos oldalak helyett! És győződj meg arról, hogy az oldal világos és könnyen befogadható.
  • Az irányelveket csak ajánlásoknak tekintsd, ne szabályoknak!
  • És próbáld megismerni a felhasználóid nézőpontját: végezz mobil használhatósági teszteket, hogy jobban megértsd a közönséged igényeit!
Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.