Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-11-220 komment

Hogyan kerüld el a felhasználóid haragját a weboldaladon?

Egy ideális világban az emberek vidáman, kipihenten, mosolygósan érkeznek a weboldaladra, és csak azon jár az eszük, hogy megvásárolják a terméked vagy szolgáltatásod. Pontosan tudják, hogy mit akarnak, és hogyan kapják azt meg Tőled. A valóság azonban kicsit más.

Ezt azt jelenti a weboldaltervezés szempontjából, hogy figyelembe kell venned azt, hogy a felhasználóid emberek, akiknek érzéseik vannak. Ezek közül is a legrosszabb: a harag. A dühös embereknek van valami okuk a haragra. Ez lehet tudatos vagy tudattalan, racionális vagy pedig akár kifejezetten irracionális ok. Lehet, hogy az váltja ki a haragjukat, hogy valami olyasmit írtál, ami nem tetszik nekik. De lehet, hogy azért idegesek, mert a macskájuk széttépte a kedvenc pólójukat, és most ahelyett kell venniük valamit.

A weboldaladdal nem feltétlenül tudod megnyugtatni őket, ehhez gyakran személyes kapcsolat kellene, bár gyakran az sem vezet eredményre. Ha valamilyen irracionális oknál fogva mérgesek, vagy tényleg csak valami lehetetlen indokuk van, akkor egyébként semmi sem működik. Viszont vannak lehetőségek, melyeket érdemes végigzongoráznod annak érdekében, hogy legalább ne súlyosbíts a helyzeten.

1. Ne hibáztasd őket!

Néha nem úgy működnek nálad sem a dolgok ahogy kellene, de az ideges emberek hajlamosak többet hibázni. A felhasználók például olyan linkekre kattintanak a weboldaladon, melyek már nem vezetnek sehová. Az is előfordul, hogy rosszul adják meg az e-mail címüket az űrlapon. Nem figyelnek a részletekre. Sajnos mindenre nem tudsz felkészülni, ami elromolhat. Amikor a felhasználó belefut egy nyilvánvaló hibába, mint amilyen egy 404-es oldal, vagy elrontja az e-mail címét, legyél kedves vele.

Minden hibaüzenetnek valahogy úgy kellene kezdődnie, hogy “mindenki követ el hibákat…” Egy olyan hibaüzenet, hogy “ez az információ rossz” csak ellentétet szül. Ehelyett próbáld inkább megkérni a felhasználót, hogy még egyszer ellenőrizze a mezőbe írtakat.

Emellett persze a hibaüzenetednek nagyon világosnak kell lennie azzal kapcsolatban, hogy hol a hiba. Ha a szervernél vannak gondok, akkor jelezd a felhasználónak, hogy nem rontott el semmit. Sok ember eleve azt feltételezi, hogy ő a hibás, míg sokan azt, hogy Te vagy az. Egyik esetben sem fogják megköszönni azt, ha a weboldalad reakciója miatt hülyének kell érezniük magukat.

2. Megoldásokat kínálj!

Majdnem minden cikk, ami a 404-es weboldalak kialakításáról szól, azt fogja javasolni, hogy mutass olyan lehetőségeket a felhasználóknak, amerre tovább léphetnek. Ezzel adsz nekik egy okot, hogy maradjanak a weboldaladon. Egy dühös felhasználó esetében ez még sokkal fontosabb. Megmutatod neki az utat. Egy lehetőséget, hogy végrehajtson valamit, ahelyett, hogy feladná, és szembe találnád magad a haragjával.

Tehát, amikor valami elromlik, akkor legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy tegyenek valamit az adott helyzetben. Lehet, hogy ez jelenti a különbséget aközött, hogy lenyugodnak vagy hogy kudarcként élik meg a helyzetet. Ráadásul a dühös emberek sokkal nagyobb eséllyel indulnak a kisebb ellenállás irányába, mely azt jelenti, hogy a konkurenciádnál fognak körülnézni.

3. Mutasd meg nekik, hogy valami történik!

A dühös emberek sokkal türelmetlenebbek, mint az átlagfelhasználó. Ha éppen a weboldaladat vagy az alkalmazásodat használják, akkor valószínűleg megpróbálnak valamit tenni rajta. Itt a hangsúly azon van, hogy “valamit”. Még akkor is, ha az eltéríti őket az eredeti céljuktól. Ennek oka, hogy ha cselekedni tudnak, akkor nem érzik magukat annyira tehetetlennek.

Ezért fontosak a folyamatjelzők, az időbecslők és a megerősítő e-mailek. Ha egyszer megtettek valamit, akkor tudni akarják, hogy történik-e valami. Érzékeltetni kell velük, hogy a dolgok haladnak, így ez valamennyire megnyugtatja őket.

4. Kínálj személyes segítséget!

Néha az egyetlen dolog, amire egy embernek szüksége van ahhoz, hogy megnyugodjon az, hogy valaki egy kicsit törődjön vele. Ez az, amiért olyan fontos, hogy lehetővé tedd számukra, hogy egy hús-vér emberrel tudjanak beszélni a céged részéről.

Ha csak megadsz nekik több lehetőséget is a kapcsolattartáshoz (e-mail, közösségi média, telefonszám), már attól is jobban érzik magukat. Tudniuk kell, hogy bármikor elérhetnek egy embert. Már ez reményt ad nekik az érzelmi stresszhelyzetekben. Ugyanis, ha valakivel kapcsolatba léphetnek, akkor az foglalkozik velük, és ha foglalkozik velük, akkor a dolgok rendben lesznek.

5. Távolítsd el az akadályokat!

Ezt talán nem kell túlmagyarázni: ne legyenek felesleges felugrók, legyenek rövidek az űrlapok, térj ki az útjukból! Ez a legjobb megoldás, és csodát tesz a dühös emberekkel.

6. Tereld el a figyelmüket!

A figyelemelterelés gyakran segít. Persze, nem akkor kell ezzel megpróbálkozni, amikor éppen megkísérelnek végrehajtani egy feladatot az oldaladon. Ha ilyenkor teszed, attól csak még idegesebbek lesznek. De ha például várniuk kell a weboldaladon, akkor az a megfelelő időpont arra, hogy mutass nekik valami vidám vagy izgalmas dolgot. Például egy jópofa animációt. Ez megnyugtatja őket. És mindjárt pozitívabban állnak hozzád.

(A szöveg ezen cikk alapján készült).

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.