Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2017-12-060 komment

Minél rövidebb a szöveged, annál nagyobb betűket használj!

Néhány szóból álló szövegek gyakran jelennek meg mobilon vagy okosórán üzenetként, jelzésként. Ezeknél különösen fontos, hogy gyorsan be tudjuk fogadni őket. Ehhez pedig előnyös a nagyobb betűméret használata.

Miközben egyre jellemzőbb, hogy csak néhány másodpercre, pillanatokra kapjuk elő a mobilunkat, vagy nézünk rá az okosóránkra annak érdekében, hogy elolvassuk a rajta megjelenő gyors információkat, kialakult egy olyan designtrend, mely egyre könnyebb, karcsúbb, sőt kisebb betűket használ. Pedig a kettő nem fér meg egymással.

Ahhoz, hogy az úgynevezett mikro-olvasási időszakokat – melyek során rövid szövegeket egyetlen pillantással fogadunk be – segítsd, olyan tartalmat kell készíteni, mely rendkívül könnyen olvasható és megérhető, a legkülönfélébb, gyakran kedvezőtlen külső körülmény között. De hogy néz ki az a szöveg, amelyik megfelel az ilyen típusú olvasásnak?

A vizsgálatok eredményei egyértelműek

Szerencsére egy kutatás már megválaszolta ezt a kérdést – hívta fel a figyelmet a Nielsen Norman Group. Az MIT Agelab/Clear-IP kutatói ugyanis megvizsgálták, hogy milyen betűméret és -szélesség, a nagybetűség-kisbetűség miként befolyásolja az olvasási sebességet. Az résztvevőknek bizonyos karaktersorokat mutattak, melyekről meg kellett állapítaniuk, hogy értelmes szövegek-e vagy sem. A független változók az alábbiak voltak:

  • Szövegméret: kisebb (3mm) és nagyobb (4mm)
  • Nagybetű, kisbetű variáció
  • Szövegszélesség: sűrített vagy normál

Minden esetben a Frutiger betűttípust használták, mely korábban jól teljesített az olvashatósági vizsgálatokon, és természetesen mérték az olvasási időt. Mint kiderült, a nagyobb, szélesebb és nagybetűvel írt szövegek mindig jobban teljesítettek.

Habár azt korábban is már lehetett tudni, hogy a nagyméretű betűk hatékonyabbak az olvashatóságot tekintve, az most derült ki, hogy a kisbetűs írás 26 százalékkal, míg a sűrített 11,2 százalékkal több időt igényel a felhasználóktól. Az eredmények itt láthatók:

A kutatás tehát kimondta, hogy minél nagyobb területet foglalnak el a karakterek, annál könnyebben olvashatók. Legalábbis akkor, ha a szöveg izoláltan jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy hosszabb szövegek olvasásánál vagy átfutásánál már más a helyzet. Hosszabb szövegegységeknél a csupa nagybetűvel írt szövegek esetén romlik ugyanis az olvashatóság.

Hogyan alkalmazd a megállapításokat?

Tervezés során könnyű elfelejteni, hogy az emberek nem teljes figyelemmel és nem ideális körülmények között használják majd a termékünket. Gyakran szétszórtak, feszültek, több dolgot is csinálnak egyszerre. Azok a szövegek, melyek nem optimális feltételek között is jól olvashatók, sokat segítenek az embereknek abban, hogy megértsék őket.

A tanulmány alapján levonható következtetések az alábbiak:

  • Használj nagyobb betűméretet minden olyan szövegednél, mely pár szóból áll és egy gyors pillantással elolvasható!
  • Kerüld a csupa kisbetűvel írt szavakat!
  • A címeknél használd a betűk szélesebb és nagyobb verzióit, és kerüld azt az új trendet, mely csupa kisbetűvel írja a címeket!
  • Szintén kerüld a sűrű és keskeny betűket, különösen az olyan mobilalkalmazásoknál, melyeket nem ideális környezetben használhatnak az emberek (mint például a GPS navigáció).
  • Ugyancsak nagyobb betűket használj a jelzéseknél, és kerüld a kisbetűvel írt szavakat!
  • Különösen akkor érdemes kerülnöd a kisbetűk használatát, amikor a betűméret is kicsi, vagy kicsi az úgynevezett x-magassága!

Ugyanakkor persze a kutatás nem válaszol minden felmerülő kérdésre. Valamint érdemes azt is figyelembe venni, hogy nagybetűs írásnál az olvasási sebesség hasonló volt, mint azoknál a kisbetűknél, melyek mérete elérte a nagybetűk méretét. Ráadásul több kutatás is felhívta a figyelmet arra, hogy hosszabb szövegeknél a csupa nagybetűs írásmód már lassítja az olvasást.

Tehát a megállapítások csak olyan szövegeknél érvényesek, melyek egy-két szóból állnak. Azt ugyanis nem vizsgálták, hogy mondatok esetében mi a helyzet, ahogy azt sem, hogy mi történik akkor, ha a szavak nagybetűvel kezdődnek, de kisbetűvel folytatódnak. Ezen túl lehet vizsgálni olvashatósági szempontból a különböző betűtípusokat is, illetve a serif-sans serif különbségeket.

Összességében azonban ki lehet jelenteni, hogy egy rövid szöveg esetében minél nagyobbak a betűk, annál jobb az olvashatóság. A csupa nagybetűs írásmód azonban nem javasolt a hosszabb szövegeknél, még címeknél és alcímeknél sem.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.