Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-01-100 komment

Hibákhoz vezet, ha eltérsz a megszokottól a webdesignban

A felhasználói cselekvést a korábbi tapasztalatok és a megszokás alakítja. Bármilyen eltérés a megszokott mintáktól hibákat eredményez. Ez azt is jelenti, hogy rendkívül nehéz új mintákat kialakítani, mert ehhez el kellene felejteniük az embereknek a korábbi beidegződéseiket.

Az egy jó dolog, ha valami már ismerős számunkra, hiszen a tapasztalatok alapján gyorsabban végezhetünk el hasonló cselekvéseket, csekély erőfeszítéssel hozhatunk gyors döntéseket. Ennek oka, hogy egy már jól begyakorolt cselekvés sokkal kevesebb kognitív energiát használ fel, mint egy teljesen új – hívta fel a figyelmet Aurora Harley, a Nielsen Norman Group blogjában.

A megszokott felület előnye

A szakértelem is az ilyen begyakorlott, megismert mintákon alapul: a sakkmesterekről készült tanulmányok is azt mutatják, hogy ők korábbi sikeres mintákat ismernek fel, és ezek alapján tervezik meg a következő lépésüket. Ezzel szemben az újoncoknak sokkal több erőfeszítést kell tenniük, hogy végiggondolják minden lépésük a következményeit.

Az emberek a web használata során úgy tevékenykednek, mint a sakkmesterek: találkoztak már jó pár felhasználói mintával, így egy oldalra tévedve felismerik azt, hogy melyiket érdemes elővenniük. Amikor találkozunk egy ismerős designnal, akkor nem kell elvonni erőforrásokat más, fontosabb feladatokról. Ez az oka annak, amiért az emberek utálják, ha egy felületnek megváltozik a designja, hiszen sokkal könnyebb olyan rendszert használni, ami már ismerős.

Egy felület azáltal válik ismerőssé az emberek számára, hogy azt többször is használják. Mint minden tanulásra, erre is igaz, hogy sok ismétlés kell ahhoz, hogy az emberek gyorsan és hatékonyan tudják használni. Amit itt észben kell tartanod, hogy a felhasználók a legtöbb időt más weboldalakon töltik, nem pedig a Tiéden. Nagyon sok lehetőségük van arra, hogy megtanuljanak és gyakoroljanak bizonyos használati mintákat. És amikor Te a weboldaladdal eltérsz a megszokott mintáktól, akkor arra kényszeríted őket, hogy erőfeszítést tegyenek a felületed megértése érdekében.

A várakozások irányítják a figyelmet

Amikor az emberek felismernek egy olyan mintát, mellyel korábban már találkoztak valahol a weben, akkor az ezzel kapcsolatos mentális modelljük irányítja a viselkedésüket. Ha a Te weboldalad esetében az interakciók bármilyen módon eltérnek a megszokottól, akkor az emberek vagy eltévednek vagy összezavarodnak. Úgy használják, mintha “csőlátásuk” lenne, azaz a kijelzőnek csak bizonyos pontjaira figyelnek. Azokra a pontokra, melyek korábbi tapasztalataikon alapuló feltételezéseik szerint fontosak lehetnek a céljuk eléréséhez.

Másrészről viszont bizonyos területeket szándékosan kerül a tekintetük, és ha véletlenül mégis odapillantanának, akkor gyorsan elkapják a tekintetüket. Ez az úgynevezett forró krumpli hatás, mely azon alapul, hogy az emberek a weboldalak bizonyos pontjain nem számítanak semmilyen fontos információra.

Erre példa a banner-vakság, amikor a weboldalakon felbukkanó reklámokat gyakorlatilag észre sem veszik. Ezért a weboldalak jobb oldalával nem is foglalkoznak, mert sok esetben ott szerepelnek a reklámok. A felhasználói várakozásokat mentális modelljük alakítja, melyet viszont az állandó ismétlések befolyásolnak.

Ez a Te szempontodból azt jelenti egy felhasználói felületet létrehozásakor, hogy meg kell ismerned a felhasználóid mentális modelljét és az elvárásaikat, valamint ki kell elégítened ezeket. Ezáltal képesek az eddig megszerzett tapasztalataik alapján hatékonyan végrehajtani a weboldaladon a feladataikat.

A hibás feltételezések hibákhoz vezetnek

Amikor a felhasználók a weboldal bizonyos részeire nem figyelnek oda, mert hibás feltételezéseik vannak a használatával kapcsolatban, akkor az komoly problémákhoz vezet. Az NNG egy korábbi tanulmányában arra kérte a résztvevőket, hogy a Starbucks oldalán próbálják meg megtalálni a legközelebbi kávézót, ahol bizonyos lehetőségek a rendelkezésükre állnak. Miközben ezt a feladatot végrehajtották, ötből három felhasználó nem vette észre a szűrési lehetőséget a kiválasztásnál, ehelyett minden egyes kávézóra rákattintottak és ellenőrizték, hogy adott lehetőség szerepel-e a kínálatban. Nyilván ez jóval több időbe telik, mint a szűrő használata.

Ráadásul a felhasználók arra panaszkodtak, hogy nem volt lehetőségük szűkíteni a találati listát, annak ellenére, hogy elérhető volt a szűrés funkció a keresésnél, egyszerűen csak nem vették észre. A képernyőképen látható, hogy mi okozta a gondot: a Filter gomb olyan helyre került, ahol a keresés elküldése szokott lenni, így nem is ellenőrizték, hogy valójában mire is szolgál a gomb.

További problémát jelent, hogy nagyon nehéz lecserélni, megváltoztatni a már korábban begyakorolt rutinokat. Még akkor is, ha a felhasználó már belefutott miatta egy hibába. Az NNG vizsgálatában az egyik résztvevő újra és újra ugyanazt a hibát követte el: mindig bezárta a böngészőt, mivel a Chrome app éppen akkor váltott designt és az X-szel jelölt bezárás ikon a bal felső sarokba került, ahol általában a visszalépés gomb szerepel.

A felhasználó ugyan felismerte a hibát, ahogy az is, hogy miként is működik az új design, ennek ellenére annyira megszokta a használatát visszalépésként, hogy nem tudott átállni a megváltozott funkcióra. Hiszen minél többet használunk egy bizonyos mintát, annál nehezebb lesz átszokni egy újra.

Összességében tehát elmondható, hogy amikor egy design eltér a megszokottól, akkor az emberek nem tudják, miként hajtsák végre az előttük álló feladatot a felületen, így pedig hibázni fognak. Különösen akkor, ha egy korábbi jól begyakorolt rutint használnak, és ezért nem figyelnek oda arra, mit tesznek. Ezáltal úgy hajtanak végre hibás lépéseket, hogy észre sem veszik őket.

A legnagyobb veszélyt ez jelenti, annál is inkább, mert az emberek számára túl nagy megterhelést jelentene, ha minden weboldal designját átvizsgálnák annak érdekében, hogy megállapíthassák, változott-e rajta valami. Ezért elsősorban a weboldaltulajdonosok és a designerek feladat az, hogy figyelembe vegyék a felhasználók mentális modelljeit, és ennek tudatában alakítsák az oldalt.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.