Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-01-261 komment

Webdesign és SEO: döntések, melyeket még a weboldalad elkészítése előtt hozz meg!

Akár egy weboldal-redesignra is szükség lehet akkor, ha egy weboldalt úgy készítesz el, hogy előtte nem gondolod át a SEO-vonatkozásait. Kétszeres munka, hiszen ha időben megteszed ezt, akkor már az első nekifutásra van egy jó alapod a keresőoptimalizálásra. De mit is kell végiggondolnod még a weboldal készítés előtt?

Az átgondolandó feladatok három csoportra oszthatók. Az elsőt a szélesebb stratégiai döntések jelentik – melyek inkább csak a kulcsszavak, témák kapcsán érintik a SEO-t -, a másodikba a technikai megoldások tartoznak, melyeket a fejlesztőkkel kell megbeszélned, míg a harmadik terület a designé.

Stratégiai kérdések

Hogyan kommunikáld a küldetésnyilatkozatodat a weboldaladon?

Miután meghatároztad a klasszikus marketinges értékajánlatodat, azt is ki kell találnod, hogy miként kommunikáld ezt online. Az általad használt kifejezések azok, amelyekre az emberek rákeresnek, amikor meg akarják oldani a problémáikat? Mennyire versenyképesek ezek a kifejezések a keresőben? Elképzelhető, hogy a kiválasztott kulcsszavakra túl nagy a verseny, ezért más vagy long tail variációkat kell találnod.

Megértetted a vásárlói szegmensed?

A kérdések, amelyeket a kutatás előtt fel kell tenned magadnak:

  • Milyen nagy a piacom? A lehetséges célközönségem növekszik vagy csökken? Ezek megválaszolásában segíthet a Google Trends.
  • Melyek a kulcs-perszonáim? Milyen demográfiai adatokkal jellemezhetők, mik a motivációik, milyen szerepeik vannak és milyen igényeik? Ehhez egy perszona-kutatást kellene végrehajtanod.
  • Hogyan viselkedik a közönségen online és offline? Hol érhetők még el a weboldalon kívül?

Hogyha ezeket a kérdéseket megválaszolod, akkor fel tudod építeni a weboldalad azon szakaszokat figyelembe véve, melyeken a felhasználóknak át kell jutniuk, hogy elérjék a céljukat. A legjobb esetben ezeket a kérdéseket még az oldal készítése előtt át kell gondolnod, mert így tudni fogod, hogy melyik oldalakat milyen speciális szándékokat és kulcsszavakat figyelembe véve hozz létre.

Kik a versenytársaid a weben?

Az, hogy kikkel versenyzel a digitális térben, meghatározza a weboldalad architektúráját vagy a felhasználói élmény kialakítását. A versenytársaidnak három típusa van:

  • Egyrészt azok, akik a keresőben versenyeznek veled: tehát arra a termékre vagy szolgáltatásra érnek el jó helyezést, amit Te is kínálsz. Ők ugyanazon kulcsszavakért versenyeznek, melyeket Te is megcélzol.
  • Versenytársak az üzletben: ők azok, akik jelenleg megoldják az ügyfelek azon problémáit, melyeket Te is meg szeretnél oldani.
  • Versenytársak más iparágakból: akik indirekt módon, de szintén megoldják a Te ügyfeleid problémáit.

Miután elkészítetted a versenytársak listáját, elemezned kellene, hogy hol állnak és neked mekkora erőfeszítésedbe fog kerülni, hogy utolérd őket.

  • Mekkorák a versenytársak, és milyen a teljesítményük?
  • Hogyan különböztetik meg magukat?
  • Mennyire erős a márkájuk?
  • Miként néz ki a linkprofiljuk?
  • Csinálnak valami eltérőt vagy érdekeset a weboldalukon?

Technikai teendők

HTTP vagy HTTPS?

Még az oldal indulása előtt érdemes eldöntened, hogy https-t vagy http-t használj. Egyszerűbb így, mint később váltani, miközben lehet tudni, hogy előbbit támogatja a Google, és már rangsorolási tényezővé is előlépett, miközben egyre nő a https-t használó oldalak száma. És nem csak akkor van erre szükséged, ha felhasználói adatokat kezelsz. Ha viszont ezt teszed, akkor mindenképpen.

Döntsd el, melyek legyen az URL-ed kanonikus verziója!

A duplikált tartalom miatt ugyan nem büntet a Google, de komoly problémát jelenthet számodra, ha ugyanaz a tartalom több URL-en is megjelenik. A duplikált tartalmak kérdését már alaposan átrágtuk, érdemes még a weboldal elkészítése előtt végiggondolni. A lényeg itt az, hogy lehetőleg minden tartalmi egység külön URL alatt legyen elérhető.

Weboldalsebesség

A fejlesztés során a programozókat szorítja a határidő, és ennek gyakran áldozatul esnek olyan területek, melyek aztán érintik a weboldalsebességet. Ezért már az indulásnál érdemes külön kommunikálni a weboldalsebességgel kapcsolatos elvárásaidat feléjük. Fontos dologról van szó, nem véletlenül írtunk már ilyen sokat a weboldalsebességről.

Képek

Előbbihez kapcsolódik, de külön is érdemes kitérni arra, hogy a képek lehetőleg jól tömörítettek és a lehető legkisebbek legyenek. Általában a képek szokták leginkább megterhelni a weboldalt. Ezzel azonban még nem ért véget a dolgod.

Amikor képeket helyezel el a weboldaladon, akkor mindegyiket el kell látnod a megfelelő szöveggel, hogy jó eséllyel megjelenjen a keresőben, és ezzel tovább optimalizálhatod az adott oldalt is. Szerepeljen a képek fájlnevében is a kívánt kulcsszó, emellett jelenjen meg az alt tagben és a kép title-ben (ez látható akkor, amikor egy kép fölé viszed az egérmutatót) egy értelmes mondat keretében. Ezen túl még képaláírással is elláthatod a képed.

Nyelvek és lokációk

Ha azt tervezed, hogy külföldi országokban élő felhasználókat is megcélzol a weboldaladdal, akkor el kell döntened, hogy egy többnyelvű, egy többrégiós, vagy a kettő kombinációját alkalmazó weboldad lesz-e. Ez fontos a lokalizált kulcsszókutatás, a hreflang és a duplikált tartalom szempontjából is.

Ha különféle ország-szintű domaint használsz, azzal képes leszel minden országot és egy nyelvet sokkal jobban megcélozni. Ugyanakkor ez egy jóval komolyabb infrastruktúra kialakítását és fenntartását jelenti, melynek során minden oldalra egyedi tartalmat kell készíteni, és minden domaint külön kell marketingelned.

Ha a több nyelvet egy weboldalon próbálod megoldani, akkor a legjobb megoldás, ha almappákat használsz (például: www.valami.hu/hu, www.valami.hu/en, stb.) Ezek az almappák egyetlen platform, illetve CMS segítségével futtathatók, ami azt jelenti, hogy a fejlesztési igény jóval szerényebb.

Átirányítások

A weboldalad redesignja során ne hagyd elveszni a régi oldalaidat. Ha meg is szűnik egy weboldalad, a régi URL-eket irányítsd át az új megfelelőire. Ennek hiányában a felhasználók a régi URL-ek meglátogatása során csak egy 404-es hibaüzenettel találkoznak. Ami persze nem feltétlenül gond, de ha a régi weboldalad jó helyezést ért el a keresőben, és egyszerűen megszünteted, akkor az a forgalom kiesik, míg ha átirányítod, akkor a régi oldaladra érkező forgalmat megkapja az új oldalad.

Ehhez használj 301-es átirányítást, ezzel jelezve a keresőnek, hogy melyik régi URL-ednek melyik új URL-ednek felel meg. Ennek persze megvannak a szabályai – melyeket az előző linkre kattintva megtalálsz -, melyeket érdemes betartani, hiszen a Google nem szereti, ha manipulálod az átirányításokat.

Ha beállítottad az átirányításokat, akkor a Google Search Console-lal ellenőrizd, hogy maradt-e bármilyen 404-es oldal. Ha igen, akkor azt is irányítsd át a megfelelő, új oldalra. A felhasználók számára nem túl kellemes élmény egy-egy 404-es hibaüzenetbe belefutni, ezért, ha mégis van ilyen linked, akkor készíts egy egyedi megoldást rá, melyen elnézést kérsz a kellemetlenségért, valamint linket ajánlasz nekik.

Elég rugalmasan változtatható a weboldalad a választott platform segítségével?

A Google gyakran változtatja ajánlásait és elvásásait a weboldalakkal szemben. Ehhez igazodnod kell, amit könnyebben teszel meg, ha az általad használt platform/CMS kellően rugalmas a gyors változtatásokhoz.

Design-megfontolások

Architektúra és belső linkelés

Egy hatékony információs architektúrára van szükséged ahhoz, hogy a keresőmotorok képesek legyen megtalálni a tartalmaidat, és megmutatni azt az embereknek. Ha a robotok nem férnek hozzá a tartalomhoz, akkor nem is fogják rangsorolni. Egy weboldal információs felépítése fontos a Google számára, mivel az emberek számára is lényeges, hogy könnyen megtalálják, amit keresnek.

Meg kell próbálnod egy lapos oldalstruktúrát kialakítanod, vagyis egyetlen oldal se kerüljön négy kattintásnál mélyebbre a főoldalhoz képest. Ezzel lehetővé teszed a keresőmotorok és az emberek számára, hogy viszonylag kevés kattintással megtaláljanak mindent a weboldaladon.

A kulcsszó és a versenytárs-kutatást kell használnod ahhoz, hogy megtudd, milyen weboldalakra van szükséged. Ugyanakkor mindig a felhasználók lebegjenek a szemed előtt, amikor meghatározod, hogy miként csoportosítod és kapcsolod össze ezeket a weboldaladakat.

Navigációs struktúra

A Google azt javasolja, hogy a weboldaladon alakíts ki világos hierarchiát és használj szöveg alapú linkeket. Emellett minden aloldalad legyen elérhető legalább egy statikus, szöveges linkről. Amit fontos elkerülni, például egy webáruház esetében, hogy túlságos bonyolulttá tedd a hierarchiát. Az ugyanis rontja a felhasználói élményt, amikor egy termékhez úgy tudnak csak eljutni a látogatók, ha a főoldalról átkerül a vevő egy kategóriaoldalra, onnan egy alkategóriába, majd onnan egy újabb aloldalra kell navigálni, hogy aztán ott végül megjelenjen maga a termék.

A tartalom az első

Miközben a keresőmotorok többféle médiát is képesek értelmezni, a keresőoptimalizálás szempontjából még mindig a szöveg a legfontosabb. Ezért is beszél mostanában mindenki a tartalommarketingről, többek között mi is, valamint ezért van szükséged arra, hogy minden oldaladon legyen tartalmad. Habár nem mindegy, hogy milyen minőségű és mélységű, de még egy 150 szavas szöveg is jobb, mint ha semmi sem lenne ott. Arról se feledkezz meg, hogy minden oldal címét és meta leírását is töltsd ki a megfelelő karakterhosszúságú szövegekkel. Ezek nem ismétlődhetnek meg más oldalaidon, és nem árt, ha az adott aloldal kulcsszavai szerepelnek benne.

Gyakori hiba, amikor kép formában szerepelnek fontos információk egy-egy weboldalon. Ezeket nem tudja értelmezni a kereső, helyette a fontos nevek, a cím, a telefonszám, bármilyen tartalom, linkek mind szöveges formában kerüljenek feltüntetésre. Emellett fontos az URL-eket is megfelelően szövegezni, bár SEO szempontból ennek már nincs olyan nagy jelentősége.

A design során abból indulj ki, hogy milyen tartalmat akarsz megosztani az emberekkel. A tartalmi stratégiádat is írd le, mert így derül ki, hogy milyen formát fogsz használni, és milyen funkciók szükségesek hozzá. Tudnod kell, hogy alapvetően milyen tartalomtípusokat készítesz majd, mert ennek alapján lehet megtervezni a weboldalakat és segít kialakítani egy következetes felhasználói felületet.

Érthetőség és a struktúrált adatok

Egy weboldal sokféle technológiát használhat, melyek tartalmát a robotoknak nem mindig könnyű dekódolni. Habár ezek fontosak lehetnek a megfelelő felhasználói élmény megteremtéséhez, azzal is tisztában kell lenned, hogy ezek használata okozhat-e gondot a kereső szempontjából. A weboldalad gépi olvashatóságát javíthatod azzal is, ha strukturált adatokat használsz.

Reszponzív design

A kis cégek számára – különösen, ha helyi szinten akarnak érvényesülni – rendkívül fontos, hogy jó helyezést érjenek el a mobil találati oldalakon is. Azon felhasználók 50 százaléka, akik valamilyen helyi vállalkozást keresnek a mobiljukon, még aznap el is fognak látogatni az adott céghez. Ráadásul a mobilkeresések 78 százalékából lesz offline vásárlás a helyi üzletben.

Ahhoz viszont, hogy jól teljesíts a mobilkeresésekre, mobilbarát webdesignra van szükséged. A legjobb megoldás ebből a szempontból a reszponzív design, mely azonos tartalmat és felhasználó élményt kínál a desktopos, a tabletes és az okostelefonos felhasználóknak is.

A mobil ma már egyre kevésbé elkülönült csatorna, sokkal inkább egy gyakran használt technológia, mellyel az emberek nap mint nap elérik a webet. A hosszú távú célod nyilván az, hogy egy akadálytalan és következetes felhasználói élményt teremts minden eszközön. Ehhez a reszponzív design, illetve a dynamic serving megoldások kínálják a legjobb lehetőséget.

Végül

Mint weboldal-, illetve cégtulajdonos nem feltétlenül kell minden témában mélyre ásnod (bár a linkelt cikkeink révén további betekintést nyerhetsz ezekbe), ugyanakkor érdemes tisztában lenned azzal, hogy melyek azok a területek, melyekre akkor is figyelned kell, ha a munkát mások végzik el, vagy akár másokat bízol meg azzal, hogy megmondják, mi a legjobb megoldás a weboldalad számára.

Kategória: SEO | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

  • Pusztai Gábor

    Kedves Krisztián !
    Ez egy nagyon fontos cikk, sokan beleesnek a felvetett hibákba és többszörös munkát végeznek.
    Üdv:
    PG