Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-01-310 komment

Hogyan tervezz az emberi hibákra?

Tévedni emberi dolog. Mindannyian hibázunk olykor. A weboldalad felhasználói is. A kérdés az, hogy miként tervezz olyan weboldalt, ami megengedik a hibák elkövetését?

Még a leggondosabb, legalaposabb felhasználók is követnek el hibákat. Aki pedig nem ilyen, az még többet. Ilyen hiba lehet egy URL elírása, rosszul megadott információ egy űrlap-mezőben, vagy akár az is, hogy sok ezer forintot tévesen küldesz el. Miközben teljesen nem tudod kiküszöbölni a hibákat, arra van lehetőséged, hogy kezeld őket a weboldaladon. De mi az, amire a weboldal készítés során már figyelned kellene?

1. Adj utasításokat!

Sokan úgy vélik, hogy amikor nagyon alap utasításokat és figyelmeztetéseket kapnak, akkor ezzel lenézik őket. Például rendkívül viccesnek tartjuk azokat a figyelmeztetéseket, melyek az Egyesült Államokban mindennaposak az egyes termékeken. Például az, hogy egy kávés papírpohárra rá van írva, hogy a benne található kávé forró. Ki nem tudja ezt? Ugyanakkor, ha arra gondolsz, hogy a McDonald’s-ben a kávé 82-87 fokos, ami azért okozhat gondot egy óvatlanul nagy korty esetében a gyanútlan felhasználónak, akkor talán mégiscsak elfér rajta egy felirat, nem?

Az emberek azt gondolják, hogy mindent tudnak, amit tudniuk kell. Vagy legalábbis mindent tudnak arról, ami az élet mindennapi feladatainak megoldásához szükséges. Pedig nem, és ez vezet hibákhoz. Ezért van szükség arra, hogy minden olyan elemnél adj utasításokat, ami bonyolultabb, mint egy kapcsolati űrlap kitöltése. De talán még ott is hasznos lehet néha.

2. Világos figyelmeztetések

Az embereknek néha el kell mondani, hogy bizonyos cselekedeteiknek milyen következményei lehetnek. Részletesen. Ez persze nem fogja megállítani azokat, akik általában nem vesznek tudomást a figyelmeztetésekről. De velük egyébként sem nagyon tudsz mit kezdeni.

Másrészről viszont, vannak olyan emberek, akik szembekerülve egy figyelmeztetéssel vagy egy párbeszédablakkal, megzavarodnak. Ilyenkor vagy elhagyják az oldalt, vagy keresnek egy olyan ismerőst, akiről feltételezik, hogy jobban ért ezekhez a dolgokhoz. Azt neked kell eldöntened, hogy mi a fontosabb számodra: a több hiba, vagy hogy néhány embert elrettentesz.

3. White space

Előfordul, hogy valaki félrekattint egy weboldalon, az pedig még gyakrabban, ha ezt mobilon teszi. Ez elsősorban a felhasználók kézügyességétől, valamint az érintőkijelző pontosságától függ. Ha megnöveled a white space-t, akkor csökkented az esélyét minden ilyen félrekattintásnak. Teljesen megelőzni nem tudod, de kevesebb lesz belőle.

4. Megerősítő kérdések

Azok számára, akik egy folyamatot – például megrendelés egy adott webáruházban – már nagyon jól ismernek, egy megerősítő párbeszédablak zavaró és felesleges lehet, hiszen egy plusz lépésre kényszeríti őket. Számukra meg kell adni a lehetőséget, hogy ezeket a párbeszédablakokat lekapcsolhassák. Ugyanakkor azok számára, akik egy új feladatot először végeznek el, egy “Biztos vagy benne?” kérdés rendkívül hasznos lehet.

5. Űrlap-mező ellenőrzés

Habár az űrlap-mező ellenőrzések általában tökéletlenül működnek, mégis fontosak. Jó eszközt jelentenek arra, hogy a felhasználókat a megfelelő irányba tereld velük. Habár egy megfelelő űrlap-designnal sokat tehetsz azért, hogy ne kerüljenek rossz szövegek a rossz helyekre, érdemes minden kétszer is ellenőrizni.

6. Címkék

Ez egy nagyon alapvetőnek tűnő dolog, ennek ellenére találkozhatsz a weben nagyon sok hományosnak tűnő űrlapcímkével. Ennél már csak az a rosszabb, amikor a címke azért nem érthető a felhasználó számára, mert szakmai zsargonban íródott. És persze vannak azok az űrlapok, ahol a címkék és a beviteli mezők nincsenek megfelelően igazítva.

7. Színek és kontraszt használata

Az emberek gyakran nagyon egyszerűen értelmezik a színeket: a zöld jó, a piros rossz. Ez egy jó kiindulópont, és segíti is az embereket. Ugyanakkor nem biztos, hogy segíti a színvakokat vagy azokat, akiknek látáskárosodása van. Találnod kell tehát egy megoldást arra, hogy kontrasztot alkalmazz, mivel ezáltal tudják ők is az egyes elemeket megkülönböztetni a weboldaladon. Különösen figyelj akkor, ha két lehetőségnél hasonló a szöveg, de nagyon eltérő a cél.

8. Óvatosan változtass!

Az emberek általában robotpilóta módba kapcsolnak, amikor egy számukra ismerős feladatot végeznek. Ez elegendő is szokott lenni, és nagyon hatékonyan képesek így elvégezni a feladataikat. Probléma csak akkor van, ha valami változtatásra kerül sor a felületen. A redesignnal tehát óvatosnak kell lenned, néha nem muszáj mindent átalakítani, és nem szabad túl gyorsan változtatni. De ha változtatsz valamit, akkor mindig hívd fel rá a figyelmet!

9. Alkalmazd a “visszavonás” gombot!

A Ctrl-Z kombináció általában jól működik a szabvány űrlapoknál, úgyhogy nem kell neked még plusz gombról gondoskodni. De ha egy webalkalmazást készítesz, akkor már érdemes elgondolkodni a használatán minden olyan cselekvésnél, aminek komolyabbak a következményei. A Gmail például lehetővé teszi – ha beállítod -, hogy x másodpercig visszavond az elküldött e-mailt. Lehet, hogy nálad is jól jöhet ez a funkció?

(A szöveg a Webdesigner Depot cikke alapján készült.)

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.