Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-02-130 komment

Biztos, hogy egy rövidebb weboldal a jó megoldás?

Néha felmerül a kérdés, hogy milyen hosszúnak kell lennie egy weboldalnak, mennyi legyen a tartalom rajta? Sokan attól tartanak, hogy egy hosszú, sok szöveget tartalmazó weboldal elrettenti a felhasználókat. Az általános tanács az, hogy olyan hosszú legyen, amennyi éppen szükséges, de minél rövidebb annál jobb. Pedig ez nem feltétlenül igaz.

Az oldalhosszúságra nem vonatkoznak szabályok, iránymutatások. Tulajdonképpen csak tévhitek miatt ódzkodnak az emberek a túl hosszú oldalaktól – hívta fel a figyelmet Marli Mesibov, aki fel is sorolta azt három mítoszt, melyeken túl kellene lépni.

Az emberek nem görgetnek

A túl hosszú weboldalak kapcsán gyakran felmerül – bár talán most már egyre ritkábban -, hogy több lapra kell őket tördelni. Mondván: az emberek úgysem görgetnek. Nem mintha kattintani annyira szeretnének. Ezért a legjobb, ha rövid az oldal, kevés a tartalom. Ráadásul a designerek olykor a mobilos tartalmakat direkt rövidítik, hogy elférjenek a kisebb kijelzőkön.

Pedig már egy 1998-as tanulmány is arról számolt be, hogy a legtöbb felhasználó mindenféle panasz nélkül hajlandó görgetni a weboldalakon. Az újabb kutatások pedig csak megerősítették azt, hogy még a végtelen görgetésű oldalak is teljesen elfogadott megoldássá váltak az emberek számára.

Miért? Azért mert a mobilkijelzők mérete mellett szinte minden weboldal elolvasása során görgetni kell, akármilyen rövid is legyen a szöveg. Az emberek tehát megszokták. Ráadásul a közösségi média csatornák elfogadottá tették, hogy görgetés révén mindig újabb és újabb tartalmak tárulnak fel az emberek előtt. Ahogy az ő gyakorlatuk mindennapossá vált, az emberek egyre kevésbé számítanak arra, hogy egy weboldal csak a “hajtásig” tart.

Másrészt pedig, ha a célközönséged megérkezik a weboldaladra, hogy információt találjon és elvégezzen egy feladatot, akkor miért szakítanád meg ezt kattintásra kényszerítve őket. A több kattintás csak több esély arra, hogy elhagyják az oldaladat. Tehát, ha csak a Te felhasználói tesztjeid nem mutatnak mást, nincs semmi indokod arra, hogy a releváns, összetartozó tartalmakat külön oldalakra rendezd.

Az emberek nem olvasnak

A legtöbben úgy gondolják, hogy az emberek nem olvasnak a weben. Pedig, ha a tartalom számukra releváns, és vonzó módon van tálalva, akkor olvasnak. Ahhoz persze, hogy a tartalom kellően vonzó legyen, hasznosnak és használhatónak kell lennie.

A hasznos azt jelenti, hogy arra a kérdésre kell választ adnia, amit a célközönséged keres. Vagy pedig olyan új információkat kell nyújtania, melyeket máshol nem találnak meg.

A használható pedig azt jelenti, hogy legyen könnyen olvasható. Tehát a szöveg legyen jól tagolt, használj alcímeket, bekezdéseket, felsorolásokat, táblázatokat, képeket és más elemeket, melyek segíthetnek a tartalom jobb megértésében. Az emberek így olvasni fogják a hosszú szövegeidet is, ha tetszik nekik, amit látnak, mert hozzájuk szól, és könnyen be tudják fogadni, megértik az ott található információkat.

A tömör tartalom rövid tartalom

Amikor valaki azt kéri, hogy legyen tömörebb egy szöveg, akkor általában arra gondol, hogy kevesebb szóból álljon. Pedig a tömörség nem egészen ezt jelenti. Inkább azt, hogy az információkat gyorsabb, rövidebb megoldással próbáld meg átadni. De nem igaz az, hogy a tömörség egyenlő azzal, hogy tartalomból kevesebb lesz.

Például, ha van egy olyan mondatod, miszerint “Tömören írni azt jelenti, hogy elhagysz minden szükségtelen és felesleges szót. A mondatok és a bekezdések olyan hosszúak legyenek, amennyire szükséges, ugyanakkor ne tartalmazzanak semmilyen felesleget. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a mondatokból vagy a bekezdésekből kimaradhatnak információk.”

Ez a mondat rövidítve így néz ki: “Tömören írni azt jelenti, hogy mindenféle felesleg nélkül írsz.” Ugyanakkor tömören fogalmazva így: “Egy tömör mondatban vagy bekezdésben nem kapnak helyet felesleges dolgok, de minden annyi információt tartalmaz, melyek által nem csak könnyen érthető, de értékes is lesz a szöveg.” A tömör verzió hosszabb, mint a rövid, azonban nagyobb az információtartalma.

Tehát ahelyett, hogy egyszerűen elhagynád egy mondat vagy egy bekezdés felét, próbáld az információt összesűríteni, miközben a szöveg továbbra is jól fogalmazott marad!

Milyen hosszúnak kellene lennie a weboldaladnak?

Összességében tehát elmondható, hogy egy jó weboldal tartalma olyan hosszú, hogy megfelelően körüljárja az adott témát. Emellett rá kell vennie az embereket az olvasásra, és a célközönséged igényeire kell szabni. Ha a tartalmad túl hosszúnak vagy unalmasnak találják, akkor lehet hogy nem elég releváns a célközönséged számára. Ha amiatt aggódsz, hogy túl sok tartalom kerül egy weboldalra, akkor gondold végig, hogy mi célja a weboldaladnak, és ha nem illeszkedik a célközönséged igényeihez, akkor próbálj rájönni, hogy mi az, amit valójában keresnek a weben.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.