Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-04-030 komment

Mi az az intuitív webdesign? És hogyan alakíts ki intuitívan használható weboldalt?

Mostanában nagyon sok készülő webdesign esetében központi kérdésként merül fel, hogy miként tegyük azt “intuitívvá”. Hiszen az erőfeszítéstől, akadályoktól mentes használat jelentősen javítja egy weboldal hatékonyságát.

Képzeld el, hogy látsz egy autót a kereskedésben, amit kipróbálnál! Amikor viszont beszállsz, azt látod, hogy nincs ott a kormánykerék, ahol az lenni szokott. Ilyenkor beszélhetünk “nem intuitív designról”, hiszen eddigi tapasztalataid alapján nem tudod vezetni az autót. A felhasználó figyelmét itt a design elvonja azzal, hogy nem nyilvánvaló megoldásokkal ismeretlen helyzetekbe kényszeríti.

Mi az az intuitív webdesign?

Amikor webdesignról van szó, akkor a design egészen addig intuitív, amíg a felhasználó képes egy feladat végrehajtására mindenféle megtorpanás nélkül. Ezzel szemben egy nem intuitív design a figyelmét olyan weboldal-elemekre irányítja, melyek nincsenek kapcsolatban a feladattal.

Az intuitív webdesign tulajdonképpen csak annak a könnyen, szinte gondolkodás nélkül használható webdesignnak egy más aspektusa – vagy akár csak egy eltérő megnevezése -, melyet az egyszerűség, a konvencióknak való megfelelés és a kiváló felhasználói élmény jellemez.

Ami talán szintén érzékelhető a példából, és fontos megjegyezni: “ösztönös” használat nincs, csak már megszerzett tapasztalat alapján történő használat. Hiszen ki születik úgy, hogy tud autót vezetni? A megszerzett tapasztalatra viszont lehet és kell építeni. Ehhez persze tisztában kell lenned azzal, hogy mekkora is a felhasználói tudás, és mennyit kell neked hozzátenned. Akad azonban néhány probléma:

Mindenkinek mást jelent

A helyzetet azonban bonyolítja, hogy mindeni számára egy kicsit mást jelent az intuitív használat. Vagyis, ami intuitív számodra, az nem feltétlenül intuitív a felhasználóidnak. Ugyanakkor van egy pár dolog, ami közös benned és a felhasználóidban.

Ezért, ahhoz hogy elő tudj állítani egy intuitív webdesignt némi kutatásra lesz szükséged. Akár meg is kérdezheted arról a felhasználóidat, hogy mit gondolnak a weboldaladról. Bevetheted az A/B teszteket is, amivel pontosan megtudhatod, hogy mi működik és mi nem a weboldaladon. És kiderülhet az is, hogy egy-egy változtatásnak milyen a hatása.

Megszerzett tudás – megcélzott tudás

A másik dolog, ami az intuitív webdesign kapcsán felmerül, hogy a felhasználók rendelkeznek már egy tudással a felületedről, ugyanakkor még van egy pár dolog, amit nem tudnak, de tudniuk kellene. Ha olyan dolgot is a szájukba akarsz rágni, amivel már tisztában vannak, akkor azzal csak túlkomplikálod a designt. Kénytelenek lesznek felesleges lépéseket megtenni.

Ez azt jelenti, hogy egy intuitív design csak azokra a dolgokra vezeti rá a felhasználóit, melyet még nem tudnak, de kellene tudniuk a felületed használatához. Ahhoz megint csak elég jól kell ismerned a felhasználóidat, hogy tudjad mit tudnak és mit nem tudnak.

Mikor lesz egy felhasználói felület intuitív?

Akkor, amikor a felhasználók minden kísérletezés, gyakorlás, segítség, oktatás nélkül képesek megérteni a felhasználói felület működését. Vagyis, ha valami úgy néz ki mint egy gomb, akkor tudjuk, hogy annak megnyomása esetén számíthatunk valamilyen reakcióra. Ehhez hasonlóan, ha látunk a linket, akkor tudjuk, hogy kattintásra megnyit egy másik oldalt. Ugyanakkor egy olyan felhasználói felület esetében, melyen nem csak navigálni nehéz, hanem olyan elemeket is tartalmaz, melyek teljesen idegenek számunkra, azt mondhatjuk, hogy az az UI nem intuitív.

A lényeg, hogy miközben vannak eltérések aközött, hogy mit jelent az intuitív használat az egyik ember számára, és mit jelent a másik számára, addig vannak olyan dolgok, melyek szinte mindenki esetében javítják a felhasználói élményt. Például az, ahogy átfutjuk a weboldalakat legalább annyira egyforma minden ember esetében, mint hogy nem nyúlnak bele a tűzbe. Tehát az univerzálisan elfogadott elemekre kell építeni.

A bejegyzés elején említett példában adott egy akadály – nincs kormánykerék -, mely a felhasználói út során bukkant fel. Az átlagos felhasználó nem akar plusz erőfeszítést tenni, törni a fejét. Különösen akkor nem, ha azért jött, hogy pénzt költsön el. Az emberek nem szeretik az akadályokat a használat során, hiszen csak hátráltatja őket a céljaik elérésében, összezavarja, eltéríti őket. (Talán ez az egyik oka annak is, hogy a Google miért tesz az önvezető autóiba is kormánykereket.)

Ha mindezt a webdesignra alkalmazzuk, akkor azt mondhatjuk, hogy egy intuitív weboldal elemei olyan módon vannak kialakítva és elrendezve, hogy a felhasználó a lehető legkönnyebben hozzá tudjon férni az információkhoz, tudjon navigálni az oldalon, és erőfeszítés nélkül elérje a célját. Az intuitív webdesign nem szúr szemet, ugyanakkor nem feltétlenül marad észrevétlen.

A gyakorlatban, amikor valaki arra törekszik, hogy egy weboldalt esztétikussá tegyen, gyakran a szépség oltárán feláldozza a használhatóságot. És habár egy szép weboldalnak sokszor elnézzük a kisebb használhatósági hibáit, ha a felhasználó nem találja meg, amit keres, akkor esélytelen, hogy hosszabb időt töltsön el a weboldalon.

Mi kell egy intuitív a webdesignhoz?

1. A felhasználóid megismerése

Habár mindez egyszerű és nyilvánvaló lehet mindenki számára, sokszor mégsem készülnek intuitívan használható weboldalak. Még akkor sem, ha erre törekszünk. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a designerek nem tudják, kik és mit akarnak az adott weboldal felhasználói, vagy mit várnak el az adott cég weboldalától. Tehát egy intuitív weboldal elkészítését a közönség megismerésével kell kezdeni.

Ezzel kapcsolatban fontos figyelni a tudásbeli különbségre. Ez alatt azt értjük, hogy tudnod kell, mekkora az eltérés a meglévő felhasználói tudás és a megcélzott felhasználói tudás között. A meglévő tudás egészen pontosan az, amit a felhasználó tud a felület használatáról a weboldal meglátogatása előtt addigi tapasztalatai alapján. Ez minden felhasználónál, célcsoportnál más és más. A megcélzott tudás pedig az, amit a reményeid szerint megszerez majd a weboldaladon annak érdekében, hogy ott elérje a céljait.

A felhasználók megismerésével tudsz rálátni erre a különbségre, tisztába kerülni jelenlegi tudásszintjükkel. Emellett persze arra is rájössz, mit várnak a weboldaladtól, mik a céljaik, milyen vágyaikat akarják kielégíteni. Ezen információk nélkül nem nagyon lehet hatékony weboldalt készíteni, hiszen csak feltevések vannak és sötétben tapogatózás zajlik.

A vizsgálataid eredményeként tehát meg kellene ismerned a célközönséged szándékait, vágyait, tudását. Ez egyénenként és célcsoportonként eltérő, ráadásul aszerint is változik, hogy épp az eladási tölcsér mely szakaszán tartózkodnak. Mégis ez határozza meg, hogy milyen lesz a webdesign, milyen szövegeket írsz egy adott aloldalon számukra.

2. Egy jó információs architektúra

Nyilván az cél, ha az emberek ne csak elolvasni tudják a weboldalad, hanem könnyen át is futható legyen. Ehhez kell az intuitívan befogadható a tartalom, amit a jó elrendezés biztosít. Az információs architektúra határozza meg, hogy miként rendezed el a tartalmaid a felületen, milyen kategóriákat használsz és mennyire könnyű navigálnia a látogatóknak az oldalon. Nyilván a cél az, hogy könnyű és intuitív használat révén jussanak bele a megfelelő csatornába az emberek, és arra haladjanak benne, amerre szeretnéd.

3. A megszokott sablonok

A célközönségedet figyelembe véve a számukra érvényes webes konvenciókra érdemes építened. Hiszen az emberek nem szeretik a változásokat a gyakran előforduló sablonoknál. Egy Windows-használó számára furcsa, amikor egy OS X-et kell használnia és a bezárás gomb az ablak bal oldalán található. És persze ugyanez igaz fordítva is. Az emberek megszoktak bizonyos megoldásokat, és ha ezektől eltávolodunk, akkor az nem túl felhasználóbarát dolog.

4. Következetesség

Akadnak akik nem figyelnek eléggé a következetességre, amikor épp egy intuitívnak szánt designon dolgoznak. Miközben egy weboldalt tervezel, szükség van a következetességre az egyes oldalak esetében. Van ugyanis egy elvárás a felhasználók részéről azzal kapcsolatban, hogy a weboldalad miként működik, és ha ez oldalról oldalra változik, akkor az nem csak zavart okoz, hanem frusztrációt is.

Tehát ha az egyik oldaladon még felső navigációs menüt használsz, míg a következőn már a bal oldalra teszed a menüt, azzal zavart okozol a felhasználókban, akik a csalódás miatt talán el is hagyják a weboldaladat. Már egy egészen kis következetlenség miatt is sokat romolhat a weboldalad használhatósága.

5. Egyszerűség

Az egyszerűség manapság gyakran hallott szó a webdesignban, és az sem véletlen, hogy a minimalista weboldalak egyre népszerűbbek. Egy egyszerű weboldal gyorsabban betöltődik, könnyebbnek látszik, de megvalósítani és karbantartani is egyszerűbb lehet. Ezért is törekszenek egyre inkább a minimalista megoldások irányába a tervezők.

Ehhez persze az kell, hogy minden felesleget eltávolíts a weboldalról, így egyszerűbbé téve a használatot. Azt, hogy mi a felesleges egy alapos ellenőrzés és a tesztek tudják megmutatni. Minden, ami által könnyebbé válik a használat, intuitívabban használhatóvá teszi a felületet, és ezáltal mérsékelhető a weboldal használata által kiváltott stressz.

Az Airbnb oldala is egyszerű

6. Minimális erőfeszítéssel megvalósítható feladatok

Senki sem akar egy teljes percet azzal tölteni, hogy létrehozzon mondjuk egy felhasználói fiókot. Ezért szükséged van arra, hogy gyorsíts a regisztrációs folyamaton, és a felhasználók ezt a lehető legkisebb erőfeszítéssel meg tudják tenni. Az egyszerűsítés és a felesleges lépések elhagyása a megoldás a felhasználók megtartására és konvertálására.

7. Integrált segítség

Ez az egyik legkritikusabb része az intuitív designnak. Tény ugyanis, hogy nem egyszerű létrehozni egy olyan felhasználói felületet, mely akár egy speciális célközönség számára is egyformán könnyen használható. Miközben néhány embernek a felületed teljesen intuitívnak fog tűnni, addig mások máshogy érzik majd. Az utóbbiak miatt gondolni kell arra, hogy segítségre lesz szükségük a weboldalad működésével kapcsolatban.

Az egyes elemek mellett elhelyezett segítő információk gondoskodnak arról, hogy a weboldal használata közben mindig információhoz jussanak az emberek. Ez nem csak időt takarít meg számukra, hanem az egész felhasználói élményt kellemesebbé, kevésbé zavarba ejtővé, és hatékonyabbá teszi.

8. Gyors betöltődés

A régi, bölcs mondás úgy hangzik, hogy ha időt adsz az ügyfeleknek a gondolkodásra, akkor valószínűleg nem fognak vásárolni. Ugyanez érvényes a webdesignban is. Ha egy weboldal betöltése túl sok időt vesz igénybe, akkor nagy a valószínűsége, hogy a felhasználók nem fognak várni, és inkább egy másik weboldalt keresnek fel.

Ez az oka annak, hogy amikor nagyméretű weboldalakról van szó, akkor mindig csak egy részét töltsd be a tartalomnak, esetleg használj folyamatjelzőt, hogy a felhasználókat a weboldaladon tartsd! A weboldalsebességről részletesebben itt írtunk.

Összefoglalva

Elmondhatjuk, hogy egy olyan weboldal nem lehet intuitív, melynek nehéz megfejteni a működését, esetleg eltéríti a felhasználók figyelmét. Tehát miközben figyelsz az olyan megszokott designelemekre, mint a megfelelő színséma kiválasztása vagy tartalomstruktúra kialakítása, arra is figyelned kell, hogy a design intuitív legyen a célközönséged számára.

A felhasználói élményt egyesek összekeverik a vizuális megjelenéssel, pedig az csak egy része neki. A másik része, hogy milyen könnyen használják a weboldalad az emberek. Ha nem sikerül egy kellően intuitív felületet összehoznod, melyet könnyű megérteni és amely segíti a feladatok végrehajtását, akkor a felhasználók valószínűleg egy másik weboldalt keresnek, mely megteszi mindezt számukra.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.