Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-04-110 komment

Miért fontos a felhasználói szándék? És hogyan ismerheted meg?

A felhasználói szándék ismerete rendkívül fontos UX-szempontból. Ez talán mindenkinek világos, az azonban már nem, hogy miként is lehet mérni? És a dolgok csak bonyolultabbá válnak, amikor szétbontjuk a desktopos és a mobilos felhasználói szándékot, vagy elkezdjük megkülönböztetni a konverziós és az információ-szerzésre irányuló szándékot.

Mivel a weben nem tudsz külön üdvözölni mindegy egyes felhasználót, nem is tudod őket személyesen megismerni, így nem vagy tisztában a szándékaikkal. Valamilyen módon mégis meg kell tudnod, hogy mit akarnak a weboldaladon az emberek, és ezt miként adhatod meg nekik. A legjobb megoldás, ha megkérdezed őket erről.

Milyen szándékokat különböztetünk meg?

Vizsgáljuk meg azonban előbb azt, hogy a felhasználói szándéknak milyen két nagy kategóriájával találkozhatsz:

  • Információs szándék – amikor a látogató tájékozódni akar a weboldaladon.
  • Konverziós szándék – amikor a látogató végre akar hajtani egy feladatot, mondjuk megrendelni egy terméket.

Természetesen ezen szándékok között átfedés is lehet. Például egy webáruházban azon vásárlók 50 százaléka, akik valamit a kosarukba raknak, nem fogják azt megvenni. Telepakolják termékekkel, majd egyszerűen továbbnavigálnak az oldalon. Ilyenkor mindenki arra gondol, hogy valami hiba lehet a folyamatban. Ez azonban nem feltétlenül van így.

Ugyanis sokan csak azért kezdenek bele a vásárlási folyamatba, hogy megtudják, miként tudnak vásárolni egy webáruházban, milyen adatokat kell megadniuk, esetleg nem találták a szállítási díjakat, tudni szeretnék, hogy miként küldhetik vissza a terméket, vagy ki akarják számolni a rendelésük pontos végösszegét. A felhasználók ezekben az esetekben csak információt keresnek, amihez ilyen módon jutnak hozzá.

Itt kell megemlíteni azt is, hogy a felhasználók szándéka gyakran különbözik akkor, ha mobilt használnak vagy ha asztali gépet. Nagyon sokan, amikor valaminek a vásárlásáról van szó, inkább előveszik a laptopot. Előtte persze tájékozódnak mobilon, de a konverzió már asztali gépen történik.

A mobilos szándék sokkal inkább kötődik a helyhez és az időhöz, mint asztali gépen. Amikor mobilon akarunk információt szerezni, akkor általában azonnal szükségünk van rá. Ilyen, amikor menet közben keresünk egy üzletet vagy egy éttermet a közelben.

Hogyan mérjük a szándékot?

Szemben az olyan tényszerű adatokkal, mint például az oldalmegtekintések száma, a weboldalon eltöltött idő, vagy a bevétel, a szándék alapvetően egy szubjektív dolog. Ezért is nehéz meghatározni. A statisztikák nem tartalmaznak ahhoz elegendő adatot, hogy segítségükkel meghatározzuk a szándékot. Nyilván a visszatérő látogatók arányából, az elköteleződés mértékéből lehet következtetni, de ha valóban tisztában akarunk lenni vele, akkor meg kell kérdezni az embereket.

A szakértők szerint a hatékony megoldás, ha kérdőíveket töltetünk ki a felhasználóinkkal, és ez alapján próbáljuk javítani a felhasználói élményt és a konverziós arányt. Tehát, ha nem kérdezed meg az embereket, nem fogod tudni, mit akarnak.

Milyen legyen egy kérdőív? Például nyithatunk azzal a kérdéssel, hogy melyik lehetőség írja le a legjobban azt a szándékot, amiért a weboldalra látogatott? A választ úgy adhatják meg, hogy választanak egy opciót. A legjobb megoldás, ha a lehetőségek közül csak egyet tudnak kiválasztani. Mivel, ha több lehetőség közül választanak, akkor romlik a pontosság. A lista ne legyen túl hosszú. Optimális lehet a hat kérdés, de mindenképpen legyen kevesebb nyolcnál. Különben az emberek félredobják a kérdőívet vagy pontatlanul válaszolnak. Érdemes belevenni a szabadszavas válasz lehetőségét is.

Ezen kívül azt is meg lehet kérdezni tőlük, hogy megtalálták-e, amit kerestek? Ha a válasz nem, akkor fel kell tenni a kérdés, hogy miként tudnánk segíteni a keresett dolog megtalálásában.

A válaszok segítségével be tudsz betekinteni a látogatók fejébe. És ha már tudod a választ a miértre, akkor készen állsz majd arra, hogy új szintre emeld a felhasználói élményt a weboldaladon.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.