Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-04-180 komment

Mennyit hajlandóak görgetni az emberek a weboldalakon 2018-ban?

Habár az emberek ma már többet görgetnek a weboldalakon, mint korábban, a legújabb szemkövetéses vizsgálatok azt mutatják, hogy azért még mindig sokkal többet nézelődnek a hajtás felett, mint alatta. De mennyivel?

Az emberi viselkedés meglehetősen állandó, így a használhatósági elvek nem is nagyon módosulnak az idők során. Van azonban egy olyan jellemzője a web-használatnak, mely változáson esett át a kezdeti időszakhoz képest: a görgetés.

A web hajnalán a felhasználókra egyáltalán nem volt jellemző, hogy görgetnének a weboldalakon. 1997-ben kezdődött egy változás, amikor a hosszabb weboldalak gyakoribbá váltak, így az emberek kénytelen voltak megtanulni görgetni. Ugyanakkor továbbra is a hajtás feletti információk kapták a legnagyobb figyelmet: még a 2010-es vizsgálatok is azt mutatták, hogy a felhasználók tekintete a weboldalon eltöltött idő 80 százalékában a hajtás felett mozog.

2010-től kezdődően – vagyis a reszponzív design és a minimalizmus terjedésének hatására – még hosszabbá váltak a weboldalak. Ezért az Nielsen Norman Group elérkezettnek látta az időt egy újabb szemkövetéses vizsgálatra.

A kutatásban 1920×1080-as kijelzők használatával 120 személy vizsgáltak, illetve több ezer oldalt, köztük híroldalakat, webáruházakat, blogokat, stb. Ezeken kellett a legkülönfélébb feladatokat elvégezni. A cél nem az volt, hogy az egyes oldalakat elemezzék, hanem az, hogy a felhasználói viselkedést jellemezni tudják. Majd az adatokat összevetették a korábbi vizsgálatuk eredményeivel is.

Alapvetően két változás lehetett hatással az emberek viselkedésére: az egyik a nagyobb kijelzők, a másik pedig az új webdesign trendek. Ezekhez ugyanis valószínűleg alkalmazkodtak a felhasználók. A kettő hatását ugyanakkor nem lehet egymástól elkülöníteni, de úgy vélték, hogy ez nem is olyan fontos, hiszen egyiket sem lehet már “visszacsinálni”, még akkor se, ha akarnánk.

Mint kiderült, a legújabb kutatásban az emberek a weboldalon eltöltött idő 57 százalékát a hajtás fölött töltötték. 74 százalékot pedig az első két kijelzőnyi területen, vagyis 2160 pixelig görgettek le. Az elemzés egyébként nem vette figyelembe a weboldalak hosszát, így a kapott értéket torzíthatták a rövid oldalak, és nem csak annak az eredménye, hogy 2160 pixel után feladták az emberek a görgetést.

Mindenesetre a számok jelentős mértékben különböznek a 2010-es eredményektől. Akkor még az emberek az idejük 80 százalékát töltötték a hajtás felett. Miközben persze a figyelem nagymértékű csökkenése a hajtás után korábban és most is megfigyelhető volt. Ez itt látszik jól a grafikonon:

A weboldalakon, a hajtás felett eltöltött idő aránya

Fontos azonban, hogy nem minden oldal azonos hosszúságú. Ezért, hogy megállapítsák, miként oszlik meg a felhasználók figyelme egy oldalon – attól függetlenül, hogy az milyen hosszú -, felosztották 20 százaléknyi részekre az oldalakat. Ez alapján megállapították, hogy a felhasználók idejük 42 százalékát a felső húsz százalék böngészésével töltötték az emberek, illetve 65 százalékban a felső 40 százalékkal foglalkoztak. (A keresőben a találati oldalakon ezek az arányok még nagyobbak voltak, vagyis az embereket elsősorban az első találatok érdekelték).

De ha a hajtás feletti területet nézzük, azon belül is inkább a felső részen lévő információk keltették fel a figyelmet: 65 százaléknyi időt a hajtás feletti rész felső felén töltöttek az emberek.

A lényeg tehát az, hogy míg 57 százaléknyi idő jutott az oldal hajtás feletti részére, már csak 17 százalék a második kijelzőnyi részre, míg a maradék 26 százalék az összes többire. Ez azt jelenti, hogy minél közelebb van egy információ az oldal tetejéhez, annál nagyobb az esélye annak, hogy az emberek el fogják olvasni.

Ezt megerősítették az olvasási minták is. A legtöbb felhasználó az úgynevezett F-mintát használta – amit akkor szoktak, ha egy weboldal nincs megfelelően strukturálva -, vagyis gyakrabban néztek a weboldalak felső részére, és kevésbé érdekelte őket az oldal alsó része. De még akkor is, ha a tartalom kellően strukturált volt, inkább az oldalak felső része érdekelte a felhasználókat. Egyébként pedig nagyon hatékonyan megtalálták az oldalon azokat az információkat, melyek fontosak voltak a feladatuk végrehajtása szempontjából, így ez sem eredményezte azt, hogy az oldal alján körülnézzenek.

Ennek ellenére az is látszik, hogy a 2010-es vizsgálatokhoz képest csökkent a hajtás felett eltöltött idő. Milyen következtetéseket lehet ebből levonni? Az NNG szerint először is azt, hogy a designerek jó munkát végeztek, és sikerült rávenni arra az embereket, hogy görgessenek. Vagyis bár tisztában voltak a hosszú weboldalak hátrányaival, ezt sikerült bizonyos mértékben mérsékelni. Másrészt pedig az emberek egyre inkább rá lettek szoktatva a görgetésre azáltal, hogy több lett a görgetést igénylő oldal.

Legalábbis bizonyos mértékig. Még mindig kijelenthető ugyanis, hogy az emberek nem szeretnek sokat görgetni, és ritkán jutnak tovább három kijelzőnyi hosszúságnál. Míg 8 éve még a hajtás felett töltötték az idejük 80 százalékot, most a három kijelzőnyi területen töltenek 81 százalékot. Az emberek tehát csak akkor görgetnek lefelé, ha erre van okuk. A figyelem továbbra is elsősorban a weboldalak felső részére irányul. Ez az a rész, mely a leginkább felfedezhető, és a legtöbben megtekintik.

Érdekes ugyanakkor, hogy a felbontás növekedése nem eredményezte a görgetési hajlandóság csökkenését. Ennek oka talán az lehet, hogy a designerek nem kihasználják a nagyobb felbontás nyújtotta előnyöket, hanem a tartalmakat nagyobb távolságra helyezik egymástól. Az információsűrűség tehát valószínűleg túl nagy volt korábban, ezért alakultak ki zsúfolt, zavaros oldalak.

Milyen következtetéseket lehet mindebből levonni a weboldalad designjára nézve?

  • A weboldalad felső részét tartsd meg a legfontosabb tartalmak, vagyis a lényeges üzleti célok számára. Az alsóbb részekre pedig kerülhetnek a másodlagos vagy kapcsolódó információk. Mindenesetre a fő CTA-nak a hajtás felett kellene lennie.
  • Használj megfelelő formázást annak érdekében, hogy a fontos tartalomra irányítsd a figyelmet. Az emberek számára fontosak az olyan jelzések, mint egy címsor vagy egy vastagon szedett szöveg. Ez jelzi számukra, hogy mi a fontos, és megmutatja a tartalom új szegmenseit. Ezeket a jelzéseket az egész weboldaladon következetesen használd!
  • Figyelj arra, hogy az emberek ne higgyék azt az oldal közepén, hogy az már véget ért. Ha valahol arra utaló jelzéseket találnak, hogy az oldal véget ért, akkor nem görgetnek tovább. Legyenek tehát olyan jelzések, melyek azt mutatják, hogy a tartalom folytatódik.
  • Végül érdemes azt is tesztekkel meghatározni, hogy mekkora az ideális oldalhossz, és hogy az az információ, mely érdekli őket, könnyen elérhető-e számukra.
Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.