Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-04-250 komment

Milyen az a “zöld” webdesign? És miért van rá szükség?

Talán meglepő lehet, de a web ökológiai lábnyoma rohamosan nő. A szerverek működtetése nem annyira környezetbarát dolog, mint gondolod. De nem csak az üzemeltetőknek van ebben felelősségük, hanem minden weboldaltulajdonosnak és webdesignernek is. Sok energiát meg lehet spórolni egy környezetbarát UX-szel.

Mennyire egészséges – vagy éppen beteg – a web? Ezt a kérdést a Mozilla próbálta megválaszolni az Internet Health Reportban. A 2018-as jelentés egyik fejezete a web óriásira nőtt ökológiai lábnyomával foglalkozik. E szerint, ha a web egy ország volna, akkor a világ negyedik legnagyobb szén-dioxid kibocsátója lenne az Egyesült Államok, Kína és India után.

Miközben a kriptovaluták bányászata, az e-hulladék kérdése és az adattárolás viszonylag nagy nyilvánosságot kap, az már kevésbé szembetűnő, hogy az online viselkedésünk milyen nagy mértékben növeli az internet energiaéhségét. Ebbe pedig az is beletartozik, hogy miként tervezzük meg a weboldalakat vagy a mobiltelefonos applikációkat.

Ha például egy netes asszisztenshez fordulsz, és azt kéred tőle, hogy kapcsolja fel a világítást, akkor egyből elindítasz egy láncot az otthonodból különböző adatközpontokon keresztül, majd vissza. Ahelyett, hogy felállnál és felkapcsolnád a villanyt. Ritkán mérjük fel, hogy egyes tevékenyeségeink a neten milyen energiafelhasználással járnak. A “dolgok internete”, mely még kényelmesebbé teszi az életünket, szintén hatalmas mennyiségű energiát igényel.

A Mozilla jelentése felhívja a figyelmet azonban magára a webdesignra is. Rámutat arra, hogy a fenntarthatósághoz hozzátartozik, hogy miként tervezünk meg weboldalakat és applikációkat. Kiderül belőle az is, hogy létezik egy fenntartható webdesignról szóló oldal, mely az online bevezetése azoknak a technikáknak, melyek segítségével mérsékelhető a digitális termékek lábnyoma.

Ebbe beletartoznak az optimalizált fotók és videók, melyek feldolgozása kevesebb energiát igényel, de foglalkozik a használhatósággal is. Hiszen ha egy rosszul tervezett weboldalon kell valamit megtalálnia a felhasználónak, akkor az sokkal több energiát emészt fel. Ezzel szemben a tömör, világos, egyszerű oldalak környezetbarátabbak, arról nem beszélve, hogy az emberek számra is könnyebb a használatuk. Úgy tűnik tehát, hogy a felhasználó-központú design a bolygónk számára is jobb megoldás.

A fenntartható UX, illetve a zöld design egyébként az elmúlt években lassú terjedésnek indult. 2016-ban már megjelent a Fenntarthatóságra tervezve című könyv Tim Fricktől, a zöldebb digitális termékek tervezéséről. Eközben pedig a fenntartható UX csoport is szervezett már egy virtuális konferenciát a témában. Ennek minden kiadása elérhető online.

A 2018-as kiadás egyik beszélgetésében a Zillow szoftvernérnöke, Amanda Sopkin arról beszél, miként csökkenthető a digitális szemét egy rendezettebb felhőben történő tárolás és a felesleges fájlok törlése révén. Ez különösen fontos lenne a designerek számára, akik elég komoly mennyiségű fájlt szoktak tárolni.

Egy másik, 2016-os beszélgetésben, Andrew Boardman a nagy híroldalak gyakorlatát kritizálja, mert ezeknél a hirdetésektől kezdve a nyomkövető kódokon keresztül a rejtélyes funkciójú Javascriptekig minden megtalálható. Ezen oldalak nehezek és népszerűek, ami azt jelenti, hogy nagy szeletet hasítanak ki a webből, és így jelentős az energiaigényük is. Ha ezeket a weboldalakat könnyebbé és rendezettebbé tennék, akkor nem csak kevesebbet fogyasztanának, de könnyebb lenne a hozzáférés és az olvashatóság is.

A téma egyébként várhatóan egyre fontosabbá válik, hiszen maga az Apple is a megújuló energiára fókuszál, miközben a kriptovaluták bányászata is egyre nagyobb méreteket ölt, így olyan problémaként jelentkezik, melyet meg kell oldani. Vagyis hallani fogunk még róla.

(A szöveg a Fastco Design cikke alapján készült.)

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.