Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-05-020 komment

Apróságok, melyek rendkívül sokat számítanak a weboldaladnál

Egy weboldal készítése vagy redesignja során – miközben próbálod átlátni, megtervezni az egészet – könnyű elfeledkezni olyan kisebb jelentőségűnek tűnő webdesign elemről, mint a mikrointerakciók és a microcopy. Ezek gyakran apróságoknak tűnnek, és hát vannak “fontosabb dolgok” is, pedig a jó és a rossz felhasználói élmény között a különbséget nagyon sokszor ezeknek részletes kidolgozása jelenti.

I. Vizuális visszajelzések: a mikrointerakciók

Amikor egy egész weboldal koncepcióján dolgozunk, nagyon könnyű elfeledkezni arról, hogy a megfelelő használhatóság érdekében mindenképpen vizuális visszajelzéseket kell adnunk az embereknek. Azon a weboldalon, ahol nincsenek visszajelzések, nem beszélhetünk megfelelő interakcióról. Ez olyan, mint amikor beszélsz valakihez, ő pedig csak néz rád üveges tekintettel. Nem sokra mentek, igaz? Ugyanez a helyzet a weboldalak esetében is.

Ha hiányoznak a visszajelzések, az megzavarja a felhasználókat. Ilyenkor nem érzik azt, hogy a kezükben lenne az irányítás. A visszajelzések mutatják az embereknek, hogy

  • a weboldal észlelt egy felhasználói cselekvést,
  • majd láthatóan és érthetően kommunikálja az interakció eredményét.

Mivel a valós életben a gombok, tárgyak, eszközök valamiként reagálnak a hozzájuk kapcsolódó cselekvésünkre, így ezt várják el az emberek a weben is. Szükség van rájuk azért is, hogy tájékoztasd őket a cselekvésük eredményéről, vagy hogy éppen közöld velük, hogy mi a jelenlegi helyzetük, hol járnak például egy folyamatban. Célszerű a gyakori és kis horderejű cselekvéseknél visszafogott visszajelzéseket alkalmazni, míg a ritkább és fontosabb lépéseknél szembetűnőbb reakciókat mutatni.

A mikrointerakciók fő feladata, hogy javítsák a felhasználói élményt. Fontos visszajelzéseket adnak a felhasználóknak, érthetőbbé tesznek funkciókat, ráadásul szórakoztatják is őket. De pontosan miről is van szó, hogyan tervezd meg, illetve tökéletesítsd a weboldaladon a mikrointerakciókat?

Mik azok a mikrointerakciók?

A mikrointerakciók a weboldalaknak ma már egyre inkább alapvető részeivé válnak, ezek nélkül laposnak és unalmasnak tűnnek. Sokan ugyanakkor úgy gondolnak rájuk, mint valamiféle varázslatos összetevőre, melyek meglepik, lenyűgözik a felhasználókat, szórakoztatja és elkötelezi őket. Ennek megfelelően általában megtervezni sem könnyű őket.

A mikrointerakciók szinte észrevétlenül vannak jelen az életünkben. Nap, mint nap találkozhatsz velük a weben, például, amikor lájkolsz a Facebookon, változtatsz egy beállításon egy oldalon, értékelsz egy terméket, végrehajtasz egy online keresést, stb. Egy fontos csavarnak számítanak az online élmény gépezetében. A mikrointerakciók visszatükrözik azt, ahogy az emberek csinálnak valamit a való életben, és ez az, ami annyira hatékonnyá teszi őket.

Egy designernek a mikrointerakciók tervezése során az a feladata, hogy készítsen valami emberit, ami azt üzeni a felhasználónak, hogy sikeresen végrehajtott egy feladatot, egyben könnyebbé teszi az életét. Erre azonban nem kell felhívni a felhasználó figyelmét. A tervezőnek olyan designt kell készítenie, mely mindenféle környezetben működik, ugyanakkor nem szükséges hozzá semmiféle magyarázat vagy használati utasítás. A mikrointerakciók tervezésénél tulajdonképpen a tökéletes pillanatot kell megalkotnia.

Mikrointerakciók vesznek körül bennünket: egy villanykapcsolótól a közösségi média oldalak lájk gombjának megnyomásáig. Ezekre többnyire az jellemző, hogy a felhasználóknak már nem kell gondolkodniuk azon, miként is működnek. Legalábbis addig, amíg megfelelően működnek. A mikrointerakciók feladata az, hogy különböző dolgok végrehajtásában segítsenek. Például közvetítsenek egy állapotot, visszajelzést adjanak, megmutassák egy cselekedet eredményét, segítsenek a felhasználónak kezelni valamit. Mikor találkozhatsz mikorinterakciókkal?

  • Valaminek a ki és bekapcsolásakor.
  • Hozzászóláskor, bármilyen digitális felületen.
  • Egy beállítás módosításánál.
  • Egy üzenet megtekintésekor.
  • A kijelző lecsúsztatása során, amikor frissíteni akarod a kijelző tartalmát.
  • Bármilyen egyszerű feladat végrehajtásakor.
  • Eszközökhöz való kapcsolódásnál.
  • Egy fotó vagy videó megosztása vagy kedvelése esetén.
mikrointerakcio

(Forrás: https://dribbble.com/shots/1456699-Liking-Interaction-GIF)

Talán már ezekből a példákból is látszik, hogy a mikorinterakciók célja a felhasználók életének megkönnyítése. Intuitívan használhatónak, emberinek és reszponzívnak kell lenniük. Alapvetően úgy kell gondolnod a mikrointerakciókra, melyek egyetlen feladat végrehajtására jönnek létre. És itt fontos az, hogy valóban egyetlen feladatról legyen szó. A mikrointerakciók olyan feladatokat hajthatnak végre, mint az

  • azonnali visszajelzés, melynek révén visszaadják az irányítást a felhasználóknak,
  • finoman vezetik az embereket,
  • jutalmazóbbá teszik a felhasználói élményt,
  • javítanak a weboldali navigáción,
  • könnyebbé teszik azt, hogy a felhasználók interakcióba lépjenek a weboldallal,
  • bátorítják a megosztást, kommetelést, lájkolást,
  • könnyebbé teszik a jelzések, üzenetek megtekintését.

Minden ilyen interakció-típus egy emberközpontú designon keresztül vezeti a felhasználót. Az eszközök adott pillanatban még emberközelibbé tételének koncepciója a kulcs a használhatósághoz.

Mikrointerakciók a gyakorlatban

Google a material designról készült sorvezetőjében alaposan belemélyedt a mikrointerakciók hatékony megtervezésébe. A reszponzív interakciókról azt írják, hogy azoknak bátorítani kell a felhasználókat egy alkalmazás mélyebb felfedezésében azzal, hogy időszerű, logikus, de lenyűgöző reakcióval válaszol a felhasználó cselekedetére.

Az interakciók lehetnek elgondolkodtatók, akár meglepők is, de soha nem zavaróak. A Google iránymutatásában – különösen az autentikus mozgásról írt részben – segít vizuálisan is megmutatni, hogy mitől lesz egy animáció életszerű. Ez azért lényeges, mert a mikrointerakciók szinte minden esetben valamilyen animáción alapulnak.

A lényeg az, hogy ezek a pillanatok legyenek majdhogynem észrevehetetlenek és teljes mértékben funkcionálisnak. A részletekre nagyon oda kell figyelni, gondosan meg kell tervezni őket. Át kell gondolni, hogy az emberek miként fogják használni ezeket, a weboldaladat vagy az eszközt, amin megjelenik, és a részletek megtervezése során vissza kell tükrözni a használt gondolkodási sablonokat.

A részletek fontossága

Mivel a mikrointerakciók egyik jellegzetessége, hogy szinte észrevétlenek, ezért sokszor még a designerek sem nagyon figyelnek azok részleteire. Pedig a részletek fontosságát nem lehet túlhangsúlyozni. A részletek azok, melyek miatt a felhasználók szeretni vagy éppen utálni fognak egy weboldalt. Az egyszerű és lenyűgöző használhatóság az, ami miatt kiválasztunk egy ébresztőórát vagy egy időjárás-appot a telefonunkra. Amit persze valakinek meg kellett terveznie.

Amikor egy mikrointerakció megtervezéséről van szó, néhány dolgot érdemes figyelembe venni:

  • A mikrointerakcióknak többszöri használat után is működniük kell, nem idegesíthetik a felhasználót.
  • Be kell tartani az egyszerűségi szabályokat: egyszerű típus, egyszerű nyelv, egyszerű színek, egyszerű design.
  • Minden mikrointerakciónak legyen emberi hangja: a szövegeknek olyanoknak kell lennie, ahogy az emberek beszélnek.
  • Dobd fel a mikrointerakciót valami animációval, de ne vidd túlzásba!
  • A mikrointerakció legyen vizuális harmóniában a weboldal többi elemével.
  • Nem kell túlbonyolítani, az ugyanis a halálát jelentheti.
  • Minden részletet gondolj végig alaposan!

Egy mikrointerakció megtervezésén múlhat, hogy a felhasználók végrehajtanak-e egy cselekvést a weboldaladon, meghoznak-e egy döntést, vagy pedig otthagyják az egészet.

Hogyan tedd hatásossá?

Mielőtt belevágnál a mikrointerakciók megtervezésébe, végig kell gondolnod, hogy milyen feladat végrehajtására hozod létre őket, illetve, hogy mikor kell megjelenniük a legjobb hatás elérése érdekében. Amikor nekiállsz a tervezésnek, az alábbi dolgokat fontold meg:

  • Legyen gyors: a felhasználók arra számítanak, hogy a mikrointerakciók azonnaliak, vagyis 0,1 másodpercen belül aktiválódnak. Ha ennél hosszabbra nyúlik az idő, akkor már elkülönül a kiváltó akciótól, és zavarni fogja a felhasználókat.
  • Legyen egyszerű: a bonyolult és túlságosan összetett animációkat felejtsd el, és maradj összhangban a felhasználói várakozásokkal! Ne adj neki több részletességet, mint amennyi feltétlenül szükséges ahhoz, hogy átadja az üzenetet a felhasználónak!
  • Legyen könnyen használható: a mikrointerakcióknak a természetes emberi viselkedést kell imitálniuk. Mindig gondod át, hogy hol hibázhatnak a felhasználók, és hogyan előzheted ezt meg!
  • Legyen animált: az animációk nem csak jól néznek ki, hanem a felhasználói élményt is képesek javítani. Ugyanakkor fontos, hogy a látvány nem mehet a hatékonyság és a használhatóság rovására.
  • Maradjon meg az egyensúly: a kontraszt jó eszköz, hogy kiemelj egy folyamatot vagy akciót. Ugyanakkor, ha túl erős ez a kontraszt, az csak megzavarja az embereket. Bizonyosodj meg arról, hogy a mikrointerakciók designja összhangban van a weboldal designjával, kiegészíti azt.

A mikrointerakciók tehát apró dolgok egy weboldalon, mégis jelentős a hatásuk: a weboldal sikere vagy bukása is múlhat a megfelelő tervezésen és kivitelezésen. Érdemes használni őket, mert ezáltal jelentős mértékben javítható a felhasználói élmény a weboldalon.

II. Mi az a microcopy? Mikor és hogyan használd?

Elsőre talán azt gondolod, hogy szót sem érdemel az a néhány rövid szó, esetleg egy-egy mondatnyi szöveg itt-ott a weboldaladon. Vagyis a microcopy. Minek ezzel egyáltalán foglalkozni? Pedig fontos része a weboldaladnak és a felhasználói élménynek. Igen, a microcopy a webdesign része, és erőteljes hatása van a felhasználói élményre. Csakúgy, mint sok már apróságnak a weboldaladon.

A microcopy azon része a weboldalnak, amit szinte észre sem lehet venni. De ugye már hallottad párszor, hogy a jó design láthatatlan? Ilyen a mikroszöveg is, ha jól van megírva. Ezek szavak, rövid mondatok a weboldaladon, melyek ugyanolyan fontosak, mint a logód vagy a szlogened, hiszen a márkád, a céged kommunikációjának a részét képezik.

A Usabilla egyik bejegyzésének definíciója szerint tulajdonképpen minden rövid szöveg egy szoftverben, egy applikációban vagy egy weboldalon, mely

utasítja vagy irányítja a felhasználót bizonyos műveletek végrehajtása során, az egy microcopy.

Ezek a szavak, mondatok szinte észrevétlenül ágyazódnak bele a weboldalba, mégis jelentős hatásuk van a felhasználói élményre.

A microcopy tehát bármennyire is apró részlet a weboldaladon, rendkívül fontos szerepet tölt be. Lehet, hogy nem egy feliratkozásnál vagy egy keresőmezőnél, de például egy hibaüzenetnél talán Téged is fel tud idegesíteni egy rosszul megfogalmazott szöveg. Nyilván maga a hiba megtörténte is zavar, de sokszor a micrcopy miatt lesz igazán dühítő. Ilyenkor már csak egy lépés, hogy kattints a jobb felső sarokban az X-re.

A mikroszövegek révén megmutathatod azt is, hogy valódi, élő emberek állnak egy-egy weboldal mögött, a megfelelő megfogalmazások révén barátságosabbá teheted velük a felhasználói felületet. Márpedig minél emberibbnek tűnik a weboldalad, annál jobban megbíznak benne a felhasználók.

Nagyon fontos például hibaüzeneteknél a barátságos és segítőkész megszólalás. Hiszen annak, ahogy a hibákat kommunikálod, óriási hatása van arra, hogy az embereknek milyen benyomásai keletkeznek a weboldaladról, alkalmazásodról vagy termékedről. Egy rosszul megfogalmazott hibaüzenet csalódást kelthet, míg egy ügyesen megfogalmazott szöveg a kibontakozó csalódást akár egy örömteli, vagy legalábbis elviselhető pillanattá változtathatja. Ehhez csak az kell, hogy emberi hangon fogalmazd meg, amit mondani akarsz, és az megfelelően illeszkedjen a közönséged hangneméhez.

Amit fontos megérteni a microcopynál, hogy a környezettől függenek. Ezért képesek mondjuk adott pillanatban az aggódó felhasználókat megnyugtatni. Például, amikor a látogatók feliratkoznak valamire a weboldaladon, információkat osztanak meg magukról, tehát egy számukra nagy horderejű cselekvést hajtanak végre. Gondolj csak a Mailchimp vicces mikroszövegeire, melyek egy-egy stresszes, kritikus pillanatot kifejezetten vidámmá tudnak alakítani.

Mikor kell használnod?

Erre számtalan lehetőség kínálkozik egy weboldaladon. A leggyakoribb, amikor a mikroszöveg segítségével akarod rávenni a felhasználót egy cselekvés végrehajtására, esetleg megerősítesz egy üzenetet. A microcopy hasznos az emberek számára, mert például végigvezeti őket egy regisztrációs oldalon, vagy elmagyarázza nekik, hogy miért kell kitölteniük egy-egy mezőt.

Ha sikerül jó szövegeket készítened, akkor az hatással van a weboldaladra és a cégedre. Ha világosan el tudod magyarázni az embereknek, hogy mit, miért és hogyan töltsenek ki egy űrlapon, akkor a hibátlan kitöltés és egy jó call to action hatására javulni fog a konverziós arányod.

Ráadásul, ha valahol probléma van a weboldaladon, nem hozza a konverziókat, akadályokba ütköznek a felhasználók – amiről egy használhatósági teszt ad információkat -, akkor a microcopyval egészen finoman vissza tudod vezetni őket a helyes útra, és ráveheted őket arra, hogy megtegyék a számodra fontos cselekedetet.

Három kommunikációs szabály, amit vegyél figyelembe a mikroszövegek írásakor!

Mivel szövegekről van szó, a lehetőségek száma végtelen. A megfogalmazásuk elsősorban attól függ, hogy milyen a márkád, mert annak hangvételéhez kell igazodnod. A szavak és a vizuális elemek megfelelő kombinációja a kulcs ahhoz, hogy kommunikálni tudj a felhasználókkal és segítsd őket a céljaik elérésében. Ehhez érdemes figyelembe venni 3 kommunikációs elvet:

1. A szövegeid akkor is kommunikálnak, ha nem foglalkozol velük

Nem tudod megtenni azt, ha van egy weboldalad, hogy ne kommunikálj. Még ha semmit sem mondasz, azzal is kifejezel valamit. Vagyis egy dolgot tehetsz: megfontolod, megtervezed a kommunikációd. A microcopy az, ahogy a terméked kommunikál: válaszokról, visszajelzésekről, irányításról, a felhasználók kényelméről és bátorításáról szól.

Ha nem tervezed meg a felhasznált szavakat, attól még valamit közölni fog a felhasználókkal, csak nem azt, amit szeretnél. Például az üzeni nekik, hogy nem tudsz vagy nem akarsz nekik segíteni, nem érdekel annyira a problémájuk, mint amennyire kellene. Ez persze az ügyfél-élmény szempontjából nem szerencsés. A kommunikáció tehát kulcsfontosságú a használhatóság szempontjából.

2. Mutasd meg, mit adsz!

Ha a weboldaladon valamilyen információt kérsz a felhasználóktól, vagy azt várod, hogy valamit megtegyenek, akkor a microcopy segítségével kommunikálnod kell, hogy milyen értéket kínálsz ezért cserébe. Válaszolnod kell a felhasználók azon kérdésére: hogy, “mi a hasznom nekem ebből az egészből?”

Az ilyen kérdések képesek megállítani az embereket, amikor a céljuk elérésére törekednek. Vagyis választ kell adnod, és valamit kínálnod kell nekik. Nem bonyolult dolgok ezek:

  • Add meg az e-mail címed! – Így mi meg tudjuk erősíteni a rendelésed tényét.
  • Add meg a telefonszámod! – Hogy üzenetet küldhessünk neked a szállításról.

A lényeg, hogy az üzleti céljaid összepárosítsd a felhasználói előnyökkel, és mindez jelenjen meg a mikroszövegekben is.

3. Mindig legyél konstruktív!

A felhasználókat mindig segítened kell abban, hogy megkapják, amit akarnak. De mi van, ha valami hiba csúszik a folyamatba? Ezt jelezned kell a felhasználóknak, azonban a hibaüzenetnek mindig konstruktívnak kell lennie. Ezt pedig a mikroszövegben kell elérned.

Vagyis, amikor visszajelzést kell adnod, mindig legyél konstruktív! Hiszen a weboldalad azért van, hogy segítse a felhasználókat elérni a céljaikat. Tehát ne azt mond, hogy “Nem tudsz belépni!”, hanem azt, hogy “Nem tudsz belépni, mert a beírt jelszó hibás. Kérlek próbáld újra, vagy kérj új jelszót!” Konstruktívnak lenni tehát hasznos. Ezért ez legyen a legnagyobb prioritású feladat minden mikroszövegnél.

Néhány további tipp a jó mikroszövegekhez!

Ismerd meg a felhasználóidat!

Próbáld megérteni a weboldalad látogatóit, próbálj velük összhangba kerülni! Ehhez tudnod kell, hogy mit gondolnak, mit éreznek, mire van szükségük egy adott pillanatban. Mint a UX esetében mindig, itt is az empátia a kulcs. Azt kell megmutatnod nekik, hogy velük vagy.

Az egyik megoldás, ha teszteled a weboldalad, és közben figyelsz arra, hogy a felhasználók milyen szavakat használnak. Azokat a kifejezéseket kellene alkalmaznod, melyek a szájukból elhangzanak a weboldalad használata közben, akkor, mikor körülírják azokat a cselekedeteket, melyeket végrehajtanak.

Igazodj a márkádhoz!

Amellett, hogy rendkívül fontos megértened a felhasználóidat, szintén lényeges az is, hogy tisztában legyél a márkád identitásával és stílusával. Hiszen nem meglepni akarod az embereket. Győződj meg arról, hogy a szövegeid stílusa és a hangneme összhangban áll a weboldalad többi részével, és ezáltal a felhasználói élmény teljesen akadálytalanná válik.

Ne félj megmutatni a személyiséged!

Lehet, hogy meglepő, de a mikroszövegeket is ki lehet használni arra, hogy egy kis vidámságot csempéssz az emberek életébe, amikor a weboldaladat használják. Ezzel megmutathatod a márkád, a céged egyedi stílusát is, valamint emberibbé is teheted ezáltal, így közelebb hozva a felhasználókhoz.

Ugyanakkor azt sem szabad a vicceskedés közben elfelejteni, hogy a mikroszövegeknek fontos funkciójuk van a weboldalad legfontosabb részeinél. Vagyis nem szabad feladni egy-két tréfa kedvéért a lehető legvilágosabb és legtömörebb megfogalmazásokat. Nem árt, ha az emberek arcára mosolyt csalsz, azonban arról sem szabad megfeledkezned, hogy mi a végső célod.

Bátorítsd őket!

Tereld az embereket a jó irányba, akár egy feliratkozásról, akár már egy vásárlásról van szó! Próbáld megnyugtatni őket azzal kapcsolatban, hogy a lehető legjobb dolgot teszik éppen. Ugyanez vonatkozik arra is, amikor a felhasználó egy hibát követ el. A mikroszövegeddel kell segítened neki abban, hogy kijavítsa ezt a hibát.

Alakíts ki egy belső stílus-útmutatót!

És persze mindig tartsd be az abban foglaltakat! A microcopy éppen annyira a márkád része, mint a céged neve, vagy a szlogened. Kulcsfontosságú a következetes hangnem. Gyűjtsd össze a megfelelő igéket, melyeket aztán előveszel, amikor szükség van rájuk a weboldaladon! Szedd össze azokat az interakciókat is, amikor a márkád számára előnyös lehet a humor használata vagy az egyéniséged megmutatása! Például egy vicc sokkal jobban illik egy jutalmazó üzenethez vagy egy megerősítéshez, mint egy iránymutatáshoz egy űrlapnál vagy a weboldal navigációjánál.

A microcopy egy típusa: a hibaüzenet

Egyetlen rendszer sem működik hiba nélkül. A hiba lehet a felhasználóé vagy a rendszeré, de mindkét esetben fontos a hibák megfelelő kezelése, mivel ez a felhasználói élmény részét képezi. Minden hibaüzenetnek három eleme van: 

  1. A világos szöveges üzenet. 
  2. A megfelelő elhelyezés.  
  3. A jó vizuális design. 

A hibaüzenetek jó lehetőséget jelentenek a felhasználói élmény fokozására, általuk is megmutathatod a márkád és annak személyiségét. A hibaüzenetek minden vonatkozásának szentelj kellő figyelmet: a nyelvezetnek, az elhelyezésnek és a vizuális megjelenésnek is. 

Hogyan fogalmazd meg a hibaüzenetet? 

1. A hibaüzenetnek mindig könnyen érhetőnek kell lennie 

A hibaüzenetnek mindig világosan meg kell határoznia a problémát, miért következett be a hiba, és mit lehet tenni az adott a helyzetben. Mindig gondolj úgy a hibaüzentre, mint egy beszélgetésre a felhasználóval! Ezért úgy is kell hangzania, mintha közvetlenül embereknek mondanád. Persze mindenki máshogy fejezi ki magát úgyhogy arra azért figyelj, hogy legyen udvarias, érthető, barátságos és szakszöveg-mentes a megfogalmazás.

2. A hibaüzenetnek segítőkésznek kell lennie 

Az nem elég, ha csak azt írod, hogy valami probléma következett be. Meg kell magyaráznod a felhasználóknak, hogy miként tudják korrigálni a hibát olyan gyorsan és egyszerűen, ahogy az csak lehetséges. Tehát nem elegendő, ha jelzed a hibát, hanem meg kell mutatnod a lehetséges megoldásokat, amivel gyorsan korrigálni lehet!

3. A hibaüzenetnek konkrétan a helyzetre kell vonatkoznia 

Nagyon gyakran előfordul, hogy weboldalak egyetlen hibaüzenetet használnak minden hiba esetében. Például, ha nem töltöd ki az e-mail cím mezőt, akkor azt jelzi Neked a rendszer, hogy “írj be egy érvényes e-mail címet”. Ez rendben van. De ha mondjuk kihagyod az @ jelet az e-mailcímedből, akkor is ugyanezt mondja: “írj be egy érvényes e-mail címet”. De ilyenkor nem biztos, hogy észreveszed, hol a hiba. 

A példaként már sokszor felhozott Mailchimp ezt úgy oldja meg, hogy 3 hibaüzenetet használ az e-mail bevitelnél. Az első akkor jelenik meg, ha a beviteli mező üres marad. A második és a harmadik akkor, ha hiányzik belőle a @ és a “.” jel. A lényeg tehát, hogy a felhasználónak konkrét, az adott hibára vonatkozó üzenetet kell megjelenítenie, nem egy általánosat, bár tény, hogy számodra az utóbbi nyilván kényelmesebb.

4. A hibaüzenet legyen udvarias! 

Ne hibáztasd a felhasználókat, ha valamit elrontottak a weboldalad használata közben! Legyél velük kedves, hogy jól érezzék magukat a weboldaladon. Ez egy jó lehetőség arra is, hogy használd a “márkád hangját”, és személyességet vigyél a hibaüzenetekbe is. 

5. Használd a humort, ha az adott helyzetben megfelelő 

A vicces megfogalmazásokkal azonban bánj óvatosan! Mindig tartsd szem előtt, hogy a hibaüzenetnek elsősorban informatívnak és a segítőkésznek kell lennie. Ha ez megvan, akkor bevetheted a humort is a felhasználói élmény javítása érdekében, de csak akkor, ha alkalmas az adott helyzetben. 

Hol és hogyan jelenítsd meg a hibaüzeneteket? 

A jó hibaüzenet akkor jelenik meg, amikor szükség van rá. Kerüld el a hiba-összefoglalásokat egy-egy oldal alján! A konkrét hibára vonatkozó hibaüzenet mindig azon elem mellett jelenjen meg, melyhez kapcsolódik. 

A hibaüzenetednek jól láthatónak kell lennie. Használj kontrasztos szöveget és háttérszínt, így a felhasználók könnyen észreveszi és elolvassa! Hagyományosan a piros színt használjuk a hibaüzeneteknél, de olykor a sárga vagy a narancssárga is bevethető, mert egyesek szerint a piros túlságosan nagy stresszt okoz a felhasználóknak. 

Bármelyiket is alkalmazod, mindig győződj meg arról, hogy a szöveged olvasható és a kontraszt révén kellően kiemelkedik a háttérből. Ne felejts el egy kapcsolódó ikont is megjeleníteni, mely többek között azoknak az embereknek segít, akiknek gondjuk van a színek látásával. 

Mint látható, az ördög a részletekben rejlik. Ilyen részlet a microcopy is, melynek megfogalmazása jelentős különbséget jelenthet akkor, amikor a felhasználói élményről van szó a weboldaladon. Összességében pedig elmondható, hogy egy weboldal tervezése során a legapróbb részletekre is figyelni kell, hiszen mint látható, rendkívüli fontosságuk lehet. És az apró részletek esetében tulajdonképpen nem is apró részletekről van szó, hiszen ezek jelentik magát a designt.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.