Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-05-030 komment

10 hiba, amit ne kövess el, amikor a felhasználók le akarnak iratkozni az e-mailjeidről

Nyilván nem könnyű elengedni a felhasználókat, de hidd el: jobb egy könnyes, de gyors búcsú, mint hogy felesleges körökkel megnehezítsd a távozásukat. Egy e-mail leiratkozásnak a lehető legegyszerűbbnek kell lennie: egylépéses folyamatnak, melyben semmilyen akadályt nem kell leküzdeniük az embereknek.

Az átlagos felhasználó számára komoly kihívást jelent postafiókja tartalmának kezelése. Általában zsúfolva van levelekkel, köztük eDM-ekkel és hírlevelekkel. Ezek némelyikére szándékosan iratkozott fel, de idővel már nem érdekesek számára, illetve akadnak olyan listák is, melyekre automatikusan kerültek fel, vagy figyelmetlenségük miatt. A lényeg az, hogy az átlagos e-mail fiókban annyi a levél, amivel a tulajdonosa nem tud megbirkózni, így minden eszközzel igyekszik csökkenteni a számukat.

Annak ellenére, hogy leiratkozásnál a felhasználók meg akarják szakítani veled az egyik fontos köteléket, az e-mailes kapcsolatot, mégis figyelned kell arra, hogy milyen benyomásokkal távoznak. Nem érdemes megnehezíteni számukra ezt a lépést, vagy gúnyos, ellenséges hangnemet használni, csak azért, mert valamiért már nincs szükségük az e-mailjeidre. Annál is inkább, mert az emberek attól még kedvelhetik a márkád, a termékeid és szolgáltatásaid, hogy nincs szükségük az e-mailjeidre.

Ugyanakkor, ha megnehezíted számukra a leiratkozást – mondjuk egy nehezen megtalálható leiratkozás linkkel -, azzal a céged ellen hangolod őket. Sőt, jelenthetik is a leveled, mint spamet, ami nagyon könnyen megy ma már az e-mail kliensekben. Ez pedig azt jelenti, hogy romlik az esélyed arra, hogy a többi feliratkozó is megkapja a leveleid. Jobban jársztehát , ha udvarias vagy, és hagyod őket elmenni, gondolva a jövőre.

De milyen legyen a kellően felhasználó-barát leiratkozás? A Nielsen Norman Group e-mailekkel kapcsolatos vizsgálatában elemezte a helyzetet, és összegyűjtött a legfontosabb problémákat, melyekkel a gyakorlatban – a fiókjukban található valódi e-mailek alapján – találkoztak.

1. Az e-mail lábléce nincs mobilra optimalizálva

Ma már az e-mailek nagy részét okostelefonokon nyitják meg az emberek. Ezért az olyan e-mailek, amelyeknek a lábléce nincs mobilra optimalizálva, nehezen olvashatók és használhatók. Márpedig a leiratkozás link általában a láblécben szerepel. Egy nem optimalizált megoldás révén viszont nehezebbé válik számukra a leiratkozás. A gond az, hogy a láblécben szereplő szöveg általában kicsi és színéből következően is nehezebben olvasható, és még nagyobb probléma, hogy a leiratkozás link sokszor egészen kicsi. Ezt kell kiküszöbölnöd.

2. Nehéz megtalálni a leiratkozás linket

Akadnak olyan cégek, akik megpróbálják minél inkább elrejteni a leiratkozás linket. Vannak akik ezt szándékosan teszik, másoknál véletlenül fordul elő. Viszont a leiratkozás-linknek az egyik legkönnyebben észrevehető elemnek kellene lennie egy e-mail láblécében.

A felhasználóknak vannak várakozásaik azzal kapcsolatban, hogy miként kellene kinéznie egy linknek, és ezzel az elképzeléssel a fejükben futnak neki a lábléc áttanulmányozásának. A linknek tehát legyen vizuális súlya, hiszen ezáltal fog kiemelkedni a környezetéből. Ez sokféle eszközzel elérhető, például nagykontrasztú színek vagy betűtípusok használatával, esetleg a link elkülönítésével a környező elemektől.

A linknek nem csak kattinthatónak kell lennie, hanem úgy is kell kinéznie, mivel az emberek azon jeleket keresik, melyek a kattinthatóságra utalnak. Ehhez lehet használni a megszokott jelzéseket: az aláhúzásat vagy a hagyományos kék színt.

A link szövege tartalmazza a “leiratkozás” szót. Hiszen a felhasználók ezt a szót keresik, ha leiratkoznának, és arra számítanak, hogy a lehetőséget ezzel jelzed Te is számukra. Ha más elnevezést használsz, akkor nehezebbé válik a link felfedezése. Sokszor előfordul az is, hogy e-mailekben olyan linkkel találkozol, mely a feliratkozás valamiféle kezelésére utal, és nem mondja ki világosan, hogy a leiratkozási lehetőséget ott találod.

3. Túl sok lehetőség

Az emberek nem szeretnek beállításokat kezelni. Amikor úgy döntenek, hogy egy e-mailről leiratkoznak, akkor nem a beállításaikat akarják módosítani, hanem leiratkozni szeretnének. Ráadásul egykattintásos módon szeretnék ezt megoldani. Utálják, amikor egy leiratkozás linkre kattintva valami bonyolult kezelőfelületre jutnak, ahol checkboxokat kell ki- és bepipálgatni kérdésekre válaszolva. Ezek az összetett irányító-felületek különösen nagy gondot okoznak mobileszközökön.

4. Zavart okozó checkboxok

Akadnak olyan leiratkozási oldalak, amelyek megnehezítik az emberek számára, hogy tisztán lássák, mire is iratkoztak fel és hogyan iratkozhatnak le. Minden olyan, több checboxot tartalmazó oldal zavarba ejtő lehet, melyen nem válik egyből nyilvánvalóvá, hogy melyik checkbox a lényeges a leiratkozás szempontjából. Általában egy kipipált checkbox azt jelzi, hogy fel vagy iratkozva valamire, mégsem minden cég így alkalmazza ezeket. Vagyis, amikor felmész a felületre, akkor bizonyos pontok ki vannak pipálva, de ezek nem azok, amelyekre fel vagy iratkozva. Pedig az emberek ezt feltételezik, és nem olvassák el az apróbetűs szöveget.

5. Be kell jelentkezni a leiratkozáshoz

Nem célszerű az embereket extra feladatokkal terhelni, amikor le akarnak iratkozni az e-mailjeidről. Az egyik gyakori kihívás, amikor arra kérik a felhasználókat, hogy előbb lépjenek be az oldalra a felhasználónevükkel és a jelszavukkal, és csak ezt követően tudnak leiratkozni. Ez azért gond, mert az emberek gyakran elfelejtik a ritkán használt felhasználónevüket, jelszavukat, utána kell nézniük az asztali gépükön, a jelszókezelőben, bárhol, ami felesleges köröket jelent számukra. Ráadásul ez egy teljesen szükségtelen lépés a lista tulajdonosa számára. A weboldalaknak tudniuk kellene, hogy ki kattint a leiratkozás linkre az e-mailjükben.

Érthető persze, hogy vannak, akik ezzel a lépéssel azt akarják megelőzni, hogy bárki, aki megkapja a levelet (mondjuk egy továbbításnál lehet ez érdekes), le tudjon iratkozni róla az eredeti tulajdonosa nevében. Ez a lehetőség azonban elég ritka, és ilyenkor jobb megoldás, ha a feliratkozás oldalon jól láthatóan megjelenik az e-mail cím, melyet éppen le akarnak venni a listáról.

6. Visszajelzés kérsz a felhasználótól a leiratkozás előtt

Sokan nem bánják, ha a véleményüket kérdezik egy leiratkozás után. Ugyanakkor az már nem tetszik nekik, hogy a véleményük kifejtése a feltétele annak, hogy leiratkozhassanak. Ezért, ha a véleményükre vagy kíváncsi, azt csak a folyamat legvégén kérdezd meg. Tedd opcionális lehetőséggé, és olyan egyszerűvé, amennyire csak lehet.

7. Idegesítő hangvétel

Az, hogy valaki nem akarja rendszeresen kapni az e-mailjeidet, még nem jelenti azt, hogy minden kapcsolatot meg akar szakítani a cégeddel, vagy valami baja lenne a termékeddel, szolgáltatásoddal. Ezért ne sértődj meg rá, ne használj olyan hangnemet, mely erre utalhat, de ne is könyörögj neki, hogy maradjon. Az emberek már azt sem szeretik olvasni, ha azt jelzed feléjük, hogy szomorú vagy a távozásuk miatt. Ne használj tehát negatív hangvételt!

8. Erőltetni egy új feliratkozást

Ha a feliratkozók úgy döntenek, hogy távoznak, azt okkal teszik. Hagyni kell őket távozni. Ennek ellenére néhány cég úgy alakítja ki a leiratkozási űrlapot, hogy előtérbe helyezi az újbóli feliratkozást vagy azt a lehetőséget, hogy a felhasználó továbbra is feliratkozva maradjon. Sokan pedig egyszerűen a feliratkozást állítják be alapértelmezettnek. Az ilyen megoldások azonban félrevezetőek és negatív képet alakítanak ki a cégedről. Az emberek pedig nem díjazzák a trükköket és a csapdákat.

Ugyanakkor egy olyan lehetőség hasznos lehet, hogy ritkábban kapjon hírlevelet a felhasználó vagy alakítson annak tartalmán. Viszont ez sem előzheti meg a leiratkozási lehetőséget.

9. E-mailes megerősítést küldeni

A legtöbb esetben az emberek elfogadják, amikor egy megerősítő e-mail érkezik a leiratkozással kapcsolatban, hiszen ez jelzi nekik is, hogy sikeres volt a leiratkozási művelet. Ugyanakkor, ha leiratkoztak a levelezőlistádról, akkor az utolsó dolog, amire vágynak, hogy egy újabb e-mail kapjanak tőled. Vagyis jobb megoldás lehet, ha a weboldaladon erősíted meg ezt a lépésüket, és nem küldesz nekik további e-mailt.

10. Késleltetett leiratkozás

Amikor az emberek leiratkoznak a levelezőlistádról, akkor arra számítanak, hogy ez azonnal megtörténik. Ha mégis valami oknál fogva ezt nem tudod megtenni, akkor figyelmeztesd a felhasználókat arra, hogy mikor fog megtörténni a törlés. És persze igyekezz ennek a csúszásnak az időtartamát a minimálisra csökkenteni. Hiszen minél nagyobb a különbség, annál idegesebbek lesznek. Ennek oka, hogy ilyenkor kételkedni kezdenek abban, hogy valóban eltávolítod őket a listádról. Egy 36 órás vagy annál rövidebb időtáv még elfogadható általában, de amikor egy cég arról tájékoztatja őket, hogy akár 10 napot is igénybe vehet a lépés, akkor azt már nem akceptálják.

Mindezek alapján tehát látható, hogy milyen az ideális leiratkozás: egy kattintással, azonnal megtörténik. A link horgonyszövege: “leiratkozás”, kellően nagy és jól látható, könnyű megtalálni az e-mailben. Ha a felhasználó rákattint, akkor egy megerősítő oldalra jut, ami közli vele, hogy megtörtént a leiratkozás. És mindezt udvarias hangnemben teszi.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.