Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-05-106 komment

Mi az a landing page? És milyen a jó landing oldal?

Miközben a webfejlesztésben és az online marketingben mindennapos fogalom a landing page, addig a szakmán kívül sokan egyáltalán nem tudják miről van szó, amikor landing page-et, landing oldalt, vagy érkező oldalt emlegetünk. Pedig a dolog nagyon egyszerű. Az már nem annyira, hogy hogyan történik egy hatékony landing page készítése, de elmondjuk.

Webshark weboldal készítésEgy weboldal széles értelemben véve akkor landing page, ha arra egy linkről látogatók érkeznek. Amennyiben marketingszempontból definiáljuk, akkor már csak olyan oldalakat értünk alatta, melyek többnyire önállóak (elkülönülnek annak a cégnek a weboldalától, mely létrehozta őket), és kifejezetten azért és úgy vannak kialakítva, hogy azon a látogatók valamilyen kívánt konverziót végrehajtsanak.

Egy tipikus landing oldalon általában 1-3 százalékos a konverziós arány. Ugyanakkor egy jó kialakítással, konverzióoptimalizálással akár kétszámjegyű konverziós érték is elérhető. Első nekifutásra jellemzően senkinek sem sikerül ilyen hatékony érkező oldalt kialakítani. Kellenek hozzá a tesztek, a tapasztalatok, az ebből levont következtetések, majd az optimalizálás.

A landing page két típusa

Először beszéljünk arról, hogy mit is értünk konverzió alatt? Bármilyen felhasználói cselekvést – amit a landing page létrehozója meghatároz -, nem kizárólag csak egy megrendelés vagy vásárlás. A landing page-eknek két fő fajtáját különböztetjük meg (miközben persze több célra is irányulhat):

Az egyik esetben a lényeg az, hogy a látogató vásároljon. A megrendelés történhet magán az érkező oldalon egyetlen termék vagy szolgáltatás esetében. Azonban ha egy termékkört hirdetünk meg, akkor linkek is szerepelhetnek a landing oldalon, melyek mindegyike egy-egy termékoldalra vezet.

A másik típusú landing oldallal leadgenerálás zajlik. Ilyenkor a webodalon a látogatók e-mail címüket, nevüket és esetleg egyéb adataikat adhatják meg azért, hogy aztán a cég később valami ajánlattal fel tudja őket keresni. Ilyenkor persze valamit kínálni kell a látogatónak, hogy megadja az adatait, például, hogy szolgáltatásunkat ingyenesen kipróbálhatja 30 napig, vagy letölthet egy e-bookot. Attól függően kell ezt kitalálni, kiválasztani, hogy feltételezéseink és tapasztalataink szerint a látogatóinkat mi fogja meg.

Ezzel el is jutottunk oda, hogy hogyan is kellene kinéznie a landing page-nek, mennyi szövegre van szükség rajta, mit kérjünk rajta a látogatóktól? Ezekre a kérdésekre azonban nem lehet általános receptet adni.

Mi kell egy jó landing oldalra?

Mivel a hatékonyság a cél, ezért a szövegnek lényegre törőnek kell lenni. Ugyanakkor az sem jó, ha nem kap információt a látogató, csak egy nagy CTA-t, hiszen akkor nem tud semmit arról, amit kínálsz számára. Sőt előfordulhat az is, hogy több meggyőzésre van szüksége három mondatnál.

Elsősorban tehát azt tartsd szem előtt, hogy az olvasó ne veszítse el az érdeklődését, amíg el nem jut a call to action szövegig, viszont a call to action szövegig meg is kell győzni. Sokszor jó egy rövid landing page, ami szinte görgetés nélkül befogadható, de nyilván találkoztál már olyan hosszú landing oldallal is, mely addig magyarázott, több call to actiont is feldobva a hosszú szövegben, hogy a végén tényleg érezted a kattintás kényszerét.

Szerkezetileg egy landing page hasonlóan épül fel, mint egy hosszú görgetésű, egyoldalas weboldal, vagyis kell

  • egy vonzó cím,
  • egy jó főkép vagy képek,
  • olyan világos szöveg, hogy tudja a látogató, mit akarunk tőle,
  • és egy hatásos, feltűnő call to action mondat, gomb.

Marketing szempontból annyit tennénk ehhez hozzá, hogy a szövegben nem a céged vagy terméked, szolgáltatásod tulajdonságait kell felsorolnod, hanem a vevő fejével gondolkodva azt kell hangsúlyoznod, hogy miben kínál számára megoldást, milyen problémáját oldja meg, milyen előnyt jelenthet számára. Az sem árt, ha előkapod a garancia lehetőségét, esetleg meglengetsz egy határidőt, referenciákat is sorolsz, illetve a call to action szöveged sem csak annyi, hogy “Kattintson”.

Hogy ne jöjjön zavarba a látogató:

  • azt kell kapnia, amit az ide mutató hivatkozásnál – mondjuk a hirdetésedben – ígértél neki,
  • egyértelmű legyen számára, hol jár, mire számíthat,
  • ne legyenek olyan linkek, melyek eltéríthetik,
  • ne legyen többféle tartalom és lehetőség,
  • ne legyen nagyon összetett a weboldal, illetve egy célra irányuljon.

De lássuk részletesebben, pontokba sorolva, hogy mire van szükség egy jó landing page-hez?

Először értsd meg a saját kampánycéljaidat!

Talán azt gondolod, hogy a célok számodra teljesen nyilvánvalók, ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb landing oldal esetében hiányzik az egyetlen célra történő irányultság. Nagyon sok olyan érkező oldal van, mely igyekszik egyszerre minél több dolgot kínálni a látogatónak – talán mert azt gondolják, hogy a nagyobb választékból jobb eséllyel tud választani -, de így csak összezavarják az embereket, és persze rontják a konverziós arányt.

Használj ütős címsort!

Minden ezzel kezdődik, az egész landing page-nek ez a kiindulópontja. Az első benyomás meghatároz mindent, és ezt az első benyomást jelentős részben a címsor határozza meg. A címsornak világosnak, figyelemfelhívónak kell lennie, miközben átadja a fő üzenetet az embereknek, megfogalmazva a megoldást a problémáikra. Ez a “horog”, ami vagy elkapja a látogatót, vagy nem, és tovább vezeti az oldalon.

Nem sok időd van arra, hogy felkeltsd a felhasználók figyelmét, mindössze néhány másodperced. Ezért rá kell szánni az időt a legjobb, leginkább figyelemfelkeltő, mégis egyszerű mondat kiválasztására.

Néhány szabálya azonban van a jó címnek:

  • rövid – a legjobb, ha nem több mint 10 szó, de legfeljebb 20 legyen,
  • szóljon a lényegről – informálja a látogatót a termékről vagy szolgáltatásról,
  • keltse fel az érdeklődését,
  • fogalmazza meg a termékelőnyt,
  • és azt éreztesse, hogy gyorsan lépnie kell a látogatónak.

Legyen összhangban a hirdetéseddel!

Mivel az emberek valamilyen hirdetésből, esetleg e-mailből érkeznek a landing oldalra, ezért nem szerencsés, ha valami egész mással találják magukat szembe, mint amit a hirdetésben láttak. A legjobb, ha vizuálisan és a szövegeket tekintve is teljesen össze van hangolva a hirdetés és az érkező oldal. Ez azt jelenti, hogy

  • azonos vizuális elemeket, logót, háttérszínt, betűtípust használsz
  • ugyanazok a fotók jelennek meg
  • ugyanaz a CTA.

Legyen vizuálisan egyszerű!

Talán az előbbiekből ez már világossá vált, azonban fontos komolyan venni az egyszerű webdesignt. A landing oldaladnál tehát érdemes minimalista designt használni, mivel ez segíti, hogy a felhasználó a lényegre tudjon összpontosítani, és könnyebben megértse a termékelőnyt. Ez azt jelenti, hogy sok whitespace-t használsz,  és kontrasztos színeket, hiszen ez vezeti a látogató figyelmét a CTA-ra azáltal, hogy elkülöníti a többi elemtől.

Kezdj egy hatásos képpel!

A szöveg tehát fontos, de a képek lesznek azok, melyek kiváltják a kívánt érzéseket a látogatókból, hogy azok megtegyék az elvárt lépéseket. Egy kép többet mond ezer szónál, ráadásul 60 ezerszer gyorsabban dolgozza fel az agy, mint a szöveges információkat. Sokat segít tehát a látogatók meggyőzésében, és könnyebben meg tudod értetni velük, hogy mi a terméked, szolgáltatásod. Ezért érdemes minél nagyobb képeket használni a landing page-ünkön. Viszont ezek a képek

  • kapcsolódjanak a termékedhez, szolgáltatásodhoz,
  • legyenek összhangban a szöveggel, és mindenképpen
  • legyenek jó minőségűek.

Az Uber landing oldala

Utóbbi alatt azt kell érteni, hogy valódi emberek legyen a képen, mert ezek segítenek bizalmat kialakítani a látogatókban, valamint személyesebbé teszik a kapcsolatot. A stockfotók esetében ez gyakran nem működik, vagy legalábbis olyat kell választanod, mely nem agyonhasznált és nem hat túlságosan mesterkéltnek. A képek érzelmi szinten hatnak, ezért különösen erős a hatásuk. Tanulmányok szerint az emberi arcok látványa révén megbízhatóbbnak és vonzóbbnak tűnnek a weboldalak a látogatók számára.

Kísérletezhetsz videókkal is

Hiszen a vizsgálatok szerint sokkal hatékonyabbak. Jobb elköteleződést érhetsz el velük, és könnyebben magyarázod el az embereknek, hogy mit kínálsz számukra, ezáltal pedig csökkentheted a szövegek hosszát. Emellett

  • videókkal tovább tarthatod a weboldaladon a látogatókat, így hatékonyabban átadhatod az üzeneted
  • fokozhatod a bizalmat, mivel az emberek feltételezik, hogy a videón valódi emberek szerepelnek
  • az emberek egyre jobban kedvelik a videókat, és sokan szívesebben megnézik őket, mint hogy elolvassanak egy cikket. Ehhez azonban a videónak rövidnek kell maradnia.

Ugyanakkor persze problémaként merül fel többek között a méret kérdése, és az, hogy valóban jó-e az adott videó. Valamint figyelned kell arra, hogy a videóban is jelenjen meg a call to action, amire mindjárt rá is térünk.

Legyen egy jó CTA-d!

Call to action gomb nélkül nincs landing oldal, a címsor után tulajdonképpen ez a második legfontosabb dolog. Ugyanakkor az is fontos, hogy lehetőleg ne használj egynél több CTA-t, vagy legalábbis vizuálisan megfelelően különítsd el az elsődleges és másodlagos CTA-d! A cégek 68 százaléka akár 5 vagy még több CTA-t is elhelyez az érkező oldalán.

A CTA jelenti a kaput a felhasználó számára a termékedhez, és tulajdonképpen a call to action az oka a landing page-ed létének. Ezért feltűnőnek kell lennie, fel kell hívni rá minden eszközzel a figyelmet, és alapvetően már a hajtás felett meg kell jelennie, de nem feltétlenül ez a hatékonyabb megoldás (tesztek mutatják meg). A színek, a kontraszt, a whitespace és a fotók segítségével kell a CTA-ra irányítanod a felhasználók figyelmét.

A CTA általában egy kattintható gomb. A legegyszerűbb megoldás, ha egy élénk, kontrasztos színnel, nagyobb (de nem ijesztően nagy) mérettel teszed kiemelkedővé. Ahol még fontos lehet a kontraszt, az a szöveg, hogy minél jobb legyen az olvashatósága. Az oldalon ugyanakkor ajánlott visszafogott színeket használni, ezáltal is nagyobb hangsúlyt adva a CTA gombnak. A konverzióoptimalizálásról szóló cikkünkben alaposan körüljártuk a call to action kialakítását is, érdemes elolvasnod.

Ami a szövegét illeti, felszólítások szerepeljenek benne, hogy egyértelmű legyen az emberek számára, mit kell tenniük. Próbálj meg az érzelmekre hatni, éreztetni a látogatókkal, hogy miért is javítaná az életüket, ha megrendelnék a terméked vagy a szolgáltatásodat. Mindenesetre a “kattints ide” felszólításnál érdemes valami hatékonyabbat bevetni.

Legyen benne egy lead-mágnes is

Az érkező oldalak mindig kínálnia kell valamit a látogatóknak, még akkor is, ha nem vásárol Tőled. Lehet, hogy csak arról van szó, hogy feliratkozzanak a hírleveledre. A lead-mágnes segítségével kínálhatsz valamilyen értékes dolgot az emberek számára, információkért cserébe. Ráadásul a lead-mágnes segítségével kapcsolatban maradhatsz azokkal, akik még nem állnak készen a vásárlásra, de a jövőben esetleg meggondolják magukat. Sokféle lead-mágnes létezik, és érdemes tesztelni, hogy melyik a leghatékonyabb a számodra.

Ne feledkezz meg az űrlapról!

Az előbbihez kapcsolódik, hogy bármi is az érkező oldalad célja, valamilyen űrlapnak mindenképpen szerepelnie kell rajta. Ennek kialakítása attól függ, hogy milyen a designja az oldaladnak, mit kínálsz az emberek számára, és hogy melyik típus hozza a jobb konverziókat. Az űrlapok kialakításáról itt írtunk részletesebben.

A lényegről beszélj!

Az embereknek kevés az idejük, a figyelmük elkalandozik, a weboldalakat csak átfutják, miközben keresik az őket érdeklő információkat. Egy landing page-re határozott céllal érkeznek, így jól tesszük, ha figyelmüket egyből az üzenetünkre irányítjuk. Senki nem lesz kíváncsi a további részletekre, ha mindjárt a szöveg kezdetén nem sikerül meggyőznöd őket. És lehet akármilyen szép az érkező oldalad, ha a szöveg nem elég hatékony, nem fognak konvertálni a látogatók.

Az üzenetednek a felhasználó számára nyújtható előnyöket kell hangsúlyoznia, rámutatnia arra, hogy miként képes megoldani az ő problémáit, szebbé tenni az életét. Ennek érdekében

  • legyenek világosak a címeid és alcímeid,
  • használj pontokba szedett felsorolásokat,
  • alkalmazz kiemeléseket,
  • lehetőleg legyél eredeti,
  • és persze szorítkozz a lényegre.

A formája lehet leírás, prezentáció, videó, de mindenképpen legyen egyenes és őszinte.

Ne térítsd el a látogatót!

Az érkező oldalak legfontosabb jellemzője, hogy egyetlen célt szolgálnak. Ha a lading page-ed a weboldalad vagy egy olyan oldal, ahol navigációs menü van, akkor azzal el tudod terelni az emberek figyelmét a CTA-dról. Ha eltávolítod a navigációs menüt, akkor 100 százalékkal növelheted a konverziós arányod. Ennek ellenére mindössze a landing oldalak 16 százalékán nem szerepel navigációs menü.

Ugyanakkor a túl sok képpel vagy szöveggel is meg tudod zavarni az embereket. Arra is létezik tanulmány, hogy a kevesebb szöveg jobb konverziós arányt eredményez.

Szavak száma és a konverziók aránya

Habár a meggyőzés fontos, és talán egy-két szóval nem megy, hiszen elegendő információt kell megjelenítened arról, hogy az emberek milyen problémáját tudod hatékonyan megoldani, ez a vizsgálat azt mutatja, hogy ezt próbáld megtenni olyan röviden, ahogy csak lehet.

Tegyél ki ügyfél-ajánlásokat!

A legjobb eladó mindig a korábbi, elégedett vásárló. Hiszen az emberek hallani akarják a korábbi ügyfeleid véleményét, mielőtt melletted döntenének. Az ajánlások tehát bizalmat építenek, és az emberek sokkal inkább megbíznak a többi ember véleményében, mint abban, amit egy cég mond magáról. Ezért kérd meg az ügyfeleidet, hogy mondjanak a termékedről, szolgáltatásodról pár mondatot, amit aztán elhelyezel az érkező oldaladon.

Az ajánlásoknak természetesen valódi emberektől kell származniuk – névvel és képpel -, olyanoktól, akik a legjobban leképezik a célközönségedet. És lehetőleg ne általánosságokat, hanem konkrétumokat tartalmazzanak a mondatok.

A referenciák mellett természetesen megjelenhetnek az olyan, további bizalomkeltő elemek, mint a különböző elismerések jelzései “legjobb bolt”, “biztonságos webáruház”, stb., valamint sorolhatod az elért eredményeid is, de pontos számokat használj, ne csak a levegőbe beszélj! Olyan állításokat tegyél, melyeket bizonyítani is tudsz!

Ugyancsak működik az ingyenes próba vagy a pénzvisszafizetési garancia is, ha a bizalom növeléséről van szó. És még két, ehhez kapcsolódó dolog:

Tedd ki a kapcsolati adatokat!

Egyrészt legyen könnyen észrevehető a látogatók számára, másrészt pedig minél többféle lehetőségük legyen kapcsolatba lépni veled. Egy cím és egy telefonszám azt is igazolja, hogy valódi, megtalálható cégről van szó.

Helyezz el közösségi elemeket!

Az ajánlások mellé mindenképpen illesszünk az oldalunkra némi közösségi hivatkozást, melyek növelik a hitelességünket. Ezek lehetnek akár a megszokott ikonok, de akár ránk vonatkozó vélemények is a Facebookról. És az is idetartozik, ha közöljük, hogy hányan rendeltek, hányan töltötték le azt, amit épp kínálunk.

Ne legyél túlságosan eredeti!

Miközben első hallásra talán jó ötletnek tűnhet, ha eredeti látványvilággal akarjuk kiemelkedőbbé tenni landing page-ünket, a gyakorlat és az A/B tesztek azt mutatják, hogy pont ellentétes hatást érünk el vele. Ha nagyon egyedi vizuális elemeket alkalmazunk, az megzavarja a felhasználót, és így rontja a konverziót. Ráadásul még az is előfordulhat, hogy például a túl nagy képek vagy más impozáns grafikai elemek alkalmazása miatt lassabbá válik az oldal, márpedig egy egy másodperces lassulás is 7 százalékkal rontja a konverziót.

Ne feledkezz meg a logikáról!

Végül pedig: az oldal felépítése legyen logikus és következetes. Ez legalább olyan fontos, mint maga a tartalom. A hosszú és meggyőző landing page-ek igen hatékonyak tudnak lenni, így ne félj hosszan, de logikusan kifejteni a mondandódat, mintha csak személyesen, egy találkozón akarnád meggyőzni az ügyfelet.

Sokat számít a landing oldal sebessége is!

Órákat tölthetsz el azzal, hogy megtaláld a megfelelő képeket, megírd a legjobb szöveget az érkező oldaladhoz, de nem érsz el vele semmit, ha olyan lassan töltődik be az oldal, hogy azt az emberek nem várják meg. Alapvető, hogy a landing oldalad egy szempillantás alatt betöltődjön. A felhasználók 40 százaléka ugyanis elhagyja az oldalt, ha az nem töltődik be 3 másodperc alatt. Sok cég számára jelent ez komoly kihívást, különösen mobilon. Honnan tudod, hogy Te weboldalad túl lassú? A weboldalsebességről és a javítási technikákról itt írtunk részletesen.

Legyen mobilbarát!

A reszponzív design már régóta standard, és ez alól a landing page-ek sem kivételek. A felhasználók számára hasonló élményt és felületet kell nyújtanod mobilon és asztali gépeken is. Különösen, hogy a mobilos vásárlás aránya egyre nagyobb, és ma már sok esetben fontosabb forgalmi forrás, mint egy laptop.

Mi az, amit elronthatsz az érkező oldaladon?

Vannak tipikus hibák a landing oldalak esetében, melyekre fel lehet hívni a figyelmet. Ha bármelyikkel is találkoztok az oldalatok esetében, akkor igyekezzetek minél gyorsabban korrigálni!

Menüsor jelenik meg

Egy vagy akár két menüsor – miközben teljesen természetes és megszokott egy weboldalon – rendkívül zavaró lehet az egy célra kihegyezett landing page oldalakon. Mert mit is kínál egy menüsor? Számtalan lehetőséget, hogy kattintgasson a látogatónk, bóklásszon az oldalunkon, nézelődjön, majd egy óvatlan pillanatban lelépjen, miközben a lényeggel meg sem ismertettük. Egy leadből soha nem lesz vevő, ha olyan mellékutakat hagyunk, ahol könnyedén elkalandozhat.

Miközben egy weboldal számára rendkívül pozitív dolog, ha a látogatói ahelyett, hogy egy oldal megtekintése után visszapattannának, továbbkattintanak újabb aloldalakra, addig egy landing page-től konverziót várunk, azt, hogy a leadből vásárló legyen, nem pedig azt, hogy minél hosszabb legyen az oldalon elöltött idő. Felmerülhet persze, hogy a leendő vásárlók esetleg még tájékozódni szeretnének, megismerni a céget, terméket, hogy megfontolt döntést hozzanak. Azonban ezen a szinten nem további információkra van szükségük, hiszen már döntöttek, ezért is érkeztek meg a landing page-ünkre. Tudják, hogy mire számíthatnak, mit akarnak, és ezt a feladatot szeretnék simán és gördülékenyen végrehajtani.

Túl hosszú űrlapokat használsz

Bármi is a célja a landing page-nek, tehát megrendelés, feliratkozás, letöltés, esszenciális része egy űrlap, amit a felhasználónak ki kell töltenie. Minden meggyőző erőd a képekkel és a szöveggel hiábavaló lesz, ha nem bíznak meg az emberek az űrlapodban. És annál kevesebb a bizalmuk, minél több adatot akarsz megszerezni tőlük.

Komoly hiba tehát, amikor a formok rendkívüli hosszúságúra nyúlnak. Ezekkel az a baj, hogy a felhasználók lelépését kockáztatjuk a kitöltés közben. Minél több a kitöltendő mező, annál nagyobb az esélye, hogy a felhasználó menet közben fogja otthagyni az űrlapunkat. Ezért célszerű a lehető legrövidebbre méretezni, és csak a legszükségesebb adatokat elkérni a felhasználótól.

Egy rövidebb űrlap tehát jellemzően hatékonyabb, a megoldás mégsem ilyen egyszerű, ezért is szenteltünk az űrlapok kialakításának egy külön bejegyzést.

Nem optimalizálsz

Habár ahogy fel is soroltuk, vannak lefektetett szabályai egy-egy landing page létrehozásának, minden egyes eset más és más lehet, ezért érdemes vizsgálni, figyelni az analitikát, kitapasztalni egy adott landing oldal hatékonyságát, több verziót készíteni, tesztelni, optimalizálni.

Ugyanakkor a SEO-ra is figyelni kell. Az emberek azért használják a Google-t, hogy megoldják vele a problémáikat. A kattintások 90 százaléka az organikus találatoknál csapódik le. Úgyhogy nem árt jóban lenni a keresővel.

Amikor az emberek használják a keresőt, akkor aktívak (problémát akarnak megoldani), főleg az organikus találatok érdeklik őket, és kattintanak. Ha ezen az úton sikerül megfogni őket, azaz landing oldalunkra terelni a látogatókat, akkor 20-30-szor valószínűbb, hogy a landing page-ünkön is aktívak lesznek, vagyis elérjük a konverziót.

Ha valaki egy blogposzt végén találkozik egy call to action linkkel, akkor egy százaléknál is kisebb az esélye a konverziónak, míg ha ugyanarra a linkre egy keresés által talál rá, akkor 29 százalékra nő ez az esély. Az emberek ugyanis, amikor keresnek, akkor azt valamilyen szándékkal teszik, aktívan tesznek valamit egy cél érdekében, míg ha csak blogposztokat olvasgatnak vagy a közösségi médiát böngészgetik, akkor passzívak. És ebből az állapotból nem mozdulnak ki.

Túl sok lehetőséget adsz a felhasználóknak

Egyrészt minden olyan linket, menüt el kell távolítani a landing oldalról, mely eltéríthetné a látogatót, másrészt nem szabad összezavarni azzal, hogy többféle célt is teljesíthet rajta. Ez mindig zavart okoz, és rontja a hatékonyságot. Az érkező oldal mindig irányuljon egyetlen célra, a call to action gomb se legyen többirányú, vagy akár egy célra irányuló, de többféle verziójú. Ugyanakkor többször is szerepelhet az oldalon, illetve optimális elhelyezése is tartalomtól függő.

A landing page egy egyirányú út. Miközben elméletben jó dolog, ha hagyunk a felhasználóknak olyan választási lehetőséget az út végén, hogy letölthetnek még egy PDF-et, kitölthetnek egy formot, vagy akár fel is hívhatnak egy telefonszámot egy ajánlat miatt, ez sajnos túl sok gondolkodással járhat, döntést kell hozni, innen pedig már csak egy lépés az elbizonytalanodás.Nekünk kell eldöntenünk, hogy csörögjenek-e ránk, írjanak e-mailt vagy töltsenek le egy PDF-et.

Ha kihagyod az upsellt

Habár maga a webdesign is meghatározó dolog marketing szempontból, most tisztán a marketingben fontos elem következik: az upsell. Minden letöltés, megrendelés, illetve formkitöltés után eljut a látogató egy köszönőoldalra. Itt azonban nem feltétlenül fejeződik be a folyamat, ez az a pont, ahol fel lehet kínálni neki egy összetettebb ajánlatot, plusz valamilyen terméket vagy szolgáltatást, hozzácsapva a rendeléséhez, kedvezőbb áron. Mindenkinek a fantáziájára van bízva, hogy milyen jó upsellt talál ki. Viszont érdemes kihasználni a köszönőoldalt eladásra, mert ez az a pillanat, amikor a vevő a legfogékonyabb egy további vásárlásra.

Hogyan optimalizáld a landing oldalad mobilra?

1. Igazodj a rövid idejű figyelemhez!

Mivel mobileszközökön minden eddiginél kevesebb figyelem jut egy-egy weboldalra, ezért ehhez alkalmazkodni kell. Érdemes rövidíteni a bekezdéseket, eltávolítani a tartalom egy részét, mérsékelni az oldalak hosszát, hogy mobilon is befogadható legyen.

2. Használj legördülőket!

Mivel mobileszközökön jóval nehezebb a szövegek bevitele, a mostani gépeléses módszerrel, így arra kell törekedni, hogy ezt minden űrlapnál mérsékeljük. Használjunk legördülőket, ahol csak ki kell választani a felhasználónak a megfelelő megoldást. Ha valahol ez nem megfelelő megoldás, akkor használhatunk csúszkákkal történő beállításokat.

3. Számbillentyűket használj a betűk helyett!

Ha mégis gépelni kell a számokat, akkor az ilyen mezőknél a HTML5 lehetőségeit kihasználva érdemes úgy beállítani a mezőt, hogy a számokat tartalmazó billentyűzet ugorjon fel a látogató számára. Ezzel sokat tudunk gyorsítani a konverzió folyamatán.

4. Alkalmazz auto-kitöltéseket!

Próbáljunk meg minél több mezőt kitöltetni automata megoldással, azaz például egy irányítószám beírása mindjárt a város nevét is jelenítse meg a formban. De ezt akár a geolokációs funkció kihasználásával is meg lehet tenni.

5. Használj tab bart!

Egyre több mobilos oldalon lehet már találkozni azzal a funkcióval, hogy telefonszám helyett a CTA-gomb lenyomása mindjárt meg is nyitja a telefon alkalmazást benne a számmal, hogy nekünk csak a hívás gombra kelljen kattintani. Ugyanakkor a telefonos konverziót lehet még azzal is fokozni, hogy a CTA egy tab barra kerül, mely mindig látható az oldalon, akárhol is járunk rajta. Így lesz a legnagyobb esélye egy esetleges hívásnak.

Hogyan készíts landing oldalt kifejezetten egy PPC-kampányra?

Miközben sokan sokat áldoznak egy-egy Adwords-kampányra, arra nem gondolnak, hogy annak költségét hatékonyan lehetne csökkenteni egy jól optimalizált landing oldallal.

Ha ugyanis egy AdWords kampányhoz optimalizáljuk a landing page-ünket, akkor több irányból is javulást érünk el a kampányunkban. Egyrészt érezteti hatását Adwords-szinten a minőségi mutató javulása miatt, másrészt pedig növeli a konverziós rátánkat, ami növekvő bevételeket eredményez. Érdemes tehát egy-egy költségesebb PPC-kampányra megfelelő landing oldalt készíteni. De milyen is az? Kezdjük ott, hogy miért

ne a főoldaladra küldd a látogatókat.

A leggyakoribb hiba, ugyanakkor a legnagyobb is, amikor egy PPC-kampány nem egy ahhoz igazított landing oldalra vezet, hanem a látogatót odadobja a cég főoldalára. Nyilván ez abból következik, hogy nincs pénzünk, időnk és kedvünk még egy landing oldal elkészíttetésére is, főleg miután már összeraktuk és futtatjuk sok pénzből az AdWords-kampányt. Viszont azt is fontos lenne megérteni, hogy ezzel elveszik a hatékonyság, a PPC-kampánynak a célja fog meghalni miatta.

A főoldalra érkező látogató ugyanis nem fog konvertálni. Fizetsz azért, hogy hozzád érkezzen, viszont hagyod, hogy ott egyszerűen elvesszen és ne rendeljen semmit? Mert ezt éred el, ha a főoldalra irányítod. Csalódott lesz, mert egy jól meghatározott cél miatt érkezett, ami helyett keresgélnie kellene, tehát akadályokat gördítesz eléje. Nyilván el is fogod veszíteni.

Tegyél kulcsszavakat a szövegbe!

Ez a pont remélhetőleg szintén nem okoz meglepetést senkinek, de kihagyni sem lehet. Tehát végig kell gondolni, időt kell szánni arra, hogy összhangba hozzuk a landing oldalunk szövegét a hirdetésszövegeinkkel, vagyis hogy legalább egyezzenek a bennük szereplő kulcsszavak.

Ebben az esetben kifizetődik az egyszerűség és a rövidség a landing oldalon, mivel akkor egy megváltoztatott hirdetésszöveghez egyszerűbb hozzáigazítani egy-két címsort és még néhány mondatnyi szöveget.

Próbálj ki valami mást!

Miközben tudjuk azt, hogy a konvencióknak mekkora a szerepe a webdesignban, az is működőképes tud lenni, ha valamit mást csinálsz, mint a többiek. Nyilván a túlzásba vitt eredetieskedéstől mindig is óvtunk mindenkit, de azért egy sorból kilógó weboldal képes arra, hogy felhívja magára a figyelmet.

Vagyis, ha biztosra akarunk menni, akkor a megszokott webdesign-sablonokat kövessük, viszont kiemelkedő eredményekhez, kimagasló konverziós arányhoz lehet, hogy egy eredeti elgondolás vezet majd. Ugyanakkor arról ne feledkezzünk meg, hogy

maradjon egyszerű az oldal.

Sokat mondjuk úgy általában a weboldalak esetében, de igaz landing oldalakra is, hogy mindennél fontosabb a hatékonyság. Ezt pedig csak egy lényegre törő, minden felesleget nélkülöző, a látogatót a call to action gombhoz egyirányú, leágazásoktól mentes úton vezető, tehát egyszerű weboldal képes. Ami persze tartalmazhat olyan elemeket, melyek fokozzák a bizalmat a cég iránt.

Arra nincs egyértelmű recept, hogy a rövidebb vagy a hosszabb landing oldalak működnek majd hatékonyabban, vagyis hogy a látogatóknak sok információra, hosszas meggyőzésre van szükségük, vagy pedig elegendő eléjük tenni a “Megrendelem” gombot. Mindkettőre vannak példák és jó megoldások, ez igazából máshogy nem derülhet ki, csak azzal, ha mindkét verziót

tesztelj!

Tehát, ha tényleg komolyan vesszük a landing oldal optimalizálását, akkor le kell tesztelni, hogy melyik verzió hogyan teljesít. Ha már egyértelmű, hogy egy hosszabb vagy egy rövidebb oldal a hatékonyabb, akkor utána lehet tovább folytatni a vizsgálatot azzal, hogy megváltoztatunk néhány elemet, színeket, képet, címsort, call to action szöveget, hogy lássuk, az új verzió jobban teljesít-e vagy maradjunk inkább a réginél.

Ez egy olyan munka, amit folyamatosan érdemes végezni. Ahogy egy PPC-kampány kulcsszavai, hirdetésszövegei optimális esetben állandóan változnak, úgy módosíthatjuk időnként a landing oldalunkat is, vagyis időről-időre újabb és újabb változatokat érdemes tesztelni, vagyis megvizsgálni a teljesítményüket. Ez egyébként minden landing oldalra érvényes. De nézzük, miért ennyire fontos!

Ne bízz a rutinban! Teszteld a landing oldalad!

Ha még nem érted, miért fontos a tesztelés, akkor mutatunk most egy párat a webdesign-hiedelmeket romboló tesztekből.

A hajtás fölé helyezett call to action gomb esete

Evidencia a landing pagek tervezésénél, hogy ha egy CTA, azaz cselekvésre ösztönző gombból ki akarjuk hozni a maximumot, akkor már a hajtás felett meg kell jeleníteni. Ennek oka, hogy a felhasználók nagy része nem fog letekerni az oldal aljára azért, hogy kattintson, menet közben el fogjuk veszíteni őket. Ugye ismered? És akkor álljon itt a cáfolat:

Landing page fent és alul elhelyezett CTA-val

Landing page fent és alul elhelyezett CTA-val

A második landing oldallal háromszoros mennyiségű konverziót tudtak elérni, pedig a CTA gomb leköltözött az oldal aljára. Hogy mi ennek az oka? Az, hogy minél összetettebb, bonyolultabb, nehezebben megérthető egy termék vagy szolgáltatás, a CTA gomb annál jobban teljesít, minél lejjebb található, hiszen odáig a látogatónak meg kell értenie az ajánlat lényegét. Tehát azt megelőzően felesleges az orra alá dörgölni egy call to action szöveget, hogy megismerné a terméket, szolgáltatást és annak előnyeit.

Vagyis a hajtás feletti CTA inkább csak az egyszerű termékeknél, szolgáltatásoknál lesz eredményes, míg ha komplex az ajánlat és némi magyarázatot igényel, akkor csak ezt követően helyezzük el a call to actiont.

A képek hatékonysága

Szintén bevett gyakorlat a webdesignban a megfelelő helyen elhelyezett fotó, jellemzően egy emberről, mely magára vonja a felhasználó figyelmét, ezzel ráirányíthatjuk az általunk fontosnak vélt dologra, például egy feliratkozó formra. Na de nézzük, hogy teljesít ez az elmélet a gyakorlatban. Melyik verzió hozta a jobb eredményt?

Feliratkozási form képpel és kép nélkül

Feliratkozási form képpel és kép nélkül

A legtöbb ember a másodikra tippelne, és milyen rosszul teszi. Merthogy az A verzió, tehát a kép nélküli bizonyult a hatékonyabbnak, mégpedig 24 százalékkal több feliratkozást hozva az oldalnak. Annak ellenére, hogy persze a második, képes megoldást nevezhetjük esztétikusabbanak.

Hogy mi lehetett ennek az oka? Az egyik, hogy a kép azt üvöltötte magáról, hogy sima stock fotó vagyok (mindig jobb a saját és eredeti, ha lehetséges), a másik viszont az, hogy a kép miatt a hajtás alá került a call to action, aminek a téma egyszerűsége, könnyű érthetősége miatt ebben az esetben a hajtás felett kellett volna elhelyezkednie.

Másrészt azt is érdemes végiggondolni a gyenge eredmény kapcsán, hogy vajon van-e létjogosultsága olyan képeknek egy weboldalon, melyeknek semmiféle funkciója nincs. Tehát ha már képet teszünk fel, az legyen összhangban a szöveges tartalommal, egészítse ki azt, magyarázza, adjon hozzá plusz információt. Ezek hiányában csak megzavarja a látogatót az üzenet befogadásában.

A landing oldal és a hirdetésszöveg kapcsolata

Legutóbbi blogbejegyzésünkben a PPC-kampányokhoz optimalizált landing oldalakkal foglalkoztunk, azt is kifejtve, hogy mennyire fontos lenne a hirdetésszöveget összhangba hozni a weboldal tartalmával. Ott elsősorban arra hivatkoztunk, hogy ezt a Google elvárja, és ezt is figyelembe veszi a minőségi mutatónál.

Azonban nem véletlenül fontos ez a Google számára. Pont azért fontos, amiért nekünk is fontosnak kellene lennie. Az itt bemutatott kétféle landing oldal közül az A verzió sokkal jobban teljesített, annak ellenére, hogy mind a címsor, mind az alatta lévő szöveg sokkal kevésbé meggyőző.

Landing oldal a hirdetésszöveghez igazítva

Landing oldal a hirdetésszöveghez igazítva

A 115 százalékal jobb hatékonyságot az hozta, hogy az A verzió szövege összhangban volt a hirdetési szöveggel. És hogy ez miért is olyan nagyon fontos a felhasználónak? Azért, mert ha valaki egy hirdetésről érkezik a landing oldalra, majd ott egész mást talál, mint ami a hirdetésből kiderült számára, akkor elbizonytalanodik.

Ezért fontos, hogy mindjárt első pillantásra megmutassuk neki, hogy jó helyen jár. Mivel az Adwords keresőhirdetéseknél szöveg alapon létezik, így a weboldal szövegével lehet leginkább meggyőzni a látogatót, hogy jó helyen jár. Ezért is fontos, hogy amikor Adwords-kampányt készítünk, akkor egy ahhoz készült, optimalizált landing oldalra irányítsuk a látogatót.

A közösségi-elemek

Általános javaslat a weboldalaknál, hogy azokra el kell helyezni a megfelelő közösségi média ikonokat, úgynevezett közösségi bizonyítékokat. Mégpedig a követőink, lájkolóink, kattintóink, feliratkozóink számával együtt, a bizalom fokozása érdekében, sokezer ember nem tévedhet alapon. Logikusan hangzik, nem? Nézzünk egy példát! Melyik teljesített jobban? A második verzióban ott a közösségi bizonyíték.

Jó-e ha látjuk a feliratkozások számát?

Jó-e ha látjuk a feliratkozások számát?

Ennek ellenére természetesen az első hozta a jobb eredményeket, ahol nem látható, hogy hány feliratkozója van a hírlevélnek. A közösségi bizonyíték ugyanis kétélű fegyver lehet: ha a látogató megítélése szerint gyengék a számaink, akkor nem meggyőzni fogjuk őt arról, hogy nyugodtan fektesse belénk a bizalmát, hanem sokkal inkább elbizonytalanítjuk.

Persze kérdés, hogy kinek mennyi a sok, milyen szám hat meggyőzően. Ugyanakkor azt elmondhatjuk, hogy érdemes óvatosan bánni ezeknek a számoknak a megjelenítésével. Nyilván a facebookos rajongók száma gyorsan ellenőrizhető a Facebookon, azonban ha ez gyenge, akkor ne tegyük ki az ablakba, és ugyanígy, ha gyengék a számok, akkor ne jelezzük, hogy egy-egy blogbejegyzésünket hányan olvasták, vagy hányan iratkoztak fel a hírlevelünkre.

Menü vagy nem?

Végül egy kardinális kérdés. Általában a landing page-ek tervezésekor azt javasoljuk, hogy felejtsük el a menüsort, hiszen eltérítheti a felhasználót. Ennek ellenére landing oldalak 84 százaléka használ menüsort. Vajon jól teszik? Melyik megoldás hozza a jobb eredményeket?

Menüvel vagy anélkül hatékonyabb a landing oldal?

Menüvel vagy anélkül hatékonyabb a landing oldal?

Most fogsz meglepődni a legjobban. Hiszen a papírforma itt érvényesül: a menüsor nélküli megoldások hozzák a jobb konverziót. Mégpedig 100 százalékkal jobb eredményt értek el vele a fent említett példában (a konverziós ráta 3 százalékról 6 százalékra emelkedett). Úgy tűnik, hogy a sokat hangoztatott egyszerűség kifizetődik a landing page-eknél. Minél inkább sikerül a felhasználók figyelmét nem elvonni, tévutakra terelni, hanem ráirányítani a célra, annál nagyobb az esélye egy konverziónak.

A lényeg, ami ezekből a tesztekből kiderül, hogy a “rutin és az évek” ugyan nyilván megadják az alapokat, amivel könnyen, gyorsan és kétségtelenül profi módon össze lehet dobni weboldalakat, azonban minden eset más és más. A weboldalak nem egyformák, és egyediségük miatt a bevett megoldások helyett újak alkalmazása olykor sokkal jobb eredményekhez vezethet. Ezt azonban senkinek nem az intuíciója fogja megmondani, hanem a költséges és időigényes vizsgálódások.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

  • Pusztai Gábor

    Kedves Krisztián !
    Rendszeresen olvasom a bejegyzéseidet mivel ezekből jól tudok tájékozódni a webfejlesztés aktuális kérdéseinek változásáról, fejlődéséről.
    Visszakerestem ezt a régebbi bejegyzésedet, elolvastam, de azért felvetődött bennem, hogy egy egyszerű, műszaki tervezéssel foglalkozó cégnél, amelynek weboldala nem webshop jellegű, nem tömeges termékeladással foglalkozik, annál mely esetben célszerű ún. landing page -t alkalmazni ?
    A cég gy jól behatárolt műszaki területen tevékenykedik, évente 10-15 szerződést teljesít.
    Rövid válaszodat megköszönném.
    Üdv:
    PG

    • nemethkrisztian

      Kedves Gábor,

      landing oldalra általában akkor van szüksége egy cégnek, ha van egy online kampánya, azaz hirdet. Például van egy Adwords hirdetése, melynek révén megrendeléseket vagy akár csak ajánlatkéréseket, érdeklődőket akar szerezni. Ilyenkor célszerű elkészíteni egy hirdetéshez igazított landing oldalt, ahol leírjuk az ajánlatunk lényegét – ami összhangban van a hirdetéssel is -, valamint kiegészítjük egy call to actionnel, mert így jó esély nyílik a konverzióra.

      Remélem ez megfelelő válasz a kérdésedre. Ha nem, akkor nyugodtan pontosíts!

      Üdv, Németh Krisztián

      • Pusztai Gábor

        Kedves Krisztián !
        A válasz kielégítő, valami hasonlót sejtettem.
        Jó hétvégét !
        Üdv:
        PG

      • Pusztai Gábor

        Landing page újratöltve.

  • Felde László

    Kedves Krisztián!
    Köszönöm az alapos és kitűnő szakmai cikket, ami a Websharktól megszokott színvonalon íródott.
    Ami furcsa, hogy sem a Webshark, sem a versenytársak fizetett hirdetései nem ilyen oldalakra érkeztetnek, hanem menüsorral túl sok lehetőséget kínáló lapokra érkezünk. Ez nem ellentmondás?

    • nemethkrisztian

      Kedves László, valóban, a mi weboldal készítés oldalunk sem tipikus landing oldal, hanem valamiféle “öszvér” megoldás, de ez inkább a helyzet kényszere, mintsem ideális megoldás. És igen, sok ilyet találni a hazai piacon. Üdvözlettel, Németh Krisztián