Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-05-300 komment

Hogyan tedd problémamentessé a felhasználóid számára a weboldalad?

Miközben az akadályoknak is megvan a maguk szerepe egy weboldalon – ha tudatosan tervezed őket -, mégis alapvetően arra kell törekedni, hogy a felhasználók a lehető legkevesebb problémával nézzenek szembe, amikor a weboldalad használják és el kívánnak érni egy célt.

A megfelelő felhasználói élmény kialakításának lényege, hogy ne akadályozza semmi a felhasználókat az interakciók során. Ahhoz azonban, hogy tudjuk, milyen akadályokat kell eltávolítani a weboldalról, először azt kell tudni, hogy mi is számít akadálynak. Akadálynak nevezhetünk minden olyan dolgot a weboldalon, ami meggátolja a felhasználót abban, hogy a weboldalt “intuitívan” használva elérje a célját a termékeddel való interakció révén.

Mivel az emberek az egyszerű megoldásokat preferálják, amikor kapcsolatba lépnek egy termékkel, ezért az akadálytalan designra az egyszerűség jellemző. A cél az, hogy a weboldal könnyebben használható legyen. Ennek feltétele, hogy tanulás nélkül tudják használni a terméket, vagyis fontos az “ösztönös”, könnyű és természetes használat.

Ehhez persze pontosan érteni kell, hogy a felhasználók miként lépnek kapcsolatba a felületeddel. A felhasználói élmény áramvonalasabbá tétele érdekében a felhasználói út optimalizálásával kell kezdeni. De el kell dönteni azt is, hogy egy akadály mikor jelent segítséget, és mikor problémát.

Meg kell érteni, hogy milyen célokat akarnak elérni az emberek a weboldaladdal való interakció révén. Ennek ismeretében pedig meghatározni, hogy milyen lépéseket tesznek meg az interakciós folyamat során. Ha ezt tudod, akkor megérted, hogy milyen problémákkal néznek szembe.

Az akadályok pontos feltérképezéséhez kutatásokra és tesztekre van szükséged. Ki kell alakítani a felhasználói utat, és egy jól használható információs architektúrát még a fejlesztés megkezdése előtt.

Hogyan kerüld el az akadályok létrehozását?

Ne terheld túl az embereket tartalmakkal és funkciókkal!

A felhasználói élmény egyik legfontosabb jellemzője, hogy mennyire tudnak az emberek összpontosítani a céljukra a weboldalad használata közben. Ha könnyen tudnak fókuszálni, akkor könnyebben elérik a céljukat. De ha a felületed túlterheli őket tartalmakkal, funkciókkal, akkor nem segíted őket azokkal, hanem elvonod a figyelmüket. Hogyan tudod mérsékelni a terhelésüket?

1. Távolítsd el a felesleget

Próbálj eltüntetni mindent a weboldaladról, ami felesleges. Legyen az plusz információ, vagy bármilyen plusz elem a felületen. Emlékezz a minimalizmus azon elvére, hogy a “kevesebb több”. Kövesd a minimalista esztétikát, és a weboldaladon csak a valóban elhagyhatatlan elemeket jelenítsd meg!

2. Rendezd sorrendbe a tartalmakat és a funkciókat!

Ne akarj mindent egyetlen oldalra zsúfolni. Alakíts ki tartalmakat prioritás szerint: rendezd el őket az alapján, hogy a felhasználóidnak milyen igényei vannak.

3. Oszd meg és uralkodj!

Ne feledkezz meg arról, hogy az emberi agynak korlátai vannak és szereti minél előbb elérni a célját. Érdemes ezért a hosszú és bonyolult űrlapokat többlépéses, de egyszerűbb és rövidebb egységekbe rendezni.

Ne kelljen találgatniuk a felhasználóknak!

A visszajelzések hiánya sok felhasználói felület tipikus hibája. Amikor az emberek elindítanak egy cselekvést, és nem kapnak erre semmilyen reakciót, akkor azt gondolhatják, hogy valamit elrontottak. Ezért újra és újra próbálkoznak. Hogyan lehet ezt megelőzni?

1. Vizuális visszajelzések

Azok az alkalmazások, melyek válaszolnak a felhasználói interakcióra, enyhítik a félelmüket.

2. Gyors betöltődés

Amikor az embereknek várni kell a tartalmak megjelenésére, akkor az akadályt jelent számukra a céljuk elérésében. Ha a betöltődés túl hosszú ideig tart, akkor elkezdenek aggódni, hogy történik-e valami vagy sem. Ezért meg kell tenned mindent, hogy csökkentsd az oldal betöltési idejét olyannyira, hogy az megfeleljen a felhasználói elvárásoknak a művelet gyorsaságával kapcsolatban.

3. Legyen a betöltési folyamat jól követhető

A hosszabb időt igénybe vevő műveleteknél tájékoztatni kell a felhasználókat arról, hogy meddig fog tartani a végrehajtás.

Legyen inkább érthető, mint okos

A könnyű érthetőségnek közvetlen hatása van a felhasználói várakozásokra. A jó felhasználói felület mindig összhangban áll a várakozásokkal és a már megszerzett tudással. Amikor az emberek tudják, hogy mire számíthatnak, akkor szívesebben használnak egy terméket. De hogyan teheted még világosabbá a weboldalad?

1. Érthetően címkézz!

Minden interaktív elemet, például a gombokat, olyan könnyen érthető címkékkel kellene ellátnod, melyek világosan leírják a funkciójukat.

2. Legyen a design következetes!

A következetlenség zavart okoz. Amikor ugyanazok az elemek eltérően jelennek meg egy weboldalon belül, akkor az megzavarja a felhasználókat. A következetesség viszont lehetővé teszi az emberek számára, hogy a már megszerzett tudásukra építsenek az interakció során.

3. Ha használj szakmai szövegeket!

Olyan szavakat használj, melyeket a felhasználóid is megértenek, így gond nélkül tudnak kapcsolódni a termékedhez.

4. Tedd egyszerűvé a navigációt!

A rossz navigáció vezet a leggyakrabban a felhasználók csalódottságához. Az embereknek lehetővé kell tenni, hogy könnyen elérjék a weboldal különböző részeit. Azzal is tisztában kell lenniük a használat közben, hogy éppen hol tartózkodnak a navigációs hierarchiában.

5. Használd ki a sablonokat!

Mindig, amikor az embereknek újra és újra meg kell tanulniuk, hogy valami hogyan működik, az akadályt jelent számukra. Viszont, ha a megszokott sablonokat használod, azzal csökkentheted a tanulási görbét. A felismerhető minták segítik az embereket abban, hogy könnyen megbirkózzanak összetett feladatokkal is.

Csökkentsd a lépések számát!

Ha az embereknek túl sok lépést kell megtenniük egy cél elérése érdekében, az felesleges akadályt jelent számukra. Minden egyes lépés további erőfeszítést igényel a részükről. Ezért fontos minden felesleges lépés eltávolítása a felhasználói útról.

1. Használd az alapértelmezett beállításokat!

Az alapértelmezett beállításokat ritkán változtatják meg az emberek.

2. Kínálj személyre szabott élményt!

Használd az adatokat, melyek a rendelkezésedre állnak, annak érdekében, hogy egy kellően személyre szabott élményt tudj nyújtani az embereknek. Például sok webáruház a korábbi vásárlásokat is figyelembe veszi az ajánlatainál.

3. Használd az automatikus kitöltést

Sok esetben automatikusan is kitölthetsz adatokkal bizonyos részeket a weboldaladon.

Előzd meg a hibákat, és kezeld őket nagyvonalúan!

Egy ideális weboldal vagy alkalmazás úgy működik, hogy nem tudnak rajta hibázni a felhasználók. Ilyen azonban a valóságban nem létezik. Tehát, amikor hiba csúszik a használatba a jó felületnek segítséget kell nyújtania a megoldásban, és arról is tájékoztatnia kell a felhasználót, hogy hol történt a hiba.

1. Számíts a lehetséges hibákra!

Ha alaposan végiggondolod a lehetséges hibákat, és ennek megfelelően alakítod ki a weboldalad, akkor jobb élményt kínálhatsz az embereknek a hibák bekövetkezésekor.

2. Egyből jelezd a hibát!

A felhasználói adatbevitelt minél előbb értékelned kell és világos visszajelzéssel kell szolgálnod. Ezzel érheted el, hogy a felhasználók könnyen azonosítsák és javítsák a hibákat.

(A szöveg ezen cikk alapján készült.)

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.