Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-08-030 komment

Mi az a usability? És hogyan vágj bele a usability tesztekbe?

A usability fontos tényező a webdesignban. Gyakran keverik a felhasználói élmény tervezésével (UX design), holott csak a használhatóság megteremtéséről van szó. De mi is az a használhatóság, és hogyan biztosíthatod a weboldaladnál vagy termékednél?

A usability egy termék használhatóságáról szól, vagyis arról, hogy a felhasználó milyen egyszerűen és hatékonyan tudja a termék használata révén elérni a célját. Ennek érdekében méri a felhasználói elégedettséget a termék használata közben.

A usabilitynek 5 eleme van:

1. Tanulhatóság

Egy jól használható termék használatát könnyű megtanulni. Felgyorsult világunkban senkinek nincs arra ideje, hogy olyan terméket használjon, melynek működését nehéz megérteni. A könnyű használat a legfontosabb dolog, ami felmerül egy termék és a felhasználó viszonyában, vagyis a design-döntéseknél a könnyű használat megteremtésének elsőbbsége van.

2. Hatékonyság

Egy hatékony termék könnyebbé teszi a felhasználó számára a feladata gyors és hatékony végrehajtását. Ha ez a tényező hiányzik a designból, akkor hiába szép, elveszíti az emberek belé vetett bizalmát. A felhasználói cél ezért mindig lebegjen a szemed előtt, amikor a hatékonyság megteremtésére törekszel!

3. Megjegyezhetőség

Egy jó termék nem igényli azt, hogy a felhasználónak kifejezetten törekednie kellene arra, hogy az agyába vésse a használatát. Könnyedén kell történnie a használatnak, bármikor is használják a terméket. A designnak figyelembe kell venni a felhasználói viselkedést és elvárásokat annak érdekében, hogy ne kelljen plusz erőfeszítést tenniük az embereknek azért, hogy emlékezzenek a részletekre.

4. Hibatűrés

Egy termék használhatósága könnyen mérhető a felhasználói hibákra adott válaszokat vizsgálva. Egy jól használható termék zökkenőmentesen próbálja megoldani a hibákat. Ha egy hiba felhasználói beavatkozást igényel, akkor azt a megfelelő hibaüzenetekkel kell megoldani.

5. Elégedettség

A felhasználói elégedettség eléréséhez szükség van egy kellemes és kielégítő felhasználói élményre. Ha a felhasználó egy terméket használ, akkor úgy kell elérnie a célját, hogy ismét használni akarja a terméket. A felhasználói elégedettség elsődleges a designfolyamat során, mivel segít felépíteni a jó kapcsolatot a felhasználó és a termék között.

Mi történik, ha egy termék nem használható?

Vagyis mi történik, amikor a designfolyamat során nem törődünk a használhatósággal:

  • Nehéz lesz a felhasználónak megtanulnia a termék használatát.
  • Többet fog hibázni, így többször lesz szükség a hibák kezelésére.
  • Többe kerül a támogatás, hiszen nehezebben használják az emberek a terméket.
  • Elveszik a bizalom, ha a termék viselkedése nem felel meg a várakozásoknak.
  • Nehezebbé válik reagálni a felhasználói igényekre, mivel a termék nem rugalmas.

Hogyan biztosíthatod egy termék használhatóságát?

Ennek két fő megoldása van:

1. Tedd a designfolyamat részévé!

A használhatóság olyan tényező, melynek részét kellene képeznie a design készítésének már a kezdetektől. Figyelni kell rá az elemzéstől az alkalmazásig, sőt a tesztelésig.

2. Végezz használhatósági teszteket!

Ahhoz, hogy biztosítsd egy termék használhatóságát, usability tesztekre van szükség a desgin elkészítésének különböző szakaszaiban. Usability tesztek végezhetők prototípusokon vagy vázlatokon annak érdekében, hogy megerősíthesd a kezdeti desgin-elképzeléseket. Akkor is érdemes használhatósági teszteket végezni, ha elkészült a design, de még nem került sor a megvalósításra. Ilyenkor prototípusok használhatók tesztelésre. És persze a végső termék is tesztelhető a létrehozást követően. Erre számtalan eszköz és technika áll a rendelkezésedre, ebből mindjárt fel is sorolunk néhányat.

Mi az a usability teszt? És miért érdemes foglalkozni vele?

A usability tesztek arra szolgálnak, hogy egy terméknek vagy weboldalnak a használhatóságát, a felhasználói élmény egy részét felmérjük, értékeljük. Ehhez a termék vagy weboldal felhasználóinak egy reprezentatív csoportja segítségével vizsgáljuk annak használhatóságát. Így megállapítható, hogy a felhasználók könnyen tudják-e használni a terméket, vagy van még mit javítani ezen a téren.

Ehhez jellemzően a termékfejlesztés több szakaszában is sor kerül a tesztekre. Így még időben kiderülnek a problémák, melyeket meg kell oldani, illetve végül megállapítható lesz az is, hogy a végtermék kellően jól használható-e. A problémák korai felismerése időt és pénzt takarít meg a fejlesztés során: hiszen így a programozóknak nem akkor kell nekiállni a kód átdolgozásának, amikor az teljesen elkészült, így pedig a határidők is nagyobb eséllyel tarthatók.

Egy usability teszt során a moderátorok kérdéseket tesznek fel a tesztek alanyainak, miközben azok próbálnak megoldani egy feladatot az adott termékkel kapcsolatban. Ezáltal elég jól kiderül, hogy a termék használata során hol megfelelő a felhasználói élmény, és mikor találkoznak az emberek problémákkal. A tesztek után sor kerül az eredmények elemzésére.

Usability teszteket több okból is érdemes végezni a termékfejlesztés során:

  • A usability teszt egy elfogulatlan, pontos és közvetlen vizsgálata a terméked, weboldalad felhasználói élményének. A tesztalanyok ugyanis – ellentétben a projekten dolgozó személyektől – érzelmileg nem elfogultak a termékkel kapcsolatban, visszajelzéseik pedig pontot tehetnek a belső vitákra a fejlesztéssel kapcsolatban.
  • A usability tesztek kényelmesek, egyszerűek: alapvetően csak egy csendes szobára és egy hangrögzítő eszközre van szükséged. De még utóbbi is elhagyható, ha valaki folyamatosan jegyzeteket készít az elhangzottakról.
  • A usability tesztek elárulják számodra, hogy mit csinálnak a felhasználók a weboldaladon, és hogy miért teszik azt, amit tesznek.
  • A tesztek révén már azelőtt kiderülnek a hibák, hogy egy rakás pénzt elköltenél valami olyan termékre, amiről az elkészülte után derül ki, hogy használhatatlan.
  • Mindez pedig a terméked vagy weboldalad könnyebb használatát eredményezi, mely által gyorsabb elérik céljaikat a felhasználók, és így szívesebben is használják újra.

Hogyan végezz el egy usability tesztet?

Usability tesztek megtervezéséhez arra van szükséged, hogy feltedd ezeket a kérdéseket: Miért? Mit? Hogyan? Ki? Hol? Mikor? De lássuk részletesen, miről is van szó.

Miért? – A célok meghatározása

A fenti kérdések sorrendjét cserélgetheted, kivéve az első kérdés pozícióját. Mindenképpen a miért kérdés megválaszolásával kell kezdened. Vagyis választ kell találnod arra, hogy miért akarod elvégezni a usability tesztet. Mit akarok kitalálni a segítségével? Az is elképzelhető, hogy nem is csak egy választ adsz a kérdésre. Túl sokat azonban nem érdemes.

Célszerű azt is meghatározni, hogy mit nem akarsz elérni a tervezett tesztekkel. A célokat emellett meghatározza a költségvetés mérete és a rendelkezésre álló idő. Végül pedig azt is át kellene gondolnod, hogy mi lesz a tesztek következménye, tehát hogyan valósítod meg mindazt, ami felmerül.

Mit? – A tesztek tárgya

Ez lehet egy termékötlet vagy egy probléma, amit meg akarsz oldani. A teszt tárgya nem egy megváltoztathatatlan dolog, előzetesen tehát nem kell kőbe vésni, sőt, nem is szabad.  Bármikor felmerülhet valami igény a változtatásra. Ha válaszoltál a mit kérdésére, akkor újra nézd át a célokat a még konkrétabbá tétel érdekében.

Hogyan? – A megvalósítás

Az interjúkat három részre bonthatod. Az első rés egy elő-interjú, melyben a személyiséggel és a felhasználói szokásokkal kapcsolatos kérdések szerepelnek. Az elő-interjú révén a felhasználók egyrészt kényelmesebben érzik majd magukat a helyzetben, másrészt jobban megismered őket. Megkérdezheted, hogy mik a problémáik, és milyen megoldásokat javasolnak. Ugyanakkor az elképzeléseiket ne vedd túl komolyan, csak a problémákat.

Az interjú második részében felvázolod a felhasználók számára a valószerű forgatókönyveket, melyekbe belehelyezkedve kell megoldaniuk egy feladatot. A történetmesélés motiváltabbá teszi az embereket, és valóságosabbnak tűnik számukra a helyzet. A feladat megoldása során beszélniük kell a gondolataikról, még akkor is, ha valós helyzetben nem így tennének. Mutathatsz nekik különböző variációkat is a felületről vagy az interaktív elemekről, és megkérdezheted, hogy melyik szimpatikusabb számukra.

Nem muszáj mindig drótvázakat vagy akár csak vázlatokat mutogatnod nekik a teszt során, elegendő, ha képeket vagy szavakat használsz, melyeket sorrendbe kell rakniuk, de megmutathatod a versenytársak termékét, és megkérdezheted, hogy mi tetszik bennük és miért. A harmadik szakaszban helyet kapnak az összegző kérdések, melyek arra mutatnak rá, hogy mire figyeltek fel leginkább a felhasználók, mi maradt meg leginkább a fejükben.

Érdemes egyébként előre felvázolni, hogy mennyi időt tervezel egy-egy tesztre, és melyek lesznek a fontosabb kérdések. Ugyanakkor a teszt során nyugodtan tedd fel az újabb felmerülő kérdéseket, ne csak az előre betervezetteket. Célszerű egy próbát is tartani a tesztből, hogy ellenőrizd, mennyire összefüggőek a kérdések, jó-e a sorrend, és tarthatók-e a betervezett idők.

Néhány tipp a kérdésekhez:

  • A kérdések révén ne csempészd bele a véleményed vagy előítéleteidet a felhasználók agyába, különben azt fogják tenni, amit vársz tőlük, és nem azt, amit egyébként tennének.
  • Kérdesd meg a részvevőket, hogy miként végeznének el egy feladatot, hogyan érnének el egy célt, ahelyett, hogy megmondanád nekik, mit tegyenek a következő lépésben.
  • Amikor a tesztalany megkérdezi, hogy mi fog történni egy adott lépés megtétele eredményeként, akkor a legjobb válasz az, hogy megkérdezed: mire számít? És nem elmondod neki a megoldást.

Ki? – A résztvevők

A leggyakrabban felmerülő kérdés az szokott lenni, hogy hány felhasználót kellene megkérdezni egy kvalitatív teszt elvégzése érdekében. Pedig nem ez a legfontosabb, hanem az, hogy kivel teszteljünk? Egy teszt megtervezésének egyik legnehezebb szakasza a felhasználók összegyűjtése. Ha túl nagyok a követelmények, akkor ez elhúzódhat. Ugyanakkor, ha túl lazán kezeled az elvárásokat, akkor érvénytelen lesz a teszt. Persze még mindig jobb, ha kompromisszumokkal is, de elvégzed a tesztet, mintha nem kerülne rá sor.

Ezután jöhet az a kérdés, hogy hány felhasználót kellene megkérdezni. Jacob Nielsen kutatásai szerint 15 felhasználó esetében már fény derül minden használhatósági problémára. Ugyanakkor, ha kevés az időd vagy a pénzed, akkor homogén célcsoportonként 5 felhasználót tartalmazó teszttel is kiszűrheted a problémák 85 százalékát. Egy ilyen csoportméretnél háromszor kell tesztelni.

A teszt-felhasználók mellett azonban két más típusú résztvevőre is szükséged lesz. Az egyik a moderátor, a másik az a személy, aki rögzíti a dolgokat. Ha moderátor vagy, akkor képesnek kell lenned a viselkedésre és az elhangzottakra összpontosítani, hogy fel tudd tenni a szükséges kérdéseket annak érdekében, hogy a lehető legtöbb problémát felderíthesd. Ha a moderátornak kell rögzíteni is, akkor kihagyhat fontos kérdéseket, nem tud figyelni. Mivel moderálni nem könnyű, ezért érdemes időnként szerepet cserélni azzal a személlyel, aki rögzít. Érdemes persze videó- vagy audiófelvételeket is készíteni.

Hol? – A helyszín

A helyszín lehet az iroda, de a legjobb megoldás persze az, ha a felhasználónál történik a teszt. Hiszen ez a megszokott környezetük, ahol valóságos körülmények között zajlik a teszt. Ilyenkor említhetnek is olyan dolgokat a környezettel kapcsolatban, melyeket egyéb helyszíneken nem mondanának.

Mikor? – A megfelelő időpont

Minél előbb, annál jobb. Nem muszáj túl nagy erőfeszítést tenni az ötlet vagy a termék kidolgozására a teszt előtt, mivel kiderülhet, hogy nem éri meg a munka. Ráadásul, ha még félkésznek néznek ki a dolgok, például csak vázlatok vagy drótvázak készültek el, akkor a részvevők is könnyebben fogalmaznak meg kritikát, mert nem nyomasztja őket az a tudat, hogy lenullázzák eddigi erőfeszítéseidet.

Hogyan végezz használhatósági teszteket ingyen?

A használhatósági tesztek még külföldön sem részei a mindennapos rutinnak, azaz a designerek hajlamosak elfeledkezni róluk. Igaz, ennek a “felejtésnek” ott is legfőbb oka a pénz. Pedig ingyen is össze lehet hozni usability teszteket – igaz csak kezdetleges formában -, melyek aztán sokat dobnak egy-egy weboldal használhatóságán.

Az alapvető gond az, hogy a usability tesztek csak az olyan ügyfelek nagyobb projektjei esetében kerülnek szóba, akik megengedhetik maguknak ezt a luxust. Ezek a tesztek ugyanis időt és pénzt emésztenek fel, melyeket nem tud egy kisvállalkozás vagy egy vadonatúj startup megfizetni a fejlesztő cégnek. Sőt még olyan eset is elképzelhető, hogy valaki maga akarja összehozni a saját weboldalát, nyilván megint csak relatíve kevés pénzből. Ilyenkor jönnek jól az olcsóbb megoldások. De melyek ezek?

Usability tesztek ismerősökön

A Webdesigner Depot remek cikke szerint induljunk ki itt Paul Boag szavaiból, aki szerint a usability teszteknél a lényeg mindössze annyi, hogy rántsunk össze 5-6 embert, ültessük le őket egy számítógép (okostelefon, tablet) elé, nyissuk meg a böngészőben a weboldalt, és kérjük meg őket, hogy végezzenek el néhány feladatot, miközben folyamatosan kommentelik a látottakat. Mindezt ugye megteheted ismerősökkel, kollégákkal, barátokkal is.

A cikk szerzője, Ezequiel Bruni ehhez azért fűzött néhány kiegészítést, amelyekre csak bólogathatunk:

  • Lehetőleg olyan embereket válassz tesztalanynak, akik nem túl járatosak a technológia világában, akár még az egér használatával is gondjaik vannak. Olyanokat keress, akik minden kattintás előtt tanácstalanul néznek rád. Ha ők tudják használni a weboldaladat, akkor minden rendben van.
  • Ha lehetséges, akkor tesztelj mobileszközökön is! De ne ugyanaz a személy tesztelje a weboldalt számítógépen és mobilon.
  • Azt pedig ne felejtsd el, hogy egy jelenség megfigyelése mindig megváltoztatja az eredményt is! Vagyis azok az emberek, akiket megfigyelnek egy weboldal használata közben, máshogy viselkednek, mint egyébként. Persze még ezek a kicsit torz eredmények is hasznosabbak, mint ha egyáltalán nincsenek adataid.

Bújj bele más bőrébe!

Amit itt meg kell próbálni, hogy Te magad lásd teljesen friss szemmel a weboldaladat. És ezt ne csak ígérd, hanem valóban próbáld megváltoztatni a személyiséged, és teremts más böngészési feltételeket, mint amihez egyébként hozzászoktál! Itt van néhány ötlet, hogy ez miként nézne ki:

  • Próbálj a lehető leggyorsabban megoldani egy feladatot a weboldaladon egy mobiltelefonon, miközben tűz rá a nap!
  • Használd a weboldalad tableten, miközben fél szemmel a tévét bámulod a nappalid kanapéján!
  • Használj egy ősrégi böngészőt számítógépen vagy mobilon, amikor a weboldalad nézegeted!

Vagyis egyszerűen csak próbálj olyan környezeti feltételeket teremteni, melyek között mások használhatják az oldaladat. A variációk száma meglehetősen nagy, de persze ehhez talán el kell hagynod a kényelmes irodai székedet és íróasztalodat. A lényeg, hogy próbálj meg úgy gondolkodni, mintha nem is Te lennél az, aki használja a weboldalt!

Keress ingyenes eszközöket!

Nincs sok belőlük, azonban van két olyan cég, mely néhány hasznos dolgot is kínál ingyenesen. Az egyik a Google Analytics, ahol beállíthatsz célokat a felhasználóid számára. Ez azt jelenti, hogy meghatározol bizonyos cselekvéseket, melyeket szeretnél, ha megtennének – például, hogy rákattintsanak egy linkre, vagy kitöltsenek egy űrlapot -, és az Analytics megmondja, hogy hány felhasználód tette meg ezeket. Valójában ez nem sokat mond, de arra jó, hogy észrevedd a komolyabb hibákat.

A másik ingyenes megoldás az Optimizely, melyben találsz egy rakás ingyenes eszközt, melyekkel nem csak adatokat gyűjthetsz, hanem összefüggéseket is felfedezhetetsz. Az ingyenes verziónak természetesen vannak korlátai, de kezdésnek elég lesz az, amit kínál. Ráadásul együtt tud dolgozni a Google Analyticsszel.

Akadnak még más ingyenes lehetőségek, ezek azonban túl szűkre szabott lehetőségekkel rendelkeznek, így hosszú távon használhatatlanok. Például ott van a Five Seconds Test, mellyel csak annyit kapsz, hogy más designerek tesztelik a weboldalad. Lehet persze, hogy néhány probléma kiderül, azonban a felhasználói tesztelés ennél jóval hatékonyabb, különösen, ha olyan emberekkel tesztelsz, akik a célcsoportodba tartoznak.

Nos, összességében tehát látható, hogy az ingyenes megoldásokból nincs túl sok, ez azonban ne állítson meg! Amire szükséged van: néhány ismerős, kolléga, családtag, és némi kreativitás. Ne elégedj meg azzal, hogy a weboldalad megnézed a laptopodon három böngészőben, hanem tesztelj. És ne aggódj amiatt, hogy nem úgy megy minden teszt, ahogy tervezted, hiszen a teszteket mindig meg lehet ismételni.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.