Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-08-160 komment

Hogyan alakítsd ki a webáruházad főoldalát, kategóriaoldalait és terméklista oldalait?

Ahhoz, hogy a látogatóid könnyen elérjék a termékeidet a webáruházadban, nagyon világos termékinformációkat kell nyújtanod számukra, minden szinten: a főoldaltól a terméklista oldalakig.

Az online vásárlások során az embereknek pontosan meg kell érteniük, hogy mit kínál egy webáruház, és meg kell találniuk rajta azt a terméket, ami érdekli őket. Ezt néhányan a kereső segítségével érik el, amikor pontosan tudják, mit akarnak. Sokan azonban a böngészésre támaszkodnak, hogy felfedezzék az elérhető termékeket, és hogy megállapítsák, pontosan melyikre van szükségük. Ehhez kellenek a jól használható honlapok, kategóriaoldalak és terméklista-oldalak.

A honlapok szolgálnak arra a célra, hogy belépést kínáljanak egy weboldalra, miközben természetesen termékeket vagy szolgáltatásokat is felsorolnak. A kategória és a terméklista-oldalak középszinten elhelyezkedő oldalak a webáruházakon belül: egy termékcsoportot mutatnak be egy bizonyos csoportosításban.

A termékekhez vezető útnak gondosan eltervezettnek kell lennie, és világosan megmutatnia, hogy mi a különbség az egyes termékcsoportok, illetve az egyes termékek között, ezzel segítve a felhasználót abban, hogy megállapíthassa, megfelel-e a termék az igényeinek.

Az emberek, akik egy-egy terméktípusra keresnek rá a keresőben, gyakran egy kategória vagy egy terméklista oldalon találják magukat, nem pedig egy meghatározott termék oldalon. Ezeknek a középszinteknek gyakran remek a SEO-teljesítményük is, ami egy további ok arra, hogy komolyan vedd a felhasználói élményüket, valamint fontosságukat az oldalon belüli navigációban.

Az Nielsen Norman Group most 49 webáruházat vizsgált meg, hogy kialakíthassa a legfőbb irányelveket a könnyű használathoz.

Milyen legyen egy főoldal?

Habár nem minden felhasználó a főoldalon keresztül érkezik egy webáruházba, azok számára, akik így tesznek, hatékonyan prezentálni a weboldalt, és elmagyarázni, mit kínál és miben különbözik a versenytársaktól. Világosan kommunikálni kell ki is vagy Te, fel kell hívni a figyelmet a legfontosabb ajánlataidra, valamint lehetővé kell tenni az embereknek, hogy megkezdjék a vásárlást.

Habár lehet, hogy ezek a dolgok teljesen egyértelműnek tűnnek számodra, az NNG tanulmánya mégis azt állapította meg, hogy nagyon sok webáruház esetében okozott gondot a felhasználók számára a főoldal használata, annak zsúfoltsága, és a termékeket reprezentáló ajánlatok megjelenítésének hiánya miatt.

Egy főoldal olyan, mint egy kirakat egy fizikailag létező üzletben: minél több dolog van odazsúfolva, annál kisebb az észlelt összérték. Minél nagyobb a zsúfoltság, annál alacsonyabb a minőség. És persze a kirakatban található termékek mutatják be, hogy mi található az üzletben.

Világosan elrendezett termékek

A navigációs lehetőségeknek és a termékkategóriáknak könnyen érhetőeknek kell lenniük, olyan címkékkel, melyeknek a felhasználók számára is van értelmük. Az embereknek gyorsan meg kell érteniük a kategóriákat, és azt, hogy miben különböznek egymástól. Ha a hely megengedi, érdemes a fő navigációs menüt kihasználni arra, hogy bemutasd a termékkategóriákat, ahelyett, hogy egy “Vásárlás” menüpont alá helyeznéd őket. Előfordulhat ugyanis, hogy ezt nem veszik észre a látogatók.

Annak érdekében, hogy többféle úton megtalálhassák az emberek a termékeket, úgynevezett polihierarchiát érdemes kialakítani, mely javítja a termékek felfedezhetőségét azáltal, hogy egy-egy termék vagy alkategória nem csak egyetlen szülő-kategóriában megtalálható. Amikor az emberek nem találnak valamit ott, ahol számítanak rá, akkor azt feltételezik, hogy nincs is ilyen termék a webáruházban. Pedig csak másik kategóriába került.

Navigációs kategóriák

Egy-egy termékcsoport több szülőkategóriában is megjelenik

Alkategóriák a terméklista oldalakon

A vizsgálatok azt mutatják, hogy egyre kevesebb weboldalon találhatók meg a hagyományos kategóriaoldalak, mely a belépő oldal lenne az egyes termékekhez. Annak érdekében, hogy csökkentsék azon oldalak számát, melyekre az emberek kénytelen rákattintani, hogy eljussanak egy termékhez, sok weboldal a kategóriaoldalakat kicserélte terméklistákkal, melyeken lehetőségük van a látogatóknak szűrők használatával leszűkíteni a termékek körét.

A legjobb megoldást az jelenti, amikor a szűrőktől elválasztva a kiemelt alkategóriák is megjelennek a listaoldalon. Ezáltal javítható az alkategóriák megtalálhatósága, ami arra bátorítja a felhasználókat, hogy inkább valamely alkategóriába navigáljanak, azáltal pedig csökkentsék a választási lehetőségek számát.

Alkategóriák és szűrők a terméklista oldalon

A termékinformációk elkülönítése

Egy másik trend is kialakulni látszik: az egyre nagyobb mennyiségű információ a terméklista-oldalakon. Amíg az információ megfelelően elrendezve jelenik meg, ez nem okoz gondot, hiszen segíti a felhasználót abban, hogy jól megalapozott döntést hozzon anélkül, hogy külön meg kellene látogatnia minden egyes termékoldalt. Ez különösen mobilos használatnál előnyös, ahol minden kattintás számít, főleg amikor rossz az internetkapcsolat, és több oldal is egyszerre van nyitva a könnyebb összehasonlítás érdekében.

Minek kellene szerepelnie az információk között az egyes termékeknél? Névnek, fotónak, az elérhető színeknek, opcióknak, az árnak. Néhány oldal ennél sokkal többet kínál. A felhasználók pedig örülnek ezeknek a plusz információknak, mivel sok minden kiderül belőlük, anélkül, hogy be kellene tölteni a termékoldalt.

Milyen további információk lehetnek még hasznosak?

  • Értékelések.
  • Ikonok, melyek jelzik, hogy népszerű, új vagy akciós termékről van szó.
  • A termék elérhetősége (raktáron van, rendelésre beszerezhető, megtalálható az üzletben).
  • Kattintás nélkül megjelenő leírás és egyéb részletek.
  • További termékképek megjelenítése hover vagy karuszel révén.
Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.