Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-10-110 komment

Mi a gond az emberi arcokat mutató képekkel?

A weboldalakon vagy a hirdetéseknél lépten-nyomon találkozhatunk emberekről, emberi arcokról készült fotókkal. Korábban már összefoglaltuk, hogy miért is előnyös ezek használata. Úgy tűnik azonban, hogy nem feltétlenül optimális választás egy-egy emberi arcot mutató kép.

Sokan szeretnek emberekről készült képeket használni a weboldalakon, mivel az arcokkal emberközelibbé teszed a weboldalad, és érzelmi kapcsolatot alakítasz ki a felhasználókkal. Akik egyébként is sokkal jobban felfigyelnek azokra a képekre, melyeken emberek láthatók. Ugyanez érvényes a hirdetéseknél is, ahol melegséget árasztanak és érzelmeket váltanak ki az emberekről készül fotók. Tim Carr szerint azonban az arcokat mutató képek jelentős mértékben rontják a hirdetési teljesítményt. De mi lehet ennek oka?

Hol a hiba?

Aki már foglalkozott az emberi arcokat bemutató képek elméletével, az tudja, hogy a tekintetünk mindig keresi az emberi arcokat. Így teszünk a weboldalakon is. Ebből következik a designban az az elgondolás, hogy ha emberi arcokat használunk, akkor oda tudjuk vonzani a tekintetet. És ez valóban így van. A gond csak az, hogy a figyelem felkeltése a dolog könnyebbik része, ugyanis nekünk általában arra van szükségünk, hogy ezt a figyelmet fenntartsuk az üzenetünkre irányítva.

Emellett megfigyelhető egy másik jelenség is, amikor képekről van szó: az emberek hajlamosak csak a képre figyelni, és nem foglalkoznak a mellette lévő szöveggel. A látogatók egyszerűen átugorják a címsort és a fotóra összpontosítanak. Ezt remekül bemutatta egy szemkövetéses vizsgálat, melyben egy weboldal egy kisgyereket mutatott, ami közvetlenül az olvasóra tekintett. Habár az oldalon hangsúlyos volt a szöveg is, a figyelem legnagyobb része nem erre, hanem a fotóra irányult. Márpedig marketing szempontból, ha ez egy hirdetésnél így történik, akkor az bukás, hiszen maga a kép nem tudja átadni mindazt azt információt, amit át kellene adni.

Ráadásul amellett, hogy eltérítik a figyelmet az arcokról készült fotók, bizonyos felhasználókat el is riasztanak, olyan módon, hogy ők ennek nincsenek is tudatában. Az emberek ugyanis rendkívül gyorsan véleményt alkotnak más emberi lényekről (a pillanatok alatt kialakuló első benyomás fontossága), Márpedig mindenkiben jelen van a nem tudatos elfogultság más emberekkel kapcsolatban.

Ez azt jelenti, hogy az embereket ábrázoló képek ugyan bizonyos látogatókat vonzani fognak, ugyanakkor mások taszítani. Ez akkor különösen nagy gond, ha széles a célközönséged, így nagy a kockázata, hogy sokaknak nem fog tetszeni bizonyos emberi arc. Márpedig a cél alapvetően az, hogy a közönséged ráhangolódjon a weboldalra vagy hirdetésre, ne pedig elriassza őt. Úgy tűnik azonban, hogy az emberekről készül képek sok esetben az utóbbit teszik.

Tim Carr legalábbis azt tapasztalta a hirdetései tesztjei során, hogy az embereket ábrázoló anyagok majdnem mindig negatívan hatottak az olvasói vagy nézői reakciókra. Ugyanakkor az olyan hirdetések, melyek nem tartalmaztak fotókat vagy legalábbis egy semleges környezetet mutattak, mindig túlteljesítették az előbbieket.

Mit használj emberi arcok helyett a képeknél?

A környezetet hangsúlyozd!

Mivel a képek, fotók még mindig fontosak, viszont az emberi arcokról  készült fotók kockázatosak lehetnek, ezért úgy lehet a dolgot megkerülni, hogy bár látszanak az emberek a képeken, azonban az arcuk nem. Így például, ha egy kábel-szolgáltatást mutatsz be, akkor a tévét néző család ne szemből legyen látható, hanem hátulról, és a televízióra helyeződjön a hangsúly.

Termékképeket mutatsz

A másik kézenfekvő lehetőség, hogy ha egy terméket akarsz eladni, akkor azt mutatod be. Ha például internetszolgáltatást kínálsz, akkor a képen egy laptop vagy egy tablet legyen látható, mellett természetesen az üzenettel. Habár sokan erről azt gondolják, hogy semmi személyesség nincs benne, nehezebben szólítja meg az embereket, mint egy élethelyzetet bemutató kép, Tim Carr szerint a gyakorlatban a terméket központba helyező megközelítés mindig jobb teljesítményt mutat.

Kreatív illusztrációkat használsz

Az illusztrációk jól működnek az emberek elkerülhetetlen ítéletalkotásának elkerülésénél. A rajzolt illusztrációk ugyanis a kevésbé realisztikus megjelenítés révén nem váltják ki azokat a negatív hatásokat, mint a fotók. Tehát, ha azt szeretnéd bemutatni, miként használja valaki a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor ezt rajzolt formában is megteheted, negatív következmények nélkül.

A lényeg tehát az, hogy az emberek társasági lények, és egymásra tudatalatti szinten adnak pozitív és negatív reakciókat. Márpedig, ha szeretnéd eladni a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor kizárólag pozitív reakciókra van szükséged. Viszont ha emberi arcokat bemutató fotókat használsz, akkor azzal ronthatod a nézői reakciókat. Lehet, hogy egy kicsit nagyobb erőfeszítés, de érdemes az emberek helyett az őket használat közben körülvevő környezetre, a termékre helyezni a hangsúlyt, vagy rajzolt illusztrációkat alkalmazni.

Kategória: Webmarketing | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.