Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-10-230 komment

A webdesign legfőbb trendjei a ‘90-es évektől napjainkig

Ha már a ‘90-es években is aktív számítógép-használattal töltötted az időt és emlékszel még a betárcsázós modemek kellemetlen hangjára, akkor a legfontosabb webdesigntrendekkel személyesen is “találkoztál”. Ennek ellenére nem biztos, hogy fejből sorolod, mikor, milyen irányzat határozta meg a webet. Úgyhogy most segítünk egy kicsit!

Az internet, illetve a web jó pár fejlődési szakaszon van túl a ‘90-es évek közepe óta. Kezdődött a nagyon egyszerű honlapokkal, melyek aztán átcsaptak az őrületbe 2000 környékén, ami után aztán megkezdődött a konszolidáció. Ez végül a mai, sokkal kiegyensúlyozottabb megoldásokhoz vezetett.

Nem kell persze csodálkozni a változáson, hiszen a webdesignerek mozgásterét és kreativitását mindig jelentős mértékben korlátozzák az adott korszak technológiai lehetőségei. A kezdetekben még egy kód megírása is annyira új dolognak számított, hogy nem nagyon törődtek a weboldaltulajdonosok azzal, hogy mennyire jól használható egy weboldal, örültek, hogy működött. Ma már azonban alapkövetelmény a jó felhasználói élmény, a vonzó, mobilbarát és gyors weboldalt. De lássuk a folyamatot, mely idáig vezetett!

Kattints rám! (1995-2003)

Ez volt az az időszak, amikor megjelentek az első weboldalak. Ezek nem úgy néztek ki, mint ma egy weboldal, sokkal inkább valamiféle hirdetőtáblára hasonlítottak. Megjelenésüket a korabeli marketing bevett technikáira alapozták. A flash animációk lehetővé tették, hogy olyan call to action jelenjen meg az oldalon, mely szinte kiégette a felhasználók retináját. Ez volt az az időszak, amikor a web úgy nézett ki, mint egy fényreklámokkal teli utca.

Ennek a harsány trendnek a kialakulásához – az útkeresésen túl – hozzájárult az is, hogy ekkor még erősen korlátozottak voltak a technológiai lehetőségek, miközben kissé elavult marketing-technikákat próbáltak új környezetbe helyezni a weboldaltulajdonosok. Tény, hogy a cégek már ekkor is mindent megtettek, hogy weboldalukra vonzzák az embereket.

Ugyanakkor, ahogy teltek az évek, a fejlesztők eszköztára egyre bővült, és képesek lettek jobban használható és vonzóbb weboldalak készítésére. Ekkor már nem elsősorban arról akarták meggyőzni az embereket, hogy amilyen gyorsan csak lehet, vásároljanak valamit tőlük, hanem arról, hogy miként lehet egy céget megbízhatóként és hitelesként bemutatni a weben.

Negatív tér – 2000

A kevesebb néha több. A 2000-es években erre eszméltek rá a fejlesztők, amikor elkezdték vizsgálgatni, hogy miként reagálnak a felhasználók a weboldalaikra. Kiderült, hogy a látogatók szellősebb weboldal-elrendezés mellett hatékonyabban fel tudják dolgozni az ott szereplő információkat. A kutatások hatására a designerek nagyobb whitespace-eket kezdtek alkalmazni, hogy az információk feldolgozását segítő megjelenést adjanak a tartalomnak. Ezáltal hatékonyabban adhatják át az üzenetet is a felhasználóknak, legyen az egy termékinformáció, hír vagy csak szórakoztatás.

A változást tehát az váltotta ki, hogy a fejlesztők rádöbbentek, mennyire fontos a tartalom a weboldalakon. Kiderült, hogy nem lehet akármennyi információt belezsúfolni egy weboldalba, az pedig nem működik, hogy folyamatosan megpróbálsz eladni az embereknek valamit. Ezért visszafogták a színes grafikákat, és egy letisztultabb felület segítségével próbáltak meg kapcsolatot kialakítani a felhasználókkal.

Web 2.0 – 2003-2010

Egy idő után azonban a felhasználók egy kicsit megunták a nagyon alapszintű, kevés információt kínáló és unalmas weboldalakat. Olyan online élményre vágytak, mely szórakoztató vagy tanulni lehet belőle. Ez ahhoz a jelenséghez vezetett, amit most Web 2.0-nak hívunk. A fejlesztők már képesek voltak igazán izgalmas és interaktív tartalmak megjelentetésére, melyek révén megkülönböztethetővé váltak egymástól a weboldalak.

Ahogy az internet egyre inkább képessé vált eladásra, már nem volt elegendő pusztán jelen lenni a weben. A Web 2.0 segítségével a cégek már nem csak meggyőzni akarták a látogatókat, hanem megpróbálták lenyűgözni őket a jól kidolgozott felhasználói élménnyel. Ez a trend azóta sem fejeződött be, 2010 után még kiterjedtebbé vált különféle, egyedi megoldások alkalmazásával.

Szkeuomorf design – 2010-2012

Ahogy a design és a technológia fejlődött, úgy tudtak a fejlesztők egyre hatékonyabb online élményt kínálni a felhasználóknak. Akár háttérről, akár ikonokról, akár gombokról volt szó, a webdesignerek egyre kreatívabbak lettek, és egyre több határt léptek át a weboldalak egyedibbé tételénél. Mindezt annak érdekében, hogy átadhassák a megfelelő üzenetet, illetve egyedi élményt kínáljanak.

A valóságból vettek kölcsön hangokat és textúrákat, melyeket grafikákba, animációkba helyeztek, hogy egyesítsék a digitális és a valós világot. Ennek a trendnek a megjelenésében közrejátszott, hogy ekkoriban egyre népszerűbbé és hatékonyabbá vált a gamification. Hiszen egy videójáték vagy egy mobilapp olyan mértékben tudta megfogni a felhasználókat, melyre más médiaforma nem képes.

A szkeuomorf design azonban csak addig volt népszerű, amíg néhány cég el nem mozdult egy egyszerűbb és gyorsabb megoldás irányába, mely kevésbé függött a jó minőségű grafikától és sokkal inkább magától a webdesigntól, melynek révén könnyebbé vált a navigáció.

Végtelen görgetés – 2014-2016

A minimalista design felé vezető úton a designerek tettek egy kis kitérőt: elkezdték alkalmazni a közösségi média oldalak által használt végtelen görgetést. Ez a megoldás kedvező volt az egyre szaporodó mobilos felhasználók számára, mivel jól illeszkedett a kisebb kijelzők használatához. A designereknek persze nem volt könnyű feladat, hogy egy végtelen hosszúságú oldalon úgy helyezzék el az összes szükséges információt, a legfontosabb üzenetet és a CTA-kat, hogy azt a látogatók meg is találják.

A végtelen görgetés alkalmazása persze visszaélés volt a rendelkezésre álló technikával, miközben egyáltalán nem javította a UX-et és sok esetben megzavarta a felhasználókat, illetve komplikáltabbá tette a navigációt. Ráadásul a végtelen görgetésnél a bugok előfordulása is sokkal kellemetlenebb, hiszen minden egyetlen oldalon jelenik meg, amivel ha gondok vannak, akkor abba mindenki belefut, aki a weboldalra látogat.

Ezért a designerek ismét elmozdultak a felhasználói élmény egyszerűsítése irányába, és megint letisztultabb, SEO-barátabb, kiegyensúlyozottabb oldalak létrehozására törekedtek, melyek több tartalmat kínáltak egyszerűbb navigáció mellett.

Minimalista design – 2012-

A technológia által egyre inkább túlstimulált életünkben egyre kevésbé vágyunk arra, hogy a weben is olyan weboldalakba fussunk bele, melyek szintén a figyelmünket követelik. Az intelligens technológiák, az egyre tájékozottabbá váló felhasználók és a kifinomultabb esztétikai sztenderdek elvezettek a minimalizmushoz a webdesignban. Pedig alig több, mint 10 év telt el a “kattints rám” korszak óta, aminek gyakorlatilag az ellentéte valósul most meg a weben.

Mindezek mellett persze még számos más webdesign irányzat is megfigyelhető volt az elmúlt években, melyekről nem esett szó, pedig ugyanúgy fontosak és figyelemre méltóak. Talán majd egy bővített bejegyzésben ezeket is számba vesszük, annál is inkább, mert sokukkal foglalkoztunk már korábban.

(A szöveg ezen cikk alapján készült.)

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.