Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-140 komment

Hogyan jelenjen meg az ajánlott tartalom a weboldaladon?

A felhasználók szeretik a weboldalakon a személyre szabott ajánlásokat, melyek további termékeket vagy tartalmakat kínálnak számukra. A lényeg ezeknél a személyre szabottság, de ez még nem elég. Az is fontos, hogy kellően előtérbe legyen helyezve az ajánló, kategóriákra legyen bontva, és a visszajelzéseket figyelembe véve jelenjen meg. De lássuk részletesen!

A felhasználói elköteleződés miatt nem mindegy, hogy miként jelennek meg a weboldaladon a különböző ajánlások a további tartalmakra. A Nielsen Norman Group most megvizsgálta a kérdést, így világosan kiderült, hogy mit várnak el ettől a weboldalelemtől a látogatók, mikor lesz jó egy ajánló.

Ha jó helyen jelenik meg

Az emberek mindig előnyben részesítik a személyre szabott tartalmakat az általános tartalmakkal szemben. A személyre szabott információk ugyanis csökkentik az információs terhelést, utat mutatnak nekik olyan tartalmak felé, melyek érdekelhetik őket.

Sok weboldal azonban nagyon mélyre ássa el ezeket a személyre szabott ajánlásokat, és elsősorban az általános, számukra fontos tartalmakat helyezik előtérbe. Ha viszont nagyon alulra kerülnek a lapon, akkor az emberek nem is veszik észre őket. Nem véletlen, hogy az Amazon több személyre szabott tartalmat is kínál az oldalai felső részén elhelyezve.

Megmutatja az adatok forrását

Ha a felhasználók tudják, hogy mi alapján történik egy bizonyos ajánlás, akkor nem csak azt látják világosan, hogy milyen cselekvéseiket követi nyomon a weboldal, hanem ezzel hitelesebbé is válik az ajánlás. Ennek az az oka, hogy így világosan kiderül, mire épülnek az egyes ajánlatok. De azt is elárulhatja számára, hogy egyáltalán érdekelhetik-e egyes ajánlások, hiszen látható, hogy milyen szempontot vett figyelembe a lista kialakításánál a weboldal.

Ha eddig még nem világos, hogy miről van szó, akkor gondolj a Netflix weboldalára, mely minden egyes ajánló-résznél közli, hogy az ajánlásokat mi alapján sorolja:

A Netflix ajánlója

De ha ez nem is működik nálad, a weboldalaknak akkor is legalább valamilyen általános utalást kell tenniük az adatok forrására. Ilyen lehet például az, hogy “korábbi böngészési előzményeid alapján” vagy “az általad korábban vásároltak alapján”. Az nem elég, ha csak annyit írsz, hogy “Íme, még több termék”.

Kategóriákba legyen sorolva

Egy másik előnye, ha meg van jelölve az ajánlások forrása, hogy ez már kategóriákba is kényszeríti az ajánlott tartalmakat. A látogatók szeretnek a speciális kategóriák között nézelődni, különösen a nagyobb weboldalakon. A weboldalad tartalmát sem egy nagy kupacban tálalod, hanem aloldalakra és egységekre bontva, ezért ugyanígy kell eljárni az ajánlásoknál is. Minél speciálisabb a csoportosítás, annál hatékonyabb a felhasználók irányítását tekintve.

Ha az ajánlások túl széles skálán szóródnak – például azért, mert a felhasználónak széles az érdeklődési köre -, akkor nem értik ennek okát, és sokkal kevésbé hajlandók kapcsolatba lépni velük. A lényeg tehát az, hogy az ajánlásba tartozó elemeket szét kell bontani kategóriákra.

Finomhangolható a felhasználók által

Habár nem minden látogató akar az ajánlások finomhangolásával foglalkozni, de azok számára, akik igen, érdemes valamilyen megoldást kidolgozni arra, hogy visszajelzést adjanak, vagy pedig szerkesszék az adataikat. Az emberek akkor lépnek a leggyakrabban kapcsolatba az ajánlott tartalmakkal, ha visszatérő látogatók vagy pedig lehetőségük van a személyre szabásra. Ilyen funkció érhető el a Spotifyban, amikor jelezheti a felhasználó, hogy valamelyik zeneszám nem tetszik neki, így jövőben ilyet már nem kínál neki a rendszer.

A lehetőség a korábbi aktivitás módosítására vagy a böngészési előzmények, esetleg vásárlások szerkesztésére lehetővé teszi, hogy a felhasználók olyan egyszeri előzményeket kiiktassanak, melyek nem teljes mértékben az ő választásukat, preferenciájukat tükrözik. Például mert egy ajándékot vettek egy barátjuknak és nem maguknak vásároltak, és az ajánló ehhez kapcsolatosan dob fel javaslatokat. Az Amazon esetében az ajánlott termékek mellett elérhető például egy link (View or edit past browsing history), mely ezt a funkciót kínálja.

A böngészési előzmények szerkesztése az Amazonon

Ugyanígy a felhasználók a Netflixen is megtekinthetik az előzményeiket egy külön oldalon. Itt azonban el is távolíthatnak elemeket, ha úgy érzik, nem passzol az ízlésükhöz.

Gyorsan és könnyen frissíthető

Amikor a felhasználók kapcsolatba lépnek egy weboldallal, hogy változtassanak az ajánlásokon, általában azt várják el, hogy annak azonnali lesz a hatása. Különösen akkor, ha negatív visszajelzést adnak.

Például, ha egy személyre szabott hirdetésnél jelzik az irrelevanciát, akkor a felhasználók azt várják, hogy a hirdetés azonnal eltűnjön. Ilyenkor ideális esetben egy placeholder jelenik meg a hirdetés helyén, azzal az üzenettel, hogy a hirdetés eltávolításra került. Nem kell tehát az egész oldalt frissíteni ahhoz, hogy egyértelműen jelezze a felhasználó számára: a rendszer megkapta a visszajelzést. Mindez persze nem csak a hirdetésekre korlátozódhat.

Összességében tehát elmondható, hogy a személyre szabott tartalom képes javítani a felhasználói elkötelezettségen és elégedettségen, elsősorban persze akkor, ha jól van kivitelezve. A jó ajánlások segítenek a felhasználónak megtalálni olyan tartalmakat, melyek érdeklik őket, ezáltal támogatják a márkahűség kialakulását, mivel az emberek nagy valószínűséggel visszatérnek arra az oldalra vagy ahhoz a szolgáltatáshoz, mely biztosítja számukra, hogy könnyen megtalálják azt, amit akarnak.

Ehhez persze az kell, hogy a személyre szabott tartalom előtérbe kerüljön az általános tartalommal szemben. Ha lehetséges, akkor a személyre szabott ajánlatokat kategóriákba kell rendezni, és azt is világossá tenni, hogy milyen adatokra építve állt össze egy adott ajánlás-lista. Azt is lehetővé kell tenni, hogy a felhasználók hatással legyenek az ajánlásokra, mert ezáltal a jövőbeli ajánlásoknál is közreműködnek majd, és így mélyebb elkötelezettség alakul ki a személyre szabott tartalommal.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Szólj hozzá

You must be logged in to post a comment.