Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-11-210 komment

Miért szeretjük a sötét felületeket a weben? És mikor jó megoldás?

A sötét felületek nem minden esetben működnek a weben, van amikor kifejezetten zavaróak az emberek számára. Ha viszont működnek, akkor eltérő a hatásuk a fehér hátterekétől.

Az ember alapvetően egy nappali lény, ugyanakkor az éjszaka sem idegen tőle. Éjszaka más tevékenységeket végez, mint nappal. Megfigyel, reagál, gondolkodik, önelemez. A sötétben másfajta mentális állapotba kerülünk, és mivel nem látunk tisztán éjszaka, ezért beindul a képzeletünk.

Ugyanakkor az első vizuális alkotások világos felületekre kerültek, mert azon jól látszottak a színek. Ez meg is maradt az újságok, a könyvek vagy akár a weboldalak esetében is. Az olvashatósági kutatások mindig azt mondják, hogy az emberek világos felületen sötét betűket tudnak a legkönnyebben befogadni. Ez a kialakítás mára alapvetően elfogadottá vált.

Ennek ellenére a sötét felületeknek megvan a helye a designban. Hiszen, míg az írott szövegek domináns világos színe inkább praktikusságot jelez, addig a sötét épp az ellentétét. A sötétben megjelennek az álmok, a félelmek és a fantáziák.

Az első számítógépek és terminálok, melyeknek kijelzőjük volt, szintén fekete háttéren jelenítettek meg fehér betűket. Az első grafikus felületek megjelenése előtt a fejlesztők még nem foglalkoztak a felhasználói élménnyel. Túl akarták szárnyalni az írógépet, nem pedig utánozni azt.

Ugyanakkor az emberek jobban reagáltak azokra a digitális termékekre, melyek a valósághoz hasonlítottak. Egy digitális felületen megjelenő boríték nézzen ki olyannak, mint egy papírboríték, vagy a lomtár legyen olyan, mint egy szemetes. Ez vezetett a fehér felületek uralmához a digitális termékeknél.

Ma már nem is kérdés, hogy ha a tartalom nagyobb része szöveg, akkor milyen színekkel kell megjelennie. A könyvek és az újságok már megmutatták, hogy mi működik. Ezért van az, hogy a legsikeresebb weboldalak és appok elég egyforma színvilágúak.

Uralkodnak a fehér felületek

Pedig nem csak a fehér, hanem a fekete háttér is engedi érvényesülni a tartalmat. Egyszerűbb persze a fehéret használni, hiszen, ha képek és szöveg is szerepel egy tartalomban, akkor mindkettő egyaránt jól jelenik meg rajta: a szöveg olvasható, a kép pedig kiemelkedik a háttérből. A fehér tulajdonképpen üres, észrevehetetlen. De vannak helyzetek, amikor a fekete jobb választás.

Például, ha egy olyan céged van, mely különböző termékeket gyárt, akkor azokat szeretnéd minél inkább a középpontba helyezni. Ez azt jelenti, hogy minden felesleget és extrát eltávolítasz a közelükből, hogy a termék minél inkább felhívja magára a figyelmet. A fekete vagy sötét felhasználói felület pont ezt a zavar-mentes élményt kínálja. Ez a technika nagyon jól működik. Az Apple például gyakran sötét háttér elé helyezi az újonnan bemutatott eszközeit.

A sötét háttér jól kihangsúlyozza a terméket

A sötét háttér jól kihangsúlyozza a terméket

Ez megjelenik a weboldalukon is, habár ott a hosszabb szövegek miatt gyakori a fehér hátteres megjelenés is.

Akkor is jól használható azonban a sötét háttér, amikor egy tartalmat elsősorban csak annak átfutására terveztek. Ilyenkor nincs szó valódi olvasásról, csak a tekintet végigsiklik a felületen, és kicsipeget bizonyos részleteket az ott található információk közül. Ez lehetőséget ad a designereknek, hogy bizonyos részeit kiemeljék a felhasználói felületnek. A megoldás jól működik analitikai eszközöknél, ahol segíti a felhasználókat abban, hogy gyorsabban reagáljanak.

És természetesen szórakoztató tartalmaknál is van helye a sötét felületeknek, hiszen ezeket általában az esti órákban fogyasztjuk. Ilyenkor a sötét felülettel két legyet üthetünk egy csapásra: egyrészt illeszkedik a környezethez (a sötéthez), ugyanakkor remekül kiemelhetők a kiválasztott tartalmak. A sötét felületek használatával maximális kötődés alakítható ki a felhasználóval.

A lényeg tehát az, hogy míg a tartalommal teli weboldalak olyanok, mint egy piac nappali fényben: minden ott van az orrod előtt, addig a sötét felületek olyanok, mint egy színpad, ahol a reflektorok irányítják a figyelmet valamire, amit ki akarsz emelni. A sötétség nagyon jól kihangsúlyoz mindent, amit körbevesz.

A sötét felületek gyakorlati használatáról itt olvashatsz bővebben.

(A szöveg a UX Collective bejegyzése alapján készült).

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Szólj hozzá

You must be logged in to post a comment.