Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-160 komment

Ezeket a hibákat kerüld el, ha magad készíted a weboldalad!

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ma már minden vállalkozásnak szüksége van weboldalra. Sokan akadnak közöttük olyanok, akik maguk vágnak bele a weboldaluk elkészítésébe. A megfelelő eszközökkel és képességekkel akár néhány napon belül elkészülhet a weboldal, de ha nem vagy járatos a weboldalkészítésben, komoly hibákat követhetsz el. Elmondjuk, mire figyelj!

Az első dolog az, hogy a megfelelő technológiát kell kiválasztanod a weboldal elkészítésére. Egy olyan sablont és megoldást kell találnod, mely kellően rugalmas annak érdekében, hogy maximálisan a saját igényeidre szabd a témát. Ez azt jelenti, hogy minden elemét képes legyél úgy alakítani, hogy az összhangban legyen a céged image-ével és elősegítse a konverziókat. Ha valahol akadályokba ütközöl, kompromisszumokat kell kötnöd, akkor az a rendszer nem megfelelő a céljaid számára, és minimum egy új sablont kell keresned.

Ha úgy érzed, hogy megtaláltad a megfelelő technológiát és témát, akkor még mindig ott a gond, hogy senki sem született azzal a képességgel, hogy elsőre (vagy akár másodikra) tökéletes weboldalakat faragjon. A weboldalkészítéshez kell a tudás és a tapasztalat. Ha ezek híján vagy, akkor könnyen elkövetkezhetsz nagyon egyszerű hibákat is. Lássunk ezek közül néhányat!

1. Pontos célok nélkül ne kezdj bele!

Minden weboldalnak van valamilyen célja. Akár egy kis, céges weboldalt hozol létre, akár egy webáruházat, akár egy blogot, ennek valamilyen oka. Ezt az okot érdemes világosan megfogalmazni a magad számára, mert sokat segít a weboldalad kialakításánál. Írd le tehát a célokat, amiket a weboldaladdal el szeretnél érni.

Például azt, hogy új ügyfeleket akarsz vele szerezni az online térben, vagy először egy közösséget akarsz építeni egy termék vagy szolgáltatás köré. Vagy egy blogot akarsz írni, ami pénzt termel a számodra hirdetésekből és termékmegjelenítésekből.

Itt azonban ne állj meg, minden egyes aloldalad esetében fogalmazd meg azt a célt, amiért az adott aloldalt elkészíted. Annak ugyanis nincs értelme, hogy minden aloldalad ugyanazt a célt szolgálja. Tehát például egy webáruház termékoldalainak az a célja, hogy vevőket szerezzenek, ugyanakkor más oldalak bizalmat építenek, míg megint más oldalak e-mail feliratkozókat gyűjtenek. És ezek mind egy nagy célnak vannak alárendelve.

2. Na csak a desktop megjelenésre figyelj!

Még mindig sokan vannak olyanok, akik leülnek az asztali gépük, laptopjuk elé, és a weboldalt arra a felületre tervezik meg, ami előtt ülnek, teljesen elfeledkezve a mobilos megjelenésről. Pedig a felhasználók ma már több időt töltenek a neten mobilon, mint asztali gépen. Ha egy olyan weboldalt készítesz, mely csak asztali gépen működik jól, akkor nagyon sok konverzióról le kell mondanod.

Tehát, amikor sablont választasz a weboldaladhoz, akkor figyelj arra, hogy az reszponzív legyen. A reszponzív weboldalak minden eszközön megfelelő élmény képesek nyújtani a látogatóknak. Elsősorban azáltal, hogy az adott eszköz kijelzőméretének megfelelően rendezik el a weboldal-elemeket.

Egy reszponzív template sok gondot levesz a válladról, arra azonban ilyenkor is figyelned kell, hogy az általad elképzelt weboldal-elemek minden kijelzőméretnél értelmezhető és élvezhető megjelenésüek legyenek. Ezért, amikor készül, illetve amikor elkészül a design, tesztelned kell különböző kijelzőméreteknél, hogy megfelelő-e az eredmény, vagy pedig valahol, valamit módosítani kellene. Főleg arra figyelj, hogy a szövegek jól olvashatók, a linkek és a gombok könnyen kattinthatók és a képek és értelmezhetők-e mobilon.

3. Ne hanyagold el a személyre szabást!

Egy sablon használata azért jó, mert a munka egy jelentős része már el van végezve. A rossz oldala pedig az, hogy találsz még több száz olyan weboldalt, mely ugyanazt a template-et használja. Ezért kell olyan sablont választanod, mely rugalmas, és minden elemében személyre szabható. És élned is kell ezzel a lehetőséggel annak érdekében, hogy minél egyedibb legyen a weboldalad.

Tehát figyelj a színekre, változtasd meg az elrendezést, használj eredeti képeket és videókat! És természetesen a szöveget se másold egy másik oldalról. Így lehetséges az, hogy miközben valaki más designjából indulsz ki, a végén mégis úgy tekinthetsz a weboldalra, mint a sajátodra.

4. Ne magadnak tervezd!

Ez lehet, hogy zavarba ejtő az előző pontot figyelembe véve, mégis fontos, hogy ne magadnak, hanem a célközönségednek tervezz! Márpedig szinte biztos, hogy nem Te vagy a saját célcsoportod. Nem ugyanaz a tudásod, a hozzáállásod, a helyzeted, mint azoké, akikhez szólni szeretnél a weboldaladdal. Így felesleges és hibás megközelítés, ha azt veszed figyelembe, hogy neked mi tetszik és neked mire lenne szükséged a weboldalon.

Tehát nem olyan weboldalt kell készítened, ami szerinted jól néz ki. Olyan weboldalra van szükséged, ami a látogatóidnak, illetve a célközönségednek tetszeni fog. Ezért még a weboldalkészítés előtt át kell gondolnod, hogy ki is a célközönséged, és mit szeretne látni. Van valami közös jellemzőjük? Ha ezt világosan meghatározod, akkor sokkal nagyobb eséllyel tudsz olyan weboldalt készíteni, ami vonzó is lesz számukra.

5. Figyelj a tartalmak elrendezésére!

A weboldaladon könnyen meg kell találniuk a felhasználóknak azt, amit keresnek. Ennek érdekében próbáld úgy elrendezni az információkat, ahogy azt megszokták. Könnyebb dolgod van, ha kicsi a weboldalad, de ha egy rakás aloldalt kell elrendezned, akkor már jobban oda kell figyelned az információs architektúra kialakítására. Gondold át, hogy a weboldaladra érkezők elsősorban mit keresnek, és úgy rendezd el az elemeket, hogy ezeket egyből megtalálják.

6. Figyelj az oldal hierarchiájára!

Minden aloldalon vannak fontosabb és kevésbé fontos részek. Azokat az elemeket, amiket mindenképpen szeretnél megmutatni a látogatóknak egy-egy aloldalon, helyezd el annak felső részére. A kevésbé fontos információkat pedig lejjebb.

Ennek oka, hogy habár ma már nagyobb kedvvel görgetnek az emberek lefelé a weboldalakon, mint néhány éve, azért a legtöbb időt még mindig a “hajtás felett” töltik. A figyelmüket tehát itt kell megragadni.

7. Maradjon következetes a vizuális design!

Egy weboldal minden aloldalának és elemének azonos stílusúnak kell lennie. Ez jelzi ugyanis a felhasználóknak, hogy még mindig egy adott weboldalon járnak. Tehát, ha rákattintanak egy linkre, de ugyanazokat a színeket, betűket látják az oldalon, akkor tudják, hogy nem tévedtek át egy másik weboldalra.

Ha viszont egy linkre kattintva azt látják, hogy megváltozott a háttér, mások a színek, a formák, a betűtípusok és -méretek, eltérő a menü, akkor azt feltételezik, hogy már egy másik weboldalon járnak. Annak érdekében, hogy ezt elkerüld, törekedj maximális következetességre a vizuális design kialakításánál.

8. Inkább ne használj stockfotókat!

Ennek a témának már szenteltünk egy külön fejezetet a fotókkal foglalkozó bejegyzésünkben, úgyhogy érdemes átolvasni. A stockfotók nem élből elvetendők, bár ha teheted, mindenképpen eredeti képeket használj. Ugyanakkor, ha rákényszerülsz a stockfotók használatára, akkor próbálj eredetibb, életszerűbb darabokat válogatni közülük, lehetőleg olyanokat, melyek nem szerepelnek még több száz másik weboldalon. És aztán tervezd meg, hogy miként fogod ezeket fokozatosan lecserélni egyedi fotókra.

9. Nem figyelsz eléggé a szövegre!

A weboldalad szövege a legfontosabb elem a konverziókat tekintve. Ha nem fordítasz rá kellő figyelmet, és odavetsz valami általános szöveges tartalmat a felhasználóid elé, akkor ne várd, hogy meg fogod győzni őket. A szöveg elkészítésére időt kell szakítanod. Olyan tartalomra van szükséged, ami cselekvésre készteti őket. Elsősorban arra kell fókuszálnod, hogy mire lehet szükségük, milyen problémáikat akarják megoldani, mert neked erre kell megoldást kínálnod. És nem pedig magadról, a cégedről vagy a termékeidről beszélned.

Emellett persze még számtalan tényező fontos a szövegeknél, így az egyszerű és világos megfogalmazások, a CTA-k ereje, a megfelelő helyesírás, a szöveg formázása. Utóbbi kapcsán érdemes tudni, hogy a felhasználók inkább csak átfutják a weboldalakat, így olyan jelzéseket kell adni nekik, melyek a kulcsfontosságú részeknél magukra vonják a figyelmüket. Kell a megfelelő struktúra, a címek, alcímek rendszere, a felsorolások, a stratégiai pontokra elhelyezett, megerősítő képek, kiemelések, stb. És persze nem árt a SEO-szempontokat is figyelembe venni. Ami nem azt jelenti ma már, hogy valamilyen általad elképzelt kulcsszót minél többször beleerőltetsz a szövegbe, vagy még ennél is rosszabb esetben azon kívül.

10. Ne feledkezz meg a whitespace-ről!

Ennek a témának is szenteltünk már egy önálló bejegyzést, mert hogy a whitespace nem üres tér, amit ki kell tölteni, hanem designelem, aminek nagyon komoly funkciója van, így gondosan kell adagolni. A whitespace vezeti a felhasználók tekintetét, felhívja figyelmüket a fontos dolgokra, miközben meghatározza a weboldal megjelenését, összképét is. Ráadásul a whitespace minden egyes weboldalelem között megtalálható (képek, gombok, címek, sorok, betűk, stb.), és egyáltalán nem mindegy, hogy mikor, mekkora.

11. A SEO-ra is figyelned kell!

Habár a szövegírásnál már említettük a SEO-t, ezen túl is sok olyan tényező van egy weboldalon, mely meghatározza annak keresőoptimalizáltságát. A címeken és a szövegtörzsön kívül figyelj az URL-ekre, a meta címsorokra, leírásokra, a képek alt textjére, fájlnevére, a felhasználói élményre, a belső linkrendszer felépítésére, a weboldal sebességére, stb. Hosszú lenne mindent felsorolni, itt van segítségül egy bejegyzésünk, amiben részletezzük.

12. Tedd egyedivé!

Egy weboldal attól lesz egyedi és megjegyezthető, ha van benne valami eredeti. Olyan karaktert kell neki adnod, ami által emlékezni fognak rá a látogatók. Próbáld tehát belecsempészni a saját látásmódodat. Ez megjelenhet az eredeti színekben, a képekben, az egyedi megfogalmazásokban. Ugyanakkor ne ess a ló túloldalára, és igyekezz professzionális maradni.

13. Végül, tesztelj!

Ez az, amire általában nem marad sem idő, sem pénz, mert ha kész a weboldal, az kerüljön minél előbb a közönség elé. Pedig tesztek nélkül nem fogod tudni, hogy optimális-e a weboldalad megjelenése és felépítése a célközönséged számára, fogalmad sem lesz róla, hogy tudják-e használni, vagy beleütköznek olyan akadályokba, melyek eltántorítják őket a konverziótól.

Ha mást nem is teszel, olvasd el a usability tesztekről írtakat, és kérj meg néhány ismerőst, hogy végezzen el néhány alapfeladatot a weboldaladon, miközben Te figyeled őket. Ez megmutatja, hogy hol vannak a gyenge pontok, hol bizonytalanodnak vagy vesznek el a weboldalon a látogatók. Arra is figyelj, hogy mindez ne csak asztali gépen történjen, hanem többféle eszközön és böngészőn, eltérő körülmények között. Hiszen egy weboldalt nem ugyanúgy lehet használni egy zsúfolt strandon a tengerparton egy mobilon, mint este a laptopodon a dolgozószobában.

Látható tehát mindezekből, hogy ma már ugyan rendelkezésre állnak olyan eszközök, melyekkel akár néhány óra alatt össze lehet rántani egy weboldalt, arról azonban szó sincs, hogy ezek az eszközök garantálnák a hatékonyságát és használhatóságát. Ehhez ugyanis több kell. Ha a fenti hibákat kiküszöbölöd, akkor nagyon nagy gondok talán már nem lesznek vele, de még akkor is csak a felszínét karcolod a weboldalkészítés mélységeinek.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.