Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-02-060 komment

A túlságosan személyre szabott tartalmak is okozhatnak gondot

Habár egyelőre a hazai weboldalak nagy részét nem fenyegeti annak veszélye, hogy túlzó módon személyre szabnák a felhasználói élményt, mégis érdemes tisztában lenni azzal, hogy létezik ilyen jelenség is a weben. Erre hívta fel a figyelmet egy bejegyzésében most az NNG.

A webes tartalmak személyre szabása alapvetően jó dolog: hiszen mindenhonnan áradnak az irreleváns információk, így bármi, ami megszűri ezt a zajt, és csak olyan információkat enged át, melyek érdekesek és fontosak a felhasználó számára, javítja az élményt.

Ennek a személyre szabásnak az érdekében minden interakció rögzítésre és elemzésre kerül. A weboldalak az adatokat kategorizálják és besorolják, hogy egyedi felhasználói profilokat hozzanak létre, melyek révén személyre szabott tartalmat kínálnak a felhasználónak: történeteket, termékeket, hirdetéseket, információkat.

Úgy tűnik azonban, hogy a személyre szabottság nem mindig előnyös. A Nielsen Norman Group elemzése rámutat néhány problémára ezzel kapcsolatban. A legnagyobb gond, hogy amikor a felhasználó bekerül egy skatulyába, innentől kezdve már csak a skatulyához rendelt információkkal találkozik, semmi mással. Ez pedig azért nem jó, mert az emberek ennyire nem egysíkúak, ráadásul változnak is az idők során.

Ezáltal egy rendszer, mely nagyon személyre szabott élményt kínál,

  • könnyen unalmassá vagy akár idegesítővé is válhat a felhasználók számára, ráadásul
  • a cégek azt a lehetőséget is kihagyják, hogy jobban megismerjék a felhasználóikat.

A túlzott személyre szabottság tehát egydimenziós karakterként kezeli az embereket, és nem pedig egy összetett egyéniségként, melyek valójában.

Hogyan reagálnak a felhasználók a homogén élményre?

A felhasználók elsősorban belefáradnak, ha mindig ugyanazt látják. Vagyis, ha az Instagramot böngészve kiderül, hogy a macskás és ékszeres képeket szereted, akkor egyre több ilyen jelenik meg számodra. Mivel ezekre reagálsz is, így a hólabda-effektus hatására a feed tele lesz macskákról és ékszerekről készült fotókkal.

Az NNG kutatásának résztvevői mind hasonló érzésekről számoltak be: sok esetben a túlságosan személyre szabott tartalom miatt elveszítették érdeklődésüket a platform iránt és el is hagyták azt. Olvasás nélkül pörgették át az Instagram és a Facebook posztokat, miközben semmi új vagy érdekes dolgot nem találtak. Sokan persze hosszú ideig képesek görgetni, mert abban reménykednek, hogy végül csak találnak valami érdekes dolgot.

De nagymértékű személyre szabottság nem csak a közösségi oldalakon létezik, hanem webshopoknál is. Az Amazon egyes használói is az unalmas és egysíkú ajánlásokra panaszkodtak az NNG-nek. A webáruház a felhasználókat egy szűk szegmensbe helyezi, és olyan dolgokat kínál nekik, melyek már rég nem érdeklik őket. Az emberek érdeklődése ugyanis változik, és a webáruházak ezt nem ismerik meg, mivel nem kínálnak más, új és számára relevánsabb termékeket.

Érdemes megemlíteni a visszhang-effektust is. Vagyis azt a jelenséget, hogy amikor valaki egy bizonyos téma iránt érdeklődik a közösségi médiában, akkor egy idő után a közösségi média egy olyan világot hoz létre számára, ahol csak az a téma és nézőpont létezik, mely megerősíti őt a hiedelmeiben. Az emberek így nem látnak olyan üzeneteket, melyek kihívást jelentenének a nézőpontjukat illetően.

Mindez persze együtt jár a megosztott, közösségi élmények megszűnésével, hiszen minden ember megkapja a saját információit, ami különbözik a többiekétől. Így megszűnnek azok a hírek, melyek összefognának egy közösséget.

Bizonyos esetekben ráadásul a túlzott személyre szabottság ijesztő is lehet. Főleg azok számára, akik nem pontosan értik, hogyan működik mondjuk a remarketing. Hiszen valamilyen tevékenységük után mindenhonnan hasonló vagy kapcsolódó ajánlatokat fognak kapni. Arról nem beszélve, hogy sok felhasználó nem szeret olyan weboldalakat használni, amelyeknél látszik, hogy túl sokat tudnak róla.

Hogyan kerüljük el a túlzott személyre szabottságot?

Tehát miközben van igény a személyre szabott megjelenésre, ha túlzásba esünk vagy rosszul csináljuk, az káros a felhasználói élményt tekintve. De hogyan kerülhetjük el a túlzott személyre szabottságot:

  • Ne szűkítsük le túlságosan az egyes szegmenseket. Tehát, miközben marad némi személyre szabottság, azért jelen legyen a változatosság is.
  • Vegyes megjelenés. Nem érdemes túlságosan ragaszkodni az érdeklődéssel kapcsolatos címkékhez. Olyan tartalmi stratégiára van szükség, mely nem célzott tartalmakat is megjelenít, átgondolt módon. Érdemes keverni a célzott információkat más, új információkkal.
  • Finomított algoritmusok. Egyes témák érzékenyebbek, mint mások. Ha van olyan téma, mely ebbe a kategóriába tartozik, annál érdemes megvizsgálni még egyszer a személyre szabás kérdését. Ezeknél a témáknál érdemes konzervatívabbnak lenni.
  • Tedd lehetővé a visszajelzéseket! A felhasználók jelezhessék, ha egy célzott téma zavaró vagy idegesítő számukra. Ezzel együtt legyen lehetőségük befolyásolni a személyre szabottság mértékét is.
Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.