Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-02-140 komment

Mi az a 3.0-ás webdesign?

Lehet, hogy önkényes névválasztásnak tűnik ez egy webdesign-korszakra, azonban mégis érdemes eltűnődni, hogy valóban új korszakba léptünk-e mostanában a weboldaltervezésben. Vagy legalább azon, hogy milyen közös jellemzői vannak és lesznek a mostanában készülő, korszerű weboldalaknak.

Oleg Dudkov dobta fel legutóbb a 3.0-ás webdesign fogalmát egy webdesign-készítő app, a Nicepage mediumos oldalán. Röviden vázolja azt is, hogy mi volt az első két korszaka a webdesignnak, melyeket 1.0 és 2.0 számozással jeleznek.

Webdesign 1.0 és 2.0

Az előbbi nagyjából a web hajnalától, azaz 1992-től tartott úgy a 2000-es évek közepéig, és olyan jellemzői voltak, mint a szöveges design, majd a táblázatok és keretek.

2008-tól aztán átléptünk a 2.0-ás korszakba, mely a “blogdesignnal” vette kezdetét, legfőbb jellemzője a rácsszerkezet valamint a mobilra optimalizáltság, és beletartozott a Bootstrap-design is. 2015-től aztán ennek következtében állandó beszédtémává vált designer-körökben, hogy vajon a webdesign halott-e. A pontos válasz ugyan nem született meg, azonban 2019-re végérvényesen átléptünk a 3.0-ás korszakba, melynek jellemzőit mindjárt vázolja is.

Webdesign-korszakok

3.0-ás webdesign

Az egész 3.0-ás folyamat azzal kezdődött, hogy 2016-tól egyre több elemet vett át a webdesign a jóval hosszabb múltra visszatekintő print designból. Ennek következtében sajátos jellemzői alakultak ki:

  • Szabad elrendezés
  • Egymás fedő elemek és képek
  • A Bootstrap-szerű keretrendszerek fellazítása
  • Szövegek a képek felett
  • Függőleges szövegek
  • Letisztult elrendezések
  • Nem szabályos rácsokba rendezett galériák
  • Absztrakt márka-elemek

Összefoglalóan tehát a webdesign 3.0 elhozta a webdesignerek szabadságát. És vizuálisan így lehet összefoglalni, ahogy azt a 83 Oranges tette

De nézzük a két legfontosabb dolgot!

Kitörve a táblázatokból

Mit is értünk ez alatt? Ha képeket akarunk elrendezni, akkor megtehetjük így:

Szabályos kép elrendezés

Vagy pedig így:

Kreatív kép elrendezés

Ezek a példák olyanok, mint amivel a modern nyomtatott designban vagy a 3.0-ás webdesignban találkozhatunk. De miért is került sor az átalakulásra? Mert mindenki megunta a megszokott táblázatos elrendezéseket. Az emberek egyedi ötletekkel akarnak imponálni, és mindenki ki akarja fejezni kreativitását és az érzéseit a designnal.

Modern rácsszerkezet

Az egyszerű rács is átalakul egy bonyolultabb rendszerré:

Modern rácsszerkezet

A lényeg tehát az, hogy ha valami figyelemfelkeltő designnal akarsz előállni, akkor már a webdesign 3.0 elvei alapján kell a weboldalad megtervezni. És persze érdemes minél előbb belevágni, hiszen 2019-et írunk.

De miért találunk viszonylag kevés példát 3.0-ás webdesignra?

Egyrészt azért, mert a webdesign esetében nem annyira egyszerű nyomon követni a trendeket, mint mondjuk a filmek vagy a zenék esetében a YouTube-on. Emiatt kicsit vegyes a kép, sok szakértő megnyilatkozik, de nem látni pontosan egy trendet. A valós adatok és a tényleg megbízható szakértő vélemények hiányában pedig a designerek inkább óvatosak, és megmaradnak a jól bevált stílusoknál.

De főleg az akadályozza a terjedést, hogy a jelenlegi weboldal-készítő alkalmazások nem teszik lehetővé a szabad elrendezések, vagyis a legmodernebb webdesign kialakítását. Ha ilyet akarunk, akkor olyan eszközöket kell használnunk hozzá, mint az Adobe Photoshop, az Adobe XD vagy Sketch App, melyekkel szabadon vázolhatók fel ötletek. Amiket aztán le kell kódolni.

A tervezés és az elkészítés tehát nem a legegyszerűbb folyamat, nem tud mindenki megbirkózni vele. Viszont a jelenleg rendelkezésre álló weboldal-építő alkalmazásokkal nem igazán lehet 3.0-ás, korszerű weboldalakat egyszerűen létrehozni. Hiszen nem teszik lehetővé a szabad pozícionálást vagy a táblázatok keretei közül való kitörést. Erre egyelőre csak kevés alkalmazás képes.

A lényeg azonban az, hogy úgy tűnik nyakunkon a 3.0-ásként definiált korszak, vagyis bekövetkezett egy váltás a webdesignban, amihez alkalmazkodni kell, ha nem akarunk lemaradni. A jellemzők és tulajdonságok világosak, lehet alkotni!

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.