Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-02-280 komment

A weboldalad is szennyezi a környezetet: de mennyire? És hogyan tedd zöldebbé?

Talán azt gondolod, hogy az internet és rajta a weboldalad egy “tiszta” dolog, egyáltalán nem szennyezi a környezetet, mint az autók vagy a gyárkémények. Pedig az internetnek is jelentős környezeti hatása van.

Erre hívta fel a figyelmet egy minap megjelent bejegyzésében Tom Greenwood, aki persze megoldást is kínált azok számára, akik tenni szeretnének valamit ezen a téren is. Amit mindjárt az elején leszögezhetünk: az internet energiafogyasztása és szén-dioxid kibocsátása elég jelentős.

Hiszen az elektromosság tartja életben a webet: adatközpontokat használ, telekommunikációs hálózatokat és persze kellenek hozzá az eszközök a felhasználók részéről. Globálisan az internet több elektromos energiát használ évente, mint az Egyesült Királyság.

Ez pedig jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátással jár: a világ teljes kibocsátásának mintegy 2 százalékáért felelős az internet által használt elektromosság. Ez a mennyiség megegyezik azzal, amit a légiközlekedési iparág bocsájt ki, amit általában a leginkább környezetszennyezőnek tartunk. Ha pedig az internet ország lenne, akkor a hatodik lenne a sorban.

Ráadásul, míg a többi iparágban komoly erőfeszítéseket tesznek a kibocsátás csökkentéséért, az internet esetében az elkövetkező években további gyors növekedés várható. Hiszen egyre gyarapszik azon személyek száma, akik hozzáférnek a nethez, ahogy az adatok is gyorsabban áramlanak és egyre több van belőlük, miközben olcsóbb őket tárolni. Az olyan streaming szolgáltatások, mint a YouTube, a Netflix vagy a Spotify mind óriási adat-használók és lendületesen bővülnek.

Ugyanakkor az átlagos weboldalak is fokozatosan egyre nagyobbá válnak, egyre több adatot használnak fel. Az átlagos weboldal mérete a HTTPArchive.org szerint háromszorosára nőtt 2010 óta, és folyamatosan növekszik. Ennek hatására az internet globális szén-dioxid kibocsátása az elkövetkező évben 3,5 százalékra emelkedik. Abban az időszakban, amikor fontos lenne, hogy minden iparág a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a kibocsátását.

Mi kellene ahhoz, hogy csökkentsd a weboldalad szén-dioxid kibocsátását?

  • Mérni kell a jelenlegi kibocsátás mértékét
  • Csökkenteni kell az adatok mennyiségét
  • Megújuló energiából kell fedezni az energiaellátását

Hogyan mérd a weboldalad szén-dioxid kibocsátását?

Elég nehéz úgy javítani bármely dolgon is, ha nem tudod mérni azt, hogy honnan és hova tart. Talán azt gondolod, hogy egy weboldal esetében lehetetlen meghatározni azt, hogy mekkora a kibocsátása. Pedig ma már rendelkezésre áll egy ingyenes eszköz, a WebsiteCarbon.com, mely megmutatja, hogy mekkora egy weboldal szén-dioxid kibocsátása oldalmegtekintésenként, éves szinten (egy meghatározott oldalmegtekintés alapján), mekkora az energiafogyasztása, és hogy a weboldalt megújuló energiájú adatközpont hostolja-e.

Hogy legyen mihez hasonlítani: az átlagos weboldal 6,8 gramm szén-dioxidot termel oldalmegtekintésenként. Havi 10 ezer oldalmegtekintés esetén a weboldal 816 kg CO2-t termel évente. Ez több, mint amennyit egy repülőgép kibocsát egy London-Tokió út során. A leghatékonyabb weboldal egyébként a www.muskfoundation.org, mely Elon Musk nonprofit alapítványáé: a kibocsátása mindössze 0.009 gram oldalmegtekintésenként. Ez persze együtt jár egy extrém egyszerűséggel, és nem is kínálja azt a felhasználói élményt, mint amit a felhasználók ma elvárnak egy weboldaltól.

Hogyan csökkentsd az adatmennyiséget?

Ha már tudod, hogy mennyi szén-dioxidot bocsát ki a weboldalad, akkor nekiállhatsz a csökkentésének. Mivel az adatátvitel közvetlenül felel az energiafogyasztásért és a kibocsátásért, ezért a legfontosabb dolog, hogy csökkentsük ennek mértékét. Erre két megoldás kínálkozik.

Egyrészt csökkentheted valamennyi oldalad méretét. Ennek olyan előnyei is lesznek, mint a gyorsabb betöltési idő, mely által javul a felhasználói élmény, különösen az olyan felhasználók számára, akik korlátozott sávszélességgel használják a netet. Hogyan érheted ezt el?

  • Egyszerű és hatékony kóddal.
  • Vektorgrafikák és CSS-effektek használatával JPEG képek és GIF-ek helyett.
  • Mindig a megfelelő méretű képek betöltésével CSS-átméretezés helyett.
  • A nagyobb fájlok (videók, hangok) környezetbarát külső szolgáltatóknál való tárolásával.
  • A fájlok, képek tömörítésével.
  • Ha nem használsz automatikusan elinduló videókat.
  • Elhagyod az egyed fontokat.
  • Megszünteted a régebbi böngészők (például IE8) támogatását.
  • Mérsékled a nyomkövetést és a hirdetési scriptek futását, melyek nem adnak értéket a felhasználóknak.
  • Használod az AMP-t, mely leegyszerűsíti az oldalad a mobilos felhasználók számára.

A lényeg, hogy próbáld meg minél egyszerűbbé tenni a weboldalad. Ha valamilyen elem létjogosultságával kapcsolatban kétely merül fel benned, akkor hagyd el! Csak olyan elemeket tegyél hozzá, melyek elhagyhatatlanok és értékük van a felhasználók számára.

Szintén fontos egy jó gyorsítótárazó megoldás használata. Ez ugyanis csökkenti a szerver sávszélesség-igényét, mivel a weboldalt statikus külső forrásból szolgálja ki.

A másik lényeges dolog, hogy mérsékeld az oldalbetöltések számát. A forgalom csökkentésének lehetősége kontraproduktívnak tűnhet, mégis előnyös lehet a weboldaltulajdonos és a felhasználó számára is. Jusson eszedbe a visszafordulási arány, mely azt mutatja meg, hogy hány felhasználó érkezett úgy a weboldaladra, hogy szinte azonnal el is hagyta azt. A visszafordulási arány csökkentése pedig előnyös a felhasználói élmény és a SEO szempontjából is. Úgyhogy fontold meg, hogy csak a valóban értékes látogatókat csábítod az oldaladra.

Hogyan állj át megújuló energiára?

Az internet által felhasznált energia 48 százalékáért az adatközpontok, 14 százalékáért a telekommunikációs hálózatok, míg 38 százalékáért az emberek eszközei felelősek. Weboldaltulajdonosként semmit nem tehetsz a telekommunikációs hálózatokkal vagy azzal kapcsolatban, hogy a felhasználók milyen eszközön neteznek. Ugyanakkor arra már lehet némi befolyásod, hogy milyen adatközpontot használ a weboldalad. Ehhez csak ki kell választani a megfelelő hosting-szolgáltatót.

Persze a legtöbb hosting-szolgáltató ezzel nem foglalkozik, a megszokott elektromos hálózatot használja, és nem nagyon foglalkozik azzal, honnan kapja az áramot. Ugyanakkor akadnak már olyan szolgáltatók, melyek megújuló energiára támaszkodnak az adatközpontjaik üzemeltetésénél.

Azt persze elég nehéz meghatározni, hogy melyik szolgáltató használ “zöldebb” energiát. A Green Web Foundationnek egyébként van egy adatbázisa a különböző szolgáltatókról, melyek állításuk szerint környezetbarátak, de Magyarország és magyar szolgáltató egyáltalán nem szerepel rajta.

Érdemes itt megemlíteni, hogy a Google egyébként élen jár a zöld energia felhasználásában, és 2017-ben már elérte azt, hogy teljes mértékben megújuló energiára támaszkodik.

  • A Google adatközpontjai fele annyi energiát használnak, mint egy átlagos adatközpont.
  • A Google nettó működési szén-dioxid kibocsátása 2016-ban már nulla volt.
  • A cég most 3,5-ször nagyobb számítási teljesítményt ér el ugyanannyi energia felhasználásával, mint 5 évvel korábban.
  • A Google a gépi tanulást is felhasználja arra, hogy növelje az energiahatékonyságot.
  • Olcsó, de kreatív megoldásokkal javítja a légáramlást az adatközpontjaiban, ezáltal 27 °C fokra emelheti a belső hőmérsékletet, és jelentős mértékben csökkenti így az energiafelhasználást.

Ha tehát komolyan gondolod a környezetvédelmet a globális felmelegedés ellen tennél valamit, akkor most már tudod, hogy milyen lépésekkel érhető el az, hogy a weboldalad környezetbarátabb legyen:

  • A szén-dioxid kibocsátásos mérése.
  • Az adatmennyiség csökkentése az oldal mérete és a felesleges megtekintések mérséklése által.
  • Megújuló energiát használó hosting-szolgáltatásra való áttéréssel.

Ezen lépésekkel nem csak csökkentjük a szén-dioxid kibocsátásunkat, de a látogatóink számára is javuló felhasználói élményt kínálunk az egyszerűbb, tudatosabban megtervezett weboldallal. Az alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás tehát nem csak a környezet, hanem a felhasználók és így a weboldaltulajdonosok számára is előnyös.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.