Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-04-170 komment

Mi az a gerilla tesztelés? És hogyan vidd véghez?

A gerilla tesztelésben nincs semmi különös, ugyanakkor használható megoldás lehet azok számára, akik idő- és pénzhiánnyal küzdenek. Egyszerű UX tesztelésről van szó, a megszokott, szervezett irodai körülményektől eltérő szituációban, illetve környezetben.

Mint arról már a felhasználói tesztekről szóló bejegyzésünkben beszéltünk: fontos tényezője ez a weboldalfejlesztésnek, ugyanakkor viszi az időt, és a pénzügy forrásokat. Természetesen olcsó tesztelésre is van megoldás: kívülálló kollégák, ismerősök körében, de azért ennek a megoldásnak vannak korlátai. Ilyenkor lehet bevetni a gerilla tesztelést.

Mi az a gerilla tesztelés?

A gerilla tesztelés egy olyan UX tesztelési megoldás, ahol a megszokott, hétköznapi környezetben arra kérsz embereket, hogy teszteljék a termékedet, azaz a weboldaladat vagy alkalmazásodat, Te pedig rögzíted a visszajelzéseiket.

Milyen előnyei vannak?

Valós személyekkel történik

Olyan embereket kérsz meg feladatok végrehajtására, akiket egy kávézóban, egy utcai padon vagy bármilyen nyilvános térben megtalálsz. Ez azt jelenti, hogy ők teljesen valós személyek valós környezetben. És a valódi emberek valódi visszajelzéseket adnak, melyek nagyban segíthetnek a terméked designjának kialakításában.

Gyors

Elég gyors megoldás, minden azon múlik, mennyire vagy hatékony abban, hogy az embereket rávedd a segítségre. Ahogy beugrik egy ötlet, arról mindjárt viszajelzést kapsz, csak ki kell menned az utcára.

Olcsó

A gerilla tesztelés egy olcsó változata a használhatósági teszteknek. Nem kell hozzá utaznod, nem kell fizetned a tesztalanyoknak, csak annyi idődbe kerül, ameddig megtalálod a tesztelő személyeket és végrehajtod velük a tesztet.

A konkurenciát is ellenőrizheted

A tesztelő személyek természetes módon össze fogják hasonlítani a termékedet olyan termékekkel, melyek már a piacon vannak. Ez megmutatja azt, hogy mi az, amit a konkurencia jól csinál, és mi az, amit nem.

Mikor használd a gerilla tesztelést?

A gerilla tesztelés különösen akkor hasznos megoldás, ha

  • használhatósági problémákat akarsz ellenőrizni a projekt egy korai szakaszában,
  • a közönségről alkotott feltételezéseidet akarod ellenőrizni,
  • arra vagy kíváncsi, hogy milyen a designod a versenytársakéval összehasonlítva,
  • olyan feladatok megoldásának nehézségét teszteled, melyekhez a feltételezéseid szerint nem kell semmilyen tudás.

Természetesen hátrányai is vannak a gerilla tesztelésnek. Mivel gyors tesztről van szó, így kevésbé alapos. Nem tudsz olyan terveket tesztelni, melyek használatához valamilyen tudás vagy képesség kell. A nyilvános helyek olykor zajosak és elvonják a figyelmét a felhasználónak. Az emberek nem a Te termékeddel akarnak foglalkozni, hanem azzal a tevékenységgel, amit éppen elkezdtek. A gerilla tesztelést tehát más teszt-megoldásokkal kell kiegészíteni annak érdekében, hogy ezeket a hátrányokat kiküszöböljük.

Hogyan hajts végre egy gerilla tesztet?

Ahhoz, hogy a tesztelés hatékony legyen, jól kell kivitelezni. De hogyan?

Felkészülés

Először is határozd meg, hogy mit akarsz elérni, majd tervezd meg, hogy azt miként fogod elérni. Ehhez szükséged lesz:

  • egy prototípusra – azaz nem kell működő termék, viszont a prototípus legyen már használható.
  • eszközökre – olyan technikai eszközökről van szó, mint egy laptop, tablet, mobil, videó kamera, stb.
  • forgatókönyvek.
  • végül valami elképzelés arról, hogy meddig tart egy teszt – ideális esetben nagyjából 10 percig.

A forgatókönyv elkészítése

Írd le, hogy milyen feladatokat kell végrehajtaniuk az embereknek miközben a designod használják. Szűkítsd le a feladatok körét a három legfontosabbra, majd ebből a háromból készíts egy forgatókönyvet.

Találd meg az áldozatot!

Válassz ki egy helyszínt, ahol a célközönséged megtalálható, és nem rohan éppen valahová. Azt is ellenőrizd előtte, hogy a helyszín nem túl zajos, nem túl forgalmas, nem vonja el túl könnyen a figyelmüket, és senkit nem zavar, hogy Te ott tevékenykedsz.

Közelítsd meg az áldozatot!

Ezután következik az, hogy be kell cserkészned a tesztalanyokat. Ehhez el kell magyaráznod, hogy

  • ki vagy és mire készülsz,
  • miért tudna segíteni neked,
  • meddig fog tartani.

Ha rábólint a részvételre, akkor tegyél fel további kérdéseket, hogy kiderüljön, valóban ő a célközönséged. Például megkérdezheted, hogy mennyire könnyen használja a technikai eszközöket, vagy akár azt, hogy használja-e a versenytársak termékeit.

Fuss neki a tesztnek!

Ezután jön az, hogy megkéred a tesztalanyt a forgatókönyvben vázolt feladatok végrehajtására. Azt is tedd világossá számára, hogy el kell mondania, mit és miért tesz éppen, mire gondol a termék használata közben.

Megfigyelés

A teszt során figyeld meg a résztvevőket, és ha beleegyeznek, akkor akár hang- vagy videófelvételeket is készíthetsz róluk. Kérdezd meg őket, hogy milyen benyomásaik voltak a termék használatáról, mit szerettek benne és mit nem. És ne felejts el jegyzeteket készíteni!

Dolgozd fel a visszajelzéseket!

Ez a legfontosabb része a tesztelésnek. A visszajelzéseket végrehajtható feladatokká kell alakítani, de arra is figyelni kell, hogy ezek a visszajelzések valódiak legyenek, és ne próbálják meg szépíteni a véleményüket a tesztalanyok.

Ne feledd!

  • Ellenőrizd a létrehozott forgatókönyvet egy ismerősödön, mielőtt kilépsz az utcára.
  • Ne legyen veled több mint egy ember, mert csak zavarba hozzák a tesztalanyt.
  • Legyen megoldásod arra az esetre, ha gyenge a wifi vagy túl nagy a zaj.
  • Változtasd a helyszíneket és a tesztalanyokat.
  • Kezdd 5 ember tesztelésével. Ha összetett a termék, akkor többre lesz szükség.
  • Mondj nekik végül köszönetet, vagy akár rendelhetsz nekik egy kávét is!

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült.)

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.