Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-05-150 komment

Mikor vegyél komolyan egy webdesign trendet? És mikor hagyd figyelmen kívül?

Sokat foglalkozunk mi is webdesign trendekkel, így például minden évben áttekintjük a legújabb trendeket, de a legfontosabbakat külön is meg szoktuk vizsgálni. Hiszen így derül ki merre is tart a webdesign, milyen új és hatékony elképzelések jelentek meg. A kérdés már csak az, hogy a trendek közül melyeket érdemes alkalmazni?

Ha figyelsz a trendekre és felhasználod őket a weboldaladnál, akkor nem csak korszerű és frissebb kinézetű lesz az oldal, hanem jó esetben hatékonyabbá is válik. Azt azonban nehéz megmondani, melyik trend az, aminek a hátára érdemes ráülni. Minden trendet nem érdemes követni, ráadásul márkától is függ, hogy egy adott trend alkalmazása jó vagy rossz eredményt hoz. A Design Shack most összeszedett néhány dolgot, mely megkönnyíti a döntést.

Hogyan alakul ki egy webdesign trend?

Mint már korábbi linkjeink alapján is láttad, minden évben rengeteg új trenddel találkozhatunk. De honnan tudjuk egyáltalán, hogy mi az, ami ezek közül tényleg trend? A válasz erre az, hogy a trend egy határozott, észrevehető változás a weboldalak egy jelentős részének designjában. Az, hogy hirtelen jelenik meg vagy fokozatosan terjed el, nem számít. Trend például, ha egyszer csak azt látod, hogy a designerek elkezdenek nagy számban gradienseket használni, vagy a menük helyén egy három vonalat tartalmazó ikon jelenik meg.

Sokszor egy trend úgy jelenik meg, hogy szinte észre sem veszed, egészen addig, amíg már mindenhol azt látod. A Forbes szerint három dolog kell egy trend kialakulásához:

  • Érzelmi hatás
  • Közösségi hatás
  • Kulturális fontosság

A trendekre jellemző, hogy erős befolyással bírnak. Például, ha az Apple egyszer csak átvált a minimál webdesignról, vagy a Google a fehér háttér helyett színeset kezd használni, akkor nagy a valószínűsége, hogy mások is elkezdik ezt követni, és már meg is született egy trend. Ez azonban nem mindig ilyen egyszerű, a trendek nem minden esetben egy nagy cég designváltásából eredeztethetők. Néha egyetlen kis projekt indítja be, ami másoknak is megtetszik és elkezdik használni, majd beindul a fokozatos terjedés.

Amennyiben a design-galériákat nézegeted, könnyen ráakadhatsz olyan új elemekre, melyek trendinek számítanak. Olyan jellegzetességekről van szó, melyek korábban nem voltak észlelhetők, de egyszer csak több designer munkáiban is felbukkannak: például a túlhangsúlyozott tipográfia, egy bizonyos szín használata, vagy egy animációs stílus.

Akadnak közöttük olyanok, melyek hosszú ideig velünk maradnak. Ilyen például a minimalizmus, mely hol feltűnik, hol eltűnik. De vannak olyanok is, melyek viszonylag rövid életűek: ilyen volt például az elmúlt években a hosszú árnyékolás vagy a szellemgombok.

Mikor érdemes beszállni egy trendbe?

Egy designtrend alkalmazása nem annyiból áll, hogy találsz egy neked tetsző oldalt, majd készítesz egy redesignt a weboldaladra ez alapján. Olyan trendeket érdemes csak követned, melyek működnek a Te weboldalad esetében is, passzolnak a cégedhez és a tartalmaidhoz. Az erőteljes színek például nem használhatók egy komoly iparágban, még ha népszerűek is. Olyan trendeket kell választanod, melyek probléma nélkül beilleszthetők a már meglévő designodba.

Akkor fontold meg egy designtrend alkalmazását, ha

  • Az hozzátesz valamit a weboldalad megjelenéséhez
  • Javítja a használhatóságot
  • Olyan a stílusa, amely neked tetszik
  • Könnyebben megérthető általa a tartalmad
  • Passzol a márkádhoz
  • Segít a felhasználóknak abban, hogy megértsék mit tegyenek a weboldaladon és hogyan lépjenek vele kapcsolatba
  • Korszerűbb megjelenést biztosít
  • Vagy ha egy olyan céloldalról van szó, mely csak ideiglenesen létezik (tehát azelőtt megszűnik, hogy idejétmúlttá válna a stílusa)

Mikor hagyj figyelmen kívül egy designtrendet?

Sok olyan designtrend jelenik meg, amely ahogy megszületik, szinte már el is tűnik. Ezek olyan trendek, melyek különböző designerportfoliókban bukkannak fel, és szokatlannak, kockázatosnak látszanak. Sok olyan trend van, mely bevett designelveket borít fel azért, hogy valami újat, szokatlant mutasson. Ezeket jobb óvatosan kezelni.

Akkor maradj távol egy designtrend alkalmazásától, ha

  • Nincs semmilyen határozott okod a változtatásra (az nem elég, hogy valami jól néz ki, vagy mások is ezt csinálják)
  • Ha nem passzol a márkád megjelenéséhez vagy a weboldalad designjához
  • Nehezebbé teszi a tartalmak megértését
  • Túlságosan harsány, zsúfolt benyomást kelt, vagy csak egyszerűen nem praktikus
  • Túl sok erőforrást igényel (méret, sávszélesség, sok helyet foglal el a kijelzőn a megjelenítése)
  • Nem lehet minden eszközre egyaránt jól alkalmazni
  • Rontja a weboldal használhatóságát, rontja a weboldal forgalmát, nehezebbé teszi az interakciókat a weboldallal

A lényeg tehát az, hogy ha egy trend használhatóbbá teszi a weboldalad, akkor érdemes alkalmazni. Ha rosszul ítélsz meg egy trendet, akkor a legrosszabb, ami történhet az az, hogy kicsit talán gyorsabban kell majd változtatnod a weboldalad megjelenésén, előrébb kell hoznod a redesignt egy újabb, használhatóbb trendhez igazodva.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.