Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-05-290 komment

Szimpátiára vagy empátiára van szükség a jó webdesignhoz?

Ahhoz, hogy jó legyen a weboldalad, ismerned kell a felhasználóidat. Ez azt jelenti, hogy együtt kell érezned azon személyekkel, akik használják a terméked vagy szolgáltatásod. Sokan azonban, amikor empátiára törekszenek, mindössze szimpátiát éreznek. Pedig ez nem elég.

A szimpátia és empátia fogalma gyakran keveredik, ez pedig problémát okozhat amiatt, hogy nem igazán tudsz reagálni a valódi felhasználói igényekre. A Norman Nielsen Group nemrég egy bejegyzésben tisztázta a problémát, és azt, hogy miként kapcsolódik az empátia a webdesignhoz.

Mi az a szimpátia?

A szimpátia gyakran egy reakció – szomorúság vagy szánalom formájában – a másik ember nehézségeit látva. Az empátiával szemben, azonban megmarad a távolság a két fél között, és a figyelő nem osztozik a megfigyelt szenvedéseiben. Szimpátia esetén nem tudod elképzelni magad, amint a felhasználók problémái miatt szenvedsz, mindössze csak felismered, hogy a másiknak gondjai akadtak.

A webdesignt vagy UX-et illetően a szimpátia annyit jelent, hogy tisztában vagy a felhasználók nehézségeivel. Ugyanakkor nem próbálod magad az ő helyükbe képzelni, és átérezni a fájdalmukat vagy a haragjukat. Persze, a szimpátia is jobb, mint a semmi, illetve az, amikor lenézed a felhasználókat például azért, mert nem tudják úgy használni a weboldalad, ahogy szerinted kellene.

Ugyanakkor a design célja nem az, hogy kedves legyél a felhasználókkal, hanem az, hogy segítsd őket. Tehát nem az a megoldás, hogy hosszú és udvarias hibaüzeneteket írsz nekik, hanem az, hogy a hibaüzenet révén gyorsan tudják korrigálni a hibát és továbbléphessenek.

Mi az az empátia?

Az empátia több, mint a szimpátia. Az empátia annak a képessége, hogy teljes mértékben megértsd, tükrözd, és megoszd egy másik személy kifejezéseit, szükségleteit, motivációit.

A webdesignt tekintve az empátia teszi lehetővé, hogy megértsd az emberek azonnali frusztrációin túl a reményeiket, a félelmeiket, a korlátaikat és képességeiket, a céljaikat. Az empátia a felhasználók mélyebb megértését jelenti, és olyan megoldások létrehozását, melyek nem csak egy szükségletre reagálnak, hanem hatékonyan javítják a felhasználók életét azzal, hogy a szükségtelen nehézségeket eltávolítják.

Tehát nem egyszerűen megtervezel egy akadálymentes oldalt, hanem szövegfelolvasót használsz és bekötött szemmel próbálsz megoldani egy feladatot a weboldalon.

Hogyan gyakorold az empátiát a webdesignban?

Az empátia gyakorlása a felhasználói kutatásokkal kezdődik. Félre kell tenni az egót és a feltételezéseket, és bele kell merülni a kutatásokba. A kvalitatív módszerek közé tartozik a felhasználói interjú, a kognitív feltérképezés, a naplóvizsgálatok, mivel ezek lehetővé teszik, hogy elmélyedj a felhasználók viselkedésében, motivációiban és aggodalmaiban.

Használj nyitott végű kérdéseket, mert ezáltal sokkal többet megtudhatsz a felhasználóktól. Tehát ne azt kérdezd tőle, hogy “boldog vagy?”, hanem azt, hogy “mi tesz téged boldoggá?”. A lényeg, hogy ne igennel vagy nemmel válaszoljanak, hanem elmondják, hogy mi motoszkál bennük.

Az is fontos lenne, hogy a teszteken a csapat más tagjai is vegyenek részt. Ez nagymértékben javítja az empátiát és a kutatás eredményeinek elfogadását is könnyebbé teszi. Hiszen azt hiszik el, amit látnak. Az pedig még hatékonyabb, ha kapcsolatba is kerülnek a felhasználókkal.

Ehhez persze tisztában kell lenniük azzal is, hogy mi a célja a felhasználói élmény tervezésének: időmegtakarítás, a pluszmunka minimalizálása és egy olyan termék, mely a valós felhasználói igényekre reagál.

Érdemes empátiatérképeket készíteni, melyek rögzítik a felhasználói érzéseket, reményeket és félelmeket. Ezáltal a felhasználókról szerzett tudás egy helyre kerül. Az empátiatérkép segítségével felfedezhetők azok az információk, melyekről még nem szereztél tudomást, és egyben kiderül, hogy milyen típusú kutatásra van szükség ennek felderítésére.

De ami ennél is fontosabb, hogy az empátiatérkép segít abban, hogy együttérzőbben viselkedj a felhasználókkal, valamint kivédi az előítéleteket és megalapozatlan feltételezéseket.

Az empátiának végül bele kell kerülnie a design-eljárásba is. Ennek úgy kell működnie, hogy kiküszöbölje a feltételezések alapján történő tervezést. Tehát, ha hajlamos vagy nem módosítani a designon, annak ellenére, hogy akadnak olyan felhasználók, akik számára nem használható, akkor az irányelvekhez kell nyúlni, hogy a korrekció mindenképpen megtörténjen.

Empátiára van tehát szükség a weboldalak tervezéséhez is. Ez egy hidat jelent a felhasználóidhoz. Az empátia révén a felhasználóid szószólója leszel, és megzabolázod a feltételezéseid.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.