Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-07-100 komment

Milyen gondokat okoznak a felugró ablakok? És mi a megoldás?

Bármilyen felugró ablakról legyen is szó, a legtöbbjük rossz időben jelenik meg, egy fontos feladat elvégzése közben zavarja a felhasználót, ráadásul gyakran rosszul vannak megírva a szövegeik.

Kemény szavak, melyek a Norman Nielsen Grouptól származnak. De okuk van ezt mondani, mivel már évtizedek óta tesztelik felhasználókon a felugró ablakok hatékonyságát, így tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy az emberek utálják ezeket, legyen az klasszikus felugró vagy úgynevezett modal. De először lássuk, hogy miről is van szó!

A popup (overlay vagy felugró) egy olyan ablak vagy párbeszédpanel, ami az adott oldal tartalmi része felett jelenik meg. Két dimenzió mentén lehet őket csoportosítani:

  • Amikor a felhasználó interakcióba tud kerülni az oldal többi részével. Ez lehet:
    • modal: a tartalom ugyan látható, de addig nem férhetünk hozzá, amíg kapcsolatba nem kerülünk a felugró ablakkal.
    • nonmodal: a felhasználók interakcióba kerülhetnek a tartalommal annak ellenére, hogy a felugró ablak látható.
  • A háttér elsötétülhet vagy nem. Az előbbi esetében lightboxról beszélünk, ami nem minden esetben modal.

Ez után lássuk a felmerülő problémákat és megoldásaikat:

A popup már az oldal tartalmát megelőzően megjelenik

Ilyenkor a felhasználó már azelőtt megakad feladatának elvégzésében, hogy megérkezne az oldalra. Mivel egyre inkább hozzászokunk ehhez a megoldáshoz, egyből keressük a popup bezárásnak lehetőségét. Egy ilyen felugró kétségbeesett megoldásnak tűnik a weboldalak részéről, és a felhasználókat csak felidegesíti. Ráadásul a Google sem szereti azt a gyakorlatot, amikor a fő tartalom hozzáférhetetlenné válik egy felugró miatt.

A megoldás az, hogy az ablak megjelenésével addig kell várni, amíg az relevánssá nem válik a felhasználó számára. Itt is érvényes az az online marketinges alapelv, miszerint először adj valamit a látogatónak, és csak utána kérj tőle bármit is. Teszteld, hogy mikor jelenjen meg és hogyan, bár a legtöbb esetben a legjobb megoldás nem egy popup lesz – figyelmeztet az NNG szerzője. Az egyetlen indokolható felugró a tartalom előtt: a cookie-tájékoztatás.

Belépés után egyből megjelenő felugró

Ez majdnem ugyanaz, mint az előbbi. Amikor a felhasználók belépnek egy oldalon a fiókjukba, akkor már a következő lépésen gondolkodnak. Ehelyett megzavarja őket egy felugró ablak, és gátolja a feladatuk végrehajtásában. Ugyanakkor mivel a következő lépést szeretnék végrehajtani, így nagy valószínűséggel nem érdekli őket a felugró ablak tartalma, illetve egyből bezárják. Ugyanakkor persze frusztráltak lesznek a popup miatt, hiszen megzavarta őket, időt vett el tőlük és még interakciós költsége is van számukra, hiszen be kellett zárni az ablakot.

A megoldás az, hogy időt kell hagyni a felhasználóknak arra, hogy végrehajtsák a feladatukat, amikor belépnek a fiókba. Néhány tipp, segítség, iránymutatás vagy az új funkciók ismertetése még belefér, de ez is csak egy kis idő elteltét követően, és olyan módon, ami kevésbé zavaró, így például egy nonmodal felugróval.

Már az interakció előtt e-mail címet kér

Nagyon sok weboldal használja azt a megoldás, hogy elkéri a látogató e-mail címét, még azt megelőzően, hogy annak esélye lenne bármilyen kapcsolatba kerülni a tartalommal. Ez a rendszer nem csak amiatt idegesíti az embereket, hogy megzavarja őket egy felugró ablak, hanem azzal is, hogy spamet feltételeznek. Lehet, hogy a rövid távú számok hatékonyságot mutatnak, ennek ellenére nagyon sok felhasználót idegesítenek.

A megoldás az, hogy nem mindjárt az elején kéred el a felhasználók e-mail címét, hanem amikor már megismerkedtek a tartalommal, mondjuk elolvastak egy blogposztot. Ilyen időzítéssel egy jobb felső vagy alsó sarokban megjelenő nonmodal felugró elfogadható megoldás. De arra is érdemes figyelni, hogy mit kínálsz a felhasználónak az e-mail címéért cserébe.

Már azelőtt visszajelzést kérsz, hogy bármit csináltak volna az oldalon

A visszajelzések fontosak, de nem szabad leterhelni velük a felhasználókat, különösen akkor nem, amikor még nem is ismerik az oldalt. Pedig, ha túl korán kérsz visszajelzést, akkor lehet, hogy elveszíted a lehetőséget arra, hogy akkor kérd, amikor fontos lenne. Az NNG egyik felhasználóját az idegesítette fel, hogy miközben éppen a számláját próbálta befizetni, megakasztotta a folyamatban egy visszajelzést kérő modal.

A megoldás itt az, hogy akkor kérj a felhasználóktól visszajelzést, amikor éppen befejeztek egy feladatot az oldalon.

Egy kritikus feladat közben kérsz visszajelzést

Ez majdnem ugyanaz, mint az előző probléma, csak épp a felhasználókat nem egy folyamat elején, hanem közben zavarja meg a felugró. A megoldás is ugyanaz: akkor kell a látogatóktól visszajelzést kérni, amikor éppen túl vannak egy fontos feladat végrehajtásán. A legjobb megjelenése pedig egy olyan visszajelzési lehetőség, ami nem zavaró: ez lehet egy link a láblécben vagy a navigációs menüben, vagy akár egy felbukkanó tab a kijelző szélén.

Egymás után több felugró megjelenítése

Egy ilyen megoldástól már inkább amatőrnek, kétségbeesettnek kezd tűnni egy weboldal, melyet a tulajdonosai nem voltak képesek megfelelően rendezni. A látogatókat arra kényszeríti, hogy több ablakot is bezárjanak egymás után.

Ha a weboldalad több felugrót is használ, akkor győződj meg arról, hogy ezek nem sorozatban érkeznek meg egyes felhasználókhoz. A kritikus fontosságú információkat pedig inkább ne popupként jelenítsd meg, mert ezeket hajlamosak az emberek olvasás nélkül bezárni.

Akkor jelenítesz meg felugrót, amikor a felhasználó új oldalra lépne

Ezek a felugrók túlhangsúlyozzák a weboldal-váltás fontosságát és zavarba ejtik a felhasználót, különösen akkor, ha egy új ablakban nyílna meg az új oldal. Pedig még az sem biztos, hogy kilépne az oldaladról, de ha igen, akkor is negatív érzéseket kelt az oldallal kapcsolatban.

A legjobb megoldás elengedni a felhasználót, vagy ha tényleg fontos egy kifelé vezető linknél jelezni, hogy ezzel otthagyja az oldalt, akkor egy linkbuborékban jelenjen az erre vonatkozó üzenet.

GDPR és cookie tájékoztató felugrók

Mivel az emberek ma már gondolkodás nélkül lekapcsolják a felugrókat, ezért a fontos információkat inkább ne így jelenítsd meg. Ilyen lehet például a GDPR vagy a cookie-tájékoztatás. Ezek inkább egy nonmodal sávban jelenjenek meg az oldal alján vagy oldalt, úgy, hogy ne akadályozzák a felhasználókat a feladatuk végrehajtásában.

Átvezetés egy másik csatornára felugró segítségével

Gyakran látni olyan felugrót, mely a felhasználókat egy másik csatornára vezetné: például egy mobilos weboldalról átirányítani a mobilalkalmazásba. Lehet, hogy a tulajdonos azt gondolja, kényelmesebb lenne az appot használni, azonban sok esetben zavaró és problémát okoz a felhasználónak. Már csak azért is, mert azok a látogatók, akik a weboldalra érkeznek, gyakran egyszeri felhasználók, és eszük ágában sincs letölteni az alkalmazást azért, mert rá akarnak pillantani az oldalra.

A másik oldal szempontjából persze érthető, ha az alkalmazás letöltését szorgalmazza, ezt azonban nem feltétlenül egy felugróban kellene erőltetni. Még azok a felhasználók sem szívesen váltanak menet közben csatornát, akiknek megvan a telefonjukon az applikáció, ugyanis nem akarják az adott folyamatot elölről kezdeni. Így pedig a modal feleslegesen zavarja őket.

Vagyis nem egy adott feladat végrehajtása közben kellene zavarni a felhasználót az alkalmazás letöltésével, hanem jelezni azt esetleg egy normál felső bannerben, ahol kiemelésre kerülnének az app előnyei a weboldallal szemben. Ez megkönnyíteni a váltást a másik csatornára a felhasználók számára.

Ezek után lehet, hogy azon gondolkodsz, hogy egyáltalán van bármikor is értelme felugrót használni. Valójában igen ritkán. És annak ellenére, hogy mindenhol találkozol velük, Te ne zaklasd azért a felhasználóidat, mert a rövid távú mutatók esetleg jó eredményt mutatnak.

Keresd inkább az alternatív megoldásokat, melyek tiszteletben tartják a felhasználókat. És csak abban az esetben használj felugró ablakot, amikor az fontos információkat tartalmaz a megfelelő időben megjelenítve. Semmiképpen ne szakítsd félbe velük fontos feladatok végrehajtását, és ne zárd el a hozzáférést a fontos tartalmaidhoz. És ha használsz is felugrót, tesztekkel ellenőrizd, hogy nem tartják-e zavarónak az emberek, és azt is, hogy valóban hasznosak-e számodra.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.