Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-07-310 komment

Hogyan hozd létre a márkád személyiségét?

Többször esett már szó bejegyzéseinkben egy cég vagy márka személyiségéről, mely meghatározza a webdesignt is. Arról azonban még nem beszéltünk, hogy miként lehet egy ilyen márka-személyiséget kialakítani, megtalálni, milyen elemekből építkezik.

A céged netes megjelenésének alapja, hogy tisztában legyél azzal, milyen személyisége van a márkádnak. Ha egyelőre még nem határoztad meg, akkor próbálkozz meg vele: milyen legyen a Te márkád?

Mi az a márkaszemélyiség?

A márkaszemélyiség érzelmi és egyéb jellemzőkből áll össze, melyek egy céghez vagy márkához köthetők. A márkaszemélyiség meghatározza, hogy az emberek mit éreznek egy cég iránt, és hogy lépnek vele kapcsolatba. Sokszor a cél személyisége visszatükrözi a célcsoportét. 

A márkák többféle típusú személyiséget felvehetnek, de azonosíthatatlanok is maradhatnak, sőt akár folyamatosan váltogathatják is a személyiségüket. Ami persze elég zavaró tud lenni a felhasználók és ügyfelek számára.

Márkaszemélyisége nem csak a nagy cégeknek lehet, hanem a kicsiknek is, illetve bárkinek, akinek van valamilyen jelenléte a weben. Tehát, ha már van egy weboldalad, vagy akár egy céges közösségi média oldalad, már megjelenik annak személyisége. Ennek a személyiségnek a kihasználása és erősítése jelentős mértékben befolyásolja a cég sikerét.

Milyen típusú cég-személyiségek vannak?

Mielőtt belevágnál a céged személyiségének kialakításába, érdemes előbb egy kis kutatást végezni. Tisztázd, hogy ki is vagy, mit akarsz eladni, és kinek. Ezután jöhet az ötletelés: milyen hangnem illene a legjobban a célközönségedhez. Végül pedig meg kell valósítani ezt. 

Tehát milyen típusú személyiség illene a legjobban a cégedhez? A gondolkodást kezdd a márkád történetével. Ha még nem nagyon van történeted, mert új céged van, akkor azt gondold át, hogy miként írnád le a terméked, a weboldalad vagy a céged.  

A márka személyiségtípusok 15 közös jellemzőre vezethetők vissza, melyeket leegyszerűsíthetünk akár 5 jellemzőre is. Ezeket már 1961-ben kialakították emberi személyiségekre vonatkozóan: nyitottság a tapasztalatokra, lelkiismeretesség, extravertáltság, barátságosság és neurotikusság. Mindez céges viszonylatra alkalmazva: őszinteség, izgalmasság, kompetencia, kifinomultság és szilárdság. A legtöbb cég egyébként ezek valamelyikével vagy épp az ellentétükkel jellemezhető.

Ezek alapján milyen márkaszemélyiséget szeretnél? Gondolj a céged nevére, mondd ki hangosan. Milyen szavak jutnak az eszedbe? Tedd fel ugyanezt a kérdést az embereknek is! Mutasd meg nekik a logódat és kérdezd meg újra. A válaszokat rendezd el, és így lassan kibontakozik, hogy jelenleg milyen személyisége van a cégednek. Passzol ez ahhoz, ami a fejedben van?

A márkaszemélyiségen gondolkodva vizsgáld meg, hogy mi vagy és mi akarsz lenni. Néhány jellemző, amiken érdemes átfutni és dönteni:

  • Hivatalos vagy vicces?
  • Kicsi vagy nagy?
  • Unalmas vagy meglepő?
  • Visszafogott vagy szókimondó?
  • Stílusos vagy hagyományos?
  • Prémium vagy olcsó?
  • Férfias vagy nőies?
  • Merev vagy rugalmas?
  • Fiatal vagy idős 

Személyiség vagy identitás

A márkaszemélyiséget nem szabad összekeverni a márkaidentitással. A személyiség az érzelmi és emberi kapcsolat egy márkához. Az identitás viszont egy kép, melyet a cég hoz létre annak érdekében, hogy kapcsolódjon az ügyfelekhez. Az identitásba beletartozhat mindenféle kommunikáció és vizuális elem: logók, színek, betűtípusok. 

A kettő azonban összefügg, hiszen egy márka identitása része a személyiségének. Egy vicces hang nem sokat jelent, ha a logó és képek nem illenek hozzá, mert túlságosan hivatalosak. Fontos, hogy az egyes elemek és jellemzők összhangban legyenek, a képek és a szövegek összedolgozzanak. 

Hogyan tervezz a személyiséget felhasználva?

Ha már sikerült kialakítani a személyiségét a cégednek, akkor elkezdhetsz ennek megfelelően weboldalt tervezni. Jöhetnek a látványtervek, melyek kifejezik ezt a személyiséget és a stílust. Olyan vizuális elemeket befolyásol a személyiség, mint a szín, a tipográfia és a képek. 

Ahogy a szavak megadják a hangnemet, úgy a vizuális elemek is. Bizonyos színek vidámmá vagy szomorúvá tesznek, egyes betűtípusok férfiasak, mások nőiesek. A képek lehetnek sötétek és rejtélyesek, vagy barátságosak és vidámak. Persze lehetnek az elemek érzelemmentesek is: gondolj például a Helvetica betűtípusra vagy a bézs színre. 

Milyen tulajdonságok kapcsolódnak egyes jellemzőkhöz:

Színek

  • Meleg színek: boldog, barátságos, cselekvő, bíztató
  • Hideg színek: nyugodt, pihent, derűs
  • Színtelen: erős, sivár, egyszerű
  • Kiegészítő színek: harmonikus, hatásos, kaotikus, energikus
  • Kontrasztos színek: feltűnő, cselekvő, hatásos, kaotikus, energikus
  • Telített: inteznzív, feltűnő.

Tipográfia

  • Serif: hivatalos, megbízható, idős
  • Sans serif: barátságos, kellemes, modern
  • Kézírásos betűk: nőies, bonyulult, különleges
  • Nagybetűs betűtípus: hatásos, erőteljes, rámenős
  • Kisbetűs betűk: barátságos, nyugodt
  • Címsor betűk: megbízható, szilárd, kiszámítható

Képek

  • Képek keret nélkül: informális, vidám, meglepő
  • Képek széles kerettel: erős, hatásos
  • Képek vékony kerettel: kiszámítható, érett, becsületes

Más elemek

  • Négyzet alakú elemek: hivatalos, kiszámítható, érett
  • Kör alakú elemek: informális, vidám, modern
  • Elrendezés: a megszokott balra rendezett vagy sorkizárt hivatalos, míg a jobbra vagy középre rendezett inkább alkalmi vagy kaotikus
  • Tér: a nagyobb tér nagyobb rendezettséget és harmóniát jelez, míg a szoros elrendezés zsúfolt és kaotikus

Most, hogy már tudod, mi alapján gondold át a márkád személyiségét és milyen webdesign elemekkel tudod megmutatni ezt személyiséget. Ezután már csak az a feladat, hogy valamennyi platformon figyelj arra, hogy ugyanazt a személyiséget lássa a közönséged.

(A szöveg ezen bejegyzés alapján készült.)

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.