Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-07-310 komment

Hogyan hozd létre a márkád személyiségét? És hogyan alakítsd ki a márka-következetességet?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Többször esett már szó bejegyzéseinkben egy cég vagy márka személyiségéről, mely meghatározza a webdesignt is. Arról azonban még nem beszéltünk, hogy miként lehet egy ilyen márka-személyiséget kialakítani, megtalálni, milyen elemekből építkezik, és hogyan tartsd fenn ezt következetesen. (Frissítés, 2021.07.22. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mi az a márka-következetesség? És hogyan hozd létre?)

Amennyiben márkát akarsz építeni, akkor fontos, hogy kialakíts egy személyiséget a cégednek, és legyenek értékei. A céged netes megjelenésének alapja, hogy tisztában legyél azzal, milyen személyisége van a márkádnak. Ez teszi ugyanis lehetővé azt, hogy a közönséged könnyen felismerjen. Ha egyelőre még nem határoztad meg, akkor próbálkozz meg vele: milyen legyen a Te márkád?

Mi az a márkaszemélyiség?

A márkaszemélyiség érzelmi és egyéb jellemzőkből áll össze, melyek egy céghez vagy márkához köthetők. A márkaszemélyiség meghatározza, hogy az emberek mit éreznek egy cég iránt, és hogyan lépnek vele kapcsolatba. Sokszor a cél személyisége visszatükrözi a célcsoportét. 

A márkák többféle típusú személyiséget felvehetnek, de azonosíthatatlanok is maradhatnak, sőt akár folyamatosan váltogathatják is a személyiségüket. Ami persze elég zavaró tud lenni a felhasználók és ügyfelek számára.

Márkaszemélyisége nem csak a nagy cégeknek lehet, hanem a kicsiknek is, illetve bárkinek, akinek van valamilyen jelenléte a weben. Tehát, ha már van egy weboldalad, vagy akár egy céges közösségi média oldalad, már megjelenik annak személyisége. Ennek a személyiségnek a kihasználása és erősítése jelentős mértékben befolyásolja a cég sikerét.

Milyen típusú cég-személyiségek vannak?

Mielőtt belevágnál a céged személyiségének kialakításába, érdemes előbb egy kis kutatást végezni. Tisztázd, hogy ki is vagy, mit akarsz eladni, és kinek. Ezután jöhet az ötletelés: milyen hangnem illene a legjobban a célközönségedhez. Végül pedig meg kell valósítani ezt. 

Tehát milyen típusú személyiség illene a legjobban a cégedhez? A gondolkodást kezdd a márkád történetével. Ha még nem nagyon van történeted, mert új céged van, akkor azt gondold át, hogy miként írnád le a terméked, a weboldalad vagy a céged.  

A márka személyiségtípusok 15 közös jellemzőre vezethetők vissza, melyeket leegyszerűsíthetünk akár 5 jellemzőre is. Ezeket már 1961-ben kialakították emberi személyiségekre vonatkozóan: nyitottság a tapasztalatokra, lelkiismeretesség, extrovertáltság, barátságosság és neurotikusság. Mindez céges viszonylatra alkalmazva: őszinteség, izgalmasság, kompetencia, kifinomultság és szilárdság. A legtöbb cég egyébként ezek valamelyikével vagy épp az ellentétükkel jellemezhető.

Ezek alapján milyen márkaszemélyiséget szeretnél? Gondolj a céged nevére, mondd ki hangosan. Milyen szavak jutnak az eszedbe? Tedd fel ugyanezt a kérdést az embereknek is! Mutasd meg nekik a logódat és kérdezd meg újra. A válaszokat rendezd el, és így lassan kibontakozik, hogy jelenleg milyen személyisége van a cégednek. Passzol ez ahhoz, ami a fejedben van?

A márkaszemélyiségen gondolkodva vizsgáld meg, hogy mi vagy és mi akarsz lenni. Néhány jellemző, amiken érdemes átfutni és dönteni:

  • Hivatalos vagy vicces?
  • Kicsi vagy nagy?
  • Unalmas vagy meglepő?
  • Visszafogott vagy szókimondó?
  • Stílusos vagy hagyományos?
  • Prémium vagy olcsó?
  • Férfias vagy nőies?
  • Merev vagy rugalmas?
  • Fiatal vagy idős 

Személyiség vagy identitás

A márkaszemélyiséget nem szabad összekeverni a márkaidentitással. A személyiség az érzelmi és emberi kapcsolat egy márkához. Az identitás viszont egy kép, melyet a cég hoz létre annak érdekében, hogy kapcsolódjon az ügyfelekhez. Az identitásba beletartozhat mindenféle kommunikáció és vizuális elem: logók, színek, betűtípusok. 

A kettő azonban összefügg, hiszen egy márka identitása része a személyiségének. Egy vicces hang nem sokat jelent, ha a logó és képek nem illenek hozzá, mert túlságosan hivatalosak. Fontos, hogy az egyes elemek és jellemzők összhangban legyenek, a képek és a szövegek összedolgozzanak. 

Hogyan tervezz a személyiséget felhasználva?

Ha már sikerült kialakítani a személyiségét a cégednek, akkor elkezdhetsz ennek megfelelően weboldalt tervezni. Jöhetnek a látványtervek, melyek kifejezik ezt a személyiséget és a stílust. Olyan vizuális elemeket befolyásol a személyiség, mint a szín, a tipográfia és a képek. 

Ahogy a szavak megadják a hangnemet, úgy a vizuális elemek is. Bizonyos színek vidámmá vagy szomorúvá tesznek, egyes betűtípusok férfiasak, mások nőiesek. A képek lehetnek sötétek és rejtélyesek, vagy barátságosak és vidámak. Persze lehetnek az elemek érzelemmentesek is: gondolj például a Helvetica betűtípusra vagy a bézs színre. 

Milyen tulajdonságok kapcsolódnak egyes jellemzőkhöz:

Színek

  • Meleg színek: boldog, barátságos, cselekvő, biztató
  • Hideg színek: nyugodt, pihent, derűs
  • Színtelen: erős, sivár, egyszerű
  • Kiegészítő színek: harmonikus, hatásos, kaotikus, energikus
  • Kontrasztos színek: feltűnő, cselekvő, hatásos, kaotikus, energikus
  • Telített: intenzív, feltűnő.

Tipográfia

  • Serif: hivatalos, megbízható, idős
  • Sans serif: barátságos, kellemes, modern
  • Kézírásos betűk: nőies, bonyolult, különleges
  • Nagybetűs betűtípus: hatásos, erőteljes, rámenős
  • Kisbetűs betűk: barátságos, nyugodt
  • Címsor betűk: megbízható, szilárd, kiszámítható

Képek

  • Képek keret nélkül: informális, vidám, meglepő
  • Képek széles kerettel: erős, hatásos
  • Képek vékony kerettel: kiszámítható, érett, becsületes

Más elemek

  • Négyzet alakú elemek: hivatalos, kiszámítható, érett
  • Kör alakú elemek: informális, vidám, modern
  • Elrendezés: a megszokott balra rendezett vagy sorkizárt hivatalos, míg a jobbra vagy középre rendezett inkább alkalmi vagy kaotikus
  • Tér: a nagyobb tér nagyobb rendezettséget és harmóniát jelez, míg a szoros elrendezés zsúfolt és kaotikus

Most, hogy már tudod, mi alapján gondold át a márkád személyiségét és milyen webdesign elemekkel tudod megmutatni ezt személyiséget. Ezután már csak az a feladat, hogy valamennyi platformon figyelj arra, hogy ugyanazt a személyiséget lássa a közönséged.

Mi az a márka-következetesség? És hogyan hozd létre?

Annak érdekében, hogy a márka személyiségének azonosítása semmiféle zavart ne szenvedjen, fontos betartani a következetességet. Ami egyébként nem könnyű, hiszen folyamatos odafigyelést és munkát igényel, melynek során szem előtt kell tartani a márkát. Ugyanakkor ennek jutalma a megkülönböztethetőség lesz, mely rendkívül fontos elv a marketingben. De lássuk a részleteket!

Mit is jelent a márka-következetesség?

A márka-következetesség egy cég azon képessége, hogy értékeivel és személyiségének elemeivel összhangban fenntartsa a pozícióját és kommunikációját. Ahhoz, hogy következetesen jelenjen meg egy márka, olyan elemekre kell figyelni, mint

  • a márka által használt hangnem,
  • a grafikus elemek,
  • szövegek,
  • a márkaértékek használata a cég kampányaiban és minden cselekvésénél.

Minél következetesebb a kommunikáció és ezen elemeknek a használata, annál következetesebbé válik a márka megjelenése. Ezen elvek figyelembe vétele így jól felismerhetővé teszi a márkát.

Most képzelj el egy olyan céget, melynek különböző vezetői és munkatársai egyáltalán nem figyelnek erre az összhangra és a következetességre, így a cég minden csatornán máshogy kommunikál és cselekszik, éppen úgy, ahogy az adott személy egy adott pillanatban jónak tartja vagy éppen amilyen hangulata van. Ha egy könnyed és tréfás munkatárs szólal meg, akkor éppen ilyen hangnemben kommunikál a cég az ügyfelekkel, majd ahogy az ügyfél egy másik munkatárssal vagy egy vezetővel kerül kapcsolatba, hirtelen rendkívül komollyá és szigorúvá válik a hangnem. De ugyanez megjelenhet a weboldalon, a közösségi médiában vagy bármely felületen a színekkel és egyéb grafikai megjelenéssel kapcsolatban is.

Ebben az esetben nincs következetesen megtartott személyisége a cégnek, és nem beszélhetünk márkáról.

Miért érdemes következetességre törekedned?

Az előbbiekből talán már látszik, hogy miért hasznos a következetesség. Persze a következetlen kommunikáció vagy megjelenés sem feltétlenül rövid távon fejti ki negatív hatását, ahogy a következetesség is inkább csak hosszú távon kínál előnyt a cégnek. De milyen előnyökről beszélhetünk?

Megkülönböztethetővé tesz

Ha olyan piacon próbálsz boldogulni a cégeddel, ahol van némi verseny, akkor azt látod, hogy mindenki vonzóvá akar válni ugyanazon célközönség szemében, illetve meg akarja szerezni a hűségüket. Ahhoz, hogy ez valóban megtörténjen, valamiféle személyiségre van szüksége a cégnek, illetve következetességre abban, hogy ezt a személyiséget megtartsa. Ha e tekintetben sikerül fenntartani a következetességet, akkor ennek eredményeként a közönség egyre könnyebben tudja felismerni és azonosítani a céget.

Növeli a tekintélyt

A tekintély egy fontos cél, melyet szintén a következetesség betartásával érhetnek el a márkák. Néhány cég annyira erős imidzset épített fel, hogy a márkanévhez kötődő tekintély összekapcsolódik a termékekkel. Itt arról van szó, amikor egy termék az eszedbe jut, akkor egyből a márkára asszociálsz. Ilyen például a Gilette. Ez a márka-tekintély legmagasabb szintje, ilyenkor a fogyasztó fejében a márka és egy terméktípus összekapcsolódik.

Hűségessé teszi az ügyfeleket

Az emberek sokkal inkább vonzódnak az olyan cégekhez, melyeket felismernek, könnyen be tudnak azonosítani. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha erős és következetes a márka.

Az ügyfelek minőséget akarnak. Amikor megtalálják ezt a minőséget egy márkában, akkor szükségük van annak megerősítésére, hogy a márkát és a minőséget mindig meg fogják találni. Emiatt a következetesség tulajdonképpen biztonságot ad az ügyfelek számára, aminek az elsődleges eredménye a fokozódó lojalitás.

Hogyan hozd létre a márka-következetességet?

A márkakövetkezetesség kialakítása a márka ismertebbé tételére irányuló stratégiai erőfeszítéseknél jelenik meg elsősorban. Ez azt jelenti, hogy össze kell hangolni a következetesség elemeit a kampányokkal és mindenféle marketing-tevékenységgel.

Értsd meg a márkád!

Legelőször is, meg kell értened a márkád céljait és értékeit. Ez a kiindulópont. A márkának tiszteletben kell tartania azokat az alapokat, melyekre felépítették a közönségét és amelyek már láthatóak a külvilág számára.

Határozd meg az irányelveket!

Az irányelvek biztosítják azt, hogy egy márka mindig ugyanazt az utat kövesse a kommunikációs stratégiájában. Az irányelvek olyan szabályok, melyek soha nem puhíthatók fel, mivel a következetesség csak ezek szigorú betartásával érhető el.

Küldj következetes üzeneteket!

Az üzenetek akkor következetesek, ha azok stílusa, hangneme, megjelenése mindig összhangban van a márkával. Ez egy speciális, csak a cégre jellemző hozzáállást, nyelvezetet, hagyományokat, megoldásokat jelenti, melyek mondjuk egy jelmondatban, szlogenben csúcsosodnak ki.

Felelj meg a várakozásoknak!

A közönségnek vannak bizonyos elképzelései arról, hogy egy adott márkának miként kellene megjelennie. Nem lehet hirtelen elfordulni attól a képtől, amit egy cég éveken keresztül építgetett magáról.Összességében tehát elmondható, hogy egy márka kialakítása és annak következetes kommunikációja fontos tényező, ha előrébb akarsz lépni a versenyben. Enélkül nem tudsz kialakítani egy könnyen felismerhető személyiséget, mely biztosítja a megkülönböztethetőséget, a tekintélyt és a hűségesebbé váló ügyfélkört.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.