Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-08-070 komment

Mikor érdemes megkérdőjelezni a következetesség elvét a webdesignban?

A következetesség egy gyakran megjelenő elv a webdesignban, melynek megfelelő alkalmazása könnyebbé teszi a weboldal befogadását, javítja a felhasználói élményt. Ugyanakkor a következetesség átgondolatlanul alkalmazva nem feltétlenül hoz jó eredményeket.

A következetességet nem lehet gondolkodás nélkül használni a webdesignban, mert ez könnyen hibákhoz vezethet. Erre hívta fel a figyelmet egy bejegyzésében a UX Planeten Sherif Amin. De lássuk, mire is gondolt!

Miért fontos a következetesség?

Először érdemes meghatározni azt, hogy mit is értünk következetesség alatt. A következetesség egy megegyezés, harmónia vagy összeegyeztethetőség, illetve összhang vagy azonosság egy komplex dolog részei között.

Ha a felhasználói felület tervezését vizsgáljuk, akkor például a CTA-k színeinek egyezése következetesség, vagy ugyanazon betűméret használata a címsorokban szintén következetesség. Tehát, amennyiben követjük az ismert és használt mintákat a designban, akkor következetesek vagyunk.

A következetesség egy fontos design-elv, mely abban segít, hogy a design:

  • használhatóbb
  • könnyebben tanulható
  • intuitív legyen.

Mikor van gond a következetességgel?

A problémákat alapvetően két részre oszthatjuk:

Következetesség a felületen belül

A felületen belüli következetesség kényszert jelent. Habár a kényszer nem egy eredendően rossz dolog, adott esetben meghisúsíthatja azt, hogy elérjük a célunkat a szabályok követése miatt. Néha a következetesség miatt rosszul használható felületek jönnek létre, vagyis a következetesség akár nehezítheti is a felhasználók számára a céljaik elérését. 

A gond az, hogy miközben a design rosszul használható, a következetes megjelenésre hivatkozva igazolhatjuk a design helyességét. Annál is inkább, mivel könnyebb egy következetes designt létrehozni, mint egy jól használhatót.

Ragaszkodás már létező designokhoz

Létezik már egy tökéletes design? Már megtervezted a tökéletes vásárlási folyamatot? Vagy elkészítetted már a legjobban használható bejelentkezési űrlapot? És vajon létezik olyan sablon, mely minden ember számára száz százalékban használható? Nem. 

Nem szabad egyetlen design-megoldáshoz ragaszkodni anélkül, hogy gondolkodnánk annak további javításán. 

Általában nem kérdőjelezzük meg a bevett sablon-megoldásokat, és nem gondolkodunk az azokkal kapcsolatos problémákon. Használjuk őket, mivel megszokottá váltak, és amiatt nem érhet kritika, ha azt csináljuk, ami már jól bevált.

Érdemes megtörni a következetességet?

Mindezek után felmerül a kérdés, hogy szükség van a következetesség figyelmen kívül hagyására vagy a szabályok állandó megszegésére? Nem, ez sem működik. A következetesség fontos a használhatóság, a könnyebb tanulhatóság, és az intuitív design miatt. 

Ugyanakkor, érdemes megváltoztatni a hozzáállásunkat, kérdéseket feltenni és elgondolkodni a válaszokon. Amikor a következetesség miatt alakítunk ki valamit egy weboldalon, akkor fontos lenne átgondolni, hogy a következetesség segít elérni a felhasználóknak a céljukat? Vagy lenne valamilyen könnyebb és használhatóbb megoldás helyette?

A lényeg tehát, hogy a következetesség nem maga cél, amit el kell érni, hanem egy eszköz, hogy elérhessen általa a felhasználó egy célt. És amikor a következetesség a gátja a cél elérésnének, akkor nem szabad ragaszkodni hozzá.

Ha nem ismered a felhasználóidat, maradj következetes!

Fontos ugyanakkor, hogy nem szabad felhagyni a következetességgel, ha nem értjük pontosan a felhasználóinkat. Hiszen hogyan is szegnénk meg egy szabályt, ha nem tudjuk, hogy miért tesszük azt?

Az NNG három kérdés feltevését javasolja, mielőtt megtörnénk a következetességet:

  • Az új design jobban fog teljesíteni, mint a régi?
  • A felhasználók újra és újra hajlandóak lesznek próbálkozni az új designnal, amíg meg nem ismerik annyira, hogy felfedezzék a hosszú távú előnyeit?
  • Felgyorsítja a tanulást?

Ezekre a kérdésekre nem lehet úgy választ adni, hogy nem ismered kellően a felhasználóid tudását és céljait.

Végül

A következetesség, illetve annak időnkénti megtörése az egyensúlyról szól. A legfontosabb dolog tisztában lenni azzal, hogy mikor szabad elhagyni a következetességet, és mikor kell következetesnek maradni. Ehhez ismerni kell a felhasználóidat, a céljaikat, mert anélkül nincs értelme a dolognak. 

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.