Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-08-080 komment

Akadályok a weboldalon: hogyan kerüld el őket? És mikor lehetnek hasznosak?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A webdesign alapvetően arra törekszik, hogy a felhasználók a lehető legkevesebb problémával nézzenek szembe, amikor egy weboldalt használnak. Ugyanakkor az akadályok is lehetnek hasznosak, ha jól használjuk őket.

A megfelelő felhasználói élmény kialakításának lényege, hogy ne akadályozza semmi a felhasználókat az interakciók során. Ahhoz azonban, hogy tudjuk, milyen akadályokat kell eltávolítani a weboldalról, először azt kell tudni, hogy mi is számít akadálynak. Akadálynak nevezhetünk minden olyan dolgot a weboldalon, ami meggátolja a felhasználót abban, hogy a weboldalt “intuitívan” használva elérje a célját a termékeddel való interakció révén.

Mivel az emberek az egyszerű megoldásokat preferálják, amikor kapcsolatba lépnek egy termékkel, ezért az akadálytalan designra az egyszerűség jellemző. A cél az, hogy a weboldal könnyebben használható legyen. Ennek feltétele, hogy tanulás nélkül tudják használni a terméket, vagyis fontos az “ösztönös”, könnyű és természetes használat.

Ehhez persze pontosan érteni kell, hogy a felhasználók miként lépnek kapcsolatba a felületeddel. A felhasználói élmény áramvonalasabbá tétele érdekében a felhasználói út optimalizálásával kell kezdeni. De el kell dönteni azt is, hogy egy akadály mikor jelent segítséget, és mikor problémát.

Meg kell érteni, hogy milyen célokat akarnak elérni az emberek a weboldaladdal való interakció révén. Ennek ismeretében pedig meghatározni, hogy milyen lépéseket tesznek meg az interakciós folyamat során. Ha ezt tudod, akkor megérted, hogy milyen problémákkal néznek szembe.

Az akadályok pontos feltérképezéséhez kutatásokra és tesztekre van szükséged. Ki kell alakítani a felhasználói utat, és egy jól használható információs architektúrát még a fejlesztés megkezdése előtt.

Hogyan kerüld el az akadályok létrehozását?

Ne terheld túl az embereket tartalmakkal és funkciókkal!

A felhasználói élmény egyik legfontosabb jellemzője, hogy mennyire tudnak az emberek összpontosítani a céljukra a weboldalad használata közben. Ha könnyen tudnak fókuszálni, akkor könnyebben elérik a céljukat. De ha a felületed túlterheli őket tartalmakkal, funkciókkal, akkor nem segíted őket azokkal, hanem elvonod a figyelmüket. Hogyan tudod mérsékelni a terhelésüket?

1. Távolítsd el a felesleget

Próbálj eltüntetni mindent a weboldaladról, ami felesleges. Legyen az plusz információ, vagy bármilyen plusz elem a felületen. Emlékezz a minimalizmus azon elvére, hogy a “kevesebb több”. Kövesd a minimalista esztétikát, és a weboldaladon csak a valóban elhagyhatatlan elemeket jelenítsd meg!

2. Rendezd sorrendbe a tartalmakat és a funkciókat!

Ne akarj mindent egyetlen oldalra zsúfolni. Alakíts ki tartalmakat prioritás szerint: rendezd el őket az alapján, hogy a felhasználóidnak milyen igényei vannak.

3. Oszd meg és uralkodj!

Ne feledkezz meg arról, hogy az emberi agynak korlátai vannak és szereti minél előbb elérni a célját. Érdemes ezért a hosszú és bonyolult űrlapokat többlépéses, de egyszerűbb és rövidebb egységekbe rendezni.

Ne kelljen találgatniuk a felhasználóknak!

A visszajelzések hiánya sok felhasználói felület tipikus hibája. Amikor az emberek elindítanak egy cselekvést, és nem kapnak erre semmilyen reakciót, akkor azt gondolhatják, hogy valamit elrontottak. Ezért újra és újra próbálkoznak. Hogyan lehet ezt megelőzni?

1. Vizuális visszajelzések

Azok az alkalmazások, melyek válaszolnak a felhasználói interakcióra, enyhítik a félelmüket.

2. Gyors betöltődés

Amikor az embereknek várni kell a tartalmak megjelenésére, akkor az akadályt jelent számukra a céljuk elérésében. Ha a betöltődés túl hosszú ideig tart, akkor elkezdenek aggódni, hogy történik-e valami vagy sem. Ezért meg kell tenned mindent, hogy csökkentsd az oldal betöltési idejét olyannyira, hogy az megfeleljen a felhasználói elvárásoknak a művelet gyorsaságával kapcsolatban.

3. Legyen a betöltési folyamat jól követhető

A hosszabb időt igénybe vevő műveleteknél tájékoztatni kell a felhasználókat arról, hogy meddig fog tartani a végrehajtás.

Legyen inkább érthető, mint okos

A könnyű érthetőségnek közvetlen hatása van a felhasználói várakozásokra. A jó felhasználói felület mindig összhangban áll a várakozásokkal és a már megszerzett tudással. Amikor az emberek tudják, hogy mire számíthatnak, akkor szívesebben használnak egy terméket. De hogyan teheted még világosabbá a weboldalad?

1. Érthetően címkézz!

Minden interaktív elemet, például a gombokat, olyan könnyen érthető címkékkel kellene ellátnod, melyek világosan leírják a funkciójukat.

2. Legyen a design következetes!

A következetlenség zavart okoz. Amikor ugyanazok az elemek eltérően jelennek meg egy weboldalon belül, akkor az megzavarja a felhasználókat. A következetesség viszont lehetővé teszi az emberek számára, hogy a már megszerzett tudásukra építsenek az interakció során.

3. Ha használj szakmai szövegeket!

Olyan szavakat használj, melyeket a felhasználóid is megértenek, így gond nélkül tudnak kapcsolódni a termékedhez.

4. Tedd egyszerűvé a navigációt!

A rossz navigáció vezet a leggyakrabban a felhasználók csalódottságához. Az embereknek lehetővé kell tenni, hogy könnyen elérjék a weboldal különböző részeit. Azzal is tisztában kell lenniük a használat közben, hogy éppen hol tartózkodnak a navigációs hierarchiában.

5. Használd ki a sablonokat!

Mindig, amikor az embereknek újra és újra meg kell tanulniuk, hogy valami hogyan működik, az akadályt jelent számukra. Viszont, ha a megszokott sablonokat használod, azzal csökkentheted a tanulási görbét. A felismerhető minták segítik az embereket abban, hogy könnyen megbirkózzanak összetett feladatokkal is.

Csökkentsd a lépések számát!

Ha az embereknek túl sok lépést kell megtenniük egy cél elérése érdekében, az felesleges akadályt jelent számukra. Minden egyes lépés további erőfeszítést igényel a részükről. Ezért fontos minden felesleges lépés eltávolítása a felhasználói útról.

1. Használd az alapértelmezett beállításokat!

Az alapértelmezett beállításokat ritkán változtatják meg az emberek.

2. Kínálj személyre szabott élményt!

Használd az adatokat, melyek a rendelkezésedre állnak, annak érdekében, hogy egy kellően személyre szabott élményt tudj nyújtani az embereknek. Például sok webáruház a korábbi vásárlásokat is figyelembe veszi az ajánlatainál.

3. Használd az automatikus kitöltést

Sok esetben automatikusan is kitölthetsz adatokkal bizonyos részeket a weboldaladon.

Előzd meg a hibákat, és kezeld őket nagyvonalúan!

Egy ideális weboldal vagy alkalmazás úgy működik, hogy nem tudnak rajta hibázni a felhasználók. Ilyen azonban a valóságban nem létezik. Tehát, amikor hiba csúszik a használatba a jó felületnek segítséget kell nyújtania a megoldásban, és arról is tájékoztatnia kell a felhasználót, hogy hol történt a hiba.

1. Számíts a lehetséges hibákra!

Ha alaposan végiggondolod a lehetséges hibákat, és ennek megfelelően alakítod ki a weboldalad, akkor jobb élményt kínálhatsz az embereknek a hibák bekövetkezésekor.

2. Egyből jelezd a hibát!

A felhasználói adatbevitelt minél előbb értékelned kell és világos visszajelzéssel kell szolgálnod. Ezzel érheted el, hogy a felhasználók könnyen azonosítsák és javítsák a hibákat.

Mikor lehet hasznosak az akadályok a weboldaladon?

Azt hiszed, hogy egy weboldal akkor a leghatékonyabb, ha a lehető legkönnyebben használható, és szinte siklanak rajta a felhasználók? Nos, nem egészen. Néhány akadály, némi nehézség csak még jobbá teheti.

Persze itt nem a rossz vagy elrontott webdesignról van szó. Hanem olyan akadályokról, melyeket meg kell tervezni. Mégpedig annak érdekében, hogy az eredmény még az áramvonalas UX-nél is jobb legyen a végén. Hogyan? Erre adta meg a választ a Usabilla blogjában Robyn Collinge.

Abból indul ki, hogy a UX-et általában akkor tartjuk ideálisnak, ha teljesen “akadálytalan”, “erőfeszítésmentes” a felhasználók szempontjából. Pedig lehet, hogy az emberek mást akarnak. Mondjuk akadályokat legyőzni. Ez pedig a Te szempontodból is jó, mert jobb és elégedettebb ügyfeleket szerzel.

Amikor az a gond, hogy túl könnyen megy minden

Erre egy példa az ‘50-es évek Amerikájából, amikor a General Mills létrehozott egy instant süteményport. Más dolguk nem is volt a háziasszonyoknak, mint vizet adni az előre csomagolt száraz összetevőkhöz, és megsütni. Ki ne akarná, hogy időt és energiát megtakarítva készítsen el egy egészen jó süteményt? Meglepetésre, az eladások nem alakultak valami fényesen. A cég persze nem értette miért, így felkért egy csapat pszichológust, hogy fejtse meg a rejtélyt.

Mint kiderült, a probléma az volt, hogy az átlagos amerikai háziasszonyok bűnösnek érezték magukat a kényelmes megoldás miatt. A Psychology Today beszámolója szerint a termék annyi időt és energiát spórolt meg, hogy a háziasszonyok azt érezték, becsapják a férjüket és a vendégeiket. Tulajdonképpen a süti annyira finom volt, hogy az emberek azt gondolták, a nők órákat töltöttek a tűzhely előtt az elkészítésével.

A Mills mindezek után kénytelen volt kissé kényelmetlenebbé tenni a terméket, hogy jobban fogyjon: már nem csak vizet kellett hozzá tenni, hanem egy tojást is belekeverni. Így az instant sütemény eladásai végre megindultak felfelé. Az emberek tehát szeretnek feladatokat végrehajtani, nehézségeket leküzdeni, a kérdés már csak az, hogy ez miért lehet jó Neked?

Az akadályok megelőzik a hibák elkövetését

Az egyik megoldás, hogy nehézségekkel találkozzanak az emberek a felhasználói út során, ha visszaigazolásokat kérünk tőlük. Egy felugró ablak láttán talán úgy érzik, az csak hátráltatja őket. De eggyel több lépés az úton megelőzi azt, hogy hibát kövessenek el. Ezt pedig hosszú távon méltányolni fogják.

Tehát, ha megerősítést kérsz tőlük egy e-mail elküldése előtt, az világossá teszi számukra azt, hogy a dolgok komolyra fordultak: innen már “nincs visszaút”. Ahelyett, hogy csalódottak lennének, még inkább tudatában lesznek a tevékenységük súlyának, így elkerülhetik a hibákat.

Az Amazon appjának felületén például a megrendeléshez egy kézmozdulat megtételére van szükség, ami éppen ellentétes azzal, mintha megérintenénk, megnyomnánk a gombot. Utóbbi esetében előfordulhat véletlen érintés, míg véletlen kézmozdulat kisebb eséllyel. Ez azt jelenti, hogy egy ideiglenes nehézség a felhasználót sok későbbi problémától mentesítheti.

Az akadályok jobb minőségű leadeket hoznak

Elsőre talán az tűnik logikusnak, hogy a terméked vagy szolgáltatásod olyan könnyű legyen használni, amennyire csak lehetséges. Ezzel szemben egy akadály révén jobb leadeket szerezhetsz. Mint Nick Babich rámutatott, egy akadály segítséget jelenthet az olyan weboldalak számára, ahol a felhasználók hozzák létre a tartalmat.

Csak vess egy pillantást arra a hosszú folyamatra, ahogy egy ügyletet feltölthetsz a Grouponra, vagy egy lakást az Airbnbre. A plusz akadályok révén éri el mindkét cég, hogy minőségi szolgáltatást tudjon kínálni, hiszen csak azok jelennek meg itt az ajánlatukkal, akik tényleg komolyan gondolják. Azt látjuk, hogy ami kezdeti nehézségnek tűnik, az végeredményben egy jobb szolgáltatáshoz, és még jobb felhasználói élményhez vezet.

Az akadályok ösztönözhetik a konverziót

Utazási oldalakon előfordul, hogy olyan szállásokat vagy repülőjáratokat hirdetnek, melyek már nem elérhetők, mert lefoglalták őket vagy minden jegy elkelt. Habár ez idegesítő lehet az emberek számára, mégis arra ösztökéli őket, hogy minél előbb lefoglalják a következő elérhető szállást vagy repülőjegyet, ahelyett, hogy még hosszasan keresgélnének jobb ajánlatok után, akár egy másik weboldalon. Ami problémának tűnik, tulajdonképpen gyorsabb konverzióhoz vezet.

Hasonló az a megoldás is, amikor úgymond “megszégyenítik” a felhasználókat azzal, hogy a felugró ablakban nem “kérem” vagy “nem kérem” opciók jelennek meg, hanem utóbbi helyett egy olyan üzenet áll, mely miatt rosszul érezhetik magukat. Ezzel a kis kellemetlenséggel – vagyis, hogy nehezebbé vált visszautasítani a cselekvést – jobb konverziós arány érhető el, bár akadnak akik úgy vélik (például a Nielsen Norman Group), hogy nem szabad ezzel a trükkel élni, mert rosszul érzik tőle magukat az emberek. De hát végül is ez a cél.

A lényeg pedig az, hogy a felhasználói élménybe csúsztatott kis döccenő – ami zavaró lesz mindenki számára, és rossz lesz a híre – végül is lehet, hogy jó hatással lesz mind a felhasználóidra, mind pedig rád nézve.

Kategória: Design | Címke: , ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.