Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-08-280 komment

Mire van szükség egy “rólunk” oldalon?

A legtöbb weboldalon megtalálható egy “rólunk” oldal, azonban ezek ritkán kommunikálják világosan azokat a fontos információkat, melyekre a látogatók kíváncsiak.

Sok cég úgy gondolja, hogy a “rólunk” oldalnak nincs is különösebb jelentősége, pedig a rajta szereplő információk fontosak, és a felhasználók számtalan okból nézelődhetnek rajta. De miért, és mit akarnak az emberek itt? Erre válaszol a Nielsen Norman Group kutatása.

A kutatás során az NNG kétféle módszert is használt: szakértői értékeléseket és kvalitatív felhasználói kutatást. Összesen több mint 70 felhasználót kérdeztek meg, 100 weboldalt teszteltek és 65 oldalt értékeltek. A weboldalak között megtalálhatók voltak a nagy, a közepes és a kisebb cégek honlapjai, de kormányzati és nonprofit szervezetek weboldalait is vizsgálták.

A korábbi vizsgálatoknak megfelelően úgy találták, hogy a felhasználók a könnyen megtalálható és könnyen érthető “rólunk” tartalmakat szeretik. A jobb “rólunk” oldalakkal rendelkező weboldalak néhány jellemzője:

  • Történetmesélés
  • Valószerű fotók
  • Elfogulatlan értékelések megjelenítése
  • Több lehetőség a kapcsolatra valós személyekkel

A korábban készített tanulmányokkal összevetve azt találták, hogy a felhasználók egyre nagyobb hitelességet és átláthatóságot várnak a cégektől, nem csak a weboldalukon, hanem minden interakcióban. A felhasználók egyre szkeptikusabban szemlélik a cégeket, nem dőlnek be a szakszavaknak, a vállalati nyelvnek vagy a stockfotóknak.

Az emberek azokat a cégeket szeretik, melyek felhasználóközpontúak, emberiek és könnyű őket megérteni. A legfontosabbak számukra az értékelések és az ajánlások. A megbízható ajánlások a legfontosabbak a cégről szóló benyomások kialakításában, a döntések befolyásolásában.

Megállapították, hogy az emberek leginkább az egyszerű, könnyen érthető nyelvet értékelik a “rólunk” oldalon, amelyik úgy hangzik, mint egy beszélgetés valódi emberek között. Valós munkavállalókról és termékekről készült képeket akarnak látni, és elsősorban olyan tartalmakat keresnek, melyek egyenesen a fogyasztóktól vagy munkavállalóktól érkeznek. A becsületes és egyenes beszéd csökkenti a félelmeket és a szkepticizmust, ezáltal nagyobb hajlandóságot mutatnak személyes információk megosztására, a kapcsolatfelvételre vagy a vásárlásra.

Hogyan is néz ki az átláthatóság és a hitelesség?

Változatosak azok a jelzések, melyek egy céget átláthatónak és hitelesnek mutatnak. Az NNG vizsgálata szerint a legfontosabb a társadalmi felelősség volt: a sokszínűség és befogadás, a fenntarthatóság, a kultúra, a küldetés és értékek.

A kutatók kormányzati weboldalon találtak az átláthatóságra és hitelességre olyan példákat, mint például az, hogy a hivatalnokok megjelenítették a közösségi médiás felhasználónevüket is, melyek segítségével kapcsolatba lehet velük lépni. Ez ugyanis azt jelzi, hogy a munkatársak nem rejtőzködnek és akár beszélgetésbe is bonyolódnak az emberekkel ezeken a csatornákon. Ez az átláthatóság együttérzést jelez, és hajlandóságot az emberekkel való kapcsolatra, vagyis, hogy nem csak egy merev folyamat során lehet interakcióba kerülni a szervezettel.

Túl a rólunk oldalon

Az emberek nagyon sokszor nem elégszenek meg a “rólunk” oldalon írtakkal – szkeptikusak a céggel szemben -, és közösségi média csatornákhoz fordulnak, hogy lássák, az emberek mit mondanak a cégről. Habár sok weboldal jelenít meg ügyfélvéleményeket, az emberek azt gondolják, hogy ha ezek valósak is, a cég a legkedvezőbbet teszi ki. Ennek ellenére azért elolvassák ezeket a véleményeket, de összevetik azokkal, melyeket külső oldalakon találnak a cégről. 

Emiatt célszerű lehet kiegyensúlyozottan megjeleníteni véleményeket a weboldalon – véli az NNG. Továbbá hivatkozni lehet az értékelő oldalakra, hiszen a felhasználók úgyis figyelembe veszik valamennyi információforrást, amikor véleményt formálnak a cégről.

Néha elég a találati oldal

Az NNG arra is felhívta a figyelmet, hogy ha az embereknek nem volt elég idejük, és a találati oldalakon megtaláltak minden szükséges információt, akkor egyáltalán nem lépnek a rólunk oldalra. Persze akkor is a keresőre támaszkodtak, ha nem találták meg gyorsan a szükséges információkat a rólunk oldalon. Sokan pedig eleve úgy vélekedtek, hogy a Google mindent megtalál nekik a cégről, így felesleges felmenniük az oldalra. 

Az, hogy a felhasználók sok esetben külső forrásokból tájékozódnak a cégről, azt is jelenti, hogy a cégeknek a tartalmaikat valamennyi csatornán meg kell jeleníteniük. Az emberek arra számítanak, hogy mindenhol következetesen ugyanazt a történetet találják majd a cégről, így erre is oda kell figyelni. Ahogy a kapcsolati információk azonosságára és frissességére is. 

Mi az, ami javítja, és mi az, ami rontja a felhasználói elégedettséget?

A fő tényezők, melyek rontják a felhasználói elégedettséget egy rólunk oldalnál:

  • Bonyolult navigáció
  • Nehezen megtalálható fontos információk
  • Lényegtelen tartalmak
  • Stockfotók
  • Túl sok szöveg, és a whitespace rossz használata
  • Zsúfolt felhasználói felület
  • Rossz betűméretek, hibásan megválasztott színek és kontraszt
  • Bizalmat növelő elemek hiánya
  • Agresszív értékesítési szándék
  • Nem mobilbarát kialakítás

A fő tényezők, melyek pozitívan befolyásolják a felhasználói elégedettséget:

  • Letisztult design, mely kiegészíti a tartalmat és következetes a cég image-ével
  • Hiteles, valós fotók használata
  • Egyszerű felépítés és következetes navigációs struktúra
  • Könnyen megtalálható és kellően részletes kapcsolati információk
  • A társadalmi és közösségi erőfeszítések megmutatása, figyelem a fenntarthatóságra
  • Megbízható forrásokból származó ajánlások
  • Láthatóan jó termékek és szolgáltatások

Milyen fontos kérdések merülnek fel a felhasználókban, amikre válaszolni kellene a rólunk oldalon?

Az emberek tele vannak bizonytalansággal, amikor kapcsolatba lépnek egy weboldallal. Ezt fokozzák az áteverésekről szóló hírek, így szkeptikusak, és bizalmatlanok. Akad néhány olyan kérdés, ami tipikusan fel szokott merülni bennük:

  • Ha rendelek a webáruháztól, akkor ki fogja szállítani a csomagot?
  • Elfogadja a cég a panaszt, ha hibás a teljesítés?
  • Az adataimat nem osztja meg a cég mással, illetve nem küld majd spameket?

Az adatszivárgásokról szóló hírek miatt az emberek ma már nagyon érzékenyek az online megadott adataikkal kapcsolatban. Attól tartanak, hogy az adataik mások kezébe kerülnek, az adatvédelem pedig sérül. A felhasználók ma már az e-mail címük megadásával is óvatosak, mert attól félnek, hogy spameket fognak rá kapni. 

Milyen rólunk tartalmaknak kellene megjelennie a weboldalon?

  1. A főoldalon egy néhány mondatos összefoglalás kell arról, hogy mivel foglalkozik a cég.
  2. A rólunk oldal tetején legyen egy-két rövid bekezdés arról, hogy milyen céljai és eredményei vannak a cégnek.
  3. További tartalmi kategóriák, melyek aloldalként is megjelenhetnek: küldetés és értékek, cégtörténet, vezetőség és munkatársak, befektetői kapcsolatok, hírek, karrier, környezeti fenntarthatóság. Ha valamelyik alkategóriára a cég nagyobb hangsúlyt helyez, akkor az nyugodtan megjelenhet a fő navigációban is, nem csak a rólunk oldal alkategóriájaként.
  4. A rólunk oldal linkje a láblécben: a felhasználók általában nagymértékben támaszkodnak a láblécben szereplő információkra. Amikor nem találnak valamilyen információt a fő navigációban, akkor egyből legörgetnek a lábléchez.

Amit még itt fontos megjegyezni, hogy a felhasználók nem kattintanak az olyan homályos elnevezésű linkekre, melyeket nem értenek. Nem értik a szakkifejezéseket, és képtelenek dekódolni a cégen belül használt szavakat. Mindenki által érthető linkszövegeket kell tehát használni, melyek valóban segítenek a navigációban.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.