Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-10-300 komment

Miért nem elég egyszerűsíteni? Miért van szükség az összetettségre?

Habár eddig általában arról volt szó, hogy az egyszerű weboldalak működnek a legjobban, van helye az összetettségnek is a webdesignban. 

Az egyszerűség, a letisztultság, a minimalizmus szinte minden területen követendő céllá vált mostanában, míg a bonyolultság és az összetettség ellenség lett. Érthető persze, hiszen kevés az időnk és sok a teendőnk, így nincs időnk megfejteni a dolgokat, azoknak szimplán csak “működniük kell”. 

Ugyanakkor az olyan dolgok, melyek egyszerűen “csak működnek”, igazából a felszínen egyszerűek. A mélyben bonyolult dolgok rejtőznek. Ha csak a legalapvetőbb dolgokat tudja egy termék, az általában nem elég. A felhasználók ma már mindent (is) akarnak egy-egy terméktől. Gondolj csak a mobiltelefonokra, mennyi funkció kerül beléjük, amit korábban több eszköz biztosított.

Ettől lesznek a dolgok egy kicsit bonyolultak: egy terméknek egyszerűnek kell látszódnia, de közben szükség van az összetettségre, hogy megfeleljen az elvárásoknak, felsorakoztassa azokat a funkciókat, melyek szükségesek a felhasználók számára.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az egyszerűséggel szemben itt nem a bonyolultság áll, hanem az összetettség, a komplexitás. A bonyolultság egy teljes mértékben negatív jellemző, míg az összetettség lehet jó is. Vagy akár nagyszerű. Az összetettség jelezheti azt, hogy valami sokat tud, van mélysége, maximálisan hasznos. 

Ezzel szemben az egyszerűség sem feltétlenül pozitív jelző, még ha az utóbbi időben mindig így merült fel. Jelezheti azt, hogy nem sikerül teljes mértékben kiaknázni egy termékben rejlő lehetőségeket, nem található meg benne minden funkció, amire szükség lehet. 

Egy designer feladata általában az, hogy egy termék tervezésénél egyensúlyba hozza a belső összetettséget a külső egyszerűséggel. Nem szabad abba a hibába esnie, hogy túlegyszerűsíti a dolgokat. Egy ponton felmerülhet az a kérdés, hogy sikerült-e annyira összetett dolgot létrehozni, ami már leegyszerűsíti a felhasználó élményt, vagy annyira túl lett egyszerűsítve, ami által bonyolulttá vált a használat. 

Korábban is említettük már, hogy egy weboldal létrehozása tulajdonképpen arról szól, hogy el kell hagyni dolgokat. Amikor összeáll egy weboldal minden kívánt funkcióval, akkor egy zűrzavaros szörnyszülöttről van szó, ami használhatatlan. Innen kell elkezdeni kidobni mindent, amit el lehet hagyni, hogy működőképessé váljon. Az eredmény pedig ideális esetben egy egyszerű megjelenésű, de mégis hasznos, sokat tudó oldal. 

Az, hogy mit lehet elhagyni egy weboldalról, és mi az, amit meg kell tartani, mindig a helyzettől függ, és nem lehet rá univerzális receptet adni. Minden weboldal máshogy működik, más a közönsége, és az összetettség egy más szintjét igényli. Ahelyett azonban, hogy megpróbálnánk kitalálni, vajon mikor alakul ki az egyensúlyi állapot az egyszerűség és az összetettség között, célszerűbb ennek eldöntését a felhasználókra bízni. 

Ők tudják csak megadni a pontos iránymutatást a tekintetben, hogy mi, hol és hogyan jelenjen meg a weboldalon. A viselkedésük jelzi, hogy valami túl van bonyolítva, vagy akár túl van egyszerűsítve. 

Amikor elhagynak egy kosarat, nem jutnak el az űrlap utolsó részéig, vagy egyszerűen visszalépnek a főoldalról, mert nem tudják merre tovább, akkor az megmutatja, hogy valahol hiba van a designban.

Ezért nem szabad soha szem elől téveszteni a lényeget, a weboldal fő célját. Információt szolgáltat? Elad? Feliratkozásokat hoz? Bármi is legyen, mindig a fő célra kell koncentrálni a tervezés során. E mellé aztán fel lehet sorakoztatni még olyan elemeket, melyekre a felhasználóknak szükségük van. Nem olyat, amiről azt gondolod, hogy jól néz ki, vagy szerinted hasznos, hanem olyan funkciókat, melyek valóban kellenek a látogatók számára.

Az egyszerűség tehát nem igazán egyszerű. Az ostoba vagy naív egyszerűség nem igazán működik, ahogy azt az egyszerűség mibenlétét boncolgató anyagunkban már kifejtettük. Ha valami túl egyszerű, az nem igazán használható: ha egy mobiltelefonnal csak telefonálni lehet, és semmi mást, akkor hányan vennék meg? Ha egy étteremben olyan fogást kapsz, ami csak két alkotóelemből áll, az valóban ízletes?

Egy bizonyos fokú összetettségre szükség van ahhoz, hogy kielégítse a felhasználók igényét, és felkeltse a termék iránti vágyat. Csak megfelelően kell prezentálni ahhoz, hogy a termék hasznos legyen, és csábító. Ha rossz az egyensúly az összetettség és az egyszerűség között, akkor bonyolult és használhatatlan lesz.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.